2 Flauti piccoli 1 Flauto 3 Oboi 3 Clarinetti 3 Fagotti 4 Corni 4 Trombe 4 Tromboni Timpani Xilofono Piatti Tamburo rullante Pianoforte Archi J. = 104 M. M. = Durata 35 sec. ORCHESTRA 3 Flauti (II. e III. anche Fl. pice), 3 Oboi, 3* Clarinetti in Sib (HI- anche Qarinetto basso), 3 Fagotti (III. anche Contrafagotto), 4* Comi in Fa, 4 Trombe in Do, 4 Tromboni, Tuba, Timpani, Tamburo piccolo, Tamburo rullante, Gran cassa, Triangolo, Piatti (1 Piatto sospeso), Tam-tam (grande), Xiiofono, 3 Tom-tom (- insieme 5 esecutori), Pianoforte, Archi (7 leggii, 6, 5, 5, 4) *) Scritti in suoni reali Durata cca 14 min. Orchestrami materiál půjčuje Český hudební fond, Pařížská 13, Praha 1 OpKecTpoBkie MaTepnajitr mo>kho noflyiHTL b Český hudební fond, Pařížská 13, Praha 1 Das Orchestermaterial verleiht Český hudební fond, Pařížská 13, Praha 1 Orchestral parts can be hired from Český hudební fond, Pařížská 13, Prague 1 Les parties séparées peuvent étre empruntées ä Český hudební fond, Pařížská 13, Prague I Alleinvertretung für die Bundesrepublik Deutschland, Westberlin, die Schweiz, Österreich, Holland, Belgien und Luxemburg BÄRENREITER-VERLAG Kassel und Basel SKLADATEL MILOSLAV KABELÁC (obi. 1. 8. 1908 v Prátr) hudební leěka. Podobného uiavfení neváhaj skladatel aiS, i r ^j. patří uť dlouho mm ncjvýinaěnéjlí reprezentanty íeské soudobé daliích éástí (jit nikdy o lati. někdy o nékohk táni), hudby a budií lllmi hned v úvodu, re Kabeliťův modernismus Tfrlí físt, rytmicky bohatí, dodriujr přísně tirii taktu i tiU f není nového dalo, ie uí v dílech komponovaných před válkou »e nám na je ircadlově věrná podle vertikální osy uprostřed tělo vity {fa* Kabclíě projevuje jako skladatel, který neúnavně hledá nově roly milní n hřmi 1 -i) a li A). K l.irím nástrojům se postupo, J'' pro dalíí vývoj hudby. Jeho výboje nebyly nikdy diktovány konjunk- dávají dalH skupiny nástrojů. turou nebo marnivou touhou lUít se ia každou cenu: Proto takě jeho Čtvrtá ěisf je opět lyrickým ustavením; ke komorně oksase^ tvorba má úspěchy u našeho obecenstva a v poslední době stále více skupině •myčcú. flétně • basovému klarinetu přidává sklad...! ■■ i v u/m. kJavir, y mni je tentokrát přisouzena úloha melodickěko n Skladbu, kterě dal nálev ZRCADLENÍ skladatel blíte nríil jako Zde skladatel nejstriktněji doirirl zrcadlový princip a to jak Devět miniatur pro orchestr. Název Zrcadlení múie mít trojí smysl. Může se vztahoval ke kompoziční technice, může postihovat formu dílu u může op vztahovat i k obsahu díla, zrcadlit nálady, prožitky. Kubcláčovo Zřen d lení "i činí nárok na véechny tři jmenované význa-"my názvu. Pokud jde o kompoziční techniku, je tfcba říci, i? principu symetrie