ISKM12 Organizace znalostí 29. 9. 2023: Epistemiologické a sémiotické otázky OZ II KISK FF MU, podzim 2023 Mgr. Josef Schwarz 126172@mail.muni.cz Ontologie ¢Část filozofie, která se ptá po povaze jsoucna (bytí). Představy o tom, co bytí je, jaká je jeho povaha a struktura, determinují i existenci a povahu pojmů, o kterých je vůbec možno myslet. lJsme uzavřeni v jeskyni a skutečný svět je nám nedostupný? (Platon) lNeexistuje nic jiného než naše já a svět je pouze jeho extenzí? (L. Klíma: Svět jako vědomí a nic) lJsme pouze členy společenské třídy, která předurčuje naši existenci? (K. Marx) ¢ Epistemologie (též gnozeologie, noetika, teorie poznání) ¢Nauka o lidském poznání, jeho předpokladech, charakteru, procesech a výsledcích. Různé teorie předkládají velmi odlišné, často protikladné teorie poznání, které bezprostředně ovlivňují to, jak chápeme a pracujeme s pojmy. Epistemologie ¢Připomeňme tradiční středověký spor realismus versus nominalismus. lRealisté tvrdili, že obecniny, obecné pojmy (např. „člověk“, „zvíře“, „chléb“) skutečně existují. lNominalisté oponovali, že reálné jsou jen jednotliviny (ten konkrétní člověk, chléb, to konkrétní zvíře). ¢Kompromisním stanoviskem mezi těmito dvěma krajnosti (spor se v různých podobách táhne dodnes) je konceptualismus – obecniny neexistují, ale obecné pojmy potřebujeme, abychom mohli poznávat svět a toto poznání organizovat. Epistemologie ¢Vybrané epistemologické teorie: lracionalismus (priorita rozumu, navazuje na středověký realismus) lempirismus (co nebylo ve smyslech, není v rozumu, tedy priorita světa, navazují na nominalismus) lteorie odrazu (lidský rozum pasivní a realita se do něj pouze „otiskuje“) lkonstruktivismus (realita není fakt, ale je neustále vytvářena v procesu sociální komunikace, poznání spočívá v poznání těchto konstruktů) ltranscendentální idealismus (zkoumá předpoklady poznání; I. Kant) lfenomenologie (zkoumá jevovou stránku věcí, jak se člověku objevují ve vlastním vědomí) lskepticismus, agnosticismus, nihilismus (teorie odkazující na relativnost lidského poznání, nemožnost jej formalizovat a dokázat) Teleologie ¢Charakter a strukturu pojmů (a potažmo tedy nástrojů organizace znalostí – klasifikací, řízených slovníků apod.) předurčuje i účel (smysl) lidského jednání, tj. zaměření k nějakému cíli. Lidské poznání z hlediska kognitivní vědy ¢(Podle Lakoff, George; Johnson, Mark. Metafory, kterými žijeme. Brno: Host, 2002.) ¢Tradiční objektivistické a subjektivistické teorie poznání mají své limity, kognitivní věda proto přišla s kompromisem: experiencialismem, tj. s přístupem založeným na zkušenostní syntéze vnějšího světa a vnitřní mysli subjektu. Pracuje se tu s relativní objektivitou, určenou pojmovým a hodnotovým systémem, a zkušenostními gestalty, tedy celky, které umožňují předporozumění pojmům a jejich zařazení do poznatkového systému. Důležitým objevem kognitivní vědy bylo zjištění, že lidská mysl, myšlení, pojmy jsou z velké části založeny na metaforách. Lidské poznání z hlediska kognitivní vědy - metafora ¢(Podle Lakoff, George; Johnson, Mark. Metafory, kterými žijeme. Brno: Host, 2002.) ¢Lidské myšlení je prostoupeno metaforami. Např. argumentace je metaforou války („obhajujeme“ názor, „napadáme slabinu“ názorového protivníka atd.). ¢Více či méně zastřenými nebo uvědomovanými metaforami jsou i jednotlivé pojmy – např. „okamžik“, tedy taková chvíle, která trvá tak dlouho, než mžikne oko (z něm. Augenblick), „inspirace“, tedy „vdechnutí“ (in spero, z lat.) ¢Metafory nejsou záležitostí pouze běžného jazyka, ale i vědecké komunikace, většina jevů je (neuvědoměle) popisována prostřednictvím metafor, které de facto nic neznamenají a pouze odkazují na jiné pojmy. ¢Otázka pak zní: poznáváme něco přímo, nemetaforicky? Ano, jde o bezprostřední fyzickou orientaci ve světě a naši fyzickou zkušenost, ze které pramení základní, neodvozené pojmy, užívané pak k tvorbě dalším