Týden 7
Téma: osvícenství - krátké shrnutí
Hlavní postavy (od Bernarda de Fontenelle po Kanta, Adama Fergusona, Holbacha, Thomase Reida, Schillera, Condorceta, Pestalozziho a po ženské představitelky Mary Wollstonecraftovou, Madame de Stäel a Amalii Johannu Paulinu Holst), paralelita a setrvačnost scholastické tradice, paradigmata osvícenství (role Locka a Newtona, přírodní vědy, empirismus, mechanika); osvícenství jako a) kánon sdílených hodnot, b) styl myšlení, který spočívá v užití vlastního rozumu a hledání racionálního řešení problémů, c) akcentace faktů a hledání příčin, d) reflexivita, e) tolerance; dějinnost a přítomnost osvícenství (sebepochopení a sebereflexivita); tři typy kritiky osvícenství (konzervativní, kritika rozporů a ambivalencí osvícenství - vědeckotechnický pokrok x morální úpadek, radikalizace kritiky - ideály osvícenství byly ve 20. stol. s konečnou platností diskreditovány); obhajoba osvícenství jako naplněného (viz Pinker) a nenaplněného či nedokončeného projektu; mnohost, jednota a odlišnosti osvícenství v odlišných kontextech (osvícenství v Evropě); otázky originality osvícenského myšlení,
Studijní materiály:
Immanuel Kant: Zodpovězení otázky: Co je osvícenství? (1784)
Otázky k četbě: Jak a s pomocí čeho charakterizuje Kant v textu osvícenství? Co je dle Kanta nesvéprávnost? Jaké jsou příčiny nesvéprávnosti člověka? Koho považují lidé nejčastěji za svého poručníka? Co je nezbytné k osvícení, jaký typ svobody? Co je rolí/úkolem svobodně smýšlejícího učence? CO je původním určením lidské přirozenosti? Žili již Kantovi současníci v osvíceném věku? Co je hlavním cílem osvícenství?
Michel Foucalt: Co je to osvícenství (1984)
Steven Pinker: Co je osvícenství? In: PINKER, Steven. Osvícenství tady a teď: obhajoba rozumu, vědy, humanismu a pokroku. Společnost. Praha: Academia, 2022.
Doporučená četba: např. MONTESQUIEU, Charles Louis de Secondat. Perské listy. Vyd. 3. Skvosty francouzské literatury. Praha: Odeon, 1989.