Forensic Psychology Symbol - Forensic Psychology - Free Transparent PNG Download - PNGkey Vybraná témata z forenzní psychologie Mgr. Eva Vášová, Ph.D. Forensic Psychology Symbol - Forensic Psychology - Free Transparent PNG Download - PNGkey Organizační pokyny – témata seminářů •27.9. •úvod do FP, historie, dělení •kriminalistická psychologie •očitá svědectví, problematika výslechu •rozsudky, soudně znalecká činnost •11.10. •Vězeňská psychologie, Resocializace •Problematika násilí, Zuřivec •Kriminální styly myšlení •(sexualita žen ve VT?) •25.10. •Psychopatologie v kontextu duševního onemocnění •Ochranné léčby •8.11. •Sexuálně motivovaná trestná činnost, problematika parafilií •22.11. •Viktimologie, Domácí násilí, Bílý kruh bezpečí (blok s hosty, jiná učebna?) •6.12. •volba tématu dle zájmu studentů (kyberkriminalita?) , skupinové prezentace, (soudy?) • Organizační pokyny – jak bude probíhat výuka •16:00 – 17:40 •18:00 – 19:40 • •nebo • •16:00 –19:20 • • • • Organizační pokyny – jak bude probíhat výuka •Diskuze, brainstorming •Otázky na Vás jako podněty k zamyšlení •Teoretické zakotvení •Modelové situace •Nácviky •Kazuistiky • •Setkáme se s tématy násilí, sexuální násilí. Pokud by to na vás bylo moc, můžete např. odejít z učebny. • • • Organizační pokyny – témata seminářů •1 povolená neomluvená absence (1 blok) •Aktivní účast ve výuce (diskuze, seminární úkoly) •Návštěva soudu jednoho bloku (+ krátká reflexe) • •Kolokvium (musí být propojeno s psychologií, uvítám vlastní pohled, screenshoty, …) •Hate speech (politika, volby na slovensku, LGBTQ, …) •Výměna intimních fotografií jako platidlo na škole (pozor na ohlašovací povinnost) •Kyberkriminalita cílená na mladé lidi (TikTok), případně další podvody •Techniky phishingu •Pachatelé a oběti u přestupků •Postoje veřejnosti ke kontroverznímu tématu (pedofilie?) •Argumenty proti zavedení istanbulské úmluvy (psychologický pohled) •Další témata po domluvě, prosím o konkrétní témata, kde je možné prakticky mapovat •(Analýza postavy v dokumentu, filmu, postavy) • • • • • Literatura •Boukalová, H., & Gillernová, I. (2020). Kapitoly z forenzní psychologie (vydání první). Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum. •Čírtková, L. (2013). Forenzní psychologie (3. upravené vydání). Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk. •Heretik, A. (2015). Zlo. Zlo - Anton Heretik, 2015, pevná vazba, slovenský jazyk | Knihy na Martinus.cz Kapitoly z forenzní psychologie - Hedvika Boukalová, Ilona Gillernová | KOSMAS.cz - vaše internetové knihkupectví Forenzní psychologie - 3. vydání - Ludmila Čírtková | Knihy Dobrovský Literatura •Heretik, A. (2019). Forenzní psychológia (4. upravené vydání) Lindeni, Albatros Media. Bratislava •Matoušková, I. (2013). Aplikovaná forenzní psychologie (1. vyd.). Grada. •Weiner, I. B., & In Otto, R. K. (2013). The handbook of forensic psychology. Aplikovaná forenzní psychologie - Ingrid Matoušková | KOSMAS.cz - vaše internetové knihkupectví Forenzná psychológia / Anton Heretik - Portaro - katalog knihovny The Handbook of Forensic Psychology, 4th Edition | Wiley Témata dnešního semináře •Historie forenzní psychologie •Předmět forenzní psychologie •Forenzně psychologické disciplíny •Psychologie a trestní právo •Etické aspekty forenzní psychologie •Soudně znalecká činnost • • • • • Pro začátek… 1.Co jste o forenzní psychologii zatím slyšeli? 2.Kdo je to forenzní psycholog? 3.Měl by mít nějaké osobnostní charakteristiky? 4.Jaká je náplň práce forenzního psychologa? 5.Jakou máte profesní zkušenost s touto oblastí? (stáže, semináře, přednášky) 6.Co vás nejvíc zajímá z oblasti FP? 7.Jak podle vás vypadá typický kriminálník? 8.Jaký je rozdíl mezi kriminalistikou a kriminologií? • • • • Co za tím může být, že někdo spáchá TČ? • Co za tím může být, že někdo spáchá TČ? •Drogy •Chudoba •Studijní problémy •Počínající duševní onemocnění •Pomsta •Láska •Šikana •Počínající deprese •Výchovné problémy •... •Není 1 příčina • •Otázka motivace K nápadům psát DP z forenzní psychologie •Myšlení •Paměť •Pozornost •Emoce •Osobnost •Motivace •... •Oběť •Pachatel •Vyšetřovatel •Soudce •Vyšetřování •Trest •... •Deliktově-specifický přístup •Vybrat si např. 1 delikt • •Kriminální myšlení • •O vrazích víme dost, volba něčeho, co se nás týká víc (kyberkriminalita, přestupky) Historie forenzní psychologie • Antika •Hippokrates (460 – 377 př. n. l.) – 7 skupin duševního onemocnění •Phrentis, mánie, melancholie, epilepsie, hysterie, skýtská choroba (perverze) •Platón (425 – 347 př. n. l.) nadpřirozené (božské) a přirozené (tělesné) choroby •(dualita se používá i dnes) •Domitius Ulpianus (170 – 228 př. n. l.) •římské právo •„duševně nemocný člověk není zodpovědný za svoje činy“ •V Justiniánův kodex určuje 6 nemocí podmiňující trestní nezodpovědnost • Středověk •Duševní onemocnění = posedlý •„Duševně nemocný a zločinec mají společný osud - řetěz a celu“. (Dobrotka, 1969, s. 129) •Kladivo na čarodějnice – popsané metody exorcismu, ty se uplatňovaly u duševně nemocných. •Naše území – poslední upálení konec 17. století. •Tortura (právo útrpné) v Rakousku zrušena až 1776. • • Tortura • Přiznání na smrt odsouzených: O čem vypráví smolné knihy a jaké tresty hrozily? | 100+1 zahraniční zajímavost Středověk •Existovaly útulky pro duševně choré. Tolerováni byli „boží blázni“, tedy duševně nemocní neagresivní jedinci. •Foucalt (1993) uvádí, že častější, než exorcismus, bylo exkomunikování ze společnosti. Naráží na vznik detenčních ústavů – reakce společnosti na nepřizpůsobivé. •Philippe Pinel •uvádí se jako zakladatel psychiatrie (1793) •vysvobodil duševně choré z okovů, vytvořil jim důstojné podmínky, bezdůvodně držené v ústavech propustil • • • • • Renesance a osvícenství •Kriminolog C. Beccario •„O zločinech a trestech“ (1764) – zločin nezpůsobí posednutí, ale chudoba, nevědomost a egoismus. •Svobodná vůle, cílem je vyhnout se bolesti a získat slast •Philippe Pinel •uvádí se jako zakladatel psychiatrie (1793) •vysvobodil duševně choré z okovů, vytvořil jim důstojné podmínky, bezdůvodně držené v ústavech propustil •Zavedl léčebné postupy • • • • • Richard von Krafft-Ebing •Základy kriminální psychologie (1872) • •Psychopathia sexualis 1886 •Tehdy rozporuplné reakce – přínos, vysvětlení, ale někteří si to vykládali jako „ospravedlňování perverzí“ • • •Soudní znalec Hans Gross •Zakladatel kriminalistiky •Příručka pro vyšetřující soudce •„Kriminalpsychologie“ (1896) •soudci musí znát nejen právo, ale také mít psychologické znalosti •často začleňován do vývoje české forenzní psychologie (1902- 1904 přednášel v Praze) •forenzní psychologie zažívá značný rozvoj díky publikacím z oblasti kriminologie a kriminalistiky, ale i samotné forenzní psychologie. • • • • Cesare Lombroso •„Člověk zločinný“ (1876) • •Kriminolog •Frenologie • •Zločinci přece „musí“ být jiní, než my, co nic nepácháme. •Teorie ROZENÉHO zločince, chyba přírody – odstraníme to lobotomií •„změřit, zvážit, pověsit“ • • • •Jak podle vás vypadá typický zločinec? • • • • Ted Bundy zemřel před 32 lety: Okouzlené ženy věřily v jeho nevinnu, při popravě lidé tleskali a jásali – eXtra.cz GALERIE: Básník a sériový vrah Unterweger si potrpěl na spodní prádlo: Zabíjel i v Praze! | FOTO 1 | Blesk.cz Jack Unterweger Pin on Serious Serial Killers Serial Killers 12/25 - Jack Unterweger [Poet of Death] - YouTube Očistec aneb cesta do kriminálu - Jack Unterweger | Databáze knih Profilování •Existuje jeden profil osobnosti typický pro pachatele? Jak vypadá typický pachatel (pachatelka?)