Počátky kritiky designu, jeho institucionalizace a osobnosti, aneb cesta za G. Semperem Pohled do instalace Obrazárny MZM, 19. stol. Instalace UPM, závěr 19. stol. stálé výstavy – materiálové hledisko Eisensaal.jpg Sál textilu 1957.tif Sál textilu South Kensington Museum Londýn 1857 Sál železa Muzeum arcivévody Reinera, Brno kol. 1910 výstavy firem •prezentace firmy Lobmayer v rámci výstavy „Prostřený stůl“ • MPM, květen-červen 1903 Prostřený stůl 2.jpg technologie Maschinensaal.jpg Tischlereinlage.jpg místo pro výuku, ateliéry, kurzy Unterichtssaal-1.jpg Unterichtssal-2.jpg „sbírky předloh“ DSC_0257.jpg IMG_0439.JPG •Julius Leisching •(1865-1933) • •1893-1922 •ředitel uměleckoprůmyslového muzea v Brně • •Die Wege der Kunst, 1911 •Kunstgeschichte Mährens, 1933 •Aus dem Tagebuch eines alten Wieners, 1907 fotografie z doby nástupu do UPM v Brně Obsah obrázku Lidská tvář, portrét, vázanka, osoba Popis byl vytvořen automaticky pomník R. Eitelbergera, UPM Vídeň Rudolf Eitelberger (1817-1885) •1860 c. k. ústřední komise pro výzkum a zachování stav. pam. •1846 docent, 1863 řádný profesor dějin umění •1863-1885 ředitel c. k. Rakouského muzea umění a průmyslu • Obsah obrázku interiér, stůl Popis vygenerován s velmi vysokou mírou spolehlivosti Gottfried Semper (1803-1879) •architekt-teoretik-učitel ústřední osobnost architektury 19. stol. •ředitel stavební školy v Drážďanech, revolucionář, emigrant, teoretik, učitel architektury v Curychu, architekt císařského fóra ve Vídni • Obsah obrázku osoba, budova, fotka, zeď Popis vygenerován s velmi vysokou mírou spolehlivosti Drážďany •„Semperoper“ realizována 1838-1841, stav z r. 1850 • neorenesance •arkádová fronta, oblouková fasáda průčelí •die Bekleidungstheorie První opera kolem roku 1850 Curych •ETH, realizována 1858-1864, stav z r. 1880 • neorenesance • • Vídeň •Ringstrasse, Kaiserforum, návrh G. S. z r. 1870 • realizováno od r. 1871 • • Obsah obrázku kresba, skica Popis byl vytvořen automaticky Světová výstava Londýn 1851 •Henry Cole •Joseph Paxton •Owen Jones Obsah obrázku obraz, umění, Fotografický papír, kresba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku umění, obraz, Fotografický papír, rám obrazu Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku obraz, umění, interiér, rám obrazu Popis byl vytvořen automaticky Spisy Gottfrieda Sempera o uměleckém průmyslu •Wissenschaft, Industrie und Kunst. Vorschläge • zur Anregung des nationalen Kunstgefühles, • bei dem Schlusse der Londoner Industrie- • Ausstellung von Gottfried Semper, • Braunschweig 1852. • (napsáno v Londýně 1851) • • •The Ideal Museum. Gottfried Semper´s Practical Art in Metals and Hard Materials, Peter Noever (ed.), Wien 2007. • (napsáno v Londýně 1852) Semperova představa ideálního muzea • •A textil (technologie) •B tesařství (tektonika) •C zednictví (stereometrie) •D keramika (technologie) Obsah obrázku text, bílá tabule, mapa, dokument Popis vygenerován se střední mírou spolehlivosti Kategorizace sbírek 1.Das Geflecht 2.Specielle Textile Kunst 3.Lackarbeiten 7.Malerei 8.Schrift, Druck, graphische Kunst 10.Lederarbeiten 13.Arbeiten aus Holz •…… 24 kategorií • 1.Das Geflecht 2.Specielle Textile Kunst 3.Lackarbeiten 7.Malerei 8.Schrift, Druck, graphische Kunst 10.Lederarbeiten 13.Arbeiten aus Holz …… 24 kategorií • •UPM Vídeň • •UPM Brno • Institucionalizace •1867 uměleckoprůmyslová škola ve Vídni •1873 •síť středních průmyslového školství • •školství •muzejnictví 1852 Kensingtonské muzeum – V&A 1863 Rakouské muzeum umění a průmyslu – MAK 1873 Brno, Budapešť, Liberec, Olomouc • •semperiáni/semperité: Julius Leisching, Johann G. Schön, Zdenko Schubert von Soldern, Karel Chytil, Otakar Hostinský, Rudolf Eitelberger, Jakob Falke, Bruno Bucher… Semperova teorie vs. praxe oZákladní poslání muzeí vychází ze Semperových teorií o •Důraz na podporu dobrého vkusu společnosti a pozvednutí průmyslu – po stránce technologické, materiálové i estetické • oPraxe rozvinula teorii do řady oblastí, zčásti se od teorie odpoutala o •Tvorba předloh („víra v předlohy“) •Muzea byla úzce propojena se školstvím •Prezentace sbírek dle materiálů a technologií