Společnost, technologie a kulturní areál Od mapování po zvednutou rukavici - 1.den Odkud a kam jdeme? Mapa Konkretizace problému Konkretizace cílovky K čemu chceme přispět Ideace řešení Prototypování Testování a evaluace Cíle dnešního dne 1.víme, kdo je naše cílovka 2.víme, co tu cílovku štve 3.víme, jak to zapadá do širšího kontextu a kdo jsou zainteresované strany 4.víme, čeho chceme dosáhnout 5.máme to formulované Role Jak se jmenuju? Proč se mi líbí tohle téma? Co je moje klíčová kompetence? + Ve které roli se vidím a proč? Své klíčové kompetence si dopište k papírům s rolemi Tvorba Designérské sebereflexe Práce s mapami -cílem je spolutvorba jedné mapy tématu -každý člen a členka týmu má maximálně 5 minut, během nichž: -mluví o své mapě -ostatní zapisují na post-ity zjištění -Každá mapa může být jiná, někdo může více mluvit o lidech, někdo o problémech, organizacích, zákonech, případovkách - do mapy se vleze všechno. GIGA-mapa Clustering -můžete rozhodnout až po sdílení podle toho, co se vám hodí -jednotlivé mapy je možné i kombinovat (můžou vedle sebe být klidně informace o uživatelkách a dlouhodobé trendy) -doporučený čas - 40 minut -ta mapa je hlavně pro vás, abyste se v ní vyznali a dokázali na jejím základě rozhodnout, na co přesně se zaměříte, o čem toho víte dost apod. Jak dál -Diskuze nad mapou. -Jaké jsou preference jednotlivých členek a členů týmu? Jaký problém je dle týmu nejpalčivější a je třeba jej řešit? Kde tam vidíme příležitost pro aplikovatelnost? -Dot voting o klíčové oblasti -Potřebujeme ještě něco dozjistit? Podívat se na internet? Zeptat se chatu GPT? - tohle můžete samozřejmě dělat v průběhu celého hackathonu Pojďme si to nasdílet (max. 5 min.) do společné místnosti ve 12:00! Může to být i rozpracované a “nehotové” (ono to totiž nikdy nebude hotové). A nezapomeňte si dát pauzu. Persony - 30 minut -vyberte, kdo bude vaší cílovkou, pro kterou budete dál navrhovat řešení (u každého tématu může být cílovou skupinou např. knihovník či uživatel, úřednice nebo občanka) -zpracujte podrobnou personu dle návodu -můžete využít samotnou personu, nebo třeba empatickou mapu Teorie změny -slouží nám k tomu, abychom věděli, čeho chceme naším řešením dosáhnout, k jaké budoucnosti chceme přispět -existuje zase více možností, které, stejně jako v případě map, ovlivní, jak budete nad řešením uvažovat -teorie změny se dají na základě vývoje procesu vždy upravovat -nemůžete to udělat špatně! Klasická teorie změny Backcasting Tři horizonty Co bychom chtěli my pro naše účely Vaše intervence/řešení K čemu chceme přispět Designová výzva -měli byste vědět, na jaký problém se zaměřujete, kdo je vaše cílovka, případně jaké technologie, prostředky a zdroje vaše cílovka používá -formulujte jej do designové výzvy: Jak bychom mohli (naší cílovce symbolizované personou) pomoci řešit (problém, s nímž se potýká), a to pomocí (takových a takových) prostředků? -cílem tohoto kroku jednoduše je, abychom pak mohli ideovat Pojďme se potkat v 15:15 a říct si, kde jsme (max. 5 min.)! Pro dnešek konec! Víme? 1.víme, kdo je naše cílovka (persona) 2.víme, co tu cílovku štve (mapa, persona) 3.víme, jak to zapadá do širšího kontextu a kdo jsou zainteresované strany (mapa) 4.víme, čeho chceme dosáhnout (teorie změny) 5.máme to formulované (designová výzva)