... •Násilné trestné činnosti •Sexuálně motivované trestné činnosti •Krádeže •Organizovaného zločinu •Majetkové TČ •Hospodářské TČ (padělatel peněz, zpronevěra) •Počítačová kriminalita •Dotačního podvodu •Válečného zločinu •Extremistické trestné činnosti •Distribuce drog •Krádeže aut • •Dlouhou dobu : •„Jak si akademici myslí, že vypadá pachatel“ •„Jak si akademici myslí, že přemýšlí pachatel“ • • Diplomová práce •Student bude porovnávat výsledky testů osobnosti u 2 skupin • •1. Odsouzení za násilnou trestnou činnost •2. KS studenti VŠ v humanitním oboru • •Sehnal do každé skupiny 100 respondentů •Akademik: „Proč to dělá?“ • •Kriminálník: „Co z toho budu mít?“ • •Dobré je hledat v rámci konkrétních deliktů Jak přemýšlí pachatel... •Krádeže aut •Padělatel bankovek •Prodej drog (např. marihuana) •Krácení daní •Stalker •Sex offender • •Aktivita ve skupinách „jak by na to šli?“ • • • 5 základních typů pachatelů (Čírtková, 1998) •Socializovaný typ – Jedinec, který spadá do této kategorie, se z hlediska myšlenkových pochodů, prožívání, primárních a sekundárních potřeb, svědomí atd. nijak neliší od většiny lidí. To, že spáchal trestný čin, bylo ojedinělé a měl k tomu náležitý motiv (špatná sociální situace, tlak okolí, atp.) S tímto typem pachatele není obtížné navázat kontakt, ani s ním komunikovat. •Neurotický typ – V osobnosti pachatele se vyskytují větší či menší neurotické poruchy (zvýšená úzkostnost, dráždivá slabost, neurovegetativní poruchy, depresivní ladění, atp.). Motivací pachatele bývají nevyřešené emocionální konflikty a to nejčastěji v rodině. Typický pachatel je mladého věku, z materiálně zajištěné rodiny. Trestná činnost je zpravidla protestem proti rodině (reakce na přehlížení otcem, matčina dominance, pocit viny, atp.) Při komunikaci s tímto pachatelem je nutná pozitivní atmosféra. •Psychopatický typ - Takovýto pachatel je charakteristický nepřehlédnutelnými zvláštními způsoby chování a jednání. Psychopatie je označována za trvalou odchylku osobnosti. Nejčastěji se vyskytuje porucha disociální. Také osobám s emočně nestabilní, histriónskou, schizoidní a smíšenou poruchou osobnosti je přičítán větší počet trestných činu •Mentálně nedostačující typ – Osobnost tohoto pachatele se vyznačuje nízkou inteligencí. Jeho rozumové schopnosti jsou v pásmu nižším, než je průměr. Jeho osobnost je primitivní a tomu odpovídá i jeho trestná činnost. Nebývá promyšlená, je jednoduchá a přímočará. Rozpoznat takovéhoto pachatele je snadné. Používá omezenou slovní zásobu, jednoduché věty, často není schopen verbalizovat vlastní pohnutky. •Psychotický typ –Jde o pachatele, který v době spáchání trestného činu trpěl duševní poruchou. Takovýto trestný čin bývá obvykle nápadný svou nesrozumitelností až bizarností pro ostatní a také motivace bývá nepochopitelná. Takový pachatel, prokáže-li se jeho nepříčetnost na základě znaleckého posudku, bývá vyviněn. 1893 •James McKeen Cattell (1893) •Vliv sugesce •„Bezohledný vyšetřovatel může zdiskreditovat pravdivé výpovědi svědka lstivě vybranými otázkami. Porota, nebo aspoň soudce, by měli vědět, do jaké míry jsou chyby ve vzpomínkách normální a jak se liší za různých podmínek“ • • 19. století •Albert von Schrenck-Notzing (1896, 1897) •aplikace sugesce na soudní proces , média •je v Guinessově knize rekordů zaznamenán jako první forenzní psycholog. Bylo to poprvé, kdy svědčil u soudu psycholog. •Vypracoval své experimentální studie v ústavu vedeném W. Wundtem (Německo). •Případ muže obviněného z vraždy tří žen. Měsíc před soudem byla kauza probírána v tisku (bulvárním způsobem). U soudu tvrdil, že někteří svědci nedokáží rozlišit mezi tím, co ve skutečnosti viděli, a tím, co si již přečetli v tisku. Stejně tak svědčil o tom, jak by rozhodování porotců mohlo být ovlivněno předběžnou publicitou. •dnes jsou vidět dalekosáhlé efekty této práce, protože advokáti někdy usilují o „změnu místa konání“ s odůvodněním, že jejich klienti nemohou dosáhnout spravedlivého procesu, protože skupina potenciálních porotců byla poskvrněna propagační přípravou před soudem. • • Myslíte si, že mají média na rozhodování soudce vliv ještě dnes? •Jak může ovlivnit soudce medializace případů? •Jak porotu (v zahraničí)? •Jak je ovlivněna veřejnost? •Jaká kauza ve vás osobně vyvolala emoce? Jaké? • •(téma k DP) • Myslíte si, že mají média na rozhodování soudce vliv ještě dnes? • Myslíte si, že mají média na rozhodování soudce vliv ještě dnes? • Johnny Depp's $50M Trial Against Amber Heard About To Get Really Ugly – Deadline Myslíte si, že mají na rozhodování soudce vliv ještě dnes? • 19. století •James McKeen Cattell •Wundtův asistent, ovlivněn Galtonem •4 otázky, které položil 56 VŠ studentům, 30 sekund na odpověď (1893) • • •(krátká aktivita na 30 sekund - zkuste si sami odpovědět ↓) • • • • •Ztrácejí na podzim listy dříve kaštany nebo duby? •Stojí koně v poli proti větru hlavou nebo ocasem ? •Jakým směrem jsou natočená semena ze středu jablka? •Jaké bylo počasí před týdnem touto dobou? 30 sekund •Odpovědi nepřesné, rovnoměrně rozložené např. na všechny druhy počasí, které jsou možné na začátku března •Jistá odpověď i když nepravdivá •Nejistá odpověď i když pravdivá •Experiment poté replikoval Alfred Binet (1900) ve Francii Vznik soudů pro mladistvé (1899, Chicago) •Jaké jsou podle vás rozdíly mezi dospělým a mladistvým pachatelem násilné TČ? • •Proč s mladistvými zacházet jinak? • Vznik soudů pro mladistvé (1899, Chicago) •Soudy pro mladistvé byly hybridem mezi civilním a trestním právem •(civilní soudy: např. výzkumy vizuálního vnímání v oblasti reklamy) •Mladiství pachatelé násilné TČ se liší od pachatelů dospělých, proto potřebují speciální soud •psychologové a další odborníci v oblasti duševního zdraví mohli pomohli soudu lépe porozumět mladistvým pachatelům a vymyslet vhodné reakce (tresty a nápravu) • • • • The Juvenile Justice System: Created In Chicago, Exported To The World | WBEZ Chicago Přelom 20. století vývoj forenzní psychologie byl pomalý •Aplikovaná psychologie nebyla tak atraktivní, jako výzkumná •Jednalo se spíše o psychodiagnostické testování •Aplikovaní psychologové - 60% žen • •Zastavení zkoumání v době války •Doba, kdy Wundt vyškolil pracovníky ve své laboratoři a obával se aplikace psychologických poznatků do praxe, dokud nebude proveden dostatečný výzkum. • •Jeho student Hugo Munsterberg to ale moc nerespektoval… • Hugo Munsterberg •Vázaly se k němu kritické postoje z odborné veřejnosti (rozchází se s CZ Wiki) •Odborník tzv. „na všechno“ (reklama, vzdělávání, právo, hudba,…) •Vyjadřoval se spíše do populárních časopisů (kolegové to nazývali nedělní přílohy) a s empirickým ověřováním se moc nezatěžoval. •Propagoval často rodné Německo – to jej odcizovalo s přibližující se 1. světovou válkou. •„žlutá psychologie“ – narážka na tehdejší nepřesnou žlutou žurnalistiku •„psycholog může být spokojeným se sestavením poroty tehdy, když jsou z ní vyloučeny ženy“ 1914 •Zemřel na infarkt 1916 při přednášce v půlce své věty. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/aa/Hugo_M%C3%BCnsterberg_Psychologe.jpg William Stern (1901) •doktorát pod Ebbinghausem, inspirován experimenty Cattella a Bineta •Provedl „experiment realitou“ s kriminalistou Litzem •Falešná hádka na přednášce mezi dvěma studenty kvůli vědecké kontroverzi. Hádka se stupňovala, až jeden ze studentů vytáhl zbraň. •poté Stern zasáhl a studenti podali písemnou i ústní zprávu ohledně sporu. Jak to dopadlo? •Počet chyb na jednotlivce 4 – 12 •Nesrovnalosti rostly v druhé polovině scénáře •Afektivní reakce brání přesnému pozorování a spolehlivému vzpomínání. •Stern byl spíše teoretik, ale časem si uvědomil důležitost přesahu výzkumu do praxe. •1939 – zdůraznil, že výpovědi svědků nemusí být záměrně zfalšované •„Subjektivní upřímnost nezaručuje objektivní pravdivost“ • • •1909 Klinická psycholožka Grace M. Fernaldová s psychiatrem W. Healym – klinika pro mladistvé pachatele •1911 Karl Marbe •1. německý psychologický posudek u soudu Případ sexuálního napadení, posuzoval otázku svědectví dětí •Dívky obvinily učitele ze sexuálního oběžování. •Prohlášení dívek označil za nespolehlivá a učitel byl zproštěn obvinění. •1912 – 1. dohledatelný znalecký posudek v civilním právu (nehoda vlaku): vliv alkoholu na duševní stav inženýra a reakční dobu při brždění •1913 První psychologové v nápravném zařízení, v ženské polepšovně. •Náplň práce psychologa •IQ testy (slabomyslný = potenciální zločinec) •Zařazení vězňů, vytváření programů zacházení •1916 – Psychopatická laboratoř na policejním oddělení v NY pro vyšetřování osob, které čekal soud (na vyšetření bylo málo času, protože osoby ten den čekal soud) •1918 První vězeňský klasifikační systém, První „nápravný“ psycholog na plný úvazek 1912 - Goddard •Student Stanlyho Halla •Testoval IQ u immigrantů, duševně chorých, odsouzených a mladistvých delikventů. •„Rodina Kallikak: Studie dědičnosti slabé mysli“ (1912) •Kvůli jeho tvrzení, že mají tyto osoby duševní predispozice k antisociálnímu chování, byly jedinci sterilizováni, vězněni a nebyl jim umožněn volný pohyb po svobodě. • 1912 - Goddard The lineages of "Martin Kallikak" A study of the proper family tree and eugenics. 1912.: PropagandaPosters • 1912 – Goddard, The Kallikak Family • A Civic Biology and eugenics - creation.com 1913 •Ernst Wagner •Masová vražda (žena a 4 děti, následně požáry, střelba – 20 osob, 9 zemřelo) • • •dg. Paranoia – 1. nevinný ve Württembersku z důvodu nepříčetnosti 1913 •Ernst Wagner •učitel 1921 civilní soudy •Soudy výzkumy vizuálního vnímání v oblasti reklamy: Coca cola vs. Chero cola • •Více psychologické, tedy bezpečnější než „lékařské“ posuzování • •Nejčastější témata: vliv médií, svědci, porota, vliv pornografie na mladistvé, vliv vzdělávacích postupů na děti, vliv reklamy Co mají společného? •Detektor lži • •Wonder Woman • Leonarde Keeler - Wikipedia TIN SIGNS Retro plechová ceduľa Wonder Woman Retro (TSN1642) | Muničák William Marston 1922 •Právník a psycholog (na psy. se soustředil více) •Test systolického krevního tlaku – základní poznatek k polygrafu •Polygraf, detektor lži vytvořil Leonarde Keeler •Znalecké posudky u soudu •Výzkumy poroty (přesnější jsou písemné výpovědi než ústní, ženské porotkyně pečlivější) •Zajímavost – žena chce být také spojena se sílou, ne jen se submisí a něžností (1943) •Autor Wonder Woman • William Moulton Marston: Movies, TV, and Bio • Prime Video: Professor Marston and the Wonder Women 1940 •Do roku 1940 měla odborná veřejnost s tím, že znalec ohledně duševního zdraví musí mít jen lékařský titul (což psycholog nemá) •Soud ale rozhodl, že odborníka neurčuje titul, ale rozsah znalostí, a že schopnost psychologa odhalit „šílenství“ není horší, než u lékaře • •Kritika: Šílenství je „nemoc“, proto se k ní mají vyjadřovat jen lékaři •Psychologové se pouštěli na bezpečnější pole – např. rasová segregace ve školách Clark doll test (1940) •Dítě dostalo 2 panenky, tmavou a světlou, až na barvu byly totožné •Děti ve věku 5 let označovaly tmavou panenku za méně hezkou, chtěly si s ní méně hrát • •Studie nebyla provedena za účelem soudu, ale na jejím základě se pak rozhodlo, že segregace ve veřejném školství existuje a že je protiústavní • How Dolls Helped Win Brown v. Board of Education - HISTORY doll test 2 1945 – náplň práce vězeňských psychologů 1.Psychodiagnostika 2.Poradenství a vzdělávání odsouzených 3.Péče o personál věznice 4. 4. •V Kanadě (nástroj pro hodnocení rizik, testování uchazečů o post dozorce, psychoterapie nebyla primární náplní práce) 1954 •Americké asociace – lékařská, psychiatrická a psychanalytická se usnesly, že pouze lékaři mohou podávat výpovědi v soudní síni v oblasti duševních chorob. • •Psychologové pak byli znalci v oblasti trestní odpovědnosti, případně občanskoprávních sporech 1981 Atentát na Ronalda Reagana • • • • • • 1981 Atentát na Ronalda Reagana •Film Taxi driver (hl. role Jodie Foster) •John Warnock Hinckley Jr. • • • • • •Nevinný z důvodu nepříčetnosti (rozpory v diagnózách), PN •Červenec 2022 – osvobozen od soudních nařízení Jodie Foster - IMDb The Enduring Style of Taxi Driver's Iris 'Easy' Steensma | AnOther John Hinckley Jr. - Reagan, Assassination & Facts - Biography 2001 - APA uznala forenzní psychologii jako specializaci. Cílem bylo mimo jiné i soustředit se na forenzní psychologii namísto forenzní psychiatrie • 9780826140753_fig1_1 Československo •J. Čepelák Česko •1966 nový zákon o VTOS umožnil působení psychologů ve věznicích •vedoucí Výzkumného ústavu penologického v působnosti ministerstva spravedlnosti •Důraz kladl na dodržování lidských práv vězněných osob •Témata výzkumu: osobnost pachatele trestného činu, zejména se zaměřoval na problematiku vězněných žen z hlediska původu a příčin jejich trestné činnosti a možností nápravy •G. Dobrotka (1918 – 2002) Slovensko •Zakladatel FP •Motivace TČ, delikvence mladistvých, viktimologie •Samostatné semináře pro studenty medicíny, psychologie • • • Dnes? •Mění se pohled na kriminalitu a s tím se vyvíjí i FP •Co nebylo TČ teď už je (znásilnění manželem např.) •Teorie: 1.Kauzální (pozitivistické) = kriminalita má příčinu, když ji najdu, budu vědět, jak dělat prevenci 2.Přístup orientovaný na symptomy (noví realisté) = „zkoumáme 200 let příčiny a moc jsme se neposunuli“ 3.Vývojová kriminologie = krimi. kariéra, nedíváme se jen na TČ, ale na vývoj v průběhu života Deliktově-specifický přístup •Majetková trestná činnost: Studuje motivace a psychologii pachatelů majetkových trestných činů, jako jsou krádeže, loupeže a podvody. Zaměřuje se na faktory, které vedou k tomuto typu kriminality, a na strategie prevence. •Násilná trestná činnost: Analyzuje psychologii pachatelů násilných trestných činů, včetně vražd, fyzického napadení a sexuálního násilí. Zkoumá, jaké faktory mohou vést k agresivnímu chování a jakým způsobem lze tuto kriminalitu predikovat. •Sexuálně motivovaná