1 Metodika XII. Středověká propaganda výzvy terminologie a kritika pramenů 2 Vítejte v metodologickém kurzu o středověké Propagandě! Kdo jste? Co studujete? Co Vás přivedlo k metodologií? Co očekáváte od kurzu? Znalosti cizích jazyků? 3 Tematické pilíře kurzu: - Co je to propaganda? A co nění… - Terminologie: Proč můžeme moderní pojem dá ve středověku/ raném novověku mluvit o propagandě - Genze pojmu a jeho významů - Propaganda: Proč to funguje? - Rozdíly mezi dneškem a středověkem (medie, společnost, obsahy) - Problematika pramenů - Vlastní příklady 4 Cíle semestru: zápočet: - aktivní účast v semináři (případně ve svetru) - krátké ústní příspěvky - závěrečný referát (25-30 min) na vybraný příklad hrubý rozvrh: 26.9. úvod do problematiky 3.10. terminologie, komunikační proces 10.10. geneze pojmu a konceptů 17.10. techniky manipulace, proč a jak to funguje? 24.10. médie: Hlavní rozdíly mezi dnešní a předmoderní propagandou 31.10. prameny I.: Co je propaganda a co není (výběr vlastního tématu) 7.11. prameny II.: Problémy interpretace 14.11. prameny III.: Propaganda a historiografie 21.11. studentské prezentace I 28.11./5.12. studentské prezentace II+III 12.12. resumé kurzu 5 1. Co je to propaganda? Co vás napadne, když se řekne propaganda? 6 1. Co je to propaganda? politická propaganda 7 1. Co je to propaganda? Proti sociálním skupinám: Rasistická a sexistická propaganda Americký protijaponský plakát z období druhé světové války Antisemitská německá propaganda vyvěšena v Polských Ghettech Pohlednice proti volebnímu právu žen (ca 1915) Protičernošská německá propaganda 8 1. Co je to propaganda? Válečná propaganda Agitační plakát se Strýčkem Samem používaný v první a druhé světové válce (vznik: 1917) Americký agitační plakát z období první světové války Americký agitační plakát z období druhé světové války 9 1. Co je to propaganda? Ideologická propaganda Islamistická propaganda, Twitter 2014 Protipotratová propaganda, USA 2014 10 1. Co je to propaganda? Co vás napadne, když se řekne propaganda? Typy: politická, rasistická, ideologická, sexistická propaganda… Mediální kanály: maily, rozhlas, televize, sociální média, letáky, karikatury, fotomontáže, deep faky, KI difamující texty, písničky… Vymezováné skupiny (sociální/genderové/ ideologické): mladí, staří, Katolíci, komunisti, neonacisté ženy, venkované… Strategie: přesvědčit- vyburcovat- zastrašit cílovou skupinu/davy, vymezit soupeře, veřejně ho zesměšnit, vzít mu důstojnost Iniciátoři: Zájmové skupiny, Zfanatizovaní Jednotlivci Státy a jejích vedení 11 1. Co je to propaganda? Propaganda se primárně používá k ovlivňování nebo přesvědčování cílové skupiny (široké veřejnosti) za účelem prosazování určitého názoru, který nemusí být objektivní a může spočívat v selektivním předkládání faktů. Cílem je podpořit budování jistého společenského konsensu. Propagandisté používají persuasivní jazyk, psychologické strategie a masová media aby u svého cílového publika vyvolali spíše emocionální než racionální reakci na předkládané informace. ‚pracovní‘ definice Moderní působiště propagandy je zpravodajství, publicistika, státní správa, reklama, vzdělávání a aktivismus. Zde se propaganda objevuje v rámci válečných snah, politických kampaní, zdravotnických kampaní, revolučních převratů, velkých podniků, ultrareligiózních organizací atd. Před dvacátým stoletím byl termín ‚propaganda‘ používán neutrálně pro jakýkoli materiál, který propaguje určité názory nebo ideologie (převážně církevní) Propaganda není pouze negativní! (Viz: PR) 12 1. Co je to propaganda? Příbuzné pojmy a koncepty propaganda veřejnost psychologie zájmové skupiny PR (masové) medie emoce manipulace cílová skupina Sociální konstrukce, typická pro specifický kulturní okruh, která využívá specifické nástroje kommunikace Úkoly 3.10. 1.Předčtěte si články od Umberta Eca (‚Für eine semiologische Guerilla, S. 166-177‘) a Leonarda W. Dooba (‚Goebbles Principles of Propaganda‘) - Kdo jsou autoři, ve které době píšou? - O čem se v článcích pojednává, jak spolu souvisí, v čem se liší? - vypište a vyjmenujte nejdůležitější poznatky z článků 2. Přineste příklad něčeho (obrázek, text, krátký videozáznam) který je pro vás spojen s představou propagandy, představte ho v plénu (3-5 min) - jste si poprvé uvědomili (na kterém příkladu), že existuje něco jako propaganda?