Studující nosí cedulku s označením praxe připnutou na viditelném místě;▪ přispívá dobré pověsti knihovny zdvořilým a profesionálním chováním; ▪ ochotně odpovídá na dotazy uživatelů a pomáhá jim při využívání služeb knihovny; ▪ informuje pravdivě a správně, případně si ověří odpověď u pracovníka knihovny; ▪ svou pozornost věnuje primárně povinnostem praxe a uživatelům, až pak si vyřizuje soukromé studijní potřeby; ▪ v době trvání praxe si nevyřizuje své osobní záležitosti, nemá sluchátka, nesleduje videa a nevyužívá vlastní notebook; ▪ za pult povoluje vstup pouze zaměstnancům knihovny, studujícím na praxi a uživatelům, kterým pomáhá. ▪ Sedmero knihovnické praxe čtvrtek 17. ledna 2019 10:04 Referenční služby - stránka 1 Obecné info příchod 15:00 – odchod po 20:00, ne dříve, ani když už na patře nikdo není• pro studující na praxi i zaměstnance platí v knihovně stejná pravidla jako pro uživatele• každý studující nese zodpovědnost za stav příslušné studovny + přiléhajících prostor dbá na dodržování pravidel a standardu popsaného na stránce Standard patra○ studující zodpovědný za 1. patro opouští pult na delší dobu jenom když má za sebe záskok ○ • při odchodu/řazení se dává na pult informační cedulka• za pultem se nejí, netelefonuje, nebaví se s kámošema, nenosí se sluchátka• pravidelně (jednou za hodinu) je nutné projít patro/patra – posbírat knihy ze stolů, zkontrolovat chování uživatelů • v případě deště je nutné zavřít všechna okna• ztráty a nálezy se nosí k informačnímu pultu• Řazení knih od výpůjčního pultu si přivezte knihy po 17. a 19. hodině, posbírejte knihy ze stolů• knihy na vozíku seřaďte dle signatur a abecedy• pro statistické účely se před řazením skenují veškeré knihy z příslušného patra, které stihnete zařadit • skenujte u pultu – neodnášejte skener mimo studovnu• po naskenování vyjměte baterku ze skeneru a odložte ji zobáčkem nahoru• náhradní nabité baterie jsou u informačního (červeného) pultu• nemusíte řadit víc než 100 knih• videonávod (heslo referencky)• Kontrola regálů každý student kontroluje regály na příslušném patře• kontrolují se 4 následující (neproškrtlé) regály v pořadí v tabulce na pultu (pokud máte na starost 2 patra, kontrolujete 2 regály na každém patře) • při kontrole regály taky zarovnejte• po kontrole proškrtnout v seznamu• videonávod (heslo referencky)• Dotazy pokud jde o problém, zkuste řešení v následujícím pořadí: podívejte se na stránku Uživatelské dotazya. zkuste zaměstnance na informačním pultu (klapka 6303) nebo výpůjčním pultu (klapka 5379) b. nechte na pultě lísteček s popisem problému, případně s UČO uživatele, kterého se týkác. • pokud jde o složitější dotaz a nevíte si poradit, napište mail na reference@phil.muni.cz s co nejpřesnějším popisem problému a kontaktem (UČO) na uživatele, knihovník se ho pokusí vyřešit a na druhý den s vámi dotaz probere ○ • Odchod začněte připravovat patro s dostatečným předstihem, ať můžete co nejdřív po 20. odejít, většinu činností můžete udělat, když jsou uživatelé ještě na patře (doporučeno postupně začít cca 19:30) • zasuňte židle, ale nepřirážejte je k hraně stolu• zhasněte lampičky• Povinnosti a zodpovědnosti čtvrtek 17. ledna 2019 12:32 Referenční služby - stránka 2 zhasněte lampičky• pozavírejte všechna okna (klika musí být ve svislé poloze)• odhrňte z oken závěsy, ať je vidět klika• posbírejte knihy ze stolů (nevadí, pokud je už