trestná činnost: Specializuje se na psychologii pachatelů sexuálních trestných činů, jako jsou sexuální útoky a zneužívání. Zkoumá sexuální preference, deviantní chování a strategie léčby a prevence. •Organizovaný zločin: Analyzuje strukturu a psychologii členů organizovaných zločineckých skupin. Zaměřuje se na motivace členů a dynamiku těchto skupin. •Zvlášť závažné trestné činy: Studuje psychologii pachatelů zvlášť závažných trestných činů, jako jsou terorismus, masová střelba a teroristické útoky. Zkoumá faktory, které vedou k takovým činům, a strategie pro predikci a prevenci. •Drogy a kriminalita: Analyzuje vztah mezi užíváním drog a kriminalitou. Studuje, jak drogová závislost může vést k trestným činům a jakým způsobem je možné tuto kriminalitu ovlivnit. •Deliktově specifický přístup umožňuje forenzním psychologům a kriminalistům lépe porozumět různým druhům trestné činnosti a vyvinout strategie pro prevenci, intervenci a trestání pachatelů. Tento přístup pomáhá vytvářet účinné postupy pro práci s různými kategoriemi deliktů a zlepšovat bezpečnost a spravedlnost v společnosti. Znáte sami sebe? Co s vámi dělá následující scéna? •https://www.youtube.com/watch?v=Ja9A_Rw7A8k Znáte sami sebe? Co s vámi dělá následující scéna? • Právě jste se stali svědky TČ. Popište, co se stalo. •Kdo se trestného činu dopustil? •pachatel, poškozený, svědci uveďte co nejpodrobnější popis osoby a jejích vnějších projevů. Co se stalo? - popis skutku Kde k události došlo? - místo spáchání skutku Kdy došlo k události? - doba spáchání skutku Jak k události došlo? - popis jednání všech zúčastněných osob Čím byl trestný čin spáchán? - pokud byla použita zbraň nebo nástroj Proč se podle názoru oznamovatele čin stal? - jaký byl motiv pachatelova jednání Jaké následky pro oběť měla? Předmět forenzní psychologie - Co to je? •The Concise Oxford English Dictionary, ‘forensic’ means ‘of, used in, courts of law • •„forum“ – latinsky tržiště, náměstí, kde se odehrávaly i soudní pře • •Užívá se také „soudní psychologie“ (nepřesné) a „právní psychologie (neujalo se). •Nezabývá se psychologií práva (psychologické mechanismy vzniku a vývoje práva a jeho uplatňování) Jak se prolíná s dalšími psychologickými obory? •Klinická •Sociální •Vývojová •Školní •Psychologie práce Jak se prolíná s dalšími nepsychologickými obory? •Psychiatrie •Medicína – další obory •Adiktologie •Pedagogika •Informatika •… •Jaké ještě? • Členění forenzní psychologie dle odvětví práva •Soukromoprávní •občanské právo •obchodní právo •pracovní právo •mezinárodní právo soukromé • • •Veřejnoprávní •ústavní právo •trestní právo •správní právo •právo sociálního zabezpečení •finanční právo •mezinárodní právo veřejné •právo Evropské unie • Forenzně psychologické disciplíny •Kriminalistická •Soudní •Pentitenciární •Postpenitenciární • •Kriminologická • •Forenzní personální •Policejní psychologie •Viktimologie •Soudně znalecké posudky • • • • Fáze procesu aplikace práva •Podezřelý → Obviněný → Obžalovaný → Odsouzený → Propuštěný • • Stadia trestního řízení Co je předmětem trestního řízení? •Zjistit určitý skutek, rozhodnout o něm a vykonat toto rozhodnutí. •Zda se skutek stal •Zjistit pachatele •Správně skutek posoudit •Uložit a vykonat trest •Rozhodnout o ochranných opatřeních a vykonat je •Rozhodnout o podmíněném zastavení t. stíhání •Rozhodnout o nároku poškozeného na náhradu škody • • • ? •Už několik dní se mluví o podmínce, kterou uložil krajský soud v Brně muži, který během tří let pohlavně zneužil a znásilnil šest malých chlapců. Kriminalistická psychologie (fáze přípravná) •Někdy pod názvem „vyšetřovací psychologie“ (z AJ investigative psychology) •Zaměřuje se na •Psychologie výslechu a výpovědi •Věrohodnost výpovědi, lživá výpověď •Výslech zranitelných skupin (děti, senioři, lidé se slabším intelektem, …) •Psychologické aspekty rekognice a dalších procesních úkonů přípravného řízení trestného •Profilování pachatele •Zkoumá osobnost •obviněného •oběti •svědka •policistů •Interakce pachatel – policista •Psychologická pitva •Viktimizace • •Někdy se sem řadí policejní psychologie • • • • • Soudní psychologie (fáze rozhodovací) •Hlavně trestní, ale i občanské a rodinné nebo pracovní právo – rozvody, závěti •Zaměřuje se na •Psychologie výslechu a výpovědi •Interakce v soudní síni •Rozhodovací proces soudce, zákonem upravené rozhodovací procesy poroty •Soudní znalci •Psychologické aspekty soudního líčení •Zkoumá osobnost •Soudce (personalistika? Např. výběr soudců na SK?) •Poroty (ne u nás) • • • • Krátce k soudům v ČR – systém soudů •Správa soudů: Ministerstvo spravedlnosti • •Obecné soudy 1.Nejvyšší soud, Nejvyšší správní soud 2.Vrchní soud 3.Krajský soud 4.Okresní soud, Městské soudy v Praze a Brně 5. •Zvláštních soudy 1.Ústavní soud Jaké osoby jsou u soudu? •Zkuste vyjmenovat Krátce k soudům v ČR •U soudu může být •Soudce •Přísedící •Státní zástupce (zastupuje stát při ochraně veřejného zájmu) •Obhájce, případně zákonný zástupce •Obžalovaný •Poškozený •Svědek (i znalec) •Zúčastněná osoba •Veřejnost •Justiční stráž, dozorci VS ČR, Policie • Je to žumpa, řekla přísedící. U soudu s Bártou končí - Aktuálně.cz Soudní senát •Trestní řád určuje, že v trestním řízení rozhoduje senát (soudce a dva přísedící) nebo samosoudce (sám, VTOS do 5 let) •Přísedící může být soudce z lidu • • • •Angloamerické právo common law •precedenc, kazuistiky (případ Stát vs. X. Y.) • •kontinentální civil law •předpisy, nařízení a zákony •soudce jako předseda senátu („pane předsedo“, ne „vaše ctihodnosti“), soudce z lidu • Soudní líčení •Tip – volně přístupná veřejnosti https://www.pravnicke-vypocty.com/psj/ • • Psychologické aspekty soudního líčení •Předem určené role (např. u soudce je to direktivita a vedení líčení, jednoznačnost, rozhodnost, suverenita) •Průběh vymezuje Zákon č. 141/1961 Sb., Zákon o trestním řízení soudním (trestní řád) • Psychologické aspekty soudního líčení •Jaká je podle vás atmosféra u soudu? • •Jaký vliv má oslovování soudce, talár? • • • • • • • Krátká aktivita ve skupinách po 3 •Případ muže A. B. (56), obžalovaného z úmyslného fyzického napadení s následkem ublížení na zdraví. • •Zkuste popsat, jak se asi cítí •obžalovaný A. B. •poškozený C. D. •svědek E. F. •znalec G. H. •při: •Vstupu do soudní síně •Při průběhu líčení •Při vynášení rozsudku • • • Psychologické aspekty soudního líčení •Jaký vliv může mít atmosféra v soudní síni na svědka na jeho verbální projev? • •Co byste doporučili svědkovi z pozice psychologa (klient se na vás obrátí s tím, že bude svědčit a je nervózní, bojí se reakcí obžalovaného)? • Dvanáct rozhněvaných mužů • Penitenciární psychologie (fáze vykonávací) •Práce s odsouzenými, obviněnými a chovanci •Penitenciární diagnostika a osobnost odsouzeného •Aplikace psychologických metod v procesu zacházení s odsouzeným •Expertní činnost penitenciárního psychologa •Psychologické aspekty uvěznění •Diagnostika, poradenství, psychoterapie v oblasti vězeňského prostředí. •Subkultura, druhý život vězňů, specifické skupiny odsouzených •Poznatky – resocializace pachatelů •Péče o zaměstnance VS ČR •Personalistika • • • Penitenciární psychologie •Věznice v ČR • •Výkon vazby •Výkon trestu odnětí svobody •Ústav pro výkon zabezpečovací detence • Postpenitenciární psychologie (fáze reintegrační) •Reintegrační péče nucená (zákonem) a dobrovolná • •Reintegrace do společnosti, probační a mediační služba www.pmscr.cz •Zákon č. 257/2000 Sb. Zákon o Probační a mediační službě • •Zahrnuje manželské poradenství, krizové poradenství, protidrogové • •Parole – podmíněné propuštění z výkonu trestu odnětí svobody • • • • • Postpenitenciární psychologie (fáze reintegrační) •Probační a mediační služba •§ 1 •(1) Zřizuje se Probační a mediační služba, která provádí v rozsahu stanoveném tímto nebo zvláštním zákonem úkony probace a mediace ve věcech projednávaných v trestním řízení. •(2) Probační a mediační služba je organizační složkou státu a účetní jednotkou. •§ 2 •(1) Probací se pro účely tohoto zákona rozumí organizování a vykonávání dohledu nad obviněným, obžalovaným nebo odsouzeným (dále jen "obviněný"), kontrola výkonu trestů nespojených s odnětím svobody, sledování chování odsouzeného, kontrola výkonu omezení a povinností uložených obviněnému a dále individuální pomoc obviněnému a působení na něj, aby vedl řádný život, vyhověl soudem nebo státním zástupcem uloženým podmínkám, a tím došlo k obnově narušených právních i společenských vztahů. •(2) Mediací se pro účely tohoto zákona rozumí mimosoudní zprostředkování za účelem řešení sporu mezi obviněným a poškozeným a činnost směřující k urovnání konfliktního stavu vykonávaná v souvislosti s trestním řízením. Mediaci lze provádět jen s výslovným souhlasem obviněného a poškozeného. • • • Postpenitenciární psychologie (fáze reintegrační) •Pro pachatele •Obecně prospěšné práce •Probace •Mladiství a děti •Parole •Trest zákazu vstupu •Trest domácího vězení •EMS náramky •Resocializační projekty • • Postpenitenciární psychologie (fáze reintegrační) • • Postpenitenciární psychologie (fáze reintegrační) •Dobrovolná péče je zajišťována neziskovkami (jedná se ještě o forenzní psychologii nebo spíš o poradenství?) •podaneruce.cz Postpenitenciární psychologie (fáze reintegrační) • Postpenitenciární psychologie (fáze reintegrační) •RUBIKON Propuštění •Jak dlouho byl ve VTOS? Průchod výstupním odd. •Kam se vrací, do jakého zázemí? (rodina, zaměstnání, finanční zajištění, přátelé) •Prvotrestaný nebo recidivista? •Má pevné pracovní návyky? •Úspěšnější v resocializaci - absence psychopatologie, bez závislostí •Může nastat „krize ze svobody“ •Recidivisté a propuštění s PO většinou neziskovky nevyhledávají • Běh se žlutou stužkou • Kriminologická psychologie •Je spíše teoretická, poznatky pak aplikují výše uvedená odvětví, váže se ke kriminologii, tedy nauky o zločinu •Psychologické aspekty kriminálního chování (příčiny, důsledky, …) •Kriminální agrese •Teorie kriminality •Sociálně patologické jevy související s kriminalitou •Viktimologie (viktimogenní faktory, viktimizace, …) •Toxikomanie •Podíl osobnosti delikventa na vznik sociálního selhání – v rámci individuálního vývoje jednotlivce a soc. eko. podmínek •Teorie kriminality •Motivace TČ •Osobnost pachatele, typologie pachatele •Prevence Kriminologie je multioborová •Trestní právo – vymezuje hlavní předmět zkoumání •Kriminalistika – přináší poznatky z vyšetřování využívané k charakteristice pachatele apod. •Penologie – poznatky o účinnosti trestů, vliv výkonu trestu na pachatele •Sociologie - poznatky pro teorii příčin kriminality, vliv sociálních procesů na kriminalitu •Psychologie – východiskem kriminologických výzkumů zaměřených k osobnosti pachatele •Soudní (forenzní) psychiatrie – vliv psychických poruch při páchání trestné činnosti •Pedagogika – možnosti výchovného ovlivňování pachatele •Dále např. demografie, politologie, etika, genetika, matematická statistika, přírodní vědy • kriminální psychologie (ne kriminologická, ne kriminalistická) •Kriminální (nemá přesné vymezení, je více pohledů): •buď •Znamená totéž co forenzní •nebo •Forenzní je soudně znalecká, kriminální zbytek •nebo •Kriminální – objasnění kriminálních jevů • •Pojem je zastaralý a najdete jej spíše ve starších publikacích • Forenzní personalistika •Policie •Soudy •Justice •VS ČR • • • • Policejní psychologie •Obor, kde se zkoumá chování a prožívání lidí v situacích, v nichž jde o zajišťování zákonnosti veřejného pořádku a bezpečnosti. Prolíná se s kriminalistickou, někdy se uvádí, že je její součástí. •Policejní psychologové se často věnují PSDG nových policistů a KI. • • • Soudní znalci •(bližší info později) Forenzně-psychologický výzkum • • Forenzně-psychologický výzkum •Vnímaná spravedlnost, férovost procesu •FP a kognitivní procesy •Rozhodovací proces soudce • • Forenzní multidisciplinární tým • Očitá svědectví • • • Očitá svědectví ovlivňují: • Rozlišovací schopnost •Čím je tvář výraznější, tím je pravděpodobnější, že si ji zapamatujete. •Neobvyklé podněty jsou v paměti zpracovány hlouběji nebo rozsáhleji, proto se snadněji zapamatují i vybaví. THIS FAT OLD LADY'S WTF WEDNESDAY – WTF CIS HETERO MEN | Thoughts from a Fat Old Lady 15 Appropriate Hairstyles for Fat Women (2021 Trends) Etnická příslušnost •Jedinec s větší pravděpodobností správně identifikuje a méně pravděpodobně falešně identifikuje osobu se stejného etnika, jako je on sám. •Efekt se jmenuje cross-race, běžně se vyskytuje ve studiích očitých svědků a rozpoznávání obličeje, tuto schopnost mají už malé děti. Free Photo | Beauty, style, fashion and age concept. close up portrait of positive elegant 50 year old female with gray hair and wrinkled face posing against white brick wall Creating transformative moments': How Black women helped shape education in Ontario | TVO.org Věk •U studií paměti obličeje věk účastníků ovlivňuje přesnost rozpoznávání obličeje. U dětí stoupá počet zásahů a snižuje se pravděpodobnost falešného označení. •Děti a starší lidé jsou stejně přesní, jako mladí, ale mnohem více inklinují k falešně pozitivním reakcím. •Přesnější rozpoznání ovlivňuje také věková podobnost mezi pachatelem a svědkem. 100+ Old Man Pictures | Download Free Images & Stock Photos on Unsplash 1,539,159 One Young Man Only Stock Photos, Pictures & Royalty-Free Images - iStock Cute Cheerful Kid Boy with Finger Up Stock Photo - Image of face, head: 25238358 Stres •Yerkes-Dodsonův zákon - výkon v úkolu se zlepšuje se zvyšováním stresu až do kritického bodu, po kterém se výkon zhoršuje. •Metaanalýza Christiansona ( 1992 ) naznačila, že negativní emoční události zvýšily paměť pro centrální informace, ale snížily paměť pro periferní informace o události, a proto Yerkes-Dodsonův zákon řádně necharakterizoval vztah mezi stresem a pamětí očitých svědků. Wellness Programme: 89 per cent of India's population suffering from stress; most don't feel comfortable talking to medical professionals Zbraně a násilí •Efekt zaostření zbraně (WFE) – hůře rozpoznáváme obličeje, pokud byla během události přítomna a viditelná zbraň (oproti neutrálnímu předmětu). •Zbraně a hrozby a násilí spolu nutně souvisí, zatím není jasné, která složka události nebo interakce složek je zodpovědná za konkrétní výsledky rozvzpomínání. Vzduchový revolver Dan