HV_628 Proměny sonátové formy 18.–20. století Joseph Haydn Joseph Haydn (1732 – 1809) • Otec smyčcového kvartetu, sonátové formy a vídeňského klasicismu • Haydn v koncepci sonátové formy pokračoval tam, kde skončil CPE Bach • V osobě Haydna (a WAM) vidíme model pro sonátovou formu • Zároveň oba dva ale také vnímáme jako zdroj nového pojetí sonátové formy • Ze strukturálního hlediska pomohl sonátovou formu nejvíce zavést právě Haydn = pomohl vytvořit především provedení se vším, co obnáší = konec expozice, navázání provedení na reprízu ap. Raný Haydn • Haydnova raná díla se kryjí s vrcholnými díly CPEB • Jenže CPE byl už matador a mohl si leccos dovolit • Haydn teprve začínal a formu (budoucích sonátových) cyklů chápal VELMI tradičně • = tradičně po vzoru D. Scarlattiho a Sammartiniho • Tzn., že raný Haydn v sobě nesl ještě velmi silný pozůstatek pozdního baroka • To můžeme vidět ve smyčcovém kvartetu č. 1 op. 1 z roku 1757 (1762) • V klavírní sonátě D dur č. 16 (Partitě!) z 60. let, ve které se však již velmi inspiruje CPEB a můžeme v ní nalézt téměř finální podobu sonátové formy • Ovšem tematicky ještě ne zcela autonomní • Symfonie č. 1 z roku 1759 • Klavírní trio g moll z roku 1766 Haydn in the 70s • Symfonie č. 44 (1772) • Smyčcový kvartet A dur op. 20 č. 6 (1772) • Klavírní sonáta č. 33 b moll (1775) • Symfonie č. 69 (1776) Smyčcové kvartety op. 33 (1781) • Přelomové dílo, ve kterém JH uceleně představil a uplatnil principy pro sonátovou formu • JH údajně: „Tyto kvartety jsou zkomponovány na zcela nových základech • Smyčcový kvartet op. 33 č. 1, h moll (noty) Vrcholný a pozdní Haydn • Ne vždy se ale musí v Haydnových sonátových cyklech objevovat věta v sonátové formě, případně i samotný klasický sonátový cyklus: • Klavírní sonáta D dur, Hob.XVI:42 (1784) • SF dále u Haydna: • Klavírní trio č. 29, G dur (1790) • Symfonie č. 104 (1795) • Klavírní sonáta D dur, Hob. XVI:51 (1795) • Die Jahreszeiten (1799–1801)