ISKM03 – Literatura, knihovní procesy a trh Ukončení a hodnocení předmětu - Ukončení: odevzdané průběžné úkoly + ediční projekt a jeho ústní prezentace o Úkol 1: do 10. prosince 2023 o Úkol 2 a+b: do 15. ledna 2024 o Ediční projekt: nejpozději 5 dní před termínem prezentace (IS) - Hodnocení: výslednou známku tvoří průměr tří dílčích hodnocení úkolů 1, 2 (a+b), 3 ÚKOL 1 – Odborné tematické pojednání (esej) - vychází z přednáškového bloku prof. Kylouška + doplňkově z přednášek dr. Mazáčové - cíl: porozumět odborné teoretické problematice a interpretativně o ní pojednat - základem je min. 1 odborný zdroj v ISu z materiálů prof. Kylouška - povinně další min. 2 odborné zdroje k tématu (v ISu nebo mimo IS) Požadavky na zpracování: - odborné pojednání o konkrétním tématu - zdroje: - rozsah: 3 normostrany + navíc seznam sekundární literatury - zpracováno do šablony (viz IS) - použití minimálně 5 citací či parafrází odborných zdrojů - nosné vyjádření vlastního názoru – povinně v průběhu textu i v jeho závěru - na konci práce seznam použitých zdrojů v bibliografickém záznamu dle citační normy Termín odevzdání do odevzdávárny v ISu: do 10. prosince 2023 ÚKOL 2 – VÝZVY - vycházejí z bloku dr. Mazáčové + dr. Škyříka (včetně volitelné exkurze do Prahy) - cíl: (a) aplikovat teoretické znalosti v interakci s terénní odbornou praxí a kriticky zhodnotit vybrané oblasti knihovnictví, (b) vnímavě prožít a reflektovat veřejný prostor jako prostor kultury a kreativity - úkol 2 je složen z části 2a (povinné výzvy v knihovně) a z části 2b (povinně volitelných kreativních výzev dr. Škyříka) 2a) POVINNÁ reflektivní výzva – KNIHOVNA Výzva je zaměřena na odbornou (kritickou) reflexi fenoménů a problémů současného knihovnictví. a) Jaké jsou trendy knihovnictví v zahraničí a jak se zrcadlí do tuzemské praxe b) Jaké kritické otázky knihovnictví řeší v zahraniční i tuzemské perspektivě c) Jaké vize má knihovnictví a jak se je daří naplňovat d) Které knihovní procesy považují za klíčové v aktuální perspektivě a proč Ve zpracované výzvě budou obsahem odpovědi na min. 8 otázek z nabídky bloků A + B – vizte níže. Otázky bloku A (konkrétní knihovna) – povinně odpovědi na minimálně 6 komplexních otázek 1. Jak vnímáte prostorové uspořádání knihovny? o Z pohledu funkčnosti, informačních a knihovních služeb, well-beingu, komunitní funkce knihovny o Vliv na prostředí pro studium a práci 2. Jak reflektujete akviziční politiku knihovny? o Chybí, nebo naopak přebývá dle vás ve fondu nějaká zásadní část? Z jakého důvodu? o Proč myslíte, že knihovna stále uchovává/vystavuje např. rozsáhlý fond CD a DVD nosičů? Má tento fond podle vás v současnosti ještě nějaké praktické využití? Jaké? o Měli jste možnost zhlédnout nějaké zajímavé nebo unikátní sbírky v této knihovně? Jaký je jejich význam? 3. Co by podle vás knihovna mohla udělat pro zvýšení návštěvnosti (pro určitou cílovou skupinu)? o Zkuste navrhnout 2-3 konkrétní kroky s ohledem na funkci, prostory a návštěvníky knihovny. 4. Jaká je role knihovníků v dané knihovně a jakým způsobem pomáhají uživatelům s jejich potřebami? (otázka je relevantní vzhledem k velikosti a typu knihovny) 5. Měla by podle vašeho názoru knihovna ve svém řádu omezovat přístup některých skupin lidí (např. malých dětí) k počítačům a internetu? o Proč ano, proč ne? Konkretizujte odbornými argumenty. 