James S. MacKay: Musical Proportion and Formal Function in Classical Sonata Form: Three Case Studies from Late Haydn and Early Beethoven – jak může vnímání proporcí ovlivnit analýzu skladeb – studie (2004), která analyzuje 2 sonátové expozice (Beethoven: kl. sonáta č.6 F-dur 1. věta, Haydn: klavírní trio fis-moll z roku 1795) + 4. věta z Haydnovy symfonie č. 90 ve světle 2 teorií: William Caplin, Classical Form: A Theory of Formal Functions for the Instrumental Music of Haydn, Mozart and Beethoven (1998) Caplinova teorie vychází z malých částí (např. motivů), které se dohromady skládají např. v témata nebo spojky (“transitions”) – tyto větší části pak mají své typické rysy – např. hlavní téma je věta, ve které se první dva takty opakují, pak jsou fragmentovány a nakonec je kadence (závěr) – takto můžeme identifikovat jednotlivé části expozice Beethoven: Sonata No.1 in F Minor, Op.2 No.1 (Kovacevich, Lewis, Buchbinder) - YouTube James Hepokoski and Warren Darcy: The Medial Caesura and its Role in the Eighteenth- Century Sonata Exposition (1997) Hepokoski a Darcy odvozují strukturu sonátové věty z tzv. mediální cézury – to je přeryv (zlom) v toku hudby, nalézá se zpravidla v půli expozice a předchází jí často energičtější hudba (např. dynamika, intenzivnější doprovod, může (ale nemusí!) zde být modulace, častý je také sled třech akordů před samotnou cézurou) Beethoven: Symphony no. 1 (with score) - YouTube (od 1:50) Mozart Piano Sonata No. 8 in a-minor KV 310, Grigory Sokolov - YouTube Někdy toto místo nemusí být generálpauza, ale úsek, který plynule navazuje na vedlejší téma a utvrzuje dominantu tóniny vedlejšího tématu Beethoven: Sonata No.21 in C Major, "Waldstein" (Pletnev) - YouTube – “caesura fill” - Mediální cézura očekáváme uprostřed expozice, neboť v klasicismu by hudba měla mít vyvážené proporce – očekáváme, že se vše od nejmenších úseků po větší úseky bude dělit na zhruba stejně dlouhé části Tyto dva přístupy jsou použity v analýze Beethoven: kl. sonáta č.6 F-dur 1. věta Beethoven: Sonata No.6 in F Major, Op.10 No.2 (Lortie, Jando) – YouTube - Ve světle teorie Caplina je v podstatě možno hudbu od taktu 18 označit jako vedlejší téma + takt 18 se pak může na první pohled jevit jako atypická mediální cézura - Pokud ale uvážíme, že v klasicismu by měly výt ve vší hudbě vyvážené proporce, může se jako vedlejší téma jevit spíše hudba od taktu 38, před kterým je caesura fill - Obě možnosti jsou podle autora článku možné Ne zcela jednoznačný výklad má také Haydnovo klavírní trio fis-moll: Haydn: Piano Trio No. 40 in F# minor, Hob. XV:26 - YouTube Haydn: Symphony No. 90 in C major (with Score) - YouTube - Caplin označuje za hlavní téma pouze takty 1-4, oblast vedlejšího tématu může začínat již taktem 9 - Přesvědčivá mediální cézura + fill v taktech 19-21 však silně naznačuje vedlejší téma od taktu 22 - Dle autora článku je tato věta příkladem “continuous exposition” – nemá vedlejší téma - Zajímavá je také velmi krátká repríza a dlouhá coda, která ji proporčně vyvažuje