2 Flauti piccoli 1 Flauto 3 Oboi 3 Clarinetti 3 Fagotti 4 Corni 4 Trombe 4 Tromboni Timpani Xilofono Piatti Tamburo rullante Pianoforte Archi J. = 104 M. M. = Durata 35 sec. ORCHESTRA 3 Flauti (II. e III. anche Fl. pice), 3 Oboi, 3* Clarinetti in Sib (HI- anche Qarinetto basso), 3 Fagotti (III. anche Contrafagotto), 4* Comi in Fa, 4 Trombe in Do, 4 Tromboni, Tuba, Timpani, Tamburo piccolo, Tamburo rullante, Gran cassa, Triangolo, Piatti (1 Piatto sospeso), Tam-tam (grande), Xiiofono, 3 Tom-tom (- insieme 5 esecutori), Pianoforte, Archi (7 leggii, 6, 5, 5, 4) *) Scritti in suoni reali Durata cca 14 min. Orchestrami materiál půjčuje Český hudební fond, Pařížská 13, Praha 1 OpKecTpoBkie MaTepnajitr mo>kho noflyiHTL b Český hudební fond, Pařížská 13, Praha 1 Das Orchestermaterial verleiht Český hudební fond, Pařížská 13, Praha 1 Orchestral parts can be hired from Český hudební fond, Pařížská 13, Prague 1 Les parties séparées peuvent étre empruntées ä Český hudební fond, Pařížská 13, Prague I Alleinvertretung für die Bundesrepublik Deutschland, Westberlin, die Schweiz, Österreich, Holland, Belgien und Luxemburg BÄRENREITER-VERLAG Kassel und Basel SKLADATEL MILOSLAV KABELA^ (obi. 1. 8. 1908 v Prátr) hudební teěka. Podobného uiavfení neváhal skladatel aiSt i r ^j. patří uť dlouho mm ncjvýinaěnéjlí reprezentanty íeské soudobé daJiích éástí (jit nikdy o lati. někdy o nékohk táni), hudby a budií lllmi hned v úvodu, re Kabeláťův modernismus Tfrlí éást, rytmicky bohatá, dodriujr přísně tirii takt j i tiU f není nového dalo, ie uí v dílech komponovaných před válkou »e nám na je ircadlově věrná podle vertikální osy uprostřed tělo vity {fa* Kobeláě projevuje jako skladatel, který neúnavně hledá nově roly milní n hřmi 1 -i) a li A). K l.irím nástrojům se postupe J'' pro dalíí vývoj hudby. Jeho výboje nebyly nikdy diktovány konjunk- dávají dalH skupiny nástrojů. turou nebo marnivou touhou liíit se ia každou cenu: Proto takě jeho Čtvrtá ěisf je opět lyrickým ustavením; ke komorně ihtunf tvorba má úspěchy u našeho obecenstva a v poslední době stále více skupině •myčcú. flétně • basovému klarinetu přidává skladateli,^ i v u/m. klavír, y mni je tentokrát přisouzena úloha melodickěko ■ Skladbu, kterě dal nálev ZRCADLENI skladatel blíte nríil jako Zde skladatel nejstriktněji doirirl zrcadlový princip a to jak Devět miniatur pro orchestr. Název Zrcadlení múie mít trojí s m vid. Může bp vztahoval ke kompoziční technice, může postihovat formu dílu u může op vztahovat i k obsahu díla, zrcadlit nálady, prožitky. Kubcláčovo Zřen d lení "i činí nárok na všechny tři jmenované význa-"my názvu. Pokud jde o kompoziční techniku, je třeba říci, i? principu symetrie tónů,melodií, harmonií, rytmů, taktů je používáno podle *aV horizonláln ovípm jasné, h možností „zreadlpní" mplodií, rytmů, barev