Modul Nico, Lektion 10 Použité zkratky: Ž = žák/žáci (Schüler) PL = Plenům - společná práce ve třídě U = učitel/učitelka (Lehrer/in) EA = Einzelarbeit - samostatná práce uč. = učebnice (Kursbuch - KB) PA = Partnerarbeit - práce ve dvojicích PS = pracovní sešit (Arbeitsbuch - AB) GA = Gruppenarbeit - práce ve skupinách cv. = cvičení (Aufgabe/Übung) KU = Ketteniibung-řetězové cvičení SPU = specifická porucha učení strana cvičení materiál metodický postup organizační forma čas str. 6 Ž si prohlédnou fotku a přečtou si informace o „nejlepších kamarádech". Pokud již dříve pracovali s Běste Freunde 1 (Al.l), mohou si zopakovat, které osoby již znají a co o nich vědí. Pokud jde o první setkání s touto učebnicí, vysvětlí U, že na obrázku vidí šest kamarádů, se kterými se seznámí během školního roku. PL str. 7 1 Ž si prohlédnou fotku Nica a ve třídě si německy nebo česky vyprávějí, co už o IMicoví vědí. Pokud Ž Nica ještě neznají, vyjádří své domněnky na základě obrázků, které vidí na stránce. PL 2 Ž si potichu přečtou text a přiřadí ke každému obrázku odpovídající odstavec. Řešení si společně zkontrolují. Na tomto místě by U neměl detailně probírat slovní zásobu, protože jde o globální čtení s porozuměním. Stačí, když Ž z každého odstavce vyberou klíčová slova, která dokazují, že odstavec patří ke konkrétnímu obrázku. U může tato klíčová slova zapsat na tabuli. Příklad zápisu na tabuli: 1. Heimatstadt Rostock, Karte von Deutschland, oben rechts -> B 2. kleine Schiffe, Modellschiffe -> D 3. Fußball, ich trainiere viel, ich bin gern draußen -> C 4. Musik, ich spiele Gitarre -> A Tak se Ž učí nová slova, kterým již předtím rozuměli z kontextu. Poznámka: Vysvětlete svým Ž, že nemusejí znát všechna slova v textu, aby porozuměli nejdůležitějším informacím. Ž se mají naučit ignorovat neznámá slova a koncentrovat se na ta známá. To je strategie, která jim ulehčí práci s textem a čtení s porozuměním i v mateřském jazyce, odpovídá tedy i čtení českých textů. Potom svým Ž ukažte, jak mohou neznámá slova odhadnout z kontextu. Např. „Heimatstadt": Ž vědí z 1. lekce (Beste Freunde 1) a ze str. 6 (Beste Freunde 2), že Nico je v Mnichově nový a že pochází z Rostocku. Když pak říká „Meine Heimatstadt ist Rostock.", znamená to „Ich komme aus Rostock." - „Pocházím z Rostocku.". Na překlad „Moje rodné město je Rostock." by nyní Ž měli přijít sami a bez toho, že jim dáte český ekvivalent. Pokud pak ještě někteří Ž chtějí detailně rozumět všem slovům, mohou si je najít v abecedním seznamu slovíček (Deutsch-tschechische Wortliste) na konci učebnice. Vysvětlete jim, že všechna kurzívou vytištěná slova v tomto seznamu patří k pasivní slovní zásobě, a že je tedy nemusejí aktivně používat EA PL str. 8 1 Ž si nejprve potichu přečtou pět vět v tomto cvičení a potom e-mail. Následně si poznamenají, které věty jsou správně a které špatně. Pak si Ž společně zkontrolují řešení a vysvětlí se nová slova. EA PL 2 U předčítá slovíčka z rámečku, Ž čtou společně s ním. S vysvětlením významu nových slov pomohou Ž ilustrace. PL Beste Freunde 2 Tschechien Lehrerhandbuch © 2015 Hueber Verlag, Autorin: Aliki Baiser, Bearbeiterin: Friderike Komärek 1/5 Modul Nico, Lektion 10 Ž si potichu přečtou věty v komiksových bublinách. U vysvětlí průběh hry. Potom Ž hrají řetězové cvičení (viz Návody ke hrám). Pokud Ž chtějí vědět německé názvy dalších předmětů, které sbírají, ptají se německy Wie heißt... auf Deutsch ? Tato slova zapisuje U na tabuli. Varianta: Třída hraje řetězové cvičení s měkkým míčkem (viz Návody ke hrám). Gramatické okénko představuje časování sloves sammeln