Pedagogická diagnostika CŽV Výchovné poradenství Doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, PhD. lazarova@phil.muni.cz Obsah obrázku text, komiks, Kreslený film, klipart Popis byl vytvořen automaticky Význam pedagogického a psychologického poznávání •Poznávání lidí – běžná každodenní činnost, důležitost v pomáhajících profesích •Rozdíl diagnostiky a každodenního poznávání (cíl, metody, postup, výsledky) •Dg = podpůrný proces pro učení a vzdělávání, východisko •Vztahována ke školnímu prostředí •Nevztahuje se jen k výkonům žáků a ke srovnávání •Otevřenost škol všem dětem – nutnost poznávat jejich vzdělávací potřeby •Snaha porozumět lidem/žákům a jejich potřebám Co je to diagnostika? •Postup od sběru dat… k popisu, interpretaci •Souhrn operací, postupů a technik s cílem je stanovit diagnózu? a to v závislosti na cílech diagnostiky. • •Popis stavu – jevů, interpretace, zařazení do kategorie (terminologické označení - diagnóza) • •V psychologii a pedagogice nejde jen o zjišťování abnormit, ale o rozpoznávání kvality a úrovně některých psychických funkcí, zjišťování individuálních zvláštností Pedagogická diagnostika •CO: proces zjišťování, rozpoznávání, klasifikování, posuzování a charakterizování úrovně pedagogického rozvoje objektu výchovy…. •Koho: Objektem je edukant – žák, skupina, vzdělávací instituce, systém. •Jak: pedagogické metody •Kde: školy, výchovná zařízení, •Kdo: učitelé..., • •Pojem „přirozená diagnostika“ – nespecifické poznávání (každodenní sledování, sociální percepce…) Pedagogická diagnostika – přístupy, definice •Vztahuje se ke shromažďování přesných a spolehlivých informací o vědomostech, znalostech, dovednostech jedince •Nomotetické přístupy (obecné zákonitosti) versus idiografické •Rozlišuje se testování a diagnostika (komplex dat) •Formativní diagnostika a sumativní diagnostika (formální účely) • • Formativní diagnostika •V průběhu osvojování učiva •Cíle: např. rozpoznat slabé a silné stránky… cílem je napomoci k pozitivní změně •Slouží k podpoře učení •Poskytuje ZV, pouřčení žáka •Je dynamická Cíle dg •V pedagogice např.: •zjištění úrovně znalostí žáka •zjištění příčin školního neúspěchu •zjištění předpokladů žáka pro vykonávání určité činnosti (studium) •kognitivní úroveň •postoje k učení, styly učení •vztahy ve třídě …. •prognóza školní úspěšnosti •V psychologii např.: •určení stupně vývoje •zjištění příčin odchylného vývoje od normy •zjištění individuálních zvláštností člověka •prognóza nebo predikce • Diagnóza •Diagnóza je v lékařství chápána jako klasifikace, zařazení jevu do určité třídy (pro psychologii a pedagogiku je to příliš patologizující a statické). • •V pomáhající profesi není diagnóza cílem, ale prostředkem ke změně (nápravě) • •Psychologická diagnóza je odborně fundované a prakticky •užitečné rozpoznání relevantních znaků, vlastností nebo stavů u •jednotlivce, příp. i s odpovědí na činitele podmiňující individuální •zvláštnosti a predikci dalšího vývoje. • •Pedagogická dg. je odborně fundované a prakticky •užitečné rozpoznání relevantních znaků, (vlastností nebo stavů u •Jednotlivce – spíše jde o motivaci, schopnosti a dovednosti), příp. i s odpovědí • na činitele podmiňující individuální zvláštnosti a predikci dalšího vývoje (v a •pro pedagogický proces). • Druhy diagnóz •Diferenciální diagnóza - porovnávání příznaků chorob, které přicházejí v úvahu u vyšetřovaného s cílem vyloučit