a stavebných úseků jp mnoho a Miloslav Kabela'' jich bohatl využívá. DalAÍ význam Devíti miniatur pro orchestr, g němž jsme ui hovořili, bychom mohli vystihnout jako skladatelův dialog ar tou-dobou hudbou; jeho dílo „zrcadlí" všechny moderní kompozitní techniky. Nová KaheláČova skladba je živou hudbou, hudbou o živote a je zrcadlem nálad a prožitků. Skladatel dospívá v oblouku od vstupní fanfároví části (jejíž opu kování mělo původně tvořit i závěr dflaj k závěrečné vrtě meditatívni, v níž zevla logicky zazní jakési kabe-láěovské motto, citát z melodie skladatelova mužského sboru Kázání na hoře na text Wolkrův („...každý má někde srdce, í když s aebou je nenosí,..**). Druhá ěást, kontrastující s prvou svou zvukovou subliiností a svým lyrismem, má třídílnou zrcadlovou formu ABA. Vracuje s urči-tým uspořádáním intervalů. Střední díl této části je dramatičtějjí, flétny s klarinety přednášejí vzrušený recitativ nad prodlevou akordu ve smyčcích. Přísnou symetrii formy narukuje kratičká coda, jakási má/ní atavbě podle vertikální osy, ufc i při navíjeni nWodii horizontální Oty. Píli čáal ívétiuje nástrojové oíWzení. Skladatel ta poulil uxfa ky dodekafonie a možností růxného tvoiVní tónů. Srstí (kgt pracuje déaiedn* a intervalovou airií. Zatíná itekým rozběhem smyčcových nástrojů (postupně od hlubokých k vymkfml y (inverze) i podle vertikální o*y (račí postup). Je jei pak ustrnou na akordu, z něhot «e vytváří \ibrujlci zvukové pUy cha. Vad ní ni potom přednášejí hoboje a fagot téma. které oasami orientálním koloritem. Ve střední řáati léto vety napodobují bati nástroje vstupní rozbéh smyčcové skapány, jejich rytmus je dopMo-ván rytmem akordů ostatních dechových nástrojů, zatím co nulo. nickou úlohu převezmou hons/e. vtofy a vioionceUa. V sedmé festi hraji pouze smyčcové nástroje, klavír a bicí nástroje. Skladatel zde uplatnil aleatoní techniku — smyčce voině dotvářejí melodii, naznačenou pouze v obryau. Samostatný proud vytvářejí současné bicí nástroje. V osmé čisti atojí proti sobe dva různé tónorody. Mohli Jn rhonj říci, ie tato vita je bimodální, protože v ní součaané zaznívají (myčce — dřevené dechové nástroje) dvt samostatná pásma, vyrůstající viak vlastně z též*- hudební myíienky. Devátá část, o níi jame v úvodu už hovořili, je tichým doslovem. Skladatel v ní zachoval důsledné princip symetrie podle horizoatilaS i vertikální osy. Střední smyčce rozvíjejí melodii, která působí jako ohlas chorálu. Z nebo pak v průběhu vély zcela logicky vyplyne (ve vysokých smyčcích) uí zmíněný citát z melodie aboru Kázání na hoře. DrUSskrrĚaJ M H JI OCTI A B K ALE JI AW (poj. 1. 8. 