Blok 2
Vážení studenti,
ve druhém bloku výuky se seznámíte se třemi dalšími tématy.
První se týká dvou dílčích témat. Za prvé jde o analýzu rozvětvených (komplexních) argumentů, To jsou argumenty, ve kterých se skládají jednoduché argumenty s cílem podpořit jednu hlavní tezi, tzn. že závěr dílčího argumentu funguje jako předpoklad nového argumentu a závěr tohoto nového argumentu zase může figurovat jako předpoklad pro důkaz další teze. Tyto argumenty mohou být velmi komplexní a tvořit jakousi stromovou strukturu, ale podstatné je, že je možné je rozebrat na 4 základní stavební jednotky. Každý komplexní argument budete takto moci přehledně schematizovat a hodnotit jeho výstavbu. Za druhé se seznámíte s tzv. Toulminovým modelem argumentu. Jde o alternativní způsob, jak analyzovat argument (alternativní k tomu, co jsme v minulém bloku nazvali "standardizovanou podobou"). Tento model má své výhody, protože odhaluje funkci, jakou jednotlivé části argumentu hrají. My se seznámíme pouze s jakousi ořezanou verzí tohoto modelu, zahrnující tři elementy. Jak uvidíte, velmi často se stává, že některý z těchto elementů je argumentující stranou zamlčen či vynechán, a pro Vás je nezbytné, abyste byli schopni tuto implicitní část argumentu doplnit. Máte k tomu opět několik cvičení.
Ve druhém tématu se podíváme na některé induktivní argumenty a řekneme si, co je třeba k rozhodnutí, zda jsou přijatelné, či nikoli. Zaměříme se na dva argumenty, které představují patrně nejčastěšjí mody lidského usuzování (argument z analogie a argument autoritou), a také na tzv. argument proti osobě (ad hominem).
Poslední téma se týká logických klamů v argumentaci. Logické klamy jsou neplatné argumenty, které vyvolávají dojem platnosti a jsou často přesvědčivé nikoli z logických, ale psychologických důvodů. Lidé je využívají někdy nezáměrně, ale někdy k cílené manipulaci druhých. Měli byste se s nimi proto obeznámit. Doplněna jsou opět cvičení.