1 Metodika XII. Středověká propaganda IV. Medie středověké propagandy – příklad Husitství Úkoly 24.10. 1.Přečtěte si kapitolu od Thomase Fudge o mediiích a strategiích husitské propagandy (‚Paint, Poetry and Pamphlets‘, S. 178-274 ) •Vyberte si jednu specifickou formu propagandy z textu •Připravte si na vybraný námět (básně, písně, obrázky atd.) krátkou prezentaci pro kolegy (3- 5 min) ve které představíte význam vašeho média v husitském období 2.Pojmy: narrace (literární), narrativ, diskurz, stereotyp •Vyberte si dva a proveďte k ním krátkou rešerši. Výsledky budeme diskutovat v semináři Bonus: Příklad pro rozdíl mezi reprezentací a propagandou Obsah obrázku erbovní znak, text, emblém, umění Popis byl vytvořen automaticky Úkoly 31.10. 1.Přečtěte si kapitolu od Thomase Fudge o mediiích a strategiích husitské propagandy (‚Paint, Poetry and Pamphlets‘, S. 178-274 ) •Vyberte si jednu specifickou formu propagandy z textu •Připravte si na vybraný námět (básně, písně, obrázky atd.) krátkou prezentaci pro kolegy (3- 5 min) ve které představíte význam vašeho média v husitském období 2.Pojmy: narrace (literární), narrativ, diskurz, stereotyp •Vyberte si dva a proveďte k ním krátkou rešerši. Výsledky budeme diskutovat v semináři Elementy propagandy: narativ a diskurz Narace/Vyprávění (narratio) je reprodukce události v ústní, malované nebo písemné podobě (narativ = (ustálený) popis děje) Využití v propagandě: skutečnému ději/ fikčnímu ději je připsán hlubší význam (‚morálka‘) → Dá se instrumentalizovat → Je propojen se známými diskurzy Diskurz (z fr. discours, rozprava, přednáška, od lat. dis-currere, pobíhat sem a tam, rozebírat v řeči) má několik významů: •Pojednání nebo výklad o určitém tématu, specifický pro jisté období •Specifický jazyk pro určitou oblast myšlení (o čem hovoří a o čem se nesmí hovořit; co se o věcech dá a nedá říci) •→ Nástroj a výraz mocenských vztahů Gustav Freytag (1863) Schéma narativní struktury převažující v západní kultuře Využití v propagandě: indikátor pro legitimitu mocenských vztahů v určitém období Michel Foucault (1926 – 1984) Psycholog, sociolog, historik, filozof https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/af/Freytags_pyramid.svg/265px-Freytags_pyram id.svg.png Elementy propagandy: stereotyp a motiv Stereotyp: typický obraz, který člověku vyvstane ve vědomí, když přemýšlí o určitém jevu, např. sociální skupině •Zjednodušuje vnímání organizace světa (kategorizace) •Individuální vylučující pohled na současnost •Závislý na kulturním okruhu, období, sociální příslušnosti •Zpřítomňuje dobové diskurzy Motiv: (francouzsky motif "motiv, podnět"; středolatinsky motivum z latinského movere "pohybovat se", motus "pohyb") •Součást literatury, malířství a hudby •Stavební prvek vyprávění (zápletka), který sice ještě netvoří celou naraci (vyprávění), nicméně již představuje prvek z hlediska obsahu, situace Walter Lippman (1889 – 1974) Americký novinář, filozof, zakladatel oboru studií stereotypů propojením politologie, mediálních studií a sociální psychologie Úkoly 31.10. 