tónů,melodií, harmonií, rytmů, taktů je používáno podle re (nr. horizonláln ovipm jasné, h možností „zrcadJpní" mplodií, rytmů, barev a stavebných úseků jp mnoho a Miloslav Kabela'' jich bohatl využívá. DalAÍ význam Devíti miniatur pro orchestr, g němž jsme už hovořili, bychom mohli vystihnout jako skladatelův dialog ar tou-dobou hudbou; jeho dílo „zrcadlí" všechny moderní kompozitní techniky. Nová KaheláČova skladba je živou hudbou, hudbou o živote a je zrcadlem nálad a prožitků. Skladatel dospívá v oblouku od vstupní fanfároví části (jejíž opu kování mělo původně tvořit i závěr dflaj k závěrečné vrtě meditatívni, v níž zevla logicky zazní jakési kabe-láěovské motto, citát z melodie skladatelova mužského sboru Kázání na hoře na text Wolkrův („...každý má někde srdce, í když s sebou je nenosí,..**). Druhá ěást, kontrastující s prvou svou zvukovou subliiností a svým lyrismem, má třídílnou zrcadlovou formu ABA. Praeuje s urči-tým uspořádáním intervalů. Střední díl této části je dramatičtější, flétny s klarinety přednášejí vzrušený recitativ nad prodlevou akordu ve smyčcích. Přísnou symetrii formy narukuje kratičká coda, jakási má/ní atavbé podle vertikální oay, ufc j při rozvíjen/ nWodu horizontální Oty. Píli tiši ívétiaje nástrojové oiWzcní. Skladatel tu poulil ky dodekafonie a možnortí různého tvoření tónů. Srstí Čáal pracuje důsledné a intervalovou sérií. Začíná itekým rozběhem smyčcových nástrojů (postupné od hlubokých k vyaakýál y (inverse) i podle vertikální o*y (račí postup). Je jei pak ustrnou na akordu, z něhož «e vytváří \ibrujlci zvukoví ph- cha. Vad ni ni potom přednáiejí bobo)e a fagot téma. které piaaéf orientálním koloritem. Ve *třední částí léto vety napodobují kati nástroje vstupní rozbéh smyčcové skapány, jejich rytmui je dopMo-ván rytmem akordů ostatních derho\ych nástrojů, zatím co meio-ňíckou úlohu převezmou housle, vtoly a vioioncelJa. V sedmé řásti hraji pouze srny téové nástroje, klavír a bicí nástroje. Skladatel zde uplatnil šleatoní techniku — smyčce volné dotvářejí melodii, naznafenou pouze v obrysu. Samostatný proud vytvářejí současné bicí nástroje. V osmé íáali atojí proti sobé dva různé tónorody. Mohli Jn rhonj říci, ie tato věta je bimodální, protože v ní souěaané zaznívají (imyř-ce — dřevěné dechové nástroje) dvé samostatná pásma, vyrůstající viak vlastně z též*- hudební myilenky. Devátá část, o níž jsme v úvodu už hovořili, je tichým dosJovea. Skladatel v ní zachoval důsledné princip symetrie podle horizontální i vertikální osy. Střední smyčce rozvíjej! melodii, která působí jako ohlas chorálu. Z něho pak v průběhu věty zcela logicky vyplyne (ve vysokých smyčcích) už zmíněný citát z melodie sboru Kázán/ na hoře. DrUéMSnvšsz M H JI OCTI A B K ALE JI AW (poj. 1. 