INFORMAČNÍ GRAMOTNOST 2. konzultace Pavla Vizváry Podmínky řádného ukončení předmětu §Materiály i úkoly přes ELF (+ záznamy z Teams v IS) §Účast na výuce §Splnění dílčích úkolů §Úspěšné zvládnutí kolokvia § §Otázky k čemukoli? § § Účel konzultací §Dovysvětlení nejasností z e-kurzu (nutné vaše podněty) §Dovysvětlení zadání úkolů (vhodné mít rozpracováno) §Praktické úkoly pro procvičení látky z e-kurzu § Témata 1. bloku §Vymezení IG a souvisejících gramotností §Vývoj IG, klíčové osobnosti a milníky §Současné osobnosti a výzkumné oblasti §Vliv technologií na IG § Definice informační gramotnosti §[set of abilities requiring individuals to] "recognize when information is needed and have the ability to locate, evaluate, and use effectively the needed information. " (ALA, 1989) §„set of competencies that empowers citizens to access, retrieve, understand, evaluate and use, create, as well as share information and media content in all formats, using various tools, in a critical, ethical and effective way, in order to participate and engage in personal, professional and societal activities“ (UNESCO 2013, s. 17) Vývoj IG §1. pol. 20. stol. min. kurzů IG, hl. bibliografie §70. léta Zurkowski definice IG => víc kurzů, hl. VŠ knihovny §80. léta význam IT, definování IG §90. léta standardy, kritické myšlení, veřejné knihovny §Začátek 21. století politické prosazování – celoživotní učení, konkurenceschopnost, kritika IG => související koncepty §Po 2010 kritika => změna standardů (Framework, MIL…) §V ČR hlavně IVIG IG a IT v informační společnosti §Definice ALA 1989 => vývoj a související gramotnosti §IT zjednodušují mnoho aktivit s informacemi (např. vyhledávání) §Informace stále klíčová, ale její použití se mění s IT => IG úzce spojena s IT §Výzkumy použití IT (hl. dětmi) – často omezené a neefektivní §Uživatelé přesvědčeni o své znalosti – nechtějí se učit víc §Knihovny stále omezují své vzdělávací aktivity na tradiční témata Související koncepty §Metaliteracy: vychází z IG, ale důraz na aktivní produkci a sdílení informací (Web 2.0) §Digitální gramotnost: „ability to access networked computer resources and use them“, ale také důraz na kritické myšlení a hodnocení online §Data literacy: 2011 definována jako schopnost porozumět datům ve statistickém pojetí, vč. čtení grafů a tabulek, správné usuzování z dat a použití dat, později rozšířeno k přemýšlení založenému na důkazu pro řešení reálných problémů §Funkční gramotnost: definována pro výzkumy IALS/SIALS jako schopnost aktivně participovat v informačním prostředí, dle IVIG informační gramotnost = funkční gramotnost + ICT gramotnost § § § § Obrázek 1: Informační gramotnost jako struktura Úkol 1 §Podrobné zadání i odevzdání v ELFu §Nutné prokázat orientaci v tématech 1. bloku (terminologie, osobnosti, výzkumy…) §Postup: §Přečíst dva články z posledního sborníku z ECIL §Strukturované zhodnocení jednoho článku §Přečíst dva standardy IG (Framework for IL for HE a MIL - 2.3 Tier Two – MIL Competencies) §Začlenit standardy do témat ve výuce (související koncepty, gramotnosti, vliv IT…) §Celkem 3 abstrakty + ke každému analýza v kontextu 1. bloku §Odevzdání do 31. 10. Osobnosti a jejich výzkumy §Sdílený dokument §Co na IG Vás nejvíc zajímá => kdo reprezentuje §Napište: §Svoje jméno §Jméno vybrané klíčové osobnosti v IG (jedinečné, lze ČR i zahraniční) §Stručné zdůvodnění výběru (proč klíčová osobnost v IG pro ČR/svět) §Hlavní výzkumná témata osobnosti §Společný zájem (co z práce osobnosti byste chtěli sami rozvíjet) Roles and Strengths of Teaching Librarians (2017) Srovnání vybraných konceptů §Které související gramotnosti jsou podle Vás klíčové? §Jak zásadní jsou podle vás rozdíly? §Která z gramotností je nejdůležitější pro život v informační společnosti? A pro studium? §O co by měla být IG obohacena? § Obsah obrázku objekt, hodiny Popis byl vytvořen automaticky §