Informatické myšlení

Týden 3

Na druhém setkání jsme se věnovali:

  • vyzkoušeli jsme si zadávat instrukce v přirozeném jazyce při křeslení obrázku (důležitá preciznost vyjádření; rozdíl mezi škálou instrukcí, které zvládá člověk a které počítač)
  • vizuální programovací jazyky / prostředí, letmá historie a Scratch
  • další příkazy v Typstu: zarovnání, obsah, rozdělení do souborů

Jeden z prvních výukových grafických programovacích jazyků – Robot Karel vznikl na Stanfordu na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let. A je pojmenovaný po Karlu Čapkovi, autoru slova robot.

Připomněli jsme si i české aplikace Balthazar a Baltík, které se v Česku hojně využívali pro výuku programování v 90. letech.

A poté jsme si představili Scratch, který vznikl v roce 2003 v prostředí prestižní MIT.

Scratch

Váš úkol bude seznámit se s grafickým programovacím prostředím Scratch.

Scratch najdete zde: https://scratch.mit.edu

Stále se vyvíjí a je to dnes nejrozšířenější platforma k výuce. Určitě se s ní potkáte všude tam, kde se učí informaticky myslet, programovat a pod. A mnoho jiných platforem z něj čerpá (je open source).

  • Projděte si tutorial
  • Vytvořte ve Scratchi nějaký krátký animovaný příběh. Použijte pozadí, pohyb, zvuk, víc než jednu postavičku. Můžete vyrobit třeba nějaký vtip, historku, cokoli. Úkolu nevěnujte více jak 2 hodiny.
  • Do dokumentu práci reflektujte. Jak na vás Scratch působí, co šlo, co nešlo, jak jste spokojení s výsledkem.

Formy učení

Prohlédněte si přednášku manželů Javorkových (cca 25 minut):  A také připište krátkou reflexi.

Typst

Veškeré reflexe přidávajte do svého dokumentu v Typstu. 

Tento týden také:

  • rozdělte si jednotlivé kapitoly do samostatných souborů, pro větší přehlednost (použijete příkaz #include)
  • přidejte Obsah na začátek dokumentu (použijete příkaz #outline)
  • zarovnejte text do bloku
  • udělejte si ve svém dokumentu pořádek

Jak vše vyřešit naleznete v šabloně: https://typst.app/project/rrYU1GrGTC99EYSKDTErRf

Až budete mít vše hotové, tak vyexportujte PDF a odevzdejte do připravené odevzdávárny: