Vývojová psychologie II - semináře

Týden 1: Orientační týden (29.9.)

Dobrý den, 

vážené studentky a studenti. Vítáme Vás v seminářích ke kurzu Vývojová psychologie II. 

Během semestru  Vývojové psychologie II Vás vezmeme na "výpravu" za proměnou člověka v období od jeho 18 let do jeho pozdního stáří. 

Kromě orientačního týdne  Vás budou čekat 4 semináře a 1 samostudium. Každý seminář bude vyžadovat Vaši přípravu. Znalosti, které na semináři získáte využijete nejen při závěrečném ukončení kurzu, ale pevně věříme, že Vám budou nápomocné i při dalším Vašem profesním směřování. 

Jsou možné 2 absence: 1 neomluvená, 1 omluvená ( v ISU potvrzení od doktora). 


Domácí úkoly na následující semináře:

1) Na seminář o Adolescenci si připravte 

V rámci seminární skupiny se rozdělte do dvou skupin.

 Jedna skupina bude mít za úkol zpracovat téma sebepéče u adolescentů. Zkusí zmapovat (zanalyzovat) jakými tématy se adolescenti zabývají v souvislosti s duševním zdravím. Jak na svém duševním zdraví pracují. Je to pro ně vůbec téma, zajímá je to? V rámci toho projde diskuzní fóra, blogy, Instagram a další relevantní zdroje.  Výstupem bude leták podporující sebepéči u adolescentů, který bude designovaný přímo pro adolescentní populaci. Podobu letáku nechám na vás, ale pokuste se do něj dostat co nejvíce užitečných informací a zpracovat minimálně 3-4 témata v rámci duševního a fyzického zdraví (např. spánek, práce s emocemi, prevence sebepoškozování, strava apod.)

Druhá skupina vytvoří metodickou příručku zaměřenou na prevenci fyzického a duševního zdraví u adolescentů. Tuto příručku zkuste zpracovat tak, aby více posloužila profesionálům, pracujícím s adolescenty (vyučující, vychovatelé, apod.) a zaměřte se na témata, která se nejvíce objevují v aktuální generaci. Příručka v max. rozsahu 4 normostrany

Obě skupiny prosím podtrhněte vývojové hledisko, co je pro ně typické a jak tom může ovlivnit práci s těmito tématy.

Oba vypracované projekty si přineste na seminář, kde je krátce odprezentujete, můžete jej buď vytisknout a nebo přinést v elektronické podobě a promítnout na interaktivní tabuli.

Studenti, kteří si vyberou leták pracují samostatně, metodiku je možné dělat v týmu po čtyřech.

Rozpis do skupina najdete na tomto odkazu:


Prosím každého studenta a studentku, aby se zapsali do této tabulky pro přehled nejpozději do 1.10.

2) Na seminář o Mladé dospělosti si připravte:  

Téma semináře na mladou dospělost bude prožívání vztahů a alternativní formy vztahů v mladé dospělosti u současné generace.

Vaším úkolem bude následující situace:

Jako psycholog/psycholožka se setkáváte s ženou (25 let), která s vámi přišla probrat problematiku svého vztahu. Je ve svém monogamním vztahu nešťastná, přítele sice miluje a chce s ním budoucnost, ale je pro ni těžko zpracovatelná představa, že spolu takto zůstanou navždycky, má pocit, že je to pro ni svazující. Zároveň ale tento stav prožila v několik vztazích předtím, vždy když měla pocit této nesvobody, tak ze vztahu odešla a v tuto chvíli má strach, že opakuje nějaký svůj vzorec a chce to změnit. Zároveň trpí pocity viny a nepřijetí, protože jí nestačí "normální vztah", tak jako lidem v jejím okolí. Je velmi motivovaná a zmiňuje při rozhovoru s vámi, že by ráda tuto problematiku více nastudovala, ale moc se v ní neorientuje. 

Zkuste pro ni najít relevantní, spíše populárně naučné zdroje, které by ji mohli pomoci.

