ONLINE KOMUNIKACE Úvod do ICT, 11. prosince 2023 O co se jedná? Online komunikace zahrnuje elektronický přenos textu, zvuku a obrazu. Takováto elektronicky zakódovaná komunikace může být digitálně uložena pro pozdější využití a rovněž digitálně zpracovávána – indexována, značkována, tříděna a prohledávána. Lze se potkat také s ekvivalentním pojmem počítačem zprostředkovaná komunikace (CMC) Druhy online komunikace Synchronní komunikace • probíhá v reálném čase, např. telefonát, videokonference, … Asynchronní komunikace • neprobíhá v reálném čase, tj. jsou zde významné prodlevy – e-mail • ICT řeší ukládání zpráv a upozorňování na ně Téměř synchronní komunikace • pro komunikující strany je únosné čekat na odpovědi, tj. prodlevy jsou relativně krátké – typické pro instantní textové zprávy Vnímání online komunikace jako: Omezení • Často chybí nonverbální vodítka a bezprostřední zpětná vazba Příležitosti • Blízkost komunikujících partnerů a jejich zkušenost s médiem dokáží vytvořit uspokojivé spojení téměř z jakéhokoliv kom. nástroje Přizpůsobení • Rozdíl oproti komunikaci tvář v tvář je záležitost tempa • Chybějící vodítka lze suplovat emotikony, jazykem, stylem K čemu vede nedostatek vodítek „Lidé důvěřují mnoha formám informací, které jsou komunikovány offline, ale mají tendenci nevěřit těm druhům informací, které o sobě jedinci poskytují, což převažuje v online diskuzích“ „Osoby, které se neznají a které spolu prostřednictvím digitálních technologií komunikují, budou mít problém vcítit se do pozice protistrany a adekvátně se tomu přizpůsobit“ „Nedostatek nonverbálních vodítek vede k tomu, že komunikující partneři se stávají sebestřední, rezistentní vůči vlivům, bez zábran, útoční a emočně negativní“ „Čím menší počet způsobů vodítek systém podporuje, tím menší bude vřelost a zapojení uživatelů“ W a l t he r , J. B . (2011). T he o r i e s o f C o m put e r -M e di a t e d C o m m uni c a t i o n a nd I nt e r pe r s o na l R e l a t i o ns . I n M . L . K na pp, & J. A . D a l y (Eds .), T he S A G E ha ndbo o k o f i nt e r pe r s o na l c o mmuni c a t i o n (s . 443-479). S a ge P ubl i c a t i o ns . Hyperosobní model CMC Vybrané poznatky k asynchronní komunikaci; autorem je Walther Příjemce zprávy • si může vytvářet zkreslený obrázek o vysílateli zprávy • chybějící vodítka jsou nahrazována stereotypy či podobností Vysílatel • může vyjadřovat pouze taková vodítka, která chce vyjadřovat • zdůrazňuje své žádoucí vlastnosti a „svádí“ k výhodnějším reakcím Osvobození • vysílatel se může plně soustředit na editaci zprávy, může ji libovolně přepisovat před odesláním, a přitom nemusí udržovat pozornost příjemců Komunikační bariéry Vázané na technologickou podstatu online komunikace 1. Dostupnost a spolehlivost technologií 2. Informačně-technologická přesycenost 3. Ztráta soukromí 4. Pomalá výměna informací 5. Neukončená komunikace 6. Absence sociálních interakcí Tyto bariéry na sebe navazují a je žádoucí překonat je všechny. Dostupnost a spolehlivost technologií Nelze komunikovat na dálku z důvodu: • výpadku elektrického proudu, • havárie pevného disku v počítači, • vybité baterie v mobilním telefonu, • přerušeného internetového spojení, • pádu serveru atd. Problémem jsou také investice do hardwaru a softwaru. Online kurzy nelze reálně provozovat bez technické podpory. Informačně-technologická přesycenost Široký výběr komunikačních nástrojů je v kontextu online výuky spíše ke škodě než k užitku • Potvrdilo se to i v našem výzkumu, kdy „volání po uniformitě“ patřilo mezi častá doporučení k tomu, co v rámci výuky vylepšit. Riziko informačního zahlcení • Člověk neví co a kde má číst dříve (resp. kde požadovanou informaci může očekávat – v e-mailu? Na webu? Ve studijních materiálech?) Ztráta soukromí Na jednu stranu: • Online komunikace umožňuje soukromou výměnu zpráv (student se může snadno zeptat učitele bez pozornosti svých spolužáků) Ale na druhou stranu: • Nejenom komunikace, ale i aktivita v e-learningu je zaznamenaná Studenti se tak mohou obávat: • Že se zaznamenaná komunikace v budoucnu objeví proti nim • Že jsou jejich aktivity učitelem špehovány Pomalá výměna informací Záležitost asynchronní komunikace Znesnadňuje rychlou a efektivní komunikaci – zejména ve skupině osob, které mají spolupracovat (např. spolužáci na společném úkolu) „Problémy s dosahováním konsenzu, obtíže v komunikaci ve smyslu frekvence dialogu a přemíra stráveného času jsou často důvody k frustraci studentů.“ „Mnoho studentů si myslí, že by byli schopni práci zvládnout rychleji a mnohem kvalitněji, pokud by jim bylo umožněno udělat ji samostatně.“ Řešení: stanovení a dodržení termínů, eskalace práv ve skupině Neukončená komunikace Ideální komunikace by měla zahrnovat: 1. Přijetí vyslané zprávy; 2. Potvrzení vysílateli o přijetí vyslané zprávy; 3. Potvrzení, že obsahu zprávy bylo správně porozuměno. Zejména v případě asynchronní komunikace je pro vysílatele obtížné zjistit, jestli příjemci zprávu obdrželi a přečetli si ji. Pokud komunikace není ukončena, tak se místo produktivní činnosti čeká na odpověď – skupina selže ve snaze dosáhnout požadovaného cíle. Řešení: nastavit a dodržovat pravidla Absence sociálních interakcí Sociální interakce = vzájemné ovlivňování osob, které má nikoliv instrukční, ale kulturní dopady Pokud chybí, pak členové komunikující skupiny nemají (resp. ztrácejí) motivaci ke komunikaci a zažívají pocit izolace. Komunikační technologie samy o sobě k sociálním interakcím nepodněcují – proto musejí být stimulovány. Řešení: budovat smysl pro komunitu, nabízet pomoc, cílit na pocity atraktivity, nudy a frustrace Kompetence ke komunikaci online Čtení na „vyšší úrovni“ – porozumění textu a kritické přemýšlení Psaní – srozumitelná formulace vlastních myšlenek a argumentace Time management – plánování, stanovování a dodržování termínů při společné práci na úkolu Informační gramotnost – umění pracovat s informacemi a digitálními technologiemi Autonomie – schopnost sebeřízeného učení a samostatné práce s digitálními technologiemi bez asistence (vyučujících)