Adobe Systems 1 Karolínská minuskula Lukáš Führer Adobe Systems 2 Karolínská minuskula v 9. stol. •raně karolínské písmo má celkově výrazný okrouhlý ráz •prvky reformní se mísí s dosavadní písařskou usancí, především s pozdně merovejským knižním písmem •mohou přežívat (zejména v regionech) některé „nešvary“ starších typů písma (zejm. tzv. písem národních): celková nepravidelnost písma, jedna a táž litera může mít různé tvary, a to v závislosti na pozici ve slově •není ještě důsledně provedena distinktivnost textu: mezislovní mezery nejsou zcela pravidelné •mimo centra karolínské kultury se drží četné provincionalismy – vlivy polounciály (Tours) a jiných středisek, která mají doloženou písařskou tradici již v předkarolínské době •jednotlivá písařská střediska (skriptoria) si drží svůj specifický charakter, přijímání jednotlivých reformních prvků v knižním písmu může být dosti individuální, v různých oblastech s různým tempem prováděné •vedle karolínského písma působí ještě po celou první polovinu IX. století i střediska užívající písmo předkarolínské (typicky kláštery s ostrovní fundací užívající ještě písma insulární: Fulda) Adobe Systems 3 Karolínská minuskula 9. stol.: znaky (1) písmeno „g“ bývá otevřeno, a to jak v případě horního, tak i spodního bříška (2) drží se některé majuskuly: „N“, ligatura „NT“ (3) dříky liter „m“ a „n“ jsou stočené, na základní lince bez patek (4) obecně se v textech vyskytuje málo zkratek, ovšem poměrně velké množství ligatur, zejm. pro „et“ (&, i uprostřed či na konci slov), „ct“, „st“, „rt“; v regionech i „nt“, „ri“ (5) dříky s horní dotažnicovou délkou („b“, „d“, „h“, „l“) jsou směrem vzhůru kyjovitě rozšířeny (6) vedle minuskulního (reformovaného) „a“ se hojně vyskytuje i „a“ v podobě „cc“ (tzv. merovejské a) (7) dřík minuskulního („reformovaného“) „a“ je silně skloněn vlevo (8) minuskulní „s“ se vyskytuje toliko v podobě tzv. „dlouhého s“ (9) vedle minuskulního „e“ se může vyskytovat „e“ epsilonové: ε 1 4 3 6 9 9 4 4 5 5 8 7 7 6 9 Adobe Systems 4 Karolínská minuskula 9. stol.: znaky 1 2 1 3 3 4 4 4 4 5 5 6 6 6 7 7 8 8 Adobe Systems 5 Karolinská minuskula v 9. stol. Karolínská minuskula v 9. stol.: prvky merovejského (knižního) písma v archaické karolinské minuskule Některé z výše uvedených rysů jsou typické zejména pro nejstarší fázi karolínské minuskuly a jsou relikty merovejského písma (1) epsilonové e (ε), přetrvávající zejm. v ligaturách: a) „et“, b) „ec“, c) „en“ (2) písmeno „T“ (majuskulní) používané stále v minuskulním písmu v ligaturách psané vzhůru nohama: „et“ (cf. 1a), a) „nt“; kromě „T“ se může držet i majuskula b) „N“ (3) písmeno „t“ se smyčkou, které se může držet samo o sobě i v podobě specifických ligatur: a) „ti“, b) „tu“ (4) ligatura „ri“ s výrazně prodlouženým dříkem písmena „i“ pod řádek (5) merovejské tzv. dvoucéčkové „a“; v některých prostředích může přetrvávat i specifickým způsobem ligované dvoucéčkové „a“ na dříku s horní dotažnicovou délkou následujícího písmene archaická karolínská minuskula (St. Gallen, Stiftsbibliothek, Cod. Sang. 133) merovejské knižní písmo 3 3b 1 1a 1c 1a 2 3 1b 1c 2b 4 5 3a 4 5 3a 5 Adobe Systems 6 Karolínská minuskula v 10. stol. •karolínská minuskula přebírá dominantní úlohu v prostoru od Katalánska po Dalmácii a od Dánska po Řím, přelom IX./X. století ale přináší první náznaky stylového úpadku karolínského písma •objevují se tři hlavní kaligrafické „stupně“ karolínského písma: a)kaligrafické, kreslené písmo u nákladných iluminovaných kodexů; b)písmo „běžné potřeby“ u rukopisů užitkového charakteru; c)školní písmo, zejm. v glosách (drobný modul, specifické zkratky) •mizí harmonie, jistota tahů jednotlivých písmen, písmo je méně pečlivé, nepravidelné •jednotlivá písařská střediska (skriptoria) si sice stále drží svůj specifický charakter, rozdíly ve srovnání s 9. stoletím nejsou ovšem tak markantní b) běžná karolinská minuskula v užitkových rukopisech c) školní karolinská minuskula v glosách a) kaligrafická karolinská minuskula v iluminovaných kodexech Adobe Systems 7 Karolínská minuskula v 10. stol.: znaky (1) minuskulní „s“ se stále vyskytuje pouze v podobě „dlouhého s“ (2) dřík minuskulního („reformovaného“) „a“ se postupně napřimuje; končí výskyt „a“ merovejského (v podobě „cc“), které zůstává zachováno pouze v listinném písmu – diplomatické minuskuli (3) dříky s horní dotažnicovou délkou („b“, „d“, „h“, „l“) již nejsou směrem vzhůru kyjovitě rozšířeny, mají spíše konstantní šířku, na jejich hlavicích mohou být různé nasazovací tahy (4) obecně se v textech vyskytuje málo zkratek, zmenšuje se i počet a variabilita ligatur, zachovány jsou zejm. ligatury „ct“, „st“ a „et“ (&; i nadále, byť méně často, i na konci slov; později zůstává ligatura spíše jen pro samostatné „et“ ve významu slova a) (5) dříky liter „m“ a „n“ jsou již napřímené, na základní lince zpravidla bezpatkové, jen u posledních dříků těchto písmen se někdy vyskytne patka (6) písmeno „g“ se uzavírá, nejprve horní, posléze i spodní bříško (7) častý výskyt tzv. „e caudatum“: ę (vniklého z původního diftongu æ, který však ještě v této době může přetrvávat) •mizí majuskula „N“ i ligatura „NT“ •upadá znalost tironských not •vzácně (zejm. v teritoriích s kontaktem s arabskými teritorii – dnešní Španělsko) se objevují arabské číslice •výrazně se zlepšuje distinktivnost textu: mezislovní mezery začínají být pravidelnými Adobe Systems 8 Karolínská minuskula v 10. stol.: znaky 1 1 1 2 2 3 3 3 4 4 4 4 5 5 6 7 7 7 Adobe Systems 9 Karolínská minuskula v 10. stol.: znaky 1 1 2 2 3 3 5 5 6 6 7 7 Adobe Systems 10 Karolínská minuskula v 11. stol.: znaky (1) horní i dolní bříško písmene „g“ je zpravidla uzavřeno (2) poslední dříky písmen „m“, „n“ a dřík písmene „i“ mají vcelku pravidelně patky, někdy přibývají i patky na ostatních dřících těchto písmen (3) „o“ je komponováno stále spíše do čtverce (na rozdíl od pozdějších gotické minuskuly), je psáno dvěma tahy; čtvercová kompozice jsou i v odvozených písmenech „d“, „b“, „p“, „q“ (4) vedle dlouhého „s“ („ʃ “) se od 11. století vyskytuje i „s“ kulaté, a to nejprve na koncích slov (5) častý výskyt tzv. e caudatum („ę“), které nahradilo původní diftong „æ“ (6) vedle minuskulního „d“ se začíná prosazovat i kulaté (unciální) „d“ („ꝺ“) (7) dřík „a“ je již vzpřímený, zcela zmizelo tzv. dvoucéčkové (merovejské) „a“ (8) dříky s horní dotažnicovou délkou (u písmen „b“, „d“, „h“, „k“ „l“) jsou ozdobeny praporky či patkami (9) zachovány pouze ligatury „ct“, „st“ a „et“ •„w“ se objevuje jako samostatné písmeno (vzniklo ligováním dvou „u“ v průběhu X. století) •písmo je pravidelné, úhledné, slova rozdělena •zvyšuje se počet a pestrost zkratek (viz sylabus zkratky) Adobe Systems 11 Karolínská minuskula v 11. stol.: znaky 1 2 2 2 3 5 6 6 6 7 8 9 9 9 St. Gallen, Stiftsbibliothek, Cod. Sang. 148 Adobe Systems 12 Karolínská minuskula v 10. stol.: znaky 2 1 1 1 4 8 8 4 6 5 6 7 9 9