nestihnete zařadit, nebuďte tady kvůli tomu přes čas) • před odchodem ze studovny vypněte obě PC na pultu, uživatelský PC s katalogem a skener BookEye (ostatní uživatelská PC se vypnou sami) • zhasněte boční světla ve studovně a světla na všech toaletách a v prostřední místnosti s pitnou vodou • po vašem odchodu kontroluje patro ještě knihovník, za opakovaně nesplněné povinnosti při odchodu vám hrozí úkol navíc • Referenční služby - stránka 3 Prostory Budova F Podlaží Vybavení prostoru Služby podzemí sklad Tiché kafe – prostor pro individuální oddechnutí s možností uvařit si kávu/čaj přízemí Aktuální ročníky časopisů Samoobslužní zóna – kopírky, SelfCheck, Knihotoč, SUPO bankovník Informační pult – tisk za hotové, vazba dokumentů, prodej formulářů/kancelářského zboží, ztráty a nálezy, k zapůjčení: deštník, nabíječka na mobil, flashka, počítačová myš Výpůjční a registrační pult – registrace, půjčování a vrácení knih, vyřizování pokut, vyzvednutí rezervace/objednávky ze skladu 1. patro 001–796 Konzultační pult – garantovaná přítomnost knihovníka, v pracovní dny 9.00-16.00 odborná pomoc s informačními zdroji, k zapůjčení: sluchátka, deka, zámek na notebook, flashka, nabíječka na mobil, počítačová myš, mobilní skříňky, studijní materiály pro studenty Ústavu germanistiky, nordistiky a nederlandistiky od doc. Urválka 2. patro 80–839.8t k zapůjčení: sluchátka, deka, zámek na notebook, flashka, nabíječka na mobil, počítačová myš 3. patro 84–990 k zapůjčení: sluchátka, deka, zámek na notebook, flashka, nabíječka na mobil, počítačová myš Na každém patře se kromě zmíněného nachází individuální studijní místa, uživatelské počítače a stolní skener BookEye. Budova D Podlaží Místno st Využití přízemí Čítárna Prostor pro společné studium, odpočinek, diskutování Sdílená kuchyňka s mikrovlnkou a základním vybavením 1. patro Týmové studov ny D2TYM 1-7 Prostory pro společné studium v oddělených buňkách s možností rezervace Otevírací doba všech prostor Přehled katederních knihoven Uživatelé Fond a služby jsou určeny primárně pro studenty a zaměstnance MUNI, přehled kompetencí pro všechny naleznete v záložce Možnosti registrace. Fond Všechny fyzické jednotky přístupné ve fondu ÚK FF MU je vždy možné dohledat přes katalog Aleph nebo lístkové katalogy. Informace o knihovně čtvrtek 17. ledna 2019 13:01 Referenční služby - stránka 4 Jednotky jsou přístupné: Ve volném výběru Řazení dle desetinného třídění MDT (804 není osm set čtyři, ale osm nula čtyři, 80 je proto řazené o dva regály dřív), v jednotlivých kategoriích dále abecedně podle prvních 4 písmen autora nebo názvu ○ Knihy ke čtení pouze na studovnách (prezenční) jsou označeny oranžovým puntíkem○ • Ve skladu• Přes e-prezenčku• Uživatelé mají taky přístup k elektronickým informačním zdrojům Přístup k licencovaným zdrojům pouze pro studenty a zaměstnance○ Mezi zdroji zahrnuty i volně dostupné○ Služby Reprografické: Scanování Pomocí stolního scanneru BookEye na každém patře○ Pomocí multifunkčních zařízení v samoobslužné zóně v přízemí (nutné SUPO)○ • Kopírování a tisk Pomocí multifunkčního zařízení v samoobslužné zóně v přízemí (nutné SUPO) Dokumenty ideálně odeslat z kteréhokoliv pc v knihovně▪ Při odesílání nastavit černobílý/barevný nebo jedno/oboustranný tisk▪ ○ Na červeném informačním pultu v přízemí Platba hotovostí▪ Požadované dokumenty na mailu, v cloudu nebo ideálně na flashce▪ ○ • Copy on Demand• Vazba (kroužková/kovová/termo) U červeného informačního pultu v přízemí○ • K zapůjčení 1.