Lidské Chování a prožívání Vojtěch Juřík Masaryk University, Brno Prezentace není určena k využití mimo potřeby kurzu PSBA004 Úvod do psychologie Úvod do Psychologie, 2023 2 Lidské chování ̶ Chování je soubor vnějších (pozorovatelných) projevů člověka (a jiných živočichů/organismů nebo entit) ̶ Jaké máme dnes např. jiné entity? Můžeme zde hovořit o chování? ̶ Který “psychologický” přístup má výhradně chování ve svém vědeckém zájmu? ̶ Na co můžeme na základě chování usuzovat? ̶ Homeostáza a adaptace (přírodovědné hledisko) ̶ Chování jako adaptace jedince na měnící se podmínky v prostředí za účelem zachování homeostáze ̶ Na chování má vliv jak prostředí, tak zkušenost jedince ̶ V psychologii nás chování zajímá jako něco, co demonstruje pozorovatelné projevy prožívání (oproti nepozorovatelným vnitřním stavům) ̶ Co je příkladem chování? ̶ Dá se stupor považovat za chování? ̶ Dá se elektrická aktivita mozku naměřená EEG považovat za chování??? 3 Lidské chování ̶ Chování je soubor vnějších (pozorovatelných) projevů člověka (a jiných živočichů/organismů nebo entit) ̶ Jaké máme dnes např. jiné entity? Můžeme zde hovořit o chování? ̶ Který “psychologický” přístup má výhradně chování ve svém vědeckém zájmu? ̶ Na co můžeme na základě chování usuzovat? ̶ Homeostáza a adaptace (přírodovědné hledisko) ̶ Chování jako adaptace jedince na měnící se podmínky v prostředí za účelem zachování homeostáze ̶ Na chování má vliv jak prostředí, tak zkušenost jedince ̶ V psychologii nás chování zajímá jako něco, co demonstruje pozorovatelné projevy prožívání (oproti nepozorovatelným vnitřním stavům) ̶ Co je příkladem chování? (Instinkty, reflex, mimika, posturika, jednání) ̶ Dá se stupor považovat za chování? ̶ Dá se elektrická aktivita mozku naměřená EEG považovat za chování??? 4 Dělení chování - Automatické chování (bezděčné) - Nevyžaduje vědomou kontrolu – vykonáváme bez vědomé pozornosti (vázání tkaniček) ale lze je snadno vědomě kontrolovat a uvést do vědomé pozornosti - Vyžaduje minimální úsilí nebo vůbec žádné, nevyžaduje ani záměr, probíhá paralelně a rychle - 3 znaky - probíhají mimo vědomí, jsou nezáměrné, vyžadují jen malou míru pozornosti - Proces od záměrného k automatickému (např. řízení) – automatizace X - Záměrné chování (volní) - Provedeno úmyslně a s vědomým záměrem - Jedinec při záměrném chování zvažuje své možnosti, má určitý cíl nebo úkol - Řízeno vnitřními motivacemi, cíli a hodnotami jednotlivce 5 Dělení chování – různé přístupy Podle cíle ̶ Adaptivní chování - Chování, které pomáhá jednotlivci přežít a prosperovat v jejich prostředí. ̶ Maladaptivní chování - Chování, které je pro jedince nebo jeho okolí problematické nebo neúčinné. Podle způsobu vzniku ̶ Učené chování - Chování, které jedinec získal prostřednictvím učení a zkušeností. ̶ Nevinvolované chování - Chování, které je automatické a nevyžaduje vědomé rozhodnutí. Podle motivace ̶ Proaktivní chování - Chování, které je řízeno cíli a motivací jedince. ̶ Reaktivní chování - Chování, které je odpovědí na vnější podněty nebo situace. Podle doby trvání ̶ Akutní chování - Krátkodobé chování, které se objevuje v reakci na okamžité podněty. ̶ Chronické chování - Dlouhodobé chování, které může být stabilní a opakované. Podle obsahu ̶ Prosociální chování - Chování, které je prospěšné pro ostatní. ̶ Antisociální chování - Chování, které je škodlivé nebo nepříjemné vůči ostatním. Podle úrovně vědomí ̶ Vědomé chování - Chování, o kterém je jedinec vědom. ̶ Podvědomé chování - Chování, které se odehrává mimo vědomou kontrolu jedince. 6 Lidské chování jednání x chování 7 Lidské chování jednání x chování Podle vztahu k vůli • jednání je volní a úmyslné • chování je mimovolní (bezděčné) 8 NatuRe VS nurture - Genetické faktory (nature) VS prostředí a výchova (nurture) ̶ Co má větší vliv na vývoj a chování jedince? ̶ Diskuse se zaměřuje na to, zda jsme spíše formováni biologickými predispozicemi a genetikou nebo má klíčovou roli prostředí, výchova a zkušenosti Jak to je? Názory? 