THE HUNT 2012 116 minut Dánsko, Švédsko Rok Délka Země Žánr Psychologické drama The Hunt v kostce The Hunt neboli volně přeloženo Hon představuje psychologické drama režiséra T. Vinterberga. Film byl natočen roku 2012, premiéru v České republice měl o rok později. Ústředním tématem celého díla představují mezilidské vztahy, zejména se zaměřuje na vazbu mezi jednotlivcem, určitou skupinou a rodinným prostředím. V hlavních rolích se objevují dánští a švédští herci; Mads Mikkelsen, Thomas Bo Larsen, Annika Wedderkopp, Lasse Fogelstrom, Susse World a další. Plakát k filmu The Hunt1 Stručný náhled ■ Hlavní postavu představuje čtyřicátník Lucas, který si právě prošel rozvodovýmřízením a změnou zaměstnání. ■ Z důvodu změn ve svém životě se Lucas snaží vše převzít do svých rukou a dát běh událostí do pořádku; upevnit vztah se svým synem Markusem, věnovat se novému zaměstnání a vzpamatovat se z rozvodu se svou bývalou ženou. ■ Tento plán překazí malá nevinná lež. Doporučení V případě, že byste se o lži či lhaní rádi dozvěděli více, doporučujeme publikaci Psychologie lži od Lenky Minaříkové Otázky k zamyšlení Než se plně ponoříte do tohoto filmu, prosím, zkusme si prodiskutovat následující otázky. § Myslíte si, že lhaní je občas potřebné? § Existuje čin, který jste provedli na základě skupinového vlivu a posléze jí litovali? § Lze odlišit míru lži dle její vážnosti? Co je již za hranicí dle Vašeho názoru a co naopak lze považovat za nevinnou lež? § Myslíte si, že detektor lži lze považovat za důvěryhodnou metodu k vyšetření lhaní? § Myslíte si, že lhaní je u dětí omluvitelné? § Jak lze pohlížet na svědectví dětí? Lze jim věřit? Na co se zaměřit během sledování? Při sledování filmu se zkuste na malou chvíli pozastavit nad klíčovými momenty, aspekty nemorálního chování a vývoj jednotlivých vztahů. UŽIJTE SI FILM. Uslyšíme se po 116 minutách psychologického zážitku. Jaké dojmy ve vás zachoval film? www.slido.com Enter code: 3586785 Otázky k zamyšlení § Myslíte si, že lhaní je občas potřebné? § Existuje čin, kterou jste provedli na základě skupinového vlivu a posléze jí litovali? § Lze odlišit míru lži dle její vážnosti? Co je již za hranicí dle Vašeho názoru a co naopak lze považovat za nevinnou lež? § Myslíte si, že detektor lži lze považovat za důvěryhodnou metodu k vyšetření lhaní? § Myslíte si, že lhaní je u dětí omluvitelné? § Jak lze pohlížet na svědectví dětí? Lze jim věřit? Klíčové psychologické fenomény Dětská konfabulace Dětskoukonfabulaci lze pozorovat především u postavy jménem Klara. § Konfabulace neboli smyšlenka. V dětské psychologii takto označujeme formu dětské neagresivní lži. § Děti mají velmi bujnou fantazii a konfabulace mohoubýt cestou úniku z nepříjemných situací. § Zasadní charakteristikou konfabulaceje fakt, že jedinec lže, aniž by si danou skutečnost uvědomoval.Ve filmu si lze povšimnout psychologických fenoménů, které proplétají celý děj. Pojďme se na ně podívat blíže. Bias Můžeme pozorovat u rodičů Klary, Grety, ale taktéž u ostatních občanů. § Bias neboli zkreslení představují určité tendence lidské mysli, které vedou k chybným úsudkům. § Jedná se o výsledek chybného myšlenkového procesu založený na nevědomých domněnkých a následné chybné interpretaci. Syndrom falešné paměti Pozorujeme u Klary, která je přesvědčená o tom, že věci v její mysli se skutečně udály. § Rovněž konstrukce falešných myšlenek neboli false memory syndrome § Jedná se o vybavení velmi živých vzpomínek na události, které se ve skutečnosti nikdy nestaly. Vzpomínky jedince doslova podvádějí. § V současné době je tento syndrom velmi medializovaný. § Výzkumu zmíněného syndromu se věnovala Elisabeth Loftusová. Ta uskutečnila mnoho experimentů s cílemzjistit, jak obtížné je jedinci vsugerování nepravých vzpomínek. Sociální konstrukce reality Důvěra celé komunity v Klářino tvrzení. § Teorie konstrukce sociální realitypochází od amerických sociologů Petera L. Bergera a Thomase Luckmanna. § Daná teorie říká, že svět je utvářen na základě sociálních interakcí. § Společnost jako taková představuje výtvor člověka a společnost je objektivní realitou. § Nicméně, tím pádem je člověk výtvor společností. Jedná se o vývoj uzavřený v kruhu. Doporučení V případě, že byste se o dané teorii rádi dozvěděli více, doporučujeme publikaci Teorie konstrukce sociální reality od výše zmíněných sociologů. Ostrakizace Můžeme pozorovat na postoji společnosti k Lucasovi. § Ve své podstatě sociálně adaptivní fenomén § Vyloučení jedince ze společnosti § Odpovědi na ostrakizaci: § Fyziologické – aktivace DACC § Psychologické – hněv, smutek, hrozba pro potřeby § Sociální – adaptivní nebo maladaptivní, odpovědi na hrozbu § Mezi dlouhodobými následky můžeme pozorovat vyčerpání vnitřních zdrojů, co vede k depresi a bezmocnosti § Extrémní skupiny Pro diskuzi: Zamyslete se a diskutujte. § Jaké odpovědi na ostrakizaci jste pozorovali u Lucase? § Máte nějakou falešnou vzpomínku? § Všimli jste si někdy někoho konfabulovat? Konfabulovali jste vy sami? § Jak byste se zachovali k Lucasovi vy jako členy komunity? Doporučení Jestli vás víc zajímá ostrakizace, doporučujeme si přečíst o need-threat teorii od KD Williamse Hodnocení prezentace www.slido.com Enter code: 3616390 Děkujeme Vám za pozornost. Děkujeme Vám, že jste byli ochotni se nám otevřít skrze své názory. Jsme připraveni zodpovědět případné dotazy. Reference 1 Plakát byl stažen z oficiálního profilu filmu na webových stránkách Československé filmové databáze Berger, P. L., & Luckmann, T. (1967). The social construction of reality: A treatise in the sociology of knowledge. Penguin Books. Loftus, E. F., & Pickrell, J. E. (1995). The formation of false memories. Psychiatric annals, 25(12), 720-725. https://doi.org/10.3928/0048-5713-19951201-07 Penrod, S. (1983). Social psychology. Prentice Hall. Svoboda, M., Krejčířová, D., & Vágnerová, M. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Portál Williams, K. D. (2007). Ostracism. Annual Review of Psychology, 58, 425-452. https://doi.org/10.1037/a0028029