-3. patro• Uživatelé si věci berou sami• Flashky v 1. patře vydáváme od pultu, zaky bez isicu• Internet Možnosti připojení• Na wifi se nedostane nikdo, kdo není současným studentem MU (ani absolventi, ani návštěvníci s členstvím v knihovně FF, ani studenti z jiných univerzit – studenti z jiných univerzit ano, pokud je jejich univerzita taky v síti Eduroam). Jde to jen přes UČO + sekundární heslo, a to jak na free wifi MUNI nebo na Eduroam. • K připojení přes ethernetový kabel fungují jenom zásuvky u oken. Ostatní zásuvky nejsou zapojeny vůbec. • Referenční služby - stránka 5 Problémy s uživatelským profilem Pokud se objevují zprávy o dočasném přihlášení, uživatel nevidí své soubory a nemůže si je ukládat do složky, jinak může s PC normálně pracovat. • Nejjistější je, když sám uživatel zadá požadavek na helpdesk@ics.muni.cz• Nefunkční PC v knihovně (nebootuje, nenabíhá obrazovka, …) Vždy nejprve zkuste zjistit, jestli je zapnutý, pak restartovat, pokud nepomůže, položte lístek MIMO PROVOZ / OUT OF ORDER a nechte nám na stole vzkaz s číslem PC. • Nefunkční Bookeye Odesílání na e-mail selhalo e-mail má omezenou velikost přílohy, soubor je pravděpodobně příliš velký, nabídněte uživateli USB flash disk, při odesílání na flashku bude skener stejně hlásit, že selhalo odeslání e-mailu, ale soubor se uloží (můžete to u svého počítače raději zkontrolovat) ○ po uložení souboru restartujte Bookeye (aby se přestal snažit o odeslání na e-mail)○ • Něco jiného zkusit restartovat, pokud nepomůže, položte lístek MIMO PROVOZ / OUT OF ORDER a nechte nám na stole vzkaz s číslem patra. ○ • Něco se rozbilo Nahlásit na informačním pultu• Rozlilo se kafe Ihned nahlásit na informačním pultu• Nefunkční ruční scanner na čárové kódy V políčku aplikace Wireless je napsáno chyba Pravděpodobně je na pc přihlášená ještě jiná osoba○ Restartujte pc○ • Do políčka aplikace Wireless nepřibývají čísla Vytáhněte kabel od antény snímače z elektriny○ Pokud nepomohlo, nahlaste na informační pult○ • Nadměrný hluk z chodby Nahlásit na informačním pultu, přijdou zprovoznit prosklené dveře před studovnou• První pomoc čtvrtek 17. ledna 2019 13:07 Referenční služby - stránka 6 Kniha není na svém místě pokud je prezenční, pravděpodobně ji někdo zrovna studuje• Pokud je absenční:• zkontrolovat v Alephu jestli není půjčená1. zkontrolovat podobné signatury2. zkontrolovat čerstvě vrácené knihy (vozík na patře, v přízemí)3. zapsat na lístek datum, UČO žadatele a signaturu4. Nenašli jste tady včera/před týdnem flasku/čepici/rukavice...? Ztráty a nálezy jsou uskladňovány u informačního pultu• Můžu si knížky u vás nechat do zítra? Dát hromádku za pult, napsat na lísteček UČO a termín, dokdy je tady chce mít uložené (max následující den večer) • Upozornit uživatele, že pokud bude někdo jiný knížky hledat, jsme povinní mu je vydat (pokud je nemá ukládající půjčené) • Pokud má knížky půjčené a je volná mobilní skříňka, nabídněte uložení tam• Někdo chce darovat nebo nechat koupit knihu napsat na akvizice@phil.muni.cz o jakou knihu jde (vy nebo uživatel)• Někdo chce něco natáčet v prostorách knihovny Zjišťujeme co nejvíce info – natáčení musí být schváleno tajemníkem FF MU a vedoucí knihovny • Někdo přišel neohlášeně na exkurzi • Někdo donesl letáčky Odkážeme na nástěnku u