Připravte si jednoduchou rešerši nějakého zdroje, který se tímto tématem zabývá. Nemusí jít nutně o vědeckou studii. Můžete zvolit podcast, profil na sociálních sítích, konkrétního člověka, který se o tomto tématu vyjadřuje/vyjadřoval v médiích, přednášku, knihu, film/seriál.

Zkuste kriticky zhodnotit, zda tento zdroj podporuje stereotypy o takových vztazích, zda dodává relevantní informace, je nápomocný, nebo naopak "škodí" tomuto tématu.

Napište krátký komentář - co vás zaujalo, co oceňujete, co si naopak myslíte, že není v pořádku, zda byste doporučili jako zdroj informací klientce (max. 1 normostrana)

Datum odevzdání: 6.11.


3) Na seminář o Střední dospělosti si připravte 

Vyberte si jeden z následujících článků:

Infurna, F. J., Gerstorf, D., & Lachman, M. E. (2020). Midlife in the 2020s: Opportunities and challenges. American Psychologist75(4), 470.

Mehta, C. M., Arnett, J. J., Palmer, C. G., & Nelson, L. J. (2020). Established adulthood: A new conception of ages 30 to 45. American Psychologist75(4), 431.

Přečtěte ho a natočte krátké video (max. 4 min.) shrnující poznatky z Vámi vybraného článku.

Smyslem tohoto domácího úkolu je: být v kontaktu s akademickými články, umět abstrahovat důležité informace a předat je dál, umět vytvořit multimediální obsah v oblasti Vašeho studijního oboru. Pro některé z Vás může mít tento úkol seberozvojový přesah- ať už co se jedná technologických dovedností nebo vystavení se před kamerou (pokud se nerozhodnete se tomu vyhnout :) ) 

Toto video bude sloužit jako studijní materiál informující diváky o střední dospělosti. 

Do odevzdávárny uložte odkaz na Vaše video. 

Datum odevzdání: 22.11. 


4) Na seminář o Stáří si připravte: 

Zmapujte konkrétní příběh seniora o jeho prožívání stáří. Připravte si osnovu, na co byste se rádi zeptali. Vytvořte spolu se seniorem jeho čáru života. Zmapujte v rozhovoru s ním jeho zdroje během jeho životní cesty (jak se vyrovnával s těžkými situacemi). Rovněž zkuste zmapovat jaké strategie v souvislosti s odchodem do důchodu využil. 

Smysl tohoto domácího úkolu: vyzkoušet si práci s klientem, naučit se hledat klientovy zdroje,  zopakovat si strategie odchodu do důchodu, zpestřit čas nějakému seniorovi. 

Odevzdejte do odevzdávárny 1 dokument, kde bude čára života Vašeho seniora + Vaše reflexe z rozhovoru, kde mimo jiné zkuste zdůraznit, co lze na základě rozhovoru s Vaším seniorem obecně udělat, aby se dalo stáří prožívat kvalitně, vyrovnaně a důstojně.

Datum odevzdání: 6.12. 


Byli bychom rádi, kdyby materiály, které vznikly v rámci seminářů Vývojové psychologie posloužily také širší veřejnosti. Proto přemýšlíme o vzniku blogu, který by tyto materiály seskupoval. Z předchozích semestrů máme již tyto materiály: 

  • články vynořující se dospělost
  • videa duševní zdraví čerstvých matek/otců
  • videa andropauza/menopauza/krize středního věku/sendvičová generace
  • brožury odchod do důchodu
  • postery stáří
  • aktivizující program pro seniory

Zkuste popřemýšlet, zda byste měli chuť participovat na vzniku takového blogu. Samozřejmě jsou všechny Vaše nápady a připomínky vítány. O vzniku blogu se s Vámi ráda pobavím na semináři 24. 11. 


Přejeme hezký začátek semestru a doufáme, že pro Vás bude celý kurz Vývojové psychologie II obohacením 

Veronika a Kristýna