INFORMAČNÍ GRAMOTNOST 4. konzultace (standardy a modely IG) Pavla Vizváry Otázky? §K organizaci předmětu §Studijním materiálům v ELFu (standardy MIL a Rámec ACRL) MIL komponenty Možné úkoly pro komponentu přístup? §Vedení řízeného rozhovoru pro vymezení rešeršního požadavku (cesta od uvědomované, ale nevyjádřené potřeby) §Vyhledávání informací v různých zdrojích + pomůcky (fasety, filtrování, řazení, zástupné znaky, operátory…) §Získání obsahu (vzdálený přístup, databáze otevřené a licencované, CC, žádosti přes SNS…) §Uložení obsahu (rozdíly zálohovacích strategií, výběr média k uložení…) § Rámec IG pro VŠ §Východiska: prahové koncepty („metakompetence“), průřezovost, konektivismus §Snaha o „embedded learning“ + spolupráce stakeholderů §Změna z procedurálních instrukcí k více konceptuálnímu modelu s prostorem pro kreativitu a interpretaci §Rámce bez jasného pořadí – rovnocenné §Důraz na kreativitu a tvorbu + kritický přístup a sebereflexi + individuálnost (úroveň IG, znevýhodnění) § § Čočky/rámce (frames) §Authority Is Constructed and Contextual §Information Has Value §Research as Inquiry §Scholarship as Conversation §Searching as Strategic Exploration §Information Creation as a Process Jak s tím v praxi? §Velký prostor pro různá pojetí §Přizpůsobení lektorovi, studujícím, oborům, tématům… §Projekty pro sdílení pojetí §Rámec IG •Framework Toolkit •Framework Sandbox •Teaching information literacy threshold concepts: lesson plans for librarians •Spojení Rámce, Standardů a visuální gramotnosti §MIL •Media and information literacy curriculum for teachers VŠ – tematicky specifická IG? §Silně zastoupeno v ANCIL §Např. identifikace potřeby, práce se zdroji, hledané informace, přesnost X úplnost… §Přemýšlejte (fakulty MU): §Zdravotní sestry §Psychologie §Novináři §Právo §Geografie §Informatika §Pedagogika §Animátor sportovních aktivit §Regionální správa Úkol (1. část) 1.Teams vytvoří skupiny 2.Definujte konkrétní personu (cílovou skupinu) 3.Vytvořte seznam kompetencí IG pro personu 4.Přiřaďte jednotlivé kompetence úrovni BT 5. § 1. § §Zdroj: Andreev, Ivan. Bloom’s Taxonomy. Valamis. §Retrieved November 20, 2023, from §https://www.valamis.com/hub/blooms-taxonomy Revised Blooms Taxonomy: Remember, Understand, Apply, Analyse, Evaluate, Create. Úkol (2. část) §Diskutujte soubor kompetencí ve vztahu k řešeným standardům (Rámec X MIL) Úkol - evaluace §Seznamte se s mediální zprávou §Po jednom se každý vyjádřete k různým aspektům pro zhodnocení články §Assessment X evaluation? Úkol – hodnocení §Jaké vidíte: §Cíle §Možné problémy §Zdroje informací §Možné způsoby interpretace §Estetičnost §Reklama (vliv, způsob) §Etika, zákony §Možné dopady na jednotlivce Úkol §V článku najděte závěr, pro něj argument + na čem je založen §Najdete argumentační faul? §Jak různě lze sdělení interpretovat? Co může interpretaci ovlivnit? §Najděte k tématu alternativní zdroj – v čem (ne)podporuje závěr? §Jak byste prověřovali informace, zdroje a zprostředkovatele?