1.Přečtěte si kapitolu od Thomase Fudge o mediiích a strategiích husitské propagandy (‚Paint, Poetry and Pamphlets‘, S. 178-274 ) •Vyberte si jednu specifickou formu propagandy z textu •Připravte si na vybraný námět (básně, písně, obrázky atd.) krátkou prezentaci pro kolegy (3- 5 min) ve které představíte význam vašeho média v husitském období 2.Pojmy: narrace (literární), narrativ, diskurz, stereotyp •Vyberte si dva a proveďte k ním krátkou rešerši. Výsledky budeme diskutovat v semináři Thomas A. Fudge (* 1962) kanadský historik, Působí v Austrálií (University of New England) hanebné písně Parodie církve Jako dobový výraz Masové medium Pašije Jana Husa Výzva k odboji (proti katolíkům=antikristovi) Boží bojovníci Proti Zikmundovi Proti všem kdo nepřijímají pod obojí (proti husitům=antikristovi) Ztráta spásy, když se přidáte k husitům Husiti jsou heretici Negativně obsazená zvířata (symbolika) protest satira chvála básně, hesla Zkrácené veze husitského učení Pravda vítězí Češi a Němci = jablka a pomeranče Zikmund = antikrist Obrázky nesouhlasu „Tabulae novae et veteris coloris“ Obrázky, které se dají použít v rámci procesí Východní zeď s kazatelnou (originální stavba, 14. stol.) Betlémská kaple Obrázky na zdi Obrázky nesouhlasu „Tabulae novae et veteris coloris“ Obrázky, které se dají použít v rámci procesí Betlémská kaple Obrázky na zdi literární propaganda manifesty Manifesty = dopisy psaní dopisů s žádostí o podporu nebo výzvou k akci Ve všech evropských jazycích Jenský kodex (1460) Komentáře k prohraným bitvám Zikmunda Personifikace koruny české Jenský kodex (1490-1510) "Antithesis Christi et Antichristi (Sbírka rukopisů Národního muzea, Praha, Sign. IV B) •Iluminovaný rukopis z popoděbradského období. (utužení ideologických překážek mezi utrakvisty a katolíky v důsledku obsazení čekého tůnu Jagellonci) • Objednavatel: pražský měšťan Bohuslav z Čechtic, utrakvista •Obsah: cca. jedna třetina latinské textý, dvě třetiny české texty (převážně křesťanské a husitského obsahu) •Bohatě iluminováno: 111 stran, 122 iluminací, jedna inkunábule •Orientace: prohusitská •Krátce po roce 1500: se rukopis dostává do saské knihovny kurfiřta Fridricha I. •V důsledku Šmalkaldské se dostává v roce 1549 do Jeny. (akademická knihovna = „Jenský kodex“) •Jeden z mála husitských rukopisů, které nebyly zničeny při v protireformačním období •1951: V souvislosti se socialistickým smířením ze strany prezidenta NDR Wilhelma Piecka s jeho československým protějškem Klementem Gottwaldem "na znamení úcty německého lidu k českému národu a československému lidu„ •Poté: předmět marxistického bádání a objekt ‚lidové paměti‘ Jenský Codex (1490-1510, fol. 80r) Papež je svázán s ďáblem a vržen ohnivé nestvůře do chřtánu Kritika církve Ďábel jako zdroj inspirace pro papeže a kardinály Jenský Codex (1490-1510) Mniši a lazebnice Jenský Codex (1490-1510) Papež jako antikrist rozdává nevěstkám zlato a drahokamy Jenský Codex (1490-1510) (1490-1510, fol. 56r) Boj Husitů s křižáckými vojsky Přehnané zobrazení: Přijímání podobojí pro dětí: katoličtí křižáci jako vrazi nemluvňat Jenský Codex (1490-1510, fol. 5v) Jan Žižka jako svatý Petr u nebeské brány Jak si husité představují nebe: Jan Žižka s klíčem k nebeské bráně, Jeroným s obětním beránkem, Jan Hus (?) s kalichem Úkoly 7.11. 1.Medie Propagandy: Přečtěte si úvod do knížky od Olivera Thomsona (‚,Mass persuasion in History“, S. 3-30 ) •Jak vypadá typologie propagandy? •Jaké persuasivní (lingvistické) strategie využívá propaganda? 2.Porovnání pramenů: Vita Caroli Magni (Einhard), Vita Caroli Quarti (Karel IV.) •Kritika pramenů? •Jakou představu o sobě, o panovnictví nám zprostředkovávají prameny? •Jde o propagandu nebo o reprezentaci?