10 NatuRe VS nurture ̶ Genetické faktory (nature) VS prostředí a výchova (nurture) ̶ Co má větší vliv na vývoj a chování jedince? ̶ Diskuse se zaměřuje na to, zda jsme spíše formováni biologickými predispozicemi a genetikou nebo má klíčovou roli prostředí, výchova a zkušenosti Jak to je? Názory? Současná diskuze není konkluzivní, s přibývajícím vědeckým poznáním se objevuje stále nová evidence Zásadní je zde interakce vrozeného s prostředím Mozek jako dynamický a otevřený systém, jenž se v průběhu lidského života neustále mění a aktivně přizpůsobuje jak tělesným změnám, tak podmínkám prostředí. 11 Zvířecí Chování a racionální modely Univerzalita lidského chování ̶ lze výsledky zkoumání lidského chování zobecnit na chování zvířat? ̶ jsou zvířecí modely relevantní pro studium lidských nemocí a fyziologie? Lidské chování může být jedinečné a nereprezentativní pro zvířecí chování. Ekonomická racionalita vs. behaviorální ekonomie ̶ lze předpokládat ekonomickou racionalitu jednotlivce (homo economicus dle tradičních ekonomických modelů) vs. behaviorální ekonomie (lidé často jednají iracionálně a jsou ovlivněni emocemi a psychologickými factory) Lidské chování má daleko k ideálům racionality. Kulturní a sociální faktory ̶ role kulturních a sociálních faktorů při formování lidského chování je často opomíjené ve zvířecích modelech a některých ekonomických modelech Kultura a sociální rámec je pro náš druh zcela výjimečně rozvinutý, zároveň silně ovlivňuje chování na úrovni jednotlivce, někdy směrem od racionality. 12 Zvířecí Chování a racionální modely ̶ Etologie – věda, která se zabývá chováním živočichů (to přece v psychologii zkoumáme taky J) ̶ Instinkty ̶ Reflexy ̶ Habituace ̶ Imprinting ̶ Učení nápodobou ̶ Komparativní psychologie – zabývá se srovnáváním chování lidí a zvířat ̶ Behaviorismus? X ̶ Humanistická psychologie ̶ Motivace, vůle ̶ Existenciální psychologie ̶ Smysl ̶ Tradiční ekonomie (Homo economicus), racionalita, matematika ̶ model člověka jako agenta, který je důsledně racionální a který optimálně sleduje své subjektivně definované cíle 13 Zvířecí Chování a racionální modely ̶ Etologie – věda, která se zabývá chováním živočichů ̶ Instinkty ̶ Reflexy ̶ Habituace ̶ Imprinting ̶ Učení nápodobou ̶ Komparativní psychologie – zabývá se srovnáváním chování lidí a zvířat ̶ Behaviorismus? X ̶ Humanistická psychologie ̶ Motivace, vůle ̶ Existenciální psychologie ̶ Smysl ̶ Tradiční ekonomie (Homo economicus) ̶ model člověka jako agenta, který je důsledně racionální a který optimálně sleduje své subjektivně definované cíle 14 Zvířecí Chování a racionální modely ̶ Etologie – věda, která se zabývá chováním živočichů ̶ Instinkty ̶ Reflexy ̶ Habituace ̶ Imprinting ̶ Učení nápodobou ̶ Komparativní psychologie – zabývá se srovnáváním chování lidí a zvířat ̶ Behaviorismus? X ̶ Humanistická psychologie ̶ Motivace, vůle ̶ Existenciální psychologie ̶ Smysl ̶ Tradiční ekonomie (Homo economicus) ̶ model člověka jako agenta, který je důsledně racionální a který optimálně sleduje své subjektivně definované cíle (Tversky & Kahneman, 1979) Lidské prožívání psychický jev, který je individuální, ryze subjektivní, není přístupný jiným lidem, neopakovatelný … … a demonstruje se v chování Obecně - rozum, cit a vůle (prožitek má složku poznávací, citovou a motivační) Lidské prožívání Mentální procesy - široká škála psychických operací a aktivit, které se odehrávají v mysli jedince - Vnímání - získávání informací z vnějšího světa pomocí smyslových orgánů - Myšlení - proces zpracování a využívání informací (abstrakce, analýza, syntéza, rozhodování, řešení problémů...) - Paměť - získávání, uchovávání a vybavování informací (krátkodobá paměť a dlouhodobá paměť - Učení - získávání nových znalostí a dovedností - Jazyk - systém komunikace (mentální procesy - porozumění slovům, skládání vět, generování a interpretace jazyka...) - Emoce - procesy spojené s prožíváním, porozuměním a vyjadřováním emocí - Vědomí - pocit, že si něco uvědomujeme + obsah toho, co si uvědomujeme (něco může být i pod prahem pozornosti) - Kognitivní kontrola – schopnost