1908 r. a íípaiej yma annuo 3aifHiiacT on.no in nejyntax moct eptvw nu/ta kjuihx ca itpcacTDiiTC-jicH conpcHcnifoň icujckoh uyaunn. I7pn ;itom ejtojtyer CKaíarb, nro uom ■funí im ne hbjihpti m qpM-TO hoblík b ero iľ'jjív ' í ľ . Elite nepc/t BTopoň Mitpoooii Boiiiioii on HcycTaiiuo i" j;.i.i hoblii k\ in njajfji m', ii.iiľ.j.n hoi d ii. i . ■: 11, i HoHinccTna Iiaoc.iaia iiMKor^a H no.iu J1IIC1> i .'i' i Iill'-ít KOllklOKTypU UBJ iiiifi i.ii.iim ,i;t . j.i k jí ,í jjftjfíoťf H'-H'Jii ói,ni, ojjfii iin.i.n.iiiJM. Ifueituo iioaTOMy ero TaopiťCTiio itc-naweinio nontayeren vchciom y icxor.ionauKHx cjiymarvjtvň, a o nocjiejiuie roju npHoCpcraer nec oonaarjajD ii3necrnocrL h aa rpa-jjimeň. ITpon3nc;iceHe Ka6e^aia,iia3Bani(oo hm tOipawcunc*, npeflcTao-.iJicT coóou, no ciona« aoTopa, scbmi, umiHamp ,j,ih opKCcrpa. Ha-■MUM fOrpÉDHnaoMa momii ich .í, rpoAiioA tHHM. Oho MMMf 0TIJ0CIITI.C1Í K KOMnO.IIlTíiprKOH tcx/ihkc, K IpOpVV UpOHSBOJCIIHÍI, II, iiaitontu, k ero co^cpHoinnio, orpawa« pas^iľniuu ■■( IJI0ÜÜH. iiiiciaTJieiiiffi n nepe^íiinamm KOMiio.uiTopa. ilpoiiaiicjcinif Kaßc-naia orneiacT bccíi Tpey 3iiaorniiyThnú sKKOp^ou crpyauux u3BO.inoaaBBO zwy-1HT / 'i-'iiM .11 n 1 a).7eňru h K.iapntTOB. i.'r/wry» caMPrpiiqiiocTi. $op-uu uapymacT KpmTMMM ftaai, cuoero poja iiy3UKa.ibfiaÄ To«ura. /Io-nnftuhiü npiif'M KoHiiojjiTOp nciioji/i3oiia^ fl p/iae nocicjywmax wc- tcíí (b o;ihhx (viyiaHx — jto TaKT, B jxpyraz - in ■ K" n.K" TOBOaJ. i íl pH TM ii wpp HH fioraTOH H pa3HOOCpa3UOB rpCTtCB laCTB TOMO codjnojtavrcH oupvjtcncmtan ccpim raKora, $opMa 3cpKa.7i>Ba {exe-Ma A-B jí lí-A). Otapauiuo rpyíiuu aucTpyneflTOB iiocrencauo np*-■ "i-.Kiniii-j' it k y/tapiiUM. ItTBPpTan «Ben nrioBfc hoi ht .mpimct-Kiiii xapairrpp. KauepByn no cocTBuy rpymtf crpymiux c ýJiťifToit fl Gacoauw K-TapaeTOiř Jiornuijiner t/iopreiiuaiio b kbioctbc Mpnojiiicckoixj HUCTpvMfflTa. Ii aroii 'iiicTH KoMiioaiiTop ocoficimo roqiio coojnojtaor acpnanbu HpHHUHH KflK HO l-1 /n lll.'.i ill — b OTHOIIIPHflfl ü)°PMU _' TflK * ropii3onia^H — b ornoiiipuiiii /fa;iniiTiin McviojnH. fio.ipp nacumeiiitoň uiicrpyľchtobkoil tia-ŕicjíľi itcnojibaooa/i 3n.ee», aojeinia*ionnyio TCxmiKy n bojbobíh pai.in«nioľo ToiiooŕlpíĽioiiaiimi. Uít'Min vacTB ociiOBaiia 11a ijoc:ie,lOßaTC^i.»oH paapaöoine cep^ HHTcpnajiOB. MacTia iiaiifnacTCii thxhm paaßero** crpíullU* y(jM cTpyMciiTon (ot initDi if bucokhm), KOTopuc, aauupaa m aiíiíop/ie, oGpaayioT BHCpiipyíomiiií aByKonoň i/'o"- """■''r07<. KacT hcpkojilko opiieiiTajifciioro xapaurepa reua io6ocb u í ^ li cpc^iicM pa.i/ie/10 qacTii y^apiitie iincTpyMCiiTU iioBTOpH^ ^ HHTCJH,iiiaiii pasfíor cipyímoii rpynou, ero p htm aoiio;iMMe ^ mom aKifopAoa ocra^hiiMx nyxouux mtcTpyueuTOB, b to b{ uexonawKyiD naman noayx cKpiniKu, a;u.ru u Bnofloni ' ^ B '■(-.( 1.miiir qacTii arpaior Tom.no cTpyíiiiwe, y,iap»uc a« P ^_ Tti n »JiopTonaano. 