diagnostický omyl. • •Diagnóza statická - např. dyslektik, porucha chování •Diagnóza dynamická – dyslektické obtíže se projevují zejména v situaci… od první třídy…. • •Diagnóza popisná – čte s chybami, zaměňuje písmena… • •Diagnóza symptomatologická - bolesti hlavy, zvracení – jsou symptomy školní fobie •Diagnóza syndromatologická - ADHD syndrom • •Diagnóza etiologická – jde o poruchy chování zapříčiněné emoční labilitou a nedostatečnou péčí …. Psychologická dg. ve školní praxi •Klinická psychologická diagnostika – DSM III, IV… – klasifikace duševních nemocí (jiné znění diagnóz), např. poruchy školních dovedností • •Poradenská a školní psychologická diagnostika využívá více popisnou a dynamickou diagnostiku Oblasti školní diagnostiky En Forme De Dessin Monochrome - Éléments De Puzzle Clip Art Libres De Droits, Svg, Vecteurs Et Illustration. Image 9170503 Školní diagnostika - oblasti •Diagnostika školní zdatnosti •Diagnostika žákova pojetí učiva a stylů učení •Dg individuálních zvláštností, sociability a morálního vývoje žáka •Dg školní zralosti •Dg poruch učení •Dg profesního/studijního zaměření •Dg školní třídy (SORAD, klima…), školy •Dg práce učitele (a autodg) •Distributoři diagnostiky: Testcentrum. Psychodiagnostika •Dg rodiny Limity diagnostiky Vektorové kreslené ilustrace člověka nebo podnikatele kráčející s velkou železnou koulí připoutaný k jeho noze Stock Vector od © ursus@zdeneksasek.com 317296604 Možnosti a limity diagnostické práce •Antidiagnostické a antipsychiatrické tendence •konce 20. století • •Zdůvodnění odmítání diagnostiky: •Humanistické teorie -jedinečnost jedince i situace -nedirektivita vztahu odborník (přestává být expertem) -klient má potenciál, je expertem na své problémy – autodiagnostika, -klient má možnost volby, rozhoduje o svém chování i řešení problémů -lze předvídat chování? Lze předvídat účinnost navrženého řešení na základě dg.? • Omezování a odmítání diagnostiky •Kognitivní teorie, konstruktivismus •široké pojetí normality (co je ne-normální???), kdo stanovuje normu? Kdo říká, že něco je-není normální? Není to jen „jinak“? •subjektivismus v poznání - diagnóza je subjektivní poznání (Čí je diagnóza?) •Diagnóza je v jazyce, jen slova (i forma řečeného ovlivní chápání obsahu- významu) • •Odborník přestává být expertem na problém, je •„pozorovatelem“. • Omezování a odmítání měření a testování v diagnostice •Pochybnosti o validitě metod •Testy jsou jen zbožím •Testy jsou kulturně závislé (standardizace) •Testy v různých rukou mohou různě měřit (pochybnosti o objektivitě) •Měření je statické •Elektronické zneužití, rozšiřování testů – ztráta měřící síly Využití diagnóz v pedagogické praxi •V pomáhajících profesích se lze obejít bez diagnostiky v tradičním slova smyslu, mnohdy stačí „přirozená diagnostika“ •Diagnózy jsou široké a statické, mnohdy neřeknou nic o možnostech změny •Riziko oslnění (nezkušených lidí a laiků) diagnostikou a zejména testy •Riziko patologizace žáků ve školách • •ALE: Některá praxe diagnostiku vyžaduje (např. pro formální opatření), je třeba ji rozvíjet a chránit před zneužíváním!!!! • ETIKA •Standardy pro využívání metod •Adekvátní vzdělání (znalosti – nejen o metodách a jejich využití, ale i interpretaci) •Rozvíjet zkušenost (dovednosti) •Soulad s pracovním posláním •Supervize, sebereflexe (kognitivní stereotyp), prof. rozvoj •Mlčenlivost – psaní posudků a zpráv • K etice