Psychoterapie v rozvodové situaci Mgr. Milan Pilát, FF MU 2023/2024 Rozvody - statistika ⚫ Na každých 100 sňatků připadá 45 – 50 rozvodů ⚫ Návrh na rozvod – žena 44 %, 31 % společně, 24 % muž ⚫ 57% se týká nezletilých dětí ⚫ cca 20% lidí se rozvádí opakovaně ⚫ nejčastěji udávaný důvod: „rozdílnosti povah, názorů a zájmů“ ⚫ Průměrná doba trvání manželství 13let (postupně se zvyšuje) ⚫ 85% dětí v péči matky, 5% v péči otce, 5% společná péče, 5% střídavá péče Historie přístupu k porozvodovému uspořádání - Svěřování výhradně matkám - Rozdělování dětí - Střídavá péče = vždy psychologické důvody = společensko-ideologické klima = vliv zájmových skupin, mediální obraz Cvičení Co je na rozvodu tak těžké pro děti? Co je na rozvodu tak těžké pro rodiče? Co je na rozvodu tak těžké pro děti? ⚫ Rozvod je z hlediska dětí jedna z největších zátěží ⚫ Dítě by si to dobrovolně samo (téměř nikdy) nevybralo ⚫ Představa rodiny z pohledu dítěte je velmi konzervativní ⚫ Všichni sledují „nejlepší zájem dítěte“ Situace nemá dobré řešení = hledání nejméně špatného řešení Co je těžké pro rodiče? ⚫ Pocit podvodu, zrady, ponížení, opuštění ⚫ Selhání ⚫ Deformace sebeobrazu ⚫ Reakce okolí Jak děti prožívají konflikty a rozvod rodičů EVOLUČNÍ OBRANNÉ REAKCE NA STAV OHROŽENÍ 3 F • Fight / agrese, útok, boj • Flight / útěk, únik (sympatikus) • Freeze / zamrznutí paralýza (parasympatikus) – disociace, amnézie Psychologická problematika rozpadu rodiny ● Konflikt rodičů na pozadí nabídnuté symptomatiky dětí ● Možné projevy dítěte: ○ Depresivní symptomatika ○ Pocity viny, fantazie o svém vlivu na dění v rodině („kdybych byl hodný…“) ○ Vyhýbavost, vyvažování tvrzení o rodičích ○ Loajalita k přítomnému rodiči – potenciální rozpor ve zkušenosti rodičů s dítětem ○ Preference jednoho z rodičů dítětem (tzv. syndrom zavrženého/odcizeného rodiče) ○ Idealizace jednoho z rodičů (preferovaného / méně často vídaného) ● Nepřítomnost/nedostupnost druhého rodiče Psychologická problematika rozpadu rodiny ● Rodič dává symptomy do souvislosti s negativním vlivem druhého rodiče ● Žádost terapie = požadavek argumentu (zprávy) pro probíhající po/rozvodové řízení ● Systémové postavení psychoterapie v rozvodovém řízení (povinné, nařízené, diagnostické, léčebné…? (tendence k devalvaci/zneužívání psychologie ze strany rodičů i institucí) Psychoterapeutické otázky ● Kdo je zde klientem? ● Pro jaký typ péče je to indikace? Je některý typ péče kontraindikovaný? ● Co je možné dělat bez nepřítomného rodiče? ● Jaký vliv mají zapojené instituce/další lidé na situaci? (OSPOD, soud, soudní znalci, advokáti, mediátoři, manželský poradce, psychiatr, pediatr, širší rodina… všichni sledují nejlepší zájem dítěte) ● Jaký je aktuální kontext? (fáze rozvodového řízení) Cvičení: Na čem závisí, jaký zvolím typ terapeutické práce? (rodinná PST, individuální PST, skupinová PST, jiné…) - indikace, výhody, rizika No kids in the middle („Dítě v centru“) - Multi-family therapy (J. van Lawick, M. Visser: No Kids in the Middle: Dialogical and Creative Work with Parents and Children in the Context of High Conflict Divorces. Australian and New Zealand Journal of Family Therapy 2015, 36, 33–50.) - ČR adaptace („Dítě v centru“): Spondea, OSPOD Zlín - Souběžně rodičovská a dětská skupina – v terapii jsou dospělí - 5 - 6 rodičovských párů, počet dětí dle rodin - 3 hodiny 1 x za cca 2-3 týdny (2 bloky, uprostřed pauza) - 2 psychologové v RS, 1-2 psychologové + soc. pracovnice v DS - Zapojení soc. sítě rodičů, úzká spolupráce s institucemi (OSPOD, soudy) Výchozí předpoklady programu • Efektivní je práce s celou rodinou (ne jen s dítětem) • Preference rodičovské identity (namísto dominance tématu expartnerského konfliktu) • Ambice: deeskalace očerňování mezi rodiči, schopnost nahlédnutí perspektivou dítěte, akceptace druhého rodiče jako pro dítěte důležitého • Dítě není tím, kdo na sobě potřebuje primárně pracovat • Pro děti prostor pro vyjádření zkušenosti bytí v centru konfliktu, sdílení ve skupině vrstevníků s podobnou zkušeností Principy a cíle programu - rodičovská skupina A) edukace B) sebezkušenost C) skupinový proces • Obrat od focusu na svoje potřeby - k focusu na potřeby dítěte • Obrat od ostražitého sledování činů druhého rodiče a vnímání jich jako nepřátelských - ke sledování výjimek otevírajících komunikaci • Vyjádření pochopení pro prožívané emoce, zároveň podpora v získávání větší kontroly nad ventilací negativního emočního naladění vůči druhému rodiči Cílem: postupné vedení obou rodičů k vytvoření společného díla pro děti Cvičení Obrat od focusu na svoje potřeby (prožitky) - k focusu na potřeby (prožitky) dítěte Kdyby mohly děti mluvit... ⚫ Jsem dítětem obou rodičů, druhého rodiče potřebuji v určitých obdobích stejně. ⚫ Neptejte se mě, koho z vás mám raději. Neočerňujte přede mnou toho druhého. ⚫ Pomozte mi mít kontakt s tím rodičem, se kterým netrávím většinu času. ⚫ Mluvte spolu. Nepoužívejte mě jako poslíčka mezi vámi. nebo rozčílí. ⚫ Nekomplikujte mi odcházení k druhému rodiči. Kdyby mohly děti mluvit... ⚫ Dodržujte pravidla. ⚫ Když se nemůžete ani vidět, předávejte si mě ve školce, škole nebo u přátel. ⚫ Nehádejte se přede mnou. ⚫ Nevyprávějte mi věci, kterým ještě nemohu rozumět. Mluvte o tom s jinými dospělými, ale ne se mnou. ⚫ Nesoutěžte o to, kdo mě víc rozmazlíte. ⚫ Řekněte mi na rovinu, když někdy nevystačíte s penězi. Kdyby mohly děti mluvit... ⚫ Nechte v mém životě co nejvíc věcí tak, jak bývaly před vaším rozchodem. ⚫ Buďte hodní na prarodiče z druhé strany, i když při rozvodu stáli víc u svého dítěte. Nechci ztratit ještě své prarodiče. ⚫ Buďte féroví k novému partnerovi, kterého si ten druhý našel nebo najde. S tímto člověkem musím také vycházet. ⚫ Svoje manželství jste nezvládli – ale zkuste alespoň dobře zvládat ten čas poté. Reflexe změny v průběhu programu co mi běželo hlavou před začátkem programu... co mi běží hlavou nyní... Reflexe změny v průběhu programu Práce rodičů na společném příběhu Individuální práce s dítětem ● Pečlivý kontrakt s oběma rodiči ○ Prevence dalšího potencování konfliktu, vymezení terapeutického (ne diagnostického) settingu spolupráce ○ Společné rozhodnutí co bude předmětem terap. práce (usilované změny) Psychodynamický pohled ● Důsledky odloučení rodičů závisí na stupni vývoje a tím úrovni obranných mechanizmů dítěte ● Rizika štěpení /“syndrom zavržení“/- nehrozí ztráta, ale štěpení rodiče a tím mysli dítěte (hraničně-psychotické řešení) ● Rizika ztráty /syndrom odcizení/ – důsledky nezpracovaní (nepřiznání) ztráty v dospělosti (vytěsnění) Psychické obrany v rozvodové situaci ● Štěpení (vztahové trauma) a idealizace ● Projekce, projektivní identifikace (paranoidní nastavení ve vztahu, kontrola úzkosti z ohrožení vyhýbáním se, stažením se) ● Popření (fantazie) ● Manické popření a omnipotence ( kontrola a podřizování okolního světa, zástupných osob) ● Odehrávaní (provokování odmítnutí, NRP) ● Disociace (být “mimo”, duchem nepřítomné) Terapie ● Osvojení zralých psychických obran: Mentalizace, Kreativita (namísto disociace, popření, projekce) ● Rozvoj sebevědomí a narcistického uspokojení ze sebe ● Změna paranoidní schizoidní pozice na depresivní pozici (dosažení schopnosti truchlit) Terapie ● Změna fragmentovaného self na kohezivní self (drží pohromadě, organizuje a integruje veškerou emoční zkušenost) ● Integrace strukturálně disociovaných částí a funkcí mozku (regenerace poškozených častí mozku (hippokampu), převádění implicitního na explicitní, integrace pravého a levého laloku mozku = propojení emočního a kognitivního Příklady nástrojů pro individuální PST s dětmi ● Zelený chameleon Kamil (D. Steggink) ● Archipelago (T. Šimečková, G. Vykypělová)