Wesson 4" 4,5 mm - ASG - Revolvery - Vzduchové pistole a revolvery, Zbraně - gun.cz Účast •Míra přímého zapojení do kriminální události. Čím je vyšší, tím je spojena se silnější pamětí na událost. (existují výzkumy vyvracející tuto teorii) Karachi Street Crime Report 2017: List of Areas That Are Danger Zones - Brandsynario Vnější faktory •Vzdálenost: S rostoucí vzdáleností mezi pachatelem a svědkem se snižuje spolehlivost identifikace. Svědek v sestavě lidí vybere, ale spíše označí nesprávnou osobu. •Stíny: Nezjištěn rozdíl, pokud stín zasahoval do tváře, ale je málo výzkumů. •Převleky: Rozpoznávání tváří je zhoršeno až znemožněno. Nejobtížněji ve chvíli, kdy jsou zamaskovány oči a vlasy. Vnější faktory •Délka expozice •Póza: profil, poloprofil, čelní pohled- je jen málo výzkumů. •Osvětlení obličeje: Rozponávání trvá déle při horším osvětlení. •Osvětlení shora usnadňuje rozpoznávání. •Rozdíly nebyly tak odlišné v závislosti na osvětlení. • Vnější faktory •Efekt zpoždění •Známost tváře •Nevědomý přenosu: když jsme v kontaktu s jednou osobou a hned s druhou (pachatelem), můžeme nevědomky označit za pachatele první osobu. K tématu je málo výzkumů. •Dezinformace: Ovlivnění nesprávnými informacemi, které jsme slyšeli od policisty, dalšího svědka, právníka,… • • • Specifické disciplíny •Soudně-lékařská psychologie : psychologická interpretace zranění a příčiny smrti ve vztahu k osobnostním rysům a stavům pachatele v době spáchnání TČ • •Posudková psychologie – pracovní způsobilost po chorobách či úrazech, odškodnění postižených následkem úmyslných či nedbalostních činů • Psychologie a trestní právo Haney (1980) •Právo 1.Konzervatismus •(minulé případy, výklad zákona) 2.Hierarchický přístup •(odvolání k vyšším soudům) 3.Sporné metody •(hledání spravedlnosti) 4.Normativní •(říká, jak se máme chovat) 5.Idiografické •(posuzuje jednotlivé případy zvlášť) 6.Jistota •(vinen nebo nevinen, odpovídá nebo neodpovídá) 7.Reaktivní •(problémy z vnějšku systému) 8.Determinismus •(Řešení reálných problémů) •Psychologie 1.Kreativita •(objevovat nové metody) 2.Empirický přístup •(hledání podpůrných dat) 3.Experimentální metody •(snaha jev pochopit a vysvětlit) 4.Popisná •(popisuje, jak se lidé chovají) 5.Nomotetické •(hledá obecné zásady řídící lidské chování) 6.Pravděpodobnost •(hladina statistické významnosti) 7.Proaktivní •(kontrola nad studovanými otázkymi navzdory vnějším faktorům, např. financování, tlak na publikaci. Platí ještě nyní?) 8.Svobodná vůle •(spíše akademické, než pragmatické) Psychologie a trestní právo •www.zakonyprolidi.cz • •Nastudujte si Zákon č. 40/2009 Sb. Trestní zákoník • • • • Zákon č. 40/2009 Sb. •§ 12 Zásada zákonnosti a zásada subsidiarity trestní represe •(1) Jen trestní zákon vymezuje trestné činy a stanoví trestní sankce, které lze za jejich spáchání uložit. • •§ 13 Trestný čin •(1) Trestným činem je protiprávní čin, který trestní zákon označuje za trestný a který vykazuje znaky uvedené v takovém zákoně. •(2) K trestní odpovědnosti za trestný čin je třeba úmyslného zavinění, nestanoví-li trestní zákon výslovně, že postačí zavinění z nedbalosti. • Zákon č. 40/2009 Sb. - § 14 Přečiny a zločiny •(1) Trestné činy se dělí na přečiny a zločiny. •(2) Přečiny jsou všechny nedbalostní trestné činy a ty úmyslné trestné činy, na něž trestní zákon stanoví trest odnětí svobody s horní hranicí trestní sazby do pěti let. •(3) Zločiny jsou všechny trestné činy, které nejsou podle trestního zákona přečiny; zvlášť závažnými zločiny jsou ty úmyslné trestné činy, na něž trestní zákon stanoví trest odnětí svobody s horní hranicí trestní sazby nejméně deset let. • Zákon č. 40/2009 Sb. – Zavinění •§ 15 Úmysl (příprava, pokus, dokonaný TČ) •§ 16 Nedbalost (věděl, ale spoléhal, že ohrožení nezpůsobí / nevěděl, ač o vědět měl a mohl / hrubá nedbalost - bezohlednost pachatele) •§ 17 Zavinění k okolnosti zvlášť přitěžující (těžší následek z nedbalosti) •§ 18 Omyl skutkový (Jan chce udeřit pivní sklenicí Petra, ten ale uhne a tak Jan udeří omylem Lukáše a vyrazí mu oko) •§ 19 Omyl právní (Jitka pracuje v chemičce jako uklízečka, neseznámila se s právními předpisy týkající se její náplně práce a vylije jedovatou tekutinu do řeky) • •neznalost zákona neomlouvá Zákon č. 40/2009 Sb. – Pachatel, spolupachatel a účastník trestného činu •§ 22 Pachatel •§ 23 Spolupachatel •§ 24 Účastník (organizátor, návodce, ten ,kdo umožnil spáchání TČ) •§ 25 Věk (Kdo v době spáchání činu nedovršil patnáctý rok svého věku, není trestně odpovědný.) •§ 26 Nepříčetnost •Kdo pro duševní poruchu v době spáchání činu nemohl rozpoznat jeho protiprávnost nebo ovládat své jednání, není za tento čin trestně odpovědný. •§ 27 Zmenšená příčetnost •Kdo pro duševní poruchu v době spáchání činu měl podstatně sníženou schopnost rozpoznat jeho protiprávnost nebo ovládat své jednání, je zmenšeně příčetný • Zákon č. 40/2009 Sb. •§ 40 Ukládání trestu pachateli se zmenšenou příčetností •(1) Jestliže pachatel spáchal trestný čin ve stavu zmenšené příčetnosti, který si, a to ani z nedbalosti, nepřivodil vlivem návykové látky, přihlédne soud k této okolnosti při stanovení druhu trestu a jeho výměry. •(2) Má-li soud za to, že by vzhledem k zdravotnímu stavu pachatele uvedeného v odstavci 1 bylo možno za současného uložení ochranného léčení (§ 99) dosáhnout možnosti jeho nápravy i trestem kratšího trvání, sníží trest odnětí svobody pod dolní hranici trestní sazby, přičemž není vázán omezením uvedeným v § 58 odst. 4, a uloží zároveň ochranné léčení. • Zákon č. 40/2009 Sb. •§ 41 Polehčující okolnosti (např. poprvé, silné rozrušení, pod tlakem závislosti nebo podřízenosti, pod vlivem hrozby nebo nátlaku,…) •§ 42 Přitěžující okolnosti (např. předchozím uvážení, ziskuchtivosti, z pomsty, nenávisti, surovým nebo trýznivým způsobem, zneužil funkce, vůči dítěti, vůči těhotné, …) • • • Zákon č. 40/2009 Sb. •Dál zde najdete: • •Jaké jsou druhy trestů •Jaké jsou druhy ochranných opatření (měl by znát mimo jiné i psycholog ve zdravotnictví, klinický psycholog, u ochranné výchovy i psycholog v PPP, školní psycholog, psycholog ve výchovném ústavu) •Jaké jsou trestné činy •Jaký trest dostanete, pokud spácháte konkrétní TČ Etické aspekty forenzní psychologie •Zastřešující etický kodex pro forenzní psychology? Nenašla jsem, dodržuje se obecně evropský metakodex etiky práce psychologa • • •Každá instituce má svůj (příklad VS ČR) • Etika – soudní znalec •Psycholog vyšetřuje Davida R., podezřelého z padělání bankovek za účelem sepsání soudně-znaleckého posudku. Během psychologického hodnocení mu David R. prozradí, že spáchal ozbrojenou loupež. Má to oznámit? • •Psycholog soudní znalec provádí psychodiagnostiku u ženy Jany V. ve vazbě, obviněnou z TČ krádeže. Při vyšetření se dozví, že její přítel prodává nelegální drogy. Má to oznámit? • Etika – školní psycholog •Školní psycholog se během sezení s Emou L., žákyní 6 třídy, dozví, že poškodila o víkendu (mimo budovu školy a mimo čas vyučování) majetek souseda. Propíchla mu pneumatiky na drahém autě a poškrábala lak klíčem, protože se jí jeho syn posmíval. Škoda přesahuje 10.000 Kč. Jak by měl školní psycholog postupovat? Etika – posudek k soudu •Psycholožka má psát posudek na Ondřeje D. Jenže tato psycholožka byla před 5 lety přepadena mužem, který je nápadně podobný Ondřeji D a který ale nebyl nikdy dopaden. Cítí, že má osobní zaujatost vůči Ondřeji D. Jak by měla postupovat? • Etika – posudek k soudu •Policejní psycholožka má ve vyšetřovací vazbě muže, který je podezřelý z vraždy. Když dorazí do místnosti, zjistí, že muž je jejím klientem v soukromé praxi. Jak by měla postupovat? Etika – vězeňský psycholog •Vězeňský psycholog poskytuje ve věznici 1x za měsíc psychologické poradenství s odsouzeným za neplacení alimentů. Odsouzený má trest na 6 měsíců, ve věznici řádně pracuje a odvádí alimenty, je nízká pravděpodobnost recidivy. V civilním životě má odsouzený stavební firmu. Psycholog staví právě dům, ceny za materiál stoupají a nemůže sehnat řemeslníky a odsouzený tuto informaci má (slyšel, jak o tom psycholog hovoří na chodbě s kolegou). Nabídne mu spolupráci, samozřejmě až po skončení výkonu trestu a dá mu slevu 5%. Jak se má psycholog zachovat? Etika – vězeňský psycholog •Vězeňský psycholog dělá pravidelné důvěrné pohovory s odsouzeným. Vedení po něm chce zápisky z pohovorů. Má je vedení poskytnout? • •Vězeňský psycholog se dozví během pohovoru s odsouzeným (ve věznici se zvýšenou ostrahou) Stanislavem V., že odsouzený Miroslav A. dává cigarety Jiřímu K. výměnou za to, že za něj bude uklízet pokoj. Nedovolené výměny cigaret jsou však vnitřním řádem věznice zakázány. Co má psycholog udělat? Etika – soukromý psycholog •Chodí k vám na pravidelné terapie klient (20 let), student VŠ v oboru psychologie. Ve studiu se mu daří, je zaměřený na oblast gerontopsychologie, zvažuje, že by šel studovat PhD, ve volném čase pomáhá v domově pro seniory. Je pro něj důležité, aby senioři mohli používat konopí pro léčbu bolesti. Klient vyrábí doma masti, občas si zahulí. Na posledním sezení vám povídá o tom, že má doma dost materiálu na to, aby mohl seniorům prodávat masti a že se druhý den chystá prodat za pár korun marihuanu několika seniorům, kteří trpí silnými bolestmi, skleslými náladami a mají nevyléčitelné nemoci a vidí v kouření marihuany potenciál, který by jim mohl ulevit. Etika – školní psycholog •Máte v péči klienta, dívku ve třetí třídě. Dochází za vámi prvotně kvůli potížím v kolektivu, kdy si nerozumí se dvěma spolužačkami. Její rodiče se teď rozvádí a je více plačtivá. • Její matka za Vámi přijde na konzultaci a seznamuje vás s tím, jak probíhá rozvod. Otec se dle jejích slov o dítě nezajímá („chodí pozdě večer z práce, lehne si k televizi a ani s ničím nepomůže, úkoly dělá s dcerou sotva jednou za měsíc“). Čeká je soud, kde se bude rozhodovat o střídavé péči či svěření do péče jednomu z rodičů. Matka Vás požádá o sepsání posudku na dceru, kde se máte vyjádřit ke starostlivosti matky vůči dceři, tedy ve prospěch matky. Jak budete postupovat? Oznamovací povinnost •Nepřekažení trestného činu (§ 367 trestního zákoníku) •Kdo se hodnověrným způsobem dozví, že někdo připravuje nebo páchá některý z vyjmenovaných trestných činů, a trestný čin nepřekazí, bude potrestán odnětím svobody až na 3 léta. •Jedná se např. o trestný čin vraždy, zabití, těžkého ublížení na zdraví, mučení a jiného nelidského a krutého zacházení, obchodování s lidmi, zbavení osobní svobody, loupeže, vydírání, znásilnění, pohlavního zneužití, zneužití dítěte k výrobě pornografie, týrání svěřené osoby, některých závažných majetkových a hospodářských trestných činů aj. •V případě některých trestných činů, není uvedení osoby blízké v nebezpečí trestního stíhání důvodem pro beztrestnost, např. v případě trestného činu vlastizrady, rozvracení republiky, teroristického útoku, vyzvědačství, útoku proti lidskosti aj. •Překazit trestný čin můžete např. jeho včasným oznámením státnímu zástupci nebo policejnímu orgánu. • Oznamovací povinnost •Neoznámení trestného činu (§ 368 trestního zákoníku) •Kdo se hodnověrným způsobem dozví, že spáchal některý z vyjmenovaných trestných činů, a trestný čin neoznámí bez odkladu státnímu zástupci nebo policejnímu orgánu, bude potrestán odnětím svobody až na 3 léta. •Jedná se např. o trestný čin vraždy, zabití, těžkého ublížení na zdraví, mučení a jiného nelidského a krutého zacházení, obchodování s lidmi, zbavení osobní svobody, zneužití dítěte k výrobě pornografie, týrání svěřené osoby, některých závažných hospodářských trestných činů aj. •Oznamovací povinnost vzniká i v případě, kdy oznamovatel nezná pachatele, který trestný čin spáchal. •Oznamovací povinnost nemá pouze advokát nebo jeho zaměstnanec, který se o spáchání trestného činu dozvěděl v souvislosti s výkonem advokacie nebo právní praxe, a duchovní registrované církve a náboženské společnosti s oprávněním k výkonu zvláštních práv, dozví-li se o spáchání trestného činu s výkonem zpovědního tajemství. • Etika a média •Měla by se vyjadřovat média k duševnímu zdraví veřejně známých osob? K soudně-znaleckým posudkům? Andrej Babiš mladší – Forum24 • Proč je forenzní psychologie (krimi) lákavá? •Proč je to tak oblíbené? •Máte to rádi i vy? •Proč? • Žebříčky ČSFD • Žebříčky IMDb • Žebříčky podcastů •Svět Žebříčky podcastů •Česko Žebříčky podcastů •Slovensko (2022) Mindhunter (2017) The Mentalist (TV Series 2008–2015) - IMDb Criminal Minds - CBS.com | Criminal minds, Great tv shows, Best tv shows Jak podle vás ovlivňují tyto filmy mínění veřejnosti? Soudně znalecké posudky •Zákon č. 254/2019 Sb. Zákon o znalcích, znaleckých kancelářích a znaleckých ústavech. •https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2019-254 • •Kdo může být SZ? Podle nového zákona ani odborníci přesně neví, co je schované pod pojmem neklinická psychologie: •Z webu ČMPSY: •Aktuální informace k novému zákonu a činnosti od 1. 1. 2021 jsou k dispozici na portálu Ministerstva spravedlnosti ČR - Znalci (justice.cz). Doporučujeme znalcům sledovat uvedené stránky, zejména z důvodu připravovaných zkoušek, které musí všichni znalci nově absolvovat. • Psychologie je uvedena jako samostatný znalecký obor, který se dále dělí na 3 odvětví: Klinická psychologie, Dětská klinická psychologie, Neklinická psychologie. ČMPS na výzvu MSp ČR zpracovalo návrh specializací pro odvětví Neklinická psychologie. V současnosti čekáme na zveřejnění všech specializací pro celý obor psychologie. • •Je třeba vývoj situace sledovat • • • • Soudně znalecké posudky • • • • Co znalec dělá? •znalec je osobou odlišnou od svědka • •znalecký posudek je zvláštním samostatným druhem důkazního prostředku, pro který jsou stanovena určitá pravidla • •regulová činnost (znalci zapsaní v seznamu znalců a tlumočníků, znalecké ústavy, znalci ad hoc) • znalec ad hoc je osobou, která prostřednictvím svých odborných znalostí posuzuje určité skutečnosti • •osobám, které nemají potřebné odborné znalosti − z povahy věci však není úkolem znalce či znaleckého ústavu řešit právní otázky. • Specializace •OČTŘ neoslovují kteréhokoliv znalce psychologa, ale přihlížejí k jeho zvláštní specializaci. •Dříve Školství a kultura - nejvíce psychologů bez specializace. • •Časté specializace •klinická psychologie •dětská psychologie či