také patří •etiologické hledisko (chceme-li napravovat, je vždy třeba hledat příčiny…) ??? (Dittrich) •komplexní hledisko (etiologie je multifaktoriální) •spolupráce více pozorovatelů •dlouhodobé sledování •individuální přístup (respekt k odlišnostem) • •Pro kvalitu diagnostiky platí: •mělo by být využíváno více zdrojů, více metod •čím více času, tím lépe (jednorázovost je riziková, je typická pro měření, např. intelektových předpokladů) •interdisciplinární pohled (posouzení týmy pracovníků – pedagog + psycholog + lékař…) Časté chyby •Nedostatek dovednosti a kompetence •(Nad)užívání (nevhodných) dg. metod •Povrchní interpretace (např. kresby) - dětinské nadšení z toho, co lze jednoduše z metody vyčíst. •Haló – efekt a předem determinovaná odpověď. (Potvrzuji si, že můj první odhad byl správný……). •Rychlé diagnózy. Jednorázovost vyšetření, chybějící supervize apod. •Soukromé teorie osobnosti. (Komu nejde matematika, nemůže mu jít ani chemie…) Etapy diagnostického postupu •Formulace a upřesnění diagnostické otázky a vstupní hypotézy •Zaměřené získávání diagnostických údajů, volba metod •Zpracování, utřídění, analýza údajů (statistika, porovnání….) •Interpretace a hodnocení (porozumění vztahům) •Konečná syntéza a závěr, diagnóza a prognóza (odpověď na otázku, diagnóza, prognóza) •Diagnostický závěr (doporučení… alternativy…) • Etapy dg. procesu (alternativa – s respektem k objednavateli) •Posouzení projevů, cíle dg. (Čí je objednávka? Kdo je klient?) •Příprava pracovníka (bezpečí, etické otázky použití dg.…Mohu? Chci? Umím?) •(Kvalitu dg. procesu ovlivňují proměnné týkající se •pracovníka, situace i klienta) •Volba postupu práce a výběr metod •Vlastní práce s klientem •Zpracování, analýza údajů, dohledávání a ověřování dat, •Popis, syntéza, interpretace, (příp. dg.) •Závěr a doporučení • METODY Jan Horešovský 🍷🥂 on X: "Máte či znáte ve svém okolí šikulu, který by se uměl postarat o @vinograf? Hledá se někdo, kdo si umí poradit s čímkoli, má k dispozici dobrou Diagnostické metody •= každý speciální postup, který vede k získání •diagnózy (nebo poznatků o osobě, jevu..) • •= je soustava podnětů (úkolů, situací, otázek), •jimiž záměrně vyvoláváme chování (úkony, •jednání, slovní odpovědi) nějaké osoby – •experimentujeme. Toto chování přesně registrujeme •(měříme) a pak z něj usuzujeme na .... stav, zvláštnosti, •odchylky... • •Diagnostické metody nejsou jen testy • •Každá diagnostická metoda získává novou kvalitu v rukou toho, kdo ji používá. Dělení metod •Objektivní a subjektivní (explorační) • •Psychometrické (standardní postup) a klinické (kazuistické) – zejména v psychologii • • •Klinické metody •Pozorování, rozhovor, studium •produktů činnosti, anamnéza •Testové metody •Výkonové testy a osobnostní •diagnostika (projektivní testy, •/Kresba/ dotazníky a inventáře, škály) •Přístrojové metody Anamnéza •Osobní, medicínská, pracovní, rodinná, trestní... •Co by měla obsahovat? •Autoanamnéza a heteroanamnéza •Objektivní (doložitelná) a subjektivní data • •Využití v pedagogické i psychologické diagnostice Klinické metody - pozorování •krátkodobé nebo dlouhodobé, jednorázové nebo opakované. •orientační (volné), zaměřené •molární či molekulární • •Pomůcky: pozorovací schémata, kamera... •Využití v pedagogické i psychologické dg. • •Sebepozorování (introspekce) Míralo bien! | Seño Sandra PT Klinické metody - rozhovor •Rozdíl: rozhovor – konverzace •Dg. rozhovor má cíl • • •Druhy (cíle) rozhovorů: •diagnostický, terapeutický, anamnestický, výzkumný, •poradenský či výběrový. •Strukturovaný, polostrukturovaný, volný, standardizovaný • •Fáze rozhovoru: úvod, jádro, ukončení. •Tvrdá a měkká data. Typy otázek •Otevřené – uzavřené •Přímé, nepřímé •Projektivní •Škálové •Sugestivní •… • Stock ilustrace Roztomilý Žlutý Otazník Kreslené Postavičky Myšlení – stáhnout obrázek nyní - iStock Rozhovor •Cíl rozhovoru: rozlišovat: poznávací (diagnostický) – terapeutický (podpůrný). Komu (k čemu) má poznání sloužit. •Bezpečí, kontakt •Volná stimulace: Vyprávěj mi něco o vaší třídě. Jak žije vaše rodina?...Představ si, že bys měl celé odpoledne jen pro sebe, co bys nejraději dělal? •Přímé otázky (mnohdy uzavřené): Už jsi někdy zkoušel nějakou drogu? Připravuješ se denně do školy? Učíš se rád? Máš kamarády? •Nepřímé (často otevřené) otázky: Jak to máš s přípravou do školy? Jaký je tvůj vztah k drogám? Co pro tebe znamená učit se? A co kamarádi? •Projektivní otázky: Jak to mají děcka ve tvém věku k drogami? Za co obvykle utrácejí lidé peníze? Čeho se dnes lidé nejvíce obávají? Jakou roli mají v rodině otcové? •(projektivní interview – zaměřené na problém, specifické techniky dotazování, zejména pro děti) •Stimulující – dodatečné otázky: A co ty na to? A co ještě? Co bys k tomu ještě řekl? • • Příklady otázek •Volná stimulace: Vyprávěj mi něco o vaší třídě. Jak žije vaše rodina?...Představ si, že bys měl celé odpoledne jen pro sebe, co bys nejraději dělal? •Přímé otázky (mnohdy uzavřené): Už jsi někdy zkoušel nějakou drogu? Připravuješ se denně do školy? Učíš se rád? Máš kamarády? •Nepřímé (často otevřené) otázky: Jak to máš s přípravou do školy? Jaký je tvůj vztah k drogám? Co pro tebe znamená učit se? A co kamarádi? •Projektivní otázky: Jak to mají děcka ve tvém věku k drogami? Za co obvykle utrácejí lidé peníze? Čeho se dnes lidé nejvíce obávají? Jakou roli mají v rodině otcové? •(projektivní interview – zaměřené na problém, specifické techniky dotazování, zejména pro děti) •Stimulující – dodatečné otázky: A co ty na to? A co ještě? Co bys k tomu ještě řekl? Zásady pro rozhovor •Záleží na typu a účelu rozhovoru •stanovit cíle a postup (posoudit validitu otázek) •připravit prostředí, příp. zajistit „bezpečí“ pro dotazovaného •sledovat neverbální projevy dotazovaného •klást otázky jasně a srozumitelně •neklást více otázek najednou (nekumulujeme) •nehrnout jednu otázku za druhou (ne výslech, práce s tichem) •přizpůsobit obtížnost otázek •vyhýbat se sugestivním otázkám (nepodsouváme) •nehodnotit, nementorovat • •Pozor na efekt tzv. sociální deziderability, strach z hodnocení • •Chování a verbální projevy pracovníka ovlivňují výpovědi • •Využití v pedagogické i psychologické diagnostice Analýza produktů činnosti •Kresba (jako psychometrická i projektivní metoda – produkt činnosti) •Zjišťují se: senzomotorické dovednosti, vývojová úroveň i citové prožívání, sociální postoje apod. •Slohové práce, sešity, modely… • •Využití v pedagogické i psychologické diagnostice – záleží •na cíli a způsobu využití Další možnosti •Dramatické metody, psychohry •Studium dokumentů (katalogové listy, posudky, vysvědčení...O čem svědčí vysvědčení?) • •Využití v pedagogické i psychologické praxi Psychologické testy •Nesporné výhody. ALE: •Rizika: •odosobnění, dehumanizace •nezbytná kvalifikace uživatelů, problémy ze