Metody a techniky sociologického výzkumu II. (kvantitativní) Sociologický výzkum v umění a kultuře 2 Některé charakteristiky kvantitativních a kvalitativních metod (opakování) KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ Tvrdé Měkké Fixní Flexibilní Objektivní Subjektivní Průzkum Případová studie Omezený rozsah informace o velice mnoha jedincích. Mnoho informace o velmi malém počtu jedinců. Silná redukce počtu pozorovaných proměnných a silná redukce počtu sledovaných vztahů mezi těmito proměnnými. Silná redukce počtu sledovaných jedinců. ► Komplementarita (opakování) ► Kvantitativní i kvalitativní výzkum jsou vzájemně komplementární. ► Výstup z jednoho typu výzkumu může být převzat druhou metodou a znalost se tak může kumulovat a prohlubovat v nekonečném kruhu. ► Kvalitativně se často postupuje například v předvýzkumu kvantitativně zaměřených studií. ► Volba metodiky by měla být závislá zejména na předmětu výzkumu. ► 5 Kvantitativní výzkum ► Kvantitativný výzkum přináší numerická data pomocí měření proměnných. Cílem je obvykle (statistické) testování hypotéz. Než začneme se sběrem dat ► Literatura a konzultace ► Je dobré zjistit, zda již nebyl podobný výzkum realizován: kvůli zkušenost, získaným datům, porovnání výsledků apod. ► Vstup do sociální systému ► Jak, koho, kde a kdy se budete dotazovat; jakou na to budete potřebovat kapacitu; jakou techniku dotazování použijete (elektronický dotazování, papírový, živý tazatel) ► Seznámení se s prostředím ► Musíte vědět a) jak se vaší respondenti chovají (např. že jsou do 15 hodin v práci a nemůžete tedy hodit po bytech s dotazníkem dopoledne; nebo, že nepoužívají sociální sítě a dotazník vystavený na FB bude bez užitku); b) jakou mají s předmětem výzkumu zkušenost a jakým „jazykem" mluví - zda budou rozumět otázkám které jim kladete ► Pilotáž ► Vždy než použijete dotazník v ostrém provozu je potřeba si ho odzkoušet na malé skupině respondentů (najdou se tak chyby v dotazníku, nesrozumitelnost a nepřehlednost otázek, nedostatky ve sběru a záznamu dat) ► Jak sbíráme data? ► Studium hmotných výtvorů ► Analýza dokumentů ► Pozorování ► Rozhovor (samotný dotazník je v rukou tazatele) Dotazníky (samotný dotazník je v rukou respondenta) ► Analýza dokumentů Druhy dokumentů primární - informace v surovém stavu sekundární - přepracované primární dokumenty (např. vydaná korespondence apod.) ► veřejné - noviny, statistiky ► osobní - deníky, autobiografie, foto ► Analýza dokumentů Obsahová analýza ► jde většinou o doplňující techniku ► nepatří mezi techniky terénního sběru informací ► slouží objektivnímu systematickému a kvantitativnímu popisu obsahu jakéhokoli sdělení ► poznání kvantity obsahových prvků ► poznání myšlenek, názorů, motivací ► např. analyzujete kolikrát se na oficiálním webu republikánů v USA objevili informace o hlasování již mrtvými voliči, nebo kolikrát se v diskusním fóru nějakých novin objevila zmínka o chipovaní lidí vakcínou na koronavirus jak už jsem zmínil v předchozí prezentaci, tato technika může být i kvalitativní, a pak vás naopak zajímá v jakém kontextu se tyto informace vyskytují, jaké jsou jim dávány vysvětlení, co se z nich vyvozuje apod. ► vzhledem k rozšíření internetu, máme dnes k dispozici nepřeberné množství „dokumentů" k analýze - diskusní fóra, záznamy na sociálních sítích; často ovšem bývá problém jejich anonymita a tedy možnost je správně přiřadit a interpretovat (zvláště v anonymních diskusních fórech) ► Pozorování (zde pouze uvádím několik poznámek k možným modelům pozorování) Úplný účastník (jste členem skupiny/děje a nikdo neví, že ostatní pozorujete - problém je v tom, že si nemůžete dělat poznámky a vše závisí jen na vaší paměti) ► Např. jdete nakupovat do knihkupectví a pozorujete ostatní zákazníky Účastník jako pozorovatel - jste plnohodnotný člen nějaké skupiny/děje, ale navíc s cílem pozorovat (a ostatní to vědí) ► Pozorovatel jako účastník - jste vůči skupině/ději „externista", ale zapojujete se do činnosti skupiny/průběhu děje ► Úplný pozorovatel - jste mimo supinu/děj, tj. nezapojujete se do dění, ale (většinou) ostatní vědí, že je pozorujete ► Např. školní inspektor ©, hodnotitel v Assessment/Development centru ► Hlavními nástroji pozorovatele v kvantitativních technice pozorování jsou tužka a papír „na dělání čárek" (kolikrát se něco stalo) a stopky ► i" Dotazování