a basteln v jednotném čísle. -> PS, str. 6 cv. 1-2 Poznámka: cv. 2 je vhodné pro žáky s SPU. KÜ -> AB, GRAMMATIK PS 3a Ž si potichu čtou věty a podtrhují tvary sloves (prísudky) a podměty. EA str. 6 3b Ž diktují U tvary slovesa sammeln. U je zapisuje na tabuli a Ž si je doplní do tabulky v PS. Pak U vyvolá jednoho Ž k tabuli, aby vyčasoval sloveso basteln a zapsal jeho tvary na tabuli. Ž si je také doplňují do tabulky v PS. -> PS, str. 6 cv. 4 PL EA PL EA str. 9 3a CD 2-9 U vysvětlí cvičení a upozorní Ž na tip. Ž potichu čtou věty. Společně se vysvětlí nová slova. Potom Ž poslouchají rozhovory a zapíšou si správné pořadí vět. Ž si společně zkontrolují řešení. PL EA PL 3b Ž čtou připravený rozhovor. U upozorní na gramatické okénko s nepravidelnými slovesy. Poté si Ž ve dvojicích povídají o svých koníčcích/zálibách. U prochází třídou a pomáhá, zejména pokud Ž potřebují více slovíček, aby mohli o svých zálibách hovořit. Poznámka: Řekněte svým Ž, že se vás na slova, která ještě v němčině neznají, mají ptát. Tedy: „Wie heifít... auf Deutsch?" (viz komunikační prostředky na zadním obalu učebnice) Nenechávejte ie hledat ve slovníku nebo na internetu, protože íe to zdroiem mnoha chyb (Ž často nevyberou správný ekvivalent a na internetu je zhruba třetina nabízených ekvivalentů nesmysl). Práce se slovníkem se musí zvlášť trénovat. Zatím mají Ž slovník používat jen pro hledání českých ekvivalentů německých slov a k tomu jim slouží abecední seznam slovíček (Deutsch-tschechische Wortliste) na konci učebnice. Když si Ž sami hledají německé ekvivalenty, nechte šije ukázat a zkontrolujte je. PL PA 4 lístky U rozdá Ž předem připravené lístky, na kterých je napsaná věta s nějakou zálibou, např. leh tanze. Každá věta je napsaná na dvou lístcích. U vysvětlí Ž průběh hry (viz Návody ke hrám). Potom si třída zahraje „hledání dvojice". PL 5 Ž si potichu přečtou zadání a připravené fráze. U vysvětlí význam otázky Kannst du das bitte noch mal wiederholen? (Můžeš mi to ještě jednou zopakovat?/Zopakoval/a bys mi to ještě jednou?) Ž ve dvojicích hrají hru „Stummes Skype" („Němý Skype", viz Návody ke hrám). Žl si vymyslí větu o Nicovi a řekne ji bez hlasu, jen pohybuje rty. Ž2 se mu dívá na ústa a zkusí rozumět, co řekl. Pokud nerozumí, poprosí německy o zopakování. Když větu uhodne, zopakuje ji nahlas a je na řadě s další „němou" větou. Ž se v rolích víckrát střídají. Mohou také nahlížet do gramatických okének ve cv. 2 a 3. -> PS, str. 7 cv. 5 EA PL PA -> AB, GRAMMATIK PS str. 7 6 U vyvolává jednotlivé Ž k tabuli a zadává jim slovesa, která mají časovat. Ž zapisují tvary sloves na tabuli, třída může pomáhat a tvar jim nadiktovat. Poté se zvýrazní zvláštnosti (odlišnosti) a zapíšou se změny kmenové samohlásky stejně jako v PS. Ž si doplní tabulku ve svém PS. PL Beste Freunde 2 Tschechien Lehrerhandbuch © 2015 Hueber Verlag, Autorin: Aliki Baiser, Bearbeiterin: Friderike Komárek 2/5 Modul Nico, Lektion 10 -> PS, str. 7 cv. 7-8 Poznámka k cv. 8: U se zeptá Ž, co tvoři základ slova Elflein (elf-11) a společně spočítají, z kolika slov je báseň složena. EA -> AB, GRAMMATIK PS 9 Ž si prohlédnou obrázky, potichu si přečtou věty v komiksové bublině a doplní EA str. 8 tabulku. PL U vyvolá jednoho Ž k tabuli, ten obě slovesa vyčasuje a jejich tvary zapíše na tabuli. EA Ostatní Ž opravují, pokud je to nutné, a srovnají zapsané tvary se svou tabulkou. -> PS, str. 8 cv. 10 Poznámka: cv. 10 je vhodné pro žáky s SPU. str. 9 6 Ž napíšou do sešitu krátký text. Poté se jednotlivé texty přečtou nahlas. Fakultativně: U texty vybere a opraví. EA PL -> AB, SCHREIBTRAINING