6. Jaké technologie a systémy knihovna využívá pro usnadnění přístupu k informacím a katalogizaci dokumentů a dalších služeb? 7. Zkuste popsat zážitek z exkurze do konkrétní knihovny očima někoho jiného. Zvolte si pro tento účel personu se specifickými potřebami a zkoumejte inkluzivitu designu prostor i služeb z perspektivy této persony (např. pohled člověka na vozíčku / dítěte, které ještě neumí číst / cizince, který nemluví česky). o Naplňuje podle vás knihovna komunitní funkci? Jak? 8. Která služba knihovny vás zaujala nebo překvapila na proč? o Myslíte, že se v ní odráží některý z pilířů Koncepce rozvoje knihoven? Který a jak? Podotázky ke srovnání více typů knihoven (návaznost především na exkurzi do Prahy) 1. Během exkurze jsme navštívili několik druhů knihoven. Jaké hlavní rozdíly jste mezi nimi pozorovali (knihovní procesy, prostor apod.)? 2. Jak se od sebe liší knihovnické role v závislosti na typu knihovny? Otázky bloku B (komplexní) – povinně odpovědi na minimálně 2 otázky 1. Jakým výzvám a příležitostem čelí knihovny v digitálním věku, jakým způsobem se snaží tyto výzvy řešit? 2. Jaké kroky by knihovny mohly/měly podniknout na cestě za udržitelnějším rozvojem svého působení? 3. Co v návaznosti na exkurzi do knihovny vnímáte jako největší problém knihoven v ČR? 4. Co si myslíte o konceptu "virtuální knihovny"? Jak by taková knihovna mohla fungovat a jaké by měla výhody a nevýhody? 5. Myslíte si, že knihovny by mohly hrát větší roli ve vzdělávání a rozvoji dovedností? Jaké inovativní programy nebo služby by do nich mohly být implementovány? 6. Jaké otázky (kromě uvedených výše) vás během exkurze napadaly? Dokázali byste si na ně odpovědět? Zkuste to. Požadavky na zpracování ÚKOLU 2a) - reflektivních odborných výzev KNIHOVNA - Odborný pohled, který obsahuje odpovědi na alespoň 8 otázek z nabídky bloků 2A + 2B Varianty odborného zpracování tématu: a) Odborná reflektivní esej (rozsah min. 3 normostrany – dle typu otázek) o povinné použití citací či parafrází minimálně 3 odborných zdrojů na tematiku otázek navázaných o na konci práce seznam použitých zdrojů v náležité citační normě b) 10minutový podcast c) Webová stránka, například typu reflektivního deníku s multimediálními prvky d) Digitální interaktivní objekt (např. v aplikaci Twine aj.) e) Rozhovor s praktikujícím knihovníkem – natočený nebo písemně zpracovaný Každý formát zpracování je formátem odborným, obsahuje odkazy na min. 3 odborné zdroje a v závěru (nebo v příloze dle typu výstupu) seznam použitých zdrojů v náležité citační normě ÚKOL 2b) POVINNĚ VOLITELNÉ kreativní výzvy – KREATIVITA, kultura, prostor - Zadání a obsah – vizte IS v samostatném dokumentu Termíny odevzdání ÚKOLU 2a a 2b (výzev reflektivních i kreativních) – do 15. ledna 2023 EDIČNÍ týmový projekt (úkol 3) - Úkol je závěrečnou fází předmětu - Východiskem jsou přednášky bloku Mgr. Štičkové - Zadání a požadavky na obsah – vizte v ISu v samostatném dokumentu, Termíny odevzdání ÚKOLU 3 – nejpozději 5 dní před konáním ústní prezentace projektu (termíny budou vypsány v ISu jako zkouškové termíny) Poznámka: V případě otázek a nejasností kontaktujte vyučující jednotlivých bloků nebo dr. Mazáčovou – mazacova@phil.muni.cz.