Nakladatelství , knižní obchod a provenience Nakladatelství •Nakladatelství •náklad nesli tiskaři, případně mecenáši, nebo kolektivní společenství •samostatně jen v nejrozvinutějších centrech (kde bylo více tiskáren) •nejstarší české nakladatelství – Dědictví sv. Václava (1669) •v 18. století vznik nakladatelských koncernů, které vlastnily papírny, tiskárny i distribuční sítě •nové formy prodeje •subskribce – objednání předem, •prenumerace – platba předem za nevydané dílo, •nakladatelé v impresu: impensis, sumptibus, auf Kosten, im Verlage, nákladem … •Vznik moderního autorství •posun od mecenátu k honoráři/autorskému výtisku (ubývá dedikací) •vydání vlastním nákladem Šimeček Distribuce a prodej knih •Knižní obchod •rozvoj po vzniku knihtisku (výroba pro neznámého uživatele -> nutnost vzniku prodejní sítě) •běžně prodej v tiskárnách, v knihvazačských dílnách, na jarmarcích, kramářský prodej •výměnný obchod – kus za kus bez ohledu na obsah (podle formátu a rozsahu) •knižní trhy (německé specifikum – Frankfurt, Lipsko) – pravidelnost, kontakty, výměny •aukční prodej použitých knih ca od 17. stol. (vydávání katalogů) •antikvariát, ca od 18. stol. – impulzem rušení klášterů •tištěné knihkupecké nabídky, veletržní katalogy •knihkupci v impresu: bibliopolae, zu haben, in der Buchhandlung, in Commission, k dostání + často ve spojení s adresou •rozvoj v 18. století •vznik německojazyčného publika odborných textů •existence salonů •šíření komisního prodeje – pokud se neprodá, vydavatel odebere zpět •regulace knihkupectví •Encyklopedie knih: knihkupec, knihkupectví, kočovný knihkupec, komisní obchod, nakladatelská a knihkupecká nabídka Šimeček Provenience •Údaje o původu: majitelé, místo a způsob nabytí, cena, cena za vazbu •Nejčastěji na přídeštích a předsádkách a titulních listech •rukopisné •unifikovaná (ex libris …, catalogo inscriptus…), nebo jen jméno •často spojena s údajem o ceně, místem a datem prodeje, jménem prodejce •zaklínáním proti krádeži (kdo tu knihu ukradne, tomu ruka upadne) •věnování •rukopisné poznámky v textu •antikvářské poznámky •tištěné •nejčastěji mědirytinové etikety lepené na přední přídeští (erbovní, emblematická, formou devizy, typografická) • •vlastnická razítka •používaná až od konce 18. stol. •obvykle u rozsáhlejších knihoven: na titulu a na s. 17 •Razítka signaturní, s monogramem, heraldická, slepotisková •staré signatury - přídeští, předsádky, formou razítek i rukopisná, na hřbetě •supralibros – značky majitele na vazbě (nejčastěji heraldická, iniciály) •nálepky, štítky •identifikace pomocí vazby (charakteristická výzdoba, nátěry hřbetu, podoba štítků, ořízky) •provenio.cz – databáze českých knižních proveniencí Knihovní katalogy •Signatura •identifikátor knihy v knihovně, •často odráží lokaci (místnost, regál, polici, pozici na polici/v řadě) •Řazení •Knižní •podle oborů - často kopírovaly rozložení v interiéru, podle názvů, autorů •rukopisné i podle předtištěných formulářů •Obsahují autora, název, místo a rok vydání, formát, signaturu •po zaplnění vyhrazeného místa nutné zapisovat do nového svazku •Lístkové katalogy •strukturovaná informace, možnost nekonečného doplňování, pruská instrukce •základ pro elektronické katalogy (stejné strukturování údajů) •Přírůstkové seznamy •Řazeny podle data nabytí •Mohou obsahovat údaj o koupi • • • • • Rukopisné 19. stol, hofmann, jezuité, školní, specializované iskařský rejstřík, katalog kramářských tisků •ŠIMEČEK, Zdeněk. Knižní obchod v Brně od sklonku 15. do konce 18. století. Brno v minulosti a dnes. Brno: Statutární město Brno, 2011. ISBN 978-80-86736-23-5. Dostupné také z: http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:50f52540-a07e-11ed-b51a-005056827e52. •ŠIMEČEK, Zdeněk a TRÁVNÍČEK, Jiří. Knihy kupovati--: dějiny knižního trhu v českých zemích. Historie. Praha: Academia, 2014. ISBN 978-80-200-2404-6. Dostupné také z: http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:e8f36770-086f-11eb-a435-005056827e52. •WÖGERBAUER, Michael; PÍŠA, Petr; ŠÁMAL, Petr a JANÁČEK, Pavel. V obecném zájmu: cenzura a sociální regulace literatury v moderní české kultuře 1749-2014. Praha: Academia, 2015. ISBN 978-80-200-2491-6. Dostupné také z: http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:dfd08700-80a0-11eb-964e-5ef3fc9bb22f. •MÁDLOVÁ, Claire; WÖGERBAUER, Michael a PÍŠA, Petr. Na cestě k "výborně zřízenému knihkupectví": protagonisté, podniky a sítě knižního trhu v Čechách (1749-1848). Knižní kultura. Praha: Academia, 2019. ISBN 978-80-200-3054-2.