regulace, inhibice, plánování - Orientace pozornosti - schopnost zaměřit pozornost na určité informace nebo podněty a ignorovat ostatní - Motivace psychický jev, který je individuální, ryze subjektivní, není přístupný jiným lidem, neopakovatelný … … a demonstruje se v chování Obecně - rozum, cit a vůle (prožitek má složku poznávací, citovou a motivační) Lidské prožívání Subjektivní výsledky vnímání: • Počitek • Bazální element vnímání, výsledný prvek jednoho smyslu • Tvoří reprezentaci jednoho znaku (např. pouze barva) • Vjem • Výsledek většího množství počitků • Více než suma počitků, uplatňuje se myšlení 18 Lidské prožívání Vědomí - Jednotná definice neexistuje, vědci se neshodují, podle některých nedisponujeme dostatečným metodologickým aparátem k výzkumu vědomí - Vědomí o vlastních myšlenkách, pocitech a okolním světě - Vědomí a pozornost se překrývají - Vědomá pozornost - je zaměřena na specifický podnět nebo úkol a je plně uvědomovaná - pozornost nepotřebujeme např. při psaní svého jména (pokud nejsme malé děti), ale k jeho napsání je potřeba vědomí; přispívá k celkové hodnotě pozornosti - Předvědomé zpracování informací - informace, které je v daném okamžiku mimo naši vědomou pozornost a kterou dokážou kognitivní procesy užít, existuje v předvědomé úrovni vědomé pozornosti - Předvědomá informace – uložené vzpomínky, jež v dané chvíli nepoužíváme, ale dokážeme je v případě potřeby vyvolat ̶ Priming – podněcování, povzbuzování (zpracování jistého druhu podnětu je usnadněno předchozím předvedením stejných, nebo podobných podnětů (probliknutí obrázku, aniž bychom si to pořádně uvědomili) – tady pozor na replikační krizi 19 Lidské prožívání Seberegulace - Klíčovým aspektem v oblasti psychologie a behaviorálních věd - Schopnost regulovat své myšlenky, emoce, chování a reakce na různé situace - Jedinec aktivně ovládá a upravuje své jednání v souladu s určitými cíli, normami, hodnotami nebo vnějšími podněty Klíčové prvky seberegulace? 20 Lidské prožívání Seberegulace - Klíčovým aspektem v oblasti psychologie a behaviorálních věd - Schopnost regulovat své myšlenky, emoce, chování a reakce na různé situace - Jedinec aktivně ovládá a upravuje své jednání v souladu s určitými cíli, normami, hodnotami nebo vnějšími podněty Klíčové prvky seberegulace? - Vnímání - Cíle - Plánování - Inhibice (… co je to sociální disinhibice?) - Motivace - Zpětná vazba 21 Lidské prožívání Sociální procesy - mechanismy formující interakce, vztahy a chování mezi jednotlivci nebo skupinami v rámci sociálních struktur a prostředí (jak vnímáme, komunikujeme a vzájemně spolupracujeme). ̶ Konformita - přizpůsobit se normám a očekáváním skupiny nebo společnosti ̶ Socializace - (celoživotní) proces, skrze který získáváme dovednosti, hodnoty, normy atd. potřebné k začlenění do společnosti ̶ Sociální interakce - vzájemná komunikace, výměna informací a vzájemný vliv mezi jednotlivci nebo skupinami ̶ Sociální normy - normy chování, které určují, co je považováno za přijatelné nebo nepřijatelné (ve specifické kultuře nebo skupině!) ̶ Skupinový tlak - ovlivňování (pozitivní i negativní) chování jednotlivce skrze názory, očekávání a normy jeho skupiny ̶ Stereotypy a předsudky - generalizované názory na základě příslušnosti k určité skupině (rasa, pohlaví, náboženství...) ̶ Moc a autority - Distribuce moci a postavení 22 Lidské prožívání Sociálně psychologické experimenty ̶ Zkoumají chování, myšlení a pocity jednotlivců v rámci sociálních interakcí ̶ Zkoumají vliv sociálního prostředí, skupinové dynamiky, normativního chování … Příklady? 23 Lidské prožívání Sociálně psychologické experimenty ̶ Zkoumají chování, myšlení a pocity jednotlivců v rámci sociálních interakcí ̶ Zkoumají vliv sociálního prostředí, skupinové dynamiky, normativního chování … Příklady? - Stanley Milgram - Ověřování poslušnosti - Philip Zimbardo - Stanfordská vězeňská studie - Aschova konformitní studie - L. Festinger, M. Sherif, A. Bandura …. Prostor pro vaše dotazy Děkuji za pozornost jurik.vojtech@mail.muni.cz FoA MU Masaryk University, Brno 25