8. 1908 r. a f/pare) pna ojbijo 3aifHiiaeT ojuho Ha nejymax moct čpěnu nu/iaiouiuxcfl upcacTBHTe-jicH (lOBpcMi Kffoif icujcKoif uyauHu. ílpn ;mm cvicjiyeT CKaaarb, nro -M'j.-(cfnni im ne iní.iíi' t' ji 'i* m ľi HODUif B ero Tiiop qecTBC. Imíh ncpci DTOpOÍf MltpOOOIl BOiillOH Oil HCycTBUHO HCKflJJ ttOBUe UMU pflaUHTIIII m', ii.iiľ.j.n umí d n. i . ■: 11, i HoHincxTna Iiaoc.iaia iíHKor/ja m) no.iu jiiici> i .'i'i iiiľ-ít KOiikioKTypu UBJ iiiifi j.ij.nnjwcjiaiiHH MWboš n ch o h úim. ojjiii iiii.i.n.iiiJM. Ifueitno iioaTouy ero TnopiccTiio itc-Bauciuio no/itaycTcn vchciom y icxocjTOBartKHX cjiymarejtcň, a o nocjicjiuie roju npHoßpcraer bcc fio.it.tuyu> iiínecrnocTL h aa rpa-jjimeň. ripon3Bc;iCHHC Ka6cA8TiJii aKKOp^OM cTpyuJiux B3BO.inoBaaao aay-1HT / 'i-'iim .i i n i fwftM n K.iapntTOB. í.r/wry*) cBMcrpaiJiocT- í>op-MunapymacT Rpanou KOaa. cuoero poja My3UKa.ibHaH To«ura. /lo-;t(iCiUUÍ\ lipilf'm KOMIIOJJITOp nciio^/.3oua^ b piw noc.ic^ywDíBi t ch (b o;ihhx (viyiaHx — jto TaKT, aapyraz - lU . j;. ■ n.K" TOHOaJ. i íl pHTMIIWCPKH SonflOl H paaHOOfípaaUOH rpCTtCH "UCTH TOMO cotí^iojaťTcM uiip(w;ifiiuafl ccpiiB raKora, ^opua 3cpKa.tt>aa (cxb-mb A-B h lí-A). Otapauiub rpyíiuu Bucrpyucutob uoctencuuo apa~ ' "i-.Kinni-j' )t K y/tapHUM. ItTBPpTan vacn Bitou iioi ht .mpimct-Kiiit xapaKTpp. KauepaysJ no 0O0TBay rpymiy rrpyunux c ýJiťifToit h ďbcobum Kjiapnston Rfmummer tyopremiauo b Kaiocroc Mcnojnicc koixj ouctpy m tatra. li aroii U0TB HoMnoaiiTop ocoficimo roqjio coojnojtaor acpKanfcH IIpHHUHH Kalí BO l-1 /n iij.'.i m — B OTHOIIIPHHfl 0)opMU —, TBK B ropH30HIU/IH — B OTHOIHľHHII pa.'IBIITHH MCJIOJHH. fio.icc iiacumciiHoü micTpyueHTOBKoiL Ha-ŕic-iíľi itcnojibaofia/i a^ccí. Ao^ciuj^oímyio TCxmiKy a bo3Mo»íh p/i.i.in«nioľo Toiioofipiiaoiiai/mi. Uít'Miu lacrt ociiODAiia Ha ijocieaonaTCJbiJOií paapaöoine cep^ HjfTt'piiajioB. MacTb naiiiHacrcíi tiixhm paaßoroM rtw""^u0m CTpyMCIITOB (OT BBBKHX Jí Bbiro/ÍIIMj, KOTOpUT. a(I«»pafl ^ijoBBB" ■ioc0ju6, oGpa3y/oT OHCpiipyíominí auyKonon i/io"- ",,u ""M,''r0I<. KacT HccKojibKO opHCiiTajibiioro xapaKTepa tcmb io6ocb a Q ^ li epeajnM paajc^io lacTii y^opiiMc n ncTpy m o b tbi noBTOpa^ ^ miTCJibiibiH paafíor cípyinioii rpynou, ero p htm nou°n"m'_ ^ mom aKifopAoa ocra^biiHx nyxouux mtcTpyueuTOtt, b to b{ uexoBjBWKyio bbubio uajtyr cKpiinKu, a;ii.ru u aaon0"q pyMtf b ccÄbMfoi 'i./i i n Brpaatr Tom.no erpymme, ynapuue aa p ^ Tbi it tVjpTOHHano. 