vrátnice• V knihovně možnost jenom elektronické propagace na obrazovce nad informačním pultem Obrázek ve formátu .png v rozlišení 1920x1080○ • Uživatelské dotazy pátek 15. února 2019 10:13 Referenční služby - stránka 7 A B C Č D Ď E F G H CH I J K L M N Ň O P Q R Ř S Š T Ť U V W X Y Z Ž Řadící abeceda čtvrtek 17. ledna 2019 13:33 Referenční služby - stránka 8 Katalog Aleph Elektronické informační zdroje Vyhledávání čtvrtek 17. ledna 2019 14:29 Referenční služby - stránka 9 Knihovna = budova F + čítárna + týmové studovny Budova F Tiché studovny 1. np - 4. np, prostory pro individuální studium Nesmí: mluvit, šeptat, jíst (tolerance malých snacků), telefonovat, mít nádobí z kuchyňky z 1. pp ○ Smí: mít jakékoliv pití (kromě nádobí zespodu), individuálně studovat○ Zodpovědnost knihovníka/praktikanta: dodržování pravidel○ • meziprostory, schodiště, prostory pro krátké vydechnutí Nesmí: mluvit, telefonovat, mít nádobí z kuchyňky z 1. pp○ Smí: jíst, pít, šeptat○ Zodpovědnost knihovníka/praktikanta: dodržování pravidel, zavřené dveře na záchodech○ • Tiché kafe + kuchyňka 1. pp, prostory pro tichou (individuální) relaxaci Nesmí: mluvit/telefonovat hlasitě (ideálně vůbec)○ Smí: jíst/pít bez omezení, uvařit si kafe/čaj○ Zodpovědnost knihovníka/praktikanta: dodržování pravidel○ • Budova D Čítárna, prostor pro všechno, co se v knihovně nesmí :) Nesmí: brát tam prezenční knížky (ani ze skladu ani z volného výběru)○ Smí: jíst/pít/povídat si bez omezení, uvařit si kafe/čaj, ohřát jídlo○ Zodpovědnost knihovníka: ráno otevřít/večer zavřít, po očku kontrolovat, jestli všechno funguje ○ • Týmové studovny, prostor pro společné studium Nesmí: brát tam prezenční knížky (ani ze skladu ani z volného výběru)○ Smí: jíst/pít/povídat si bez omezení, uvařit si kafe/čaj, ohřát jídlo○ Zodpovědnost knihovníka: večer zkontrolovat○ • Standard patra sobota 3. listopadu 2018 11:42 Referenční služby - stránka 10 Když jste v nouzi/nevíte, můžete zavolat o radu. Jako první zkuste červený (6303) a výpůjční pult (5379), ti vás případně odkážou na někoho dalšího. Telefonní linky v knihovně Arna Nováka 1, 602 00 Brno 54949 patro budova oddělení klapka Adamovská, Renata, Mgr. přízemí E akvizice 4318 Bártová, Dana 1. patro E jmenná 3145 Bočková, Markéta 1. podzemí F vedoucí 7625 (1508) Brázdová, Jarmila 2. patro (přízemí) E/F výpůjční 3687 (5379) Brück, Roman, Mgr. 1. podzemí F sklad 3667 Handlová, Ladislava 1. patro E jmenná 3704 Harnušek, Jan, Bc. přízemí E akvizice 7237 Hlaváč, Igor, Mgr. přízemí E akvizice 4127 Holoubková, Hana, Mgr. 3. patro E věcná 3733 Chladilová, Marie, Mgr. přízemí E akvizice 6718 Janoušková, Lucie, Mgr. přízemí E akvizice 3657 Jirka, Karel 1. podzemí F sklad 3923 Kadlec, Zdeněk, Ing. Dr. 2. patro E automatiza ce 3825 Kmochová, Alena, Bc. 2. patro F referenčky 1573 Kořínková Presová, Silvie, Mgr. přízemí E věcná 6623 Křeková, Alena 1. patro E jmenná 5220 Kunc, Martin, Mgr. 3. patro E automatiza ce 3832 Kunová, Zuzana, Mgr. 3. patro F referenčky 1574 Macháčková Pavla, Mgr. DiS. 3. patro E věcná 3867 Metyšová, Hana, Mgr. 1. patro E jmenná 5232 Minaříková, Pavla, Mgr. Bc. 1. patro F referenčky 1572 Mrázková, Eliška 2. patro (přízemí) E/F výpůjční 5389 (5379) Neupauerová Gistingrová, Nikol, Bc. přízemí E výměna 3875 Otavová, Markéta 1. patro E jmenná 5757 Pučálková, Ester, Mgr. 1. patro E jmenná 8204 Rozsypalová, Daniela, DiS. 2. patro (přízemí) E/F výpůjční 3654 (5379) Spáčilová, Taťána, PhDr. přízemí E akvizice 7110 Svobodová, Marcela, PhDr. 3. patro E věcná 3025 Škyříková, Alexandra, PhDr. 3. patro E věcná 7164 Telefonní klapky pondělí 29. října 2018 13:23 Referenční služby - stránka 11 Škyříková, Alexandra, PhDr. 3. patro E věcná 7164 Venhauerová, Marcela, Mgr. 2. patro (přízemí) E/F výpůjční 8114 (5379) Vojáčková, Martina, Bc. 1. podzemí F sklad 4483 Vybíralová, Drahomíra 2. patro (přízemí) E/F výpůjční 8122 (5379) Žgánič Šprdlík, Jiří, Bc. 1. podzemí (2. podzemí) F/B2 sklad 7212 (8230) Informační pult 6303 Výpůjční a registrační pult 5379 1. patro 1572 2. patro 1573 3. patro 1574 Konferenční místnost 5289 Sklad 1. PP F 1584 Sklad 2. PP B2 8230 Výtah F 1595 Výtah B2-F 601 316 537 FAX 3657 DALŠÍ DŮLEŽITÁ ČÍSLA: Vrátnice FF 1510 Údržbáři FF - hláš. závad www.phil.muni.cz/wcit - „Hlášení závad a požadavků“ 7268 Učebna C15 6482 Kabinet knihovnictví 5499, 7570 Petr Š. Knihkupectví "Společenské knihy" FSS Anežka Chvílová 1951 IS-technička – Vlčková, Kamila 3. patro E 6496 E-technička – Baštářová, Petra, Mgr. 3. patro E 6495 Růžička, Michal, Mgr. – Správce Alephu 6834 Správa budov – Pokorný, Michael 1509 Komárková, Dagmar – pokladna FF 5583 Podatelna 4002 Vstupní automatické dveře - servis 516 489 211 RACCOON 731 112 920 CIT – Habrovský, Josef, (telefonní linky) 3723 (731 519 369) CIT – Navrátil, Lukáš, Mgr. 6044 CIT – Najbert, Tomáš 5649 CIT – servis 1542 CIT – síť 1543 CIT – služební mobil 608 738 846 Referenční služby - stránka 12 CIT – služební mobil 608 738 846 Problém tiskárny: tisk_support@ics.muni.cz 6666 Servis kopírek – Zlín – nutné znát číslo – MU0xxx 577 571 777 CPS (Celouniverzitní počítačová studovna) 2115 VYBRANÉ DÍLČÍ KNIHOVNY: Knihovna archeologie 6031 Knihovna dějin umění 5383 Knihovna Hanse Beltinga 7538 Knihovna divadelních studií 5367, 1585 Knihovna historie (Lenka Janošová) 8770, 3635 Knihovna hudební vědy 5453 Klasická studia – Knihovna klasické filologie 5995 Svora, Martin 6880 Švaříček, Roman 6521 Fořt, Bohumil 3959 Referenční služby - stránka 13 Kompetence Studenti včetně zahraničních / zaměstnanci Absolventi Veřejnost Neregistr ovaný Spolek absolventů a přátel MU Karta absolvent a prezenční výpůjčka ano ano ano ano ano absenční výpůjčka ano ano ano ne ne MVS ano ano ano ano ne přihlášení do Alephu objednávání knih ze skladu rezervace a prodlužování CoD ano ano ano ano ne e-prezenčka ano ano ano ano ne samoobslužný tisk a kopírování ano ne ne ne ne skenování ano ano ano ano ano internet z PC ano ano ano ano ne e-zdroje z PC ano ano ano ano ne wifi[1] ano ne ne ne ne e-zdroje přes VPN ano ne ne ne ne vstup do CPS ano ne ne ne ne cena na rok (Kč) - základní 200 mecenáš 400 student 50[2] 250 jednorázo vě 200 (další roky 100) [1] Studenti a zaměstnanci ano, návštěvy po dohodě. Zahraniční studenti mají UČO a čipovou kartu, tj. platí pro ně stejné podmínky jako pro naše studenty. Pokud neví jak zprovoznit wifi na notebooku a nezná sekundární heslo, necháme ho přihlásit do ISu a tam mu ho změníme. UČO zjistíme např. přihlášením karty na SCh. Jediné co musí znát, je primární heslo. Oba údaje dostávají už při vyřizování smluv, měli by to znát jako “personal login and password”. [2] Vyplatí se vyřídit před ukončením studia, ušetří 150 na členství pro daný rok. Možnosti registrace sobota 3. listopadu 2018 11:56 Referenční služby - stránka 14