metafor – např. „nahoře“ je metaforou pro „šťastný“, „dole“ pro „smutný“ (např. „skleslost“) apod. Lidské poznání z hlediska kognitivní vědy - metafora ¢(Podle Lakoff, George; Johnson, Mark. Metafory, kterými žijeme. Brno: Host, 2002.) ¢Základní typy metafor lPojem je strukturován na základě jiného pojmu lOrientační metafory, které vycházejí z naší fyzické zkušeností (např. metafora hory jako člověka: temeno, úbočí, úpatí hory, „pokořit“, „dobýt“ horu ve smyslu stanout na jejím vrcholu) lOntologické metafory (zkušenost s konkrétními entitami zakládá „porozumění“ obecným jevům – např. „inflace“) •Specifickým případem ontologických metafor jsou metafory nádoby, např. student se ponořil do studia. ¢Pomocí metafor jsou často strukturovány celé pojmové okruhy, např. metafora teorie jako stavby („základy“, „budování oboru“ apod.) ¢Tento přístup kognitivní vědy (resp. psychologie) má zcela konkrétní dopady i na práci s pojmy v rámci organizace znalostí, vytváření systémů pro organizaci znalostí, jejich strukturu, vztahy mezi pojmy atd. Smysl, složky a východiska KO • • Předmět organizace znalostí: A. Informace (např.: <1. března 2019 byl pátek>) B. Myšlenka / Sdělení / Výrok (informace A vyjádřená např. v podobě: „1. března 2019 byl pátek“) C. Dokument / Informační objekt / Informační zdroj (sdělení B je zachyceno např. v článku) D. Médium / Platforma (článek C je realizován např. v tištěné podobě) Smysl, složky a východiska KO • • Základní složky organizace znalostí: 1.(Přirozený) jazyk (lingvistika, sémiotika) 2.Principy / Pravidla (kategorizace/klasifikace, analýza, fazety, definice, řazení aj.) 3.Struktura (formáty, vztahy aj.) 4.Nástroje (selekční jazyky, sémantické sítě, ontologie, značkovací jazyky aj.) 5.Činnosti (obsahová analýza, indexace, klasifikace, shlukování aj.) 6.Technologie (klasické/tištěné, elektronické/digitální) 7.Subjekty (producent informace, zpracovatel inf., recipient inf.) 8.Kontexty (sociální, kulturní, ekonomické prostředí) Hlediska KO (HJØ08) 1.Tradiční přístupy 2.Manažerské přístupy 3.Fazetová analýza 4.Počítačově orientované přístupy 5.Bibliometrie 6.Uživatelsky a kognitivisticky orientované přístupy 7.Doménová analýza 1. Tradiční přístupy ¢Základní charakteristika lEnumerace lVědecké disciplíny lPozitivistický pohled na svět lBez specifické klasifikační metodologie a teorie lNároky na předmětnou znalost ¢ 1. Tradiční přístupy ¢Principy lŘízený slovník lCh. A. Cutter – princip specifičnosti (1876) lE. W. Hulme – princip literární základny (1911) lPrincip řazení od obecného ke specifickému l ¢ 1. Tradiční přístupy ¢Příklady: lDDT – manažerský přístup lLCC – klasifikace (nejen) pro jednu knihovnu lMDT – sirotek jednoho velikášství lBC (Bliss 1) – snaha vystihnout řád přírody a vědy ¢ 2. Manažerské přístupy ¢Základní charakteristika lDůraz na praktickou použitelnost, pragmatismus lSnaha o standardizaci pořádání lInstitucionální orientace 2. Manažerské přístupy ¢Příklad lDDT 3. Fazetová analýza ¢Základní charakteristika lVýchodiska v logice, formální pojmová analýza lAnalyticko-syntetický přístup lExplicitní pravidla (metodologie) 3. Fazetová analýza ¢Příklady lDvojtečková klasifikace (S. R. Ranganathan - PMEST) lClassification Research Group 1952-1968 4. Počítačově orientované přístupy ¢Základní charakteristika lAlgoritmizovatelné postupy lAutomatické nebo poloautomatické zpracování textu (přirozeného jazyka) •Předpoklad: téma dokumentu je určeno jím samým a lze jej objektivně zjistit lEmpirické testování na základě měr úplnosti a přesnosti lNestrukturované vyhledávání lTransformace dotazu do množiny dokumentů 4. Počítačově orientované přístupy ¢Cranfield I (1957-1962) lUnitermy (82,0 %) lPředmětová hesla (81,5 %) lMDT (75,6 %) lFazetové klasifikace (73,8 %) 5. Bibliometrie ¢Základní charakteristika lCitační vazby l„Sociální“ forma organizace znalostí l 5. Bibliometrie ¢Výhody lCitují odborníci lHloubka „indexace“ je dána počtem citací lDynamická forma reprezentace znalostí lKontextová interpretace l 5. Bibliometrie ¢Nevýhody lVztah mezi citací a jejím obsahem je nejasný lNeexistuje logická struktura a soustavná klasifikace lOmezení na (převážně) vědecké články l 6. Uživatelsky a kognitivisticky orientované přístupy ¢Základní charakteristika lInformace o uživatelích nebo od uživatelů (uživatelské průzkumy) lUživatel jako konečný cíl informačního procesu lAktivní role uživatelů v organizaci znalostí - „samoorganizace“ (folksonomie) 7. Doménová analýza ¢Základní charakteristika lMetateoretický nástroj lOntologická, epistemologická a sociologická východiska lDoménově chápaná organizace znalostí lDiskurzní komunity lZohlednění potřeb dané skupiny uživatelů nebo účelu pořádání lKlasifikace dokumentů není objektivní nebo neutrální (univerzální) 7. Doménová analýza ¢Teoretické předpoklady 1.Klasifikace je pořádání entit na základě určitých vlastností 2.Vlastnosti těchto entit nejsou dané, ale určené pomocí jejich popisu a předporozuměním těmto entitám; popisem nelze vyčerpat všechny vlastnosti entity 3.Reprezentace (popis) entity je daná vlastnostmi entity i subjektem, který tento popis provádí; reprezentace entity je více či méně ovlivněná účelem popisu a teoretickými východisky 4.Výběr vlastností entity, určené pro klasifikaci, musí zohlednit účel klasifikace; neexistuje žádný univerzálně platný výběr vlastností entity pro klasifikaci l 7. Doménová analýza ¢Teoretické předpoklady 5.Předpoklad, že existují objektivní kritéria pro klasifikaci, lze označit jako pozitivismus (popř. empirismus), předpoklad, že klasifikace jsou účelové, jako pragmatismus 6.Různé obory (domény) mohou používat různé popisy a klasifikaci entity na základě jejich specifických potřeb. Kritéria pro klasifikaci entit jsou proto doménově předurčena. 7.V každém oboru (doméně) existují specifické teorie, přístupy, zájmy a paradigmata, která ovlivňují způsob, jakým jsou entity popisovány a klasifikovány 8.Jakákoliv klasifikace je vždy výsledkem určitého pohledu nebo přístup k entitám, které jsou klasifikovány l 7. Doménová analýza ¢Teoretické předpoklady 9.Dokumenty, které mají být klasifikovány, jsou vždy více či méně průnikem různých domén a různých přístupů, teorií nebo pohledů. Tyto přístupy mohou být v dokumentu vyjádřeny explicitně nebo patrné pouze implicitně (v takovém případě je lze určit další analýzou). 10.Klasifikaci, která nezohledňuje různé účely a přístupy, vyjádřené v dokumentech, je možné označit jako pozitivistickou. Kritéria pro klasifikaci by měla vycházet z porozumění specifickým cílům, hodnotám a zájmům dané domény. Nelze je stanovit předem, ale pouze na základě kvalifikovaného průzkumu literatury. l 7. Doménová analýza ¢Doménová analýza může zahrnovat: 1.Tvorbu a hodnocení referenčních příruček a oborových portálů 2.Tvorbu a hodnocení oborových klasifikací a tezaurů 3.Výzkum v oblasti indexace a vyhledávání informací ve specifických oblastech 4.Empirické uživatelské studie 5.Bibliometrické studie 6.Historické studie o organizaci znalostí a informačních službách v dané oblasti 7.Studie o typech dokumentů a žánrů v dané oblasti poznání 8.Epistemologické a kritické studie různých paradigmat, východisek a zájmů v doméně 9.Oborovou terminologii, jazyk a diskurz 10.Strukturu a instituce odborné komunikace 11.Oborové poznání a reprezentaci znalostí 12. l Doporučená literatura k tématu: ¢K obecným otázkám epistemologie a informace: [STO15, s. 27-73] ¢K východiskům organizace znalostí: [KUČ17, s. 15-104], [HJØ08] ¢K doménové analýze: [HJØ95], [HJØ10] ¢ ¢[HJØ08] HJØRLAND, B. What is knowledge organization (OK)? Knowledge Organization, 2008, roč. 35, č. 2-3, s. 86-101. (Dostupné v IS.) ¢[HJØ10] HJØRLAND, B. Domain analysis in information science. In Encyclopedia of Library and Information Science. 3rd ed. Abingdon: Taylor and Francis, s. 1648–1654. (Dostupné v IS.) ¢ ¢ ¢