Bitmapová grafika Adéla Kotková Bitmapová grafika ●bitmapová (rastrová) grafika je jeden ze dvou základních způsobů, jakým počítače ukládají a zpracovávají obrazové informace (druhý způsob je vektorová grafika) ●celý obrázek je popsán pomocí jednotlivých barevných bodů (pixelů) ●body jsou uspořádány do mřížky, každý bod má určen svou přesnou polohu a barvu v nějakém barevném modelu (např. RGB) ●tento způsob popisu obrázků používá např. televize nebo digitální fotoaparát Bitmapová grafika ●pokud se obrázek zobrazuje na monitoru, pak většinou stačí rozlišení 72 DPI, pro tisk na tiskárně 300 DPI ●pro převod obrazových předloh (klasické fotografie, kreseb a dalších) do rastrové grafiky slouží skener nebo digitální fotoaparát ●další možností pro ukládání a zpracování obrazů je vektorová grafika, kde se obrázek popisuje pomocí geometrických objektů - křivek a mnohoúhelníků ●kvalitu záznamu obrázku ovlivňuje především rozlišení a barevná hloubka, rozmístění a počet barevných bodů obvykle odpovídají zařízení, na kterém se obrázek vykresluje (monitor, tiskárna) Výhody a nevýhody bitmapové grafiky ●přirozená volba pro digitální fotografii (a některé další typy grafiky) ●pořízení obrázku je velmi snadné například pomocí fotoaparátu nebo pomocí skeneru ●změna velikosti (zvětšování nebo zmenšování) vede ke zhoršení obrazové kvality obrázku ●zejména zvětšování obrázku je možné jen v omezené míře, neboť při větším zvětšení je na výsledném obrázku patrný rastr ●poměrně velké nároky na paměťové zdroje (při vysokém rozlišení a barevné hloubce velikost obrázku dosahuje i jednotek megabytů, v profesionální grafice se běžně operuje i s podklady o desítkách megabytů) Formáty ●používané formáty grafických souborů dělíme na nekomprimované a komprimované, komprimované pak na formáty s bezeztrátovou či ztrátovou kompresí ●bezeztrátová komprese je jeden ze dvou základních přístupů ke kompresi dat, které dovolují přesnou zpětnou rekonstrukci komprimovaných dat, na rozdíl od ztrátové komprese, kde se to záměrně neděje ●bezeztrátová komprese se používá všude tam, kde je důležité, aby se originální data a data po kompresi a následné dekompresi zcela shodovala – např. texty nebo audiovizuální data, u kterých uživatel nechce ani sebemenší ztrátu kvality ●FLIF; GIF, JBIG2, JPEG 2000, JPEG-LS, JPEG XL, PNG, TIFF, WebP Formáty ●ztrátová komprese je způsob ukládání některých digitálních dat v počítačích ●zmenšuje objem dat na zlomek původní velikosti, přitom se některé méně důležité informace ztrácejí a z vytvořených dat již nejdou zrekonstruovat ●JPEG, JPEG 2000, JPEG XL (podporuje i bezeztrátovou kompresi), MPEG Rastrové grafické editory ●počítačový program umožňující uživateli prostřednictvím grafického rozhraní vytvářet a upravovat soubory s rastrovou grafikou ●data jsou zaznamenávána v některém z formátů vhodných pro rastrovou grafiku jako např. JPEG, PNG, GIF a TIFF ●mezi nejznámější rastrové editory patří Adobe Photoshop, GIMP, Krita a Malování Děkuji za pozornost Zdroje: https://cs.wikipedia.org/wiki/Rastrov%C3%A1_grafika https://cs.wikipedia.org/wiki/Ztr%C3%A1tov%C3%A1_komprese https://cs.wikipedia.org/wiki/Bezeztr%C3%A1tov%C3%A1_komprese