formou rozhovoru ► dva důležité momenty: ► jednostranný kontakt, z vůle tazatele - druhá strana (respondent) s ním ale musí vyslovit souhlasit ► navázání kontaktu —> oslabení respondentova ostychu, možnost podání vysvětlení (o čem výzkum je, jak budou použity výsledky) ► (-) pracná a nákladná technika sběru informací, časově náročný, velký počet tazatelů, málo přesvědčivá anonymita ► (+) minimalizuje se možnost vynechání odpovědi, jistota, že odpovídá správná osoba ► Dotazování formou rozhovoru Riziko zkreslení ► Osoba tazatele ► stydí se klást některé otázky; vybírá si jen jemu sympatické respondenty; směje se odpovědím apod. ► Efekt záhlaví (název a vysvětlení, k čemu dotazník slouží jsou klíčové pro motivaci respondentů odpovídat, ale mohou také ovlivnit jejich odpovědi ► např. konečně se pomstím starostovi a v dotazníkovém šetření odpovídám negativně (i když si myslím opak), protože dotazník dělá strana za kterou kandidoval © ► Otázka utvoří postoj ► téma na které jsem byl dotazován nemám názor, ale díky formulaci otázky nebo nabídnutým variantám si ho na místě vytvořím (a taková odpověď je tedy s vysokou pravděpodobnosti nevalidní - nerelevantní) ► Dotazování formou rozhovoru ► Dva základní problémy při dotazování respondentem: ► Tazatel musí zapisovat odpovědi to dotazníkového archu ► „papír a tužka" narušují spontánnost rozhovoru případně vedou k podezřívavosti respondenta „co si to tam pořád píšete!?" ► Pro respondenta může být nepřijatelné před tazatelem vyslovit pro něj nepříjemnou alternativu odpovědi ► Dotazování formou dotazníku (bez tazatele) Výhody ► málo nákladný ► rychlá příprava i zpracování ► menší požadavky na počet výzkumníků ► možnost získání informací od vzdálených osob ► malé požadavky na zaškolení spolupracovníků ► větší čas na rozmyšlení pro respondenta ► poměrně přesvědčivá anonymita Nevýhody ► možnost přeskočení otázky respondentem (elektronické formuláře tento problém efektivně řeší) ► možnost zodpovězení jiným člověkem nebo rodinným týmem, kamarády apod. ► nízká návratnost (návratnost 20-30% je považována za excelentní!) ► Dotazování formou dotazníku (bez tazatele) Zvýšení návratnosti ► rozdat dotazníky v prostorově koncentrované společnosti („bezbranné" skupiny - studenti, vojáci, zaměstnanci) ► poštou - poštovné hrazeno, kvalita papíru, dostatek místa na odpovědi ► po určitém čase (14 dnů) poslat respondentům upomínku ► odměna za vyplnění dotazníku ► Dotazování formou dotazníku (bez tazatele) Čemu je potřeba při tvorbě dotazníku věnovat pozornost: ► Rozsah a počet otázek (nezahltit respondenty) ► Grafická úprava (přehlednost je klíčová!!) ► Formát a velikost písma (aby to např. důchodci dobře přečetli © ) ► 18 Typy otázek ► Otevřené (jsou základem kvalitativních technik) ► Uzavřené (jsou základem kvantitativních technik) ► Pozn. použití otevřených otázek v dotaznících se nedoporučuje, protože se odpovědi většinou nedají dobře vyhodnotit (každý si napíše co chce a jak chce) ► Dichotomické (existují pouze dvě varianty odpovědí) ► Polytomické (existuje více variant odpovědí) ► Výběrové (autor dotazníku musí stanovit, kolik variant může respondent maximálně vybrat - pouze jednu, dvě,... všechny; a musí to vždy u dané otázky uvést) ► př. vyberte maximálně dva druhy umění, které máte nejvíce rádi: hudba, literatura, sochařství, film, fotografie, malířství, jiné ► Vylučovací (typu buď a nebo) ► př. chcete: žít sám - ve volném vztahu - oženit se? ► Stupnicové - pořadí variant ► př. seřaďte uvedené druhy umění v pořadí vaší oblíbenosti: hudba, literatura, sochařství, film, fotografie, malířství, jiné ► Komparativní - kombinace výčtové a stupnicové ► př. I. Máte rádi více hudbu nebo literaturu?; 2. Máte rádi více hudbu nebo fotografii?; 3. Máte rádi více fotografii nebo literaturu? ► Kladení otázek ► Otázky musí/mají být: ► Vyčerpávající (respondent musí vždy najít variantu odpovědi, kterou chce odpovědět - často se reší variantou „jine", „ostatní") ► Srozumitelné, ne příliš dlouhé a složité formulace. ► Jednoznačné, konkrétní (nevhodná je formulace „v poslední dobe, často ). ► Nesmí znechutit - způsob vyplnění musí být srozumitelný i človeku s nizsim vzdelaním. ► Pozor na sugestivní otázky (podsouvání odpovědi) a na ješitnost (typicky při dotazu na sociálni postavení mají respondenti tendenci se nadhodnotit, protože se tak cítí lépe)! ►