zneužíváním •hrozba počítačového rozšiřování testů •testy jsou drahé, zvýšen důraz na jejich kvalitu • •Ale: Stále se zdokonalují, vliv počítačů, nové teorie pro •konstrukce testů. Mají budoucnost, i když jinou. • •Rozdělení na psychodiagnostiku pro dětskou a pro •dospělou populaci Testové metody - požadavky •Objektivita - Nezávislost na administrátorovi testu a stylizaci ZO. •(Instrukce a manuály) a skór lži (problematické) •Standardizace - Stanovení norem testu (někdy chápáno šířeji). Hrubé •skóry, standardní skóry, percentily. •Reliabilita - Spolehlivost, se kterou test měří to, co měří. Přesnost •měření bez ohledu na to, co měří. Stabilita v čase. •Validita - Platnost, která vypovídá o jeho praktické využitelnosti. Měří •to, co měřit má? •Paralelní validita – nakolik zjišťuje současný stav •Predikční validita •Pojmová validita – které psychologické kvality měří (jakou část IQ?) • •Standardy testování •https://hogrefe.cz/index.php?route=product/category&path=14 Klasifikace testových metod •Podle počtu osob - individuální (je nutná individuální administrace) a skupinové •Podle nutnosti znalosti jazyka - testy verbální (závislé na řeči) a neverbální (performační), •Podle potřebných pomůcek - tužka-papír, přístrojové, počítačové •Podle typu položek - dotazníky, posuzovací škály, projektivní techniky •a dále např. podle psychických funkcí, které jsou měřeny, podle věku atd. • •V psychodiagnostice se testové metody tradičně rozdělují podle •předmětu zaměření na dvě hlavní skupiny testů: výkonové a •osobnostní testy. Výkonové testy •Pro děti: vývojová diagnostika •Testy inteligence (teorie inteligence, IQ…) •Jednodimenzionální (g-faktor: Kohs, Raven, Domino, …) •Vícedimenzionální (WISC, WAIS, IST, …..) •Testy spec. schopností a jednotlivých psych. funkcí •Testy paměti •Zkoušky kreativity •Zkoušky parciálních a kombinovaných schopností (reakční čas…) •Testy technických schopností •Zkoušky verbálních a matemat. schopností (doplňování vět, •porozumění..) •Testy uměleckých schopností (hudebních, výtvarných,…) •Testy organicity (vyhledávání písmen, geometrické figury…) •Testy vědomostí (viz didaktické) • Didaktické testy •Didaktické testování je také součástí pedagogické diagnostiky – zaměření na vědomosti Projektivní techniky - testy •Jsou zaměřené spíše na odhalování nekognitivních funkcí (konativních a emocionálních). •Do odpovědi se promítá osobnost (nestrukturovanost podnětu), oslabuje komunikační bariéry, nevytváří situaci zkoušky). •Cíl zkoušky je nečitelný, oslabují se kontrolní a regulační mechanismy). •Názorná podoba problémů, vztahů... vede k uvědomění •Zvláštní sociální kontakt mezi vyšetřujícím a vyšetřovaným (hra) •Vyšetřovaný subjekt se může vyjadřovat v symbolech (nemusí verbálně vyjadřovat své pocity ...). Nevýhody projektivních metod •Mají problematickou validitu. •Interpretace a tedy i validita je v rukou vyšetřujícího, je potřeba jeho vysoké profesionality a zkušenosti. •Je typická vyšší časová náročnost při vyhodnocování. • •Využívání v jiné než psychologické praxi je •diskutabilní. Nabídky testů pro pedagogy •Standardizované a pilotované dotazníky a nástroje (nejen) pro pedagogy nabízí např. •Hogrefe – Testcentrum •https://www.testcentrum.cz/ •Cesta ke kvalitě •https://www.nuov.cz/ae/harmonogram-zverejnovani-a-detailnejsi-popis-evaluacnich?highlightWords=ov% C4%9B%C5%99en •Psychodiagnostika (psychologické testy) • • •