JSB_SLAV55 #6 Ralph Waldo Emerson (USA, spisovatel) + Thomas Carlyle (Skotsko, historik) = “Žádná historie nejspíš není, jsou pouze biografie.” (R. W. Emerson, asi 1843) ●Historie je narativ ●Narativ vypráví jedinci ●Každý má vlastní výklad historie ●Literatura je historie, a historie je literatura ●Psané slovo v sobě skrývá krásu i nebezpečí Pro porozumění fikci v její celistvosti nemůžeme číst texty bez zasazení do jejich historického rámce. ●formalismus a strukturalismus, postmodernismus = odmítnutí mimotextového kontextu X ●feminismus ●postkoloniální kritika ●marxismus ●recepční estetika ●poststrukturalismus 1)NOVÝ HISTORICISMUS (New Historicism) 1)KULTURNÍ MATERIALISMUS (Cultural Materialism) Historicismus = “čtení” historie v běžném smyslu “Tradiční” studium dějin jako toho, co se stalo v určitém čase. Čtení literatury v historickém kontextu = historicistické čtení Historicistickým rozumíme takový přístup k předmětu zájmu, který zohledňuje dějinný kontext (h. čtení / h. psaní / h. výklad apod.) Renaissance Self-Fashioning: From More to Shakespeare (1980) ●nové historicistické čtení ●fikce a ne-fikce čteny paralelně ●skutečnost vykládaná fikcí ●fikce vykládaná skutečnosti ●= nový historicismus (new historicism) “Vedla mě k tomu touhla mluvit s mrtvými.” = způsob čtení, v němž fikční a ne-fikční texty vystupují jako rovnocenné ●fikce zkoumána na historickém pozadí ●ne-fikce je zkoumána nástroji pro zkoumání fikce (lit. interpretace) ●“anekdota” = historický text je čten jako fikční, a ne jako “pozadí” pro fikci, jenž v daném období historie vzniká ●NENÍ tvůrcem pevného “pozadí”, na němž vzniká fikce ●má mnohem těsnější sepětí s fikčními texty ●je diskutabilní, vždyť jde přece jen o text! “Historické nefikční texty jsou svým způsobem stejně imaginativní jako texty fikční.” ●historie není sledem událostí ●fikce nám o historii také moc neřekne = > ●historie je sledem slov o těchto událostech ○nespolehlivá ○nestabilní ●(zde se vrací myšlenka života v jazyce) !!! DŮLEŽITÉ !!! : Neexistuje žádný stabilní historický kontext. Vše jsou jen slova ve vzájemné disputaci. ●čtení fikčních a ne-fikčních textů jako rovnoprávných ●fikční text nemůže překročit hranice svého času (je v čase) ALE na rozdíl od nového historicismu ●literární text je také historickým dokumentem ●je politickým dokumentem ●nelze jej vykořenit z historického rámce ●fikční text překračuje hranice svého času (je nadčasový) ●vychází z marxismu STRUKTURY POCITŮ ●pojem Raymonda Williamse (1921–1988) ●lidské hodnoty v rozporu s hodnotami vynucovanými státem či společností ●jsou vždy “revoluční” ve smyslu popření “oficiálního” ●NH = text reprodukuje svoji “dobu” ●KM = text žádá proměnu “doby” ●skeptický vůči ne-fikčním textum (stejně jako NH) ●odlišné čtení ○NH = jak se fikční a ne-fikční doplňují? ○KM = jak fikční překračuje ne-fikční? KULTURNÍ MATERIALISMUS je studium literárních textů po boku textů historických za účelem zhodnocení, zda fikční texty nabízejí alternativy k dominantním způsobům myšlení v určité době. ●zájem o všechnty texty (televize, divadlo, film…) ●kultura je v textech (jazyce) “Jak naše čtení minulosti ovlivňuje naše čtení přítomnosti?” Naše současné hodnoty a ideje jsou ovlivněny našim čtením historie. Příklad 1 Proč nám jsou i po 200 letech od rukopisných falz předkládány kulturní statky 19. stol., aby se zdůraznilo naše “češství”? Příklad 2 Je vysmívání se komunistickému Československu (např. Šabach) léčbou traumatu, nebo snad voláním po starých dobrých časech, kdy kradli všichni? ●“gulagová” literatura dobyla svět ●zájem o dění ve stalinistickém i pozdějším SSSR ●NC za literaturu (1970) ●Souostroví gulag ●Jeden den Ivana Děnisoviče X “Pravoslavný ajatolláh” (Jefim Etkind) antisemita, nacionalista, pravoslavný fundamentalista ●kritické “hnutí” 21. stol. ●promýšlení světa jako “hmoty” ●“tělo jako hmota” (material) Zájem o oběcně “živé” = zvířata, příroda, ekologie, životní prostředí Materialismus chápán jako odklon od “humanismu” (antropocentrismu). ●historie vykládána skrze člověka ●vznik “dehumanizované” literatury ●opuštění antropocentrického hlediska kritiky “Jak vypadá svět očima ne-lidského?” ●text jako matérie (hmota) ●kniha ●čtečka ●audiokniha ●kniha pro nevidomé ●překladový text ●ilustrace, písmo, typografie atd. PERITEXT = podpůrný text (poznámky, vysvětlivky apod.) PARATEXT = doplňující texty (předmluva, doslov, obálka knihy apod.) ●pojem Espena J. Aarsetha ●text, jenž po čtenáři vyžaduje určité vyšší úsilí k jeho přečtení Příklady ●chatboti ●cybertext ●gamebooky ●kinoautomat ●hieroglyfické texty ●únikové hry