3aoci> apmeueiia Bjiearopuan tcxbukb b ^ ^ ^ crpymiiaip cbo6o;wo paaBBiiaiOT ABimyiO b ofimnx koht)P u' mtUBK Bcoyr Jflflf aJ ■> Bte In erh< Kon Sym der 1 (Krek ten dt eben 1 brauch Eine der wir mit der 1 Kompoai Die nei und isr ak ponist ftrh (deren Wir sollte) cum Motto erkli „ Bergyredifi »...jeder ha trägt...» Der zweite Lyrik kontrna der Kampanis Der Mittelteil d ten tragen ein punkt in den S durch eiBr kurz< THL' COMPOSER Prague), hue long J contemporary Czecl KabeUd's trend tow but already charact, vhirn Kabelde shows for the further develop verc oevri- dictated by to be different at any « and recently is increasi, Ifta composition, ent fliiio. ();mmtpv HHCTpyMPHTU. ÍIMOI TfíHTÍVlIiliya by the author « j\,Dr Afi cuo convey three arMnio £*> » may express the ^content, reßect mood, 743718 02 20 P 532 2 3 Flauti 1 Oboe 3 Clarinetti 1 Corno 1 Tromba 1 Trombone Pianoforte Archi J ^ 46-48 = 2 cm (m. 1-14, 47-58) J ^ 52-54 = 2 cm (m. 15-46) Durata: cca 2 mm. 15—20 iec. P 532 11 2 4 4 4 í* 56 3 3 Flauti 2 Oboi 3 Clarinetti 2 Fagotti 4 Corni 1 Tromba 4 Tromboni Timpani Triangolo Tamburo piccolo Tarn—Tarn Gran cassa Pianoforte Archi J = 120 = 1 cm Durata: cca lmin. 30 sec. P 532 P 532 I I ľ ľ 1 i i i i i ľ T i i i i i i i i T < i ' 1 T 1 i i i T T 1 1 i i i ! ' l i T I í 1 T .. j. T„. T i i i i 1 /-s -1 - 1 . =4= i i -1—°— -(- i i i I 1 1 —v 1 1 '1 > i i —i-1-^ -1-v- i —i—t— =4= I i i 1 v KZ.......... 1 S i—' 1 i i 4 2 3 4 2 3 50 51 52 53 54 55 56 P 532 77 I I Haut» I CUnnm.i I'l«l...l,.|lr An hi I •• ran uUm II. 4 MUMi Vir Iranuum v4 , 4> Vrl 4 ran utnii t k ^ IW.UMI P 532 P 532 P 532 P 532 56 ■ í12 5 3 Flauti 3 Oboi 4 Corni 3 Trombe 3 Tromboni Tuba Timpani Tam-Tam (grande) Pianoforte Arc hi: I. II. Vie Vcl. Cb. 6 soli J £ 48 - 1,5 cm Durata: cca 1 min. 30 sec. L P 532 72 6 Flauto piccolo 2 Flauti 3 Oboi 3 ClarinMti 2 Fagotti 1 Conlrafagotto 4 Corni 4 Trombe 4 Tromboni Triangolo Tamburo piccolo Tamburo nillante Gran cassa Archi: I. H. (5 leggii) Vie (5 leggii) Vcl. Cb. 1 solo J - 92 - 2 cm Durata: 1 mm. 22 m. A if ř532 V. 81 {n J) 1 1 i i i i 1 i f i • L " K 1 1 \ * I 1 * ■ L * L* L"Ľ'Ľ'i.'LULULTĽ LU LU LU LU i • UJ L * 1 ť —t--i— 1 LU LU LULiJmLUj-ULULULU LU LU LU LU I n L LU LL i J LU LL LL' L" 1 j L * L L * L ' 1 L V L ' i i LU LLJ LU LĽ , 2 51 52 53 54 55 P 532 r 5.1 Tn™« Taakb. pace Tunk rul Cr. C V. vr.! ísit Nfl 1 1 i 1 i i 1 I y i y y r \ i \ 1 1 i 1 i L - ff7 i 69 i 7í 73 74 I 75 i íl 33 51 : i ! : : i i i \ y v. i i y V. i v f \ ; 1 ! i i 1 P 532 54 » « P 532 Tamburo piccolo 3 Tom-toms Pianoforte Archi: I. II. Vie Vcl. 1 solo Cb. 4 soli J = 80 = I cm j ^ 53 m 1,5 cm Daratt: ua 1 mi*. 351 8 - 3 Flauti 3 Oboi 3 Clarinetti 3 Fagotti 1 Tromba 2 Tromboni (3., 4. csecutore) 1 Tuba Timpani Xilofono Gran cassa Pianoforte Archi: I. II. Vie Vcl. J = 180 = 1 cm (J = 90 = 2 cm, J. = 60 = 3 cm) Durata: 55 sec. i—r^r I _L 1 ! *1 : 1 r < —h r f v \ \ \ " i ! p{ i P53J P 532 66 2224 23 23 2 L 140566