PS IIa Ž ve dvojicích seřadí věty. PA str. 8 Text e-mailu Ž pro kontrolu přečtou nahlas. PL IIb Ž napíšou e-mail do svých sešitů. EA 11c Ž v plénu prodiskutují, které části musí e-mail obsahovat. Tyto části si Ž v sešitě ve svém e-mailu označí. PL EA str. 10 7 Ž si potichu přečtou otázky 1-3. Potom si přečtou inzerát a poznamenají si správné odpovědi. Řešení si Ž společně zkontrolují a vysvětlí se nová slovíčka. EA PL 8 Ž si prohlédnou obrázky a potichu si přečtou rozhovor v komiksových bublinách. Z v němčině nebo češtině popíšou situaci na obrázcích. Poté si Ž potichu přečtou tipy a vyjádří své domněnky, jaké tipy asi Laura Nicovi dává. -> PS, str. 8 cv. 12 EA PL 9 Ž si potichu přečtou začátky vět. Poté formulují tipy pro Paula, přičemž dokončují připravené věty. U dává pozor na to, aby částice doch a doch mal ve větě nebyly vyslovovány s důrazem. Gramatické okénko ukazuje, jak se tvoří tvary rozkazovacího způsobu vjedn. čísle. Na závěr přečte jeden Ž Annin tip. U vysvětlí, že pokud chceme v němčině vyjádřit tip nebo radu, nesmějí částice doch a doch mal chybět. Věta rozkazovací bez částice nebo s částicí bitte vyjadřuje příkaz. Poznámka: Němčina se od češtiny liší v tom, že částice „bitte" často nevyjadřuje zdvořilou prosbu, ale spíš přísný rozkaz. Např. věta rozkazovací„Kommen Sie bitte." může znít méně přátelsky než věta „Kommen Sie.". EA PL -> AB, GRAMMATIK PS 13a Ž podle příkladu podtrhnou podmety a prísudky (tvary sloves). EA str. 9 13b Ž společně zformulují pravidlo a doplní si ho v PS. U použije pravidlo na jedno sloveso ze cv. 13a a zapíše je na tabuli. Příklad zápisu na tabuli: fotografieren -> 4hfotografierst -> fotografier! essen ->€k*isst-> iss! lesen ->4n liest -> lies! U také upozorní na odlišné tvoření rozkazovacího způsobu u sloves laufen, fahren, PL Beste Freunde 2 Tschechien Lehrerhandbuch © 2015 Hueber Verlag, Autorin: Aliki Baiser, Bearbeiterin: Friderike Komárek 3/5 Modul Nico, Lektion 10 O rl O O !> O 'J C 5 >3 ť> O i! C! O O O U (i i O ■? O O O Ü O O O Ů O « ? O C O ö C E O i) 1 5 0 í O 'J O 3--}<9a du läufst -> lauf! fahren -> du fährst -> fahr! schlafen -> du schläfst -> schlaf! sammeln -> du sammelst -> sammje! basteln -> du bastelst -> bastle! sein -> du bist -> sej! -> PS, str. 9 cv. 14-15 -> AB, GRAMMATIK PS str. 10 16a Ž podtrhují tvary sloves a pak zapíšou infinitivy. Infinitivy se pro kontrolu přečtou nahlas. EA PL 16b Ž zapíšou věty ze cvičení 16a do schématu. Věty se pro kontrolu přečtou nahlas. EA PL 16c Ž doplní pravidlo. Pravidlo se pro kontrolu přečte nahlas. EA PL str. 11 10 Tuto hru je možné hrát ve dvojicích, ve skupinách nebo v plénu. U vysvětlí průběh hry. Pak si Ž zahrají pantomimu „Udělej to, udělej tamto!" (viz Návody ke hrám). PA/ GA/PL IIa CD 10 Ž si prohlédnou obrázek a vyjádří své domněnky o tom, co Nico dělá. U vysvětlí německy, že Nico poslouchá zprávu: „Nico hört eine Nachricht.", a zeptá se německy: „Von wem ist die Nachricht, vom Klub Pasing oder von Laura?" Pak si Ž poslechnou nahrávku a poznamenají si správnou odpověďdo sešitu. Pro kontrolu přečtou Ž správnou odpověď nahlas. PL EA PL Hb CD 10 Ž si potichu přečtou obě otázky a možné odpovědi. Potom si podruhé poslechnou nahrávku a poznamenají si správné odpovědi do sešitu. Pak si Ž společně zkontrolují řešení. EA PL 12 Ž si potichu přečtou výrazy v rámečku. Význam nových slov odhadují Ž společně. Za pomoci výrazů v rámečku zformulují Ž návrhy pro kamarády podobně jako příklad v komiksové bublině. Gramatické okénko vysvětluje použití předložky in ve spojení se 4. pádem na otázku „Kam?" (Wohin?). EA