Schéma formové podoby středověké písně Ukázka č. 3.33 1. Nesymetricky členěné (prokomponované) nápěvy Jsou to útvary postrádající melodickou symetrii či opakování melodických řádků. Do této skupiny náleží např. liturgické hymny (Gloria, Credo ad.) a také krátké, tj. dvou nebo tříveršové strofy (Liedrufe). 2. Symetricky členěné nápěvy – jednodílná strofa Tento typ vytváří své formy 1) přiřazováním (adicí) 2) opakováním (repeticí) 3)variováním 2.1 Typy aditivní Typ aditivní vzniká prostým přiřazováním nových melodických i textových úseků 3.13 2.1.1 Dvouřádková strofa vzniklá adicí Andělové ti poslové (12a 8a; a+b) MHB 543 2.1.2 Třířádková strofa vzniklá adici Umučení i trýznění važmež nábožně my nyní (8a 8a 8a; a+b+g) MHB 510 2.1.3 Čtyřřádková strofa vzniklá adicí Všeho světa stvořiteli milostivý spasiteli (8a 8a 8b 8b; a+b+g+d) MHB 290 2.1.4 Asymetrická strofa Vstal jest této chvíle ctný Vykupitel (6a 5b 6a 5b 6c 3c 8d 5d; a+b+g+d+e+f+t) MHB 193 2.2 Typy repetiční Princip opakování melodických úseků posiluje vnitřní vazbu a formovou celistvost. Opakování se děje buď: 1) návratem jedné, již exponované, části (a+b+a+c), nebo 2) návratem více částí. 3.14 2.2.1 Dvouřádková strofa vzniklá opakováním (Světlo nejtajnější à sekvence) MHB 382 2.2.2 Třířádková strofa vzniklá opakováním Chvalmež všickni krále nebeského à 10a+10a+10a; a+b+b Pangamus melos gloriae à /:a:/+b[] MHB 315 3.15 2.2.3 Čtyřřádková strofa vzniklá opakováním: Kriste Králi stvořiteli věřících vykupiteli (8a 8a 8b 8b; a+b+g+b) MHB 372 2.2.4 Pětiřádková strofa vzniklá opakováním: Králi Kriste králs nad králi (8a 8b 7c 8c 8c; a+a[1]+a[2]+a[3]+a[4]) MHB 110 2.3 Symetricky členěné nápěvy – dvoudílná strofa Dvoudílná strofa (podle Nejedlého „sloka“, podle Mužíka „cyklostrofa“) je útvar vyššího řádu mající dvě části- versus a repetitio. Repetitio je zpravidla útvar nápěvně i textové kontrastní. 3.09 2.3.1 Nunc angelorum gloria (/:a:/b+r^o) 3.07 2.3.2 Barová forma 3.16 2.3.3 Reprízový bar (Otce nebeského pochvalmež); Jezukriste Vykupiteli jenžs vstal z mrtvých Reprízový bar rozšiřuje druhou část (dopěv) buď nezměněným dílem A (AA/BA) nebo variovaným dílem A (AA/BA[1]) MHB 248 MHB 338