3aecb npSMeucita ajiearopuan tcxhukb b ^ ^ ^ CTpyBBiie cbo6o;uio pii.iBiiBaioT flaiiHyw b 061101 x hobt} p ■kí jíhhhjo Bcayr iM ad bV sie Iii erb« Kon Sym der 5 flwft ten df eben i brauch Eine der wir mit der 1 Komposi Die n-i und ist rji ponist ftrh (deren Wir sollte) cum Motto rrkli „ Brrpprediß »...jeder ha trägt...» Der xveite Lyrik kontraa der Kampanis Der Mittelteil d ten tragen ein punit in den S dui-rii eiBr THE COMPOSER Prague), hue long J contemporary Czecl KabeUd's tread tow but ''ready charact, vhirn Kancttr shows for the further devc^ verc nevri- dictated by to be different at any « ■»d recently is increase 77,, contpoaition, rnt flino. OjunMpa HiicrpyMeiiTbi. ÍIMOI TflHTÍVlbliya fcytfaeaU(Wa.MDrM; cau convey three meania q-oe. it may rxpn.aB ,w ^content, reßect mood, 743718 02 20 P 532 2 3 Flauti 1 Oboe 3 Clarinetti 1 Corno 1 Tromba 1 Trombone Pianoforte Archi J ^ 46-48 = 2 cm (m. 1-14, 47-58) J ^ 52-54 = 2 cm (m. 15-46) Durata: cca 2 mm. 15—20 iec. P 532 11 2 4 4 4 í* 56 3 3 Flauti 2 Oboi 3 Clarinetti 2 Fagotti 4 Corni 1 Tromba 4 Tromboni Timpani Triangolo Tamburo piccolo Tarn—Tarn Gran cassa Pianoforte Archi J = 120 = 1 cm Durata: cca lmin. 30 sec. P 532 P 532 I I ľ ľ 1 i i i i i ľ T i i i i i i i i T < i ' 1 T 1 i i i T T 1 1 i i i ! ' l i T I í 1 T .. j. T„. T i i i i 1 /-s -1 - 1 . =4= i i -1—°— -(- i i i I 1 1 —v 1 1 '1 > i i —i-1-^ -1-v- i —i—t— =4= I i i 1 v KZ.......... 1 S i—' 1 i i 4 2 3 4 2 3 50 51 52 53 54 55 56 P 532 77 I I Haut» I CUnnm.i I'l«l...l,.|lr An hi I •• ran uUm II. 4 MUMi Vir Iranuum v4 , 4> Vrl 4 ran utnii t k ^ iw.umi P 532 P 532 P 532 P 532 56 ■ í12 5 3 Flauti 3 Oboi 4 Corni 3 Trombe 3 Tromboni Tuba Timpani Tam-Tam (grande) Pianoforte Arc hi: I. II. Vie Vcl. Cb. 6 soli J £ 48 - 1,5 cm Durata: cca 1 min. 30 sec. L P 532 72 6 Flauto piccolo 2 Flauti 3 Oboi 3 ClarinMti 2 Fagotti 1 Conlrafagotto 4 Corni 4 Trombe 4 Tromboni Triangolo Tamburo piccolo Tamburo nillante Gran cassa Archi: I. H. (5 leggii) Vie (5 leggii) Vcl. Cb. 1 solo J - 92 - 2 cm Durata: 1 mm. 22 m. A if ř532 V. 81 {n J) 1 1 i i i i 1 i f i • L " K 1 1 \ * I 1 * ■ L * L* L"Ľ'Ľ'i.'LULULTĽ LU LU LU LU i • UJ L * 1 ť —t--i— 1 LU LU LULiJmLUj-ULULULU LU LU LU LU I n L LU LL i J LU LL LL' L" 1 j L * L L * L ' 1 L V L ' i i LU LLJ LU LĽ , 2 51 52 53 54 55 P 532 r 5.1 Tn™« Taakb. pace Tunk rul Cr. C V. vr.! ísit Nfl 1 1 i 1 i i 1 I y i y y r \ i \ 1 1 i 1 i L - ff7 i 69 i 7í 73 74 I 75 i n 33 51 : i ! : : i i i \ i i y \ i v f \ ; 1 ! i i 1 P 53i 54 » « P 532 Tamburo piccolo 3 Tom-toms Pianoforte Archi: I. II. Vie Vcl. 1 solo Cb. 4 soli J = 80 = I cm j ^ 53 m 1,5 cm Daratt: ua 1 mi*. 351 8 - 3 Flauti 3 Oboi 3 Clarinetti 3 Fagotti 1 Tromba 2 Tromboni (3., 4. csecutore) 1 Tuba Timpani Xilofono Gran cassa Pianoforte Archi: I. II. Vie Vcl. J = 180 = 1 cm (J = 90 = 2 cm, J. = 60 = 3 cm) Durata: 55 sec. i—r^r I _L 1 ! *1 : 1 r < —h r f v \ \ \ " i ! p{ i P53J P 532 66 2224 23 23 2 L 140566