pedopsychologie •dopravní psychologie •forenzní psychologie •specializace na syndrom zavrženého rodiče •Méně časté •psychologie krizí a mimořádných událostí nebo •psychologie ve sportovní činnosti •sexuální psychologii Požadavky na znalce •Plnoletá, kontaktní místo v ČR, bezúhonná, ... •Odborně způsobilá • • • Kolik si podle vás soudní znalec vydělá na hodinu? •Teď? • •Plán do budoucna? Struktura a obsah znaleckého posudku Formální náležitosti •• nález – popis zkoumaného materiálu, popřípadě jevů, a souhrn skutečností, k nimž znalec při úkonu přihlížel, mělo by být zcela zřejmé, na základě jakého konkrétního podkladu byla učiněna jednotlivá zjištění •• posudek – výčet otázek, na které má znalec odpovědět, s odpověďmi na tyto otázky •• znalecká doložka – označení seznamu, oboru, číslo položky •• konkrétní účel znaleckého posudku •• údaje sloužící k identifikaci řízení (např. spisová značka) •• údaje sloužící k identifikaci znalce (např. jméno, identifikační číslo osoby) •• datum znaleckého posudku, •• podpis znalce a otisk pečeti •• doložka znalce, že si je vědom následků vědomě nepravdivého znaleckého posudku Struktura a obsah znaleckého posudku Obsahové náležitosti •Nejsou určené zákonem • • Otázky položené zadavatelem (Chmelík, 2005) •1) Otázky musí být srozumitelné a směřovat k meritu věci. •2) Otázky nesmí vybočovat z technické (odborné) proveditelnosti, přijatelnosti a kompetence znalce. •3) Otázky nesmí předjímat právní hodnocení věci. •4) Při stanovení otázek a úkolů znalci je třeba zvažovat míru jejich obecnosti a konkrétnosti. •5) Otázky a úkoly nesmí znalce nutit překračovat jejich kompetence. •6) Znaleckým zkoumáním nelze napravovat vadný postup orgánů činného v trestním řízení. •7) Nelze úkolovat znalce k provedení takových úkonů, k jejichž provedení je příslušný pouze orgán činný v trestním řízení. •8) Ve složitých případech je třeba znění otázek a rozsahu znaleckého zkoumání předem konzultovat se znalcem. •9) Ke zpracování odborného vyjádření nebo znaleckého posudku stanovit znalci lhůtu, případně další podmínky zpracování odborného vyjádření nebo znaleckého posudku, např. rámcově vymezit stanovení odměny.“ Otázky položené zadavatelem (Chmelík, 2005) •Soubor otázek musí tvořit logicky navazující systém (zpravidla od obecných otázek k otázkám detailním atp.). Položené otázky nesmí být sugestivní ani návodné. K čemu se zpravidla psycholog vyjadřuje? (Čírtková, 1998) •Posuzování osobnosti obviněného (obžalovaného). •Posuzování kriminální motivace, event. chování. •Posuzování věrohodnosti. •Posuzování interpersonálních vazeb, vlivů prostředí na osobnost. •Posuzování kriminálního vývoje osobnosti (nebezpečnosti pachatele) a možnost jeho resocializace K čemu se zpravidla psycholog vyjadřuje? •Někdy je psycholog pouze přizván ke znalci z oboru psychiatrie. Příklady otázek zadávané psychologům •Jaká je úroveň a struktura intelektových funkcí (rozumových schopností) posuzovaného? •Jaká je struktura osobnosti posuzovaného? •Jaká je úroveň a ovládání agresivity posuzovaného? •Jaká byla z psychologického hlediska motivace při údajném páchání trestného činu? •Jaké jsou převažující psychologické obranné mechanismy posuzovaného? •Jaká je úroveň sociálních vztahů posuzovaného. (Proveďte rozbor vztahu posuzovaného a poškozeného)? •Jaká je z odborného hlediska prognóza dalšího vývoje osobnosti posuzovaného ve vztahu k protispolečenskému jednání a jeho resocializace? •Jaké další skutečnosti považuje znalec za důležité sdělit? Příklady otázek zadávané psychiatrům •Trpí obviněný nějakou duševní chorobou či poruchou? •Byla tato duševní choroba či porucha u něho přítomna v době spáchání trestného činu? •Ovlivnila případně zjištěná duševní choroba či porucha jeho ovládací a rozpoznávací schopnosti a v jaké míře? •Je obviněný v současné době schopen chápat smysl trestního stíhání? •Je pobyt obviněného na svobodě nebezpečný a vyžaduje ochranné léčení, tedy zda je osobou nebezpečnou pro společnost, nebo naopak možný a za jakých podmínek? •Objevuje se u obviněného závislost na alkoholu nebo toxických látkách, jestliže ano, tak v jakém rozsahu? •Do jaké míry mohlo být jednání obviněného ovlivněno jinou osobou? •Jaké další okolnosti dle uvážení znalce mají vliv na objektivní posouzení vyšetřované věci? Rozdíly •Psychiatr •Psychiatr se základně vyjadřuje k otázkám přítomnosti či nepřítomnosti známek duševní poruchy, k chorobným změnám, k ovládacím a rozpoznávacím schopnostem a k případným léčebným opatřením • •Psycholog •Psycholog zabývá psychologickým rozborem osobnosti posuzovaného včetně jeho inteligence (která bývá někdy vyčleňována jako samostatná otázka), objasňováním jeho interpersonálních a širších sociálních vztahů, rozborem motivačních činitelů, hodnocením z hlediska možnosti a pravděpodobnosti resocializace. Typickým požadavkem na psychologa je zhodnocení věrohodnosti. Odborné vyjádření vs. znalecký posudek •Dle § 105 odst. 1 si OČTŘ vyžádá odborné vyjádření, je-li k objasnění skutečností důležitých pro trestní řízení třeba odborných znalostí a vzhledem k posuzované otázce je takový postup dostačující. Jedná se o vyjádření odborníka, k určité dílčí otázce. Neomylný znalec - Tomáš Novák | KOSMAS.cz - vaše internetové knihkupectví •Revizní posudky • •Privátní posudky • • •Ukázka posudku - Netík Struktura posudku I.Titulní strana II.Úvod III.Posudek IV.Závěr V.Přílohy VI.Znalecká doložka I. Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky I. I. Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky I. Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky I. Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Kritéria pro výběr psychologických testů ve forenzní praxi •• Byla metoda komerčně či oficiálně publikována? •• Je k dispozici testový manuál či publikace? •• Jsou přiměřené úrovně validity a reliability? •• Je test použitelný pro účely, pro která se bude používat? •• Jaká je kvalifikace administrátora? •• Je dost publikací a důkazů pro použití metody? Výpis ze spisového materiálu – co to je? •Několik až tisíce stran •Znalec musí spisy prostudovat •Obsahuje např. •Způsob vykonání TČ (popis toho, co se stalo, jak vypadala oběť, jak byl založen požár…) •Výpovědi obviněného při výslechu •Vztah obviněného k oběti TČ (důležité při násilných a sexuálně motivovaných TČ) •Charakteristiky vyšetřovaného (od zaměstnavatelů, blízkých, od obce,..) •Zdravotní dokumentace •Výpis z rejstříku trestů Jak probíhá vyšetření – klinická část •Vstupní interview (seznámení, orientace, motivace ke spolupráci) •Anamnéza (rodinná, osobní, kriminální) •Pozorování chování při vyšetření • Co zahrnuje Kriminální anamnéza •První delikty •V minulosti spáchané TČ •Recidiva •Zkušenosti s VTOS (jaká byla adaptace na prostředí věznice, zneužívání OPL, sexuální chování) • •Až na konci celého vyšetření se ptáme na okolnosti aktuálně vyšetřovaného TČ, necháme hovořit o jeho verzi •(motivace k TČ, psychické rozpoložení při a po činu). Poté až můžeme zkusit konfrontovat s poznatky, které byly ve spisovém materiálu a necháme vyšetřovaného se k nim vyjádřit. Pozorujeme změny ve výpovědích. • Prostor pro dotazy • • •? Závěr • • •