PL -> AB, GRAMMATIK PS str. 10 17a barevné fixy/ pastelky Ž ve dvojicích zapíšou podstatná jména v barvě jejich rodu k odpovídajícímu obrázku. Pro kontrolu Ž přečtou podstatná jména se členem nahlas. Poznámka: Německý „Kaufhaus" nebo „Warenhaus"je velký obchod s různými odděleními, která patři jedné firmě. Typickým příkladem německých obchodních domů jsou Karstadt nebo Galéria Kaufhof. Největší německý obchodní dům KaDeWe (Kaufhaus des Westens) patří ke Karstadt Premium GmbH. Je tedy nutné rozlišovat mezi „Kaufhaus" (obchodní dům), „Einkaufszentrum"{obchodní centrum s jednotlivými samostatnými obchody) a „ein Hypermarkt" (hypermarket, např. Globus). Poznámka: cv. 17a je vhodné pro žáky s SPU. PA PL 17b Ž si potichu přečtou text. Potom podtrhnou předložku in a podstatná jména stejně jako v příkladu a spojí obrázky míst ve cv. 17a v pořadí, ve kterém je Nico navštíví. Pro kontrolu Ž místa ve správném pořadí přečtou nahlas. EA PL PS 17c barevné Jeden Ž přečte Annin tip a U vysvětlí, že v němčině předložku in je možné spojit se členem das do jednoho slova (ins). Tato stažená forma se používá, pokud se nemyslí PL Beste Freunde 2 Tschechien Lehrerhandbuch © 2015 Hueber Verlag, Autorin: Aliki Baiser, Bearbeiterin: Friderike Komárek 4/5 Modul Nico, Lektion 10 str. 11 křídy/fixy na tabuli konkrétní obchodní dům, kavárna, kino nebo koupaliště. V těchto případech se tedy jde ins Kaufhaus, ins Café, ins Kino oder ins Schwimmbad. Ž si doplní pravidlo v PS. Pak Ž diktují U výrazy, které si doplnili. U je píše na tabuli, pro členy a podstatná jména používá barvy podle rodu. Příklad zápisu na tabuli: Wohin? (Kam?) -> in + 4. pád in den Park ins Kaufhaus in die Sporthalle -> PS, str. 11 cv. 18 EA PL str. 11 13a Ž si zapíšou do sešitu seznam aktivit, které rádi/neradi dělají. U upozorní na to, že při tom Ž mají použít slovesa. Mohou užít výrazy v rámečku, ale mohou napsat také jiné aktivity. U jim pomůže s německými slovíčky, když je to třeba. Nové výrazy U napíše na tabuli, aby se je všichni Ž mohli naučit. EA 13b Potom tvoří Ž ve dvojicích rozhovory a využívají při nich seznam sloves ze cv. 13a a míst ze cv. 12. U upozorní Ž na to, že mají otázku vždy začít „Gehst du oft ..."a v odpovědi použít gern nebo nicht gern. Pak prochází třídou a naslouchá. Dbá na správnou pozici příslovce gern (resp. nicht gern) ve větě. Poznámka: Příslovce „gern " stojí stejně jako zápor „nicht" vždy před druhou částí slovesného výrazu: Ich fahre gern Skateboard. Ich fahre Skataboard gern. Ich gehe nicht gern einkaufen. Ich gehe einkaufen nicht gern. PA WIEDERHOLUNG str. 24 1 Varianta: Opakovací cvičení této lekce mohou být vypracována také až po skončení celého modulu. Ž utvoří 3-4 členné skupiny, které zkusí ke každému písmenu abecedy najít a zapsat jeden předmět pro sběratele. U vymezí čas, např. 10 min. Po uplynutí času skupiny nahlas přečtou slova, která našly. Vyhrává skupina, která zapsala nejvíc slov. GA PL 2 Ž pracují ve dvojicích. Prohlédnou si fotky na str. 7 a napíšou rozhovor s Ničem. Potom ho nacvičí a nakonec svůj rozhovor některé dvojice předvedou. PA PL kopírovací předloha Fakultativně: Každý Ž obdrží jednu kopii kopírovací předlohy a vyřeší úlohu. Výsledky přečtou Ž nahlas. Řešení: 1 sprichst 2 trifft 3 Esst 4 fährt 5 weiß 6 schläft 7 lest 8 hast 9 sieht 10 Machst ... mit 11 läuft 12 sind 13 Tanzt 14 Sieh ... fern 15 sammle 16 bastelt Poznámka: Na rozdíl od češtiny je v němčině „Mira" křestní jméno dívky/ženy. EA PL Beste Freunde 2 Tschechien Lehrerhandbuch © 2015 Hueber Verlag, Autorin: Aliki Baiser, Bearbeiterin: Friderike Komárek 5/5