1 / 19 Lidské poznání a jeho mechanismy z perspektivy sociologie vědění Od epistemologie k empirickému studiu produkce a užívání klasifikací 2 / 19 Obsah ● Co jsou klasifikace? ● Všudypřítomnost a neviditelnost klasifikací ● Naturalizace: Klasifikace a realita ● Od moderní epistemologie k pragmatismu ● Principy sociologie vědění 3 / 19 Co a k čemu jsou klasifikace? ● klasifikace – prostorová, časová, nebo časoprostorová segmentace světa ● klasifikační systém – soubor kategorií (segmentů), do nichž lze třídit věci, aby s nimi šlo prakticky (byrokracie, poznávání) nakládat ● ideální vlastnosti klasifikace – jediný konzistentní klasifikační princip – vzájemná výlučnost kategorií – systém je kompletní (zahrnuje vše) ● žádná reálně užívaná klasifikace nemá tyto vlastnosti (problémů s užíváním ale je mnohem více) 4 / 19 Všudypřítomnost klasifikací, klasifikace jako technologie 5 / 19 Využili jste nějaké klasifikační nástroje pro to, abyste sem mohli přijít? 6 / 19 7 / 19 8 / 19 9 / 19 10 / 19 11 / 19 12 / 19 13 / 19 14 / 19 Všudypřítomnost = neviditelnost klasifikací jako nástrojů jednání a kooperace ● Metodologické otázky výzkumu – Jak klasifikace zviditelnit? ● Revize samozřejmosti (princip symetrie) – Jak hotové „černé skříňky‟ otevřít a sledovat jejich utváření?(politika klasifikací) ● Kontroverze a ustavování – kooperace, rozepře a zájmy uživatelů ● Dějiny užívání, přizpůsobování, vyhodnocování funkčnosti a modifikací ● Sledování důsledků v osobních a kolektivních biografiích – Jak klasifikace zasahují do života? 15 / 19 Příklad nakládání ● Návštěva cizinecké policie – nahlášení pobytu snoubenkou léta pendlující mezi Českem a Slovenskem. – Důvod: formalizace pobytu kvůli zdravotnímu pojištění. ● Vyplňování formuláře: – Od kdy? (neurčito se neakceptuje: workaround: "tak kdy jste přijela? dnes. Ok." – Do kdy? "Uff." Workaround: "dejme do svatby" (datum vymyšlené, protože stanovené jen na měsíc – pro den uvedeno stejné číslo jako příjezd. – Účel pobytu: "snúbeniec". Policistka: "Takový účel pobytu neexistuje, podívejte se na nástěnku vedle." Z asi 7 kolonek žádná nesedí: Ok - "99 Jiné." 16 / 19 Naturalizace objektů produkovaných klasifikováním v jejich komunitách praxe: Podmínky reflexe ● samozřejmost (taken for grantedness) reality produkované klasifikacemi v komunitách praxe ● neviditelnost kolektivní praxe klasifikování jakožto praxe konstruování skutečnosti pro filozofii (včetně epistemologie a filozofie vědy) zaměření na logickou "správnost" aktivity myšlení, ne na empirické náležitosti společenské praxe klasifikování - jednota bytí a myšlení ve filozofické tradici ● možnost komparace odlišných praxí klasifikování s jejich odlišnými produkty jako podmínka relativizace a přenesení pozornosti na společenské procesy spojené s vytvářením a používáním klasifikací ● historické záznamy o různých verzích kontinuálně užívaných klasifikačních systémů, kontroverzích o jejich uspořádání, způsobech praktického používání, modifikacích, přizpůsobeních a zvládání praktických komplikací užívání - otevření černých skříněk vytvořených naturalizací 17 / 19 Cesta od moderní epistemologie hledání pevného bodu myšlení jako základ moderní vědy ● Aristoteles: kategorie jako základní charakteristiky bytí i pojmy ● René Descartes - zlý démon a božská garance správného, logicky bezrozporného myšlení - garance správnosti a univerzality ● David Hume - žádné garance - jen zvykově založené uspořádávání impresí ● Imanuel Kant - snaha o záchranu univerzality poznání převedením Humova zvyku na apriorní formy čistého názoru, rozvažování a rozumu (univerzalita ve strukturách myšlení) ● Foucault - historizace struktur myšlení, přesněji epistemických kompozic jednoty slov a věcí - postupně zaměření na provázanost epistemických kompozic (epistéma, diskurs) se společenskými praxemi ● Pragmatizmus - důraz na praxe ve smyslu zaměření na konkrétní praktické implikace konkrétních praktických činností 18 / 19 Pragmatizmus a sociologie každodennosti a přirozeného světa ● Tradice formativní pro empirický symetrický výzkum produkce vědění: – symbolický interakcionismus (J. H. Mead, W. I. Thomas, F. W. Znaniecki, E. Goffman, A. Strauss) – etnometodologie (H. Garfinkel, H. Sacks) – ANT (B. Latour, M. Callon, J. Law, A. Mol) 19 / 19 Základní teoreticko-metodologické principy ● zaměření na interakce a jejich výstupy - struktury jsou sedimentované výsledky interakcí nabývající vlastní agenci a jako takové vstupují do interakcí a v nich působí empiricky vykazatelně ● symetrie – žádná samozřejmost – žádná Příroda a Kultura ● jednání na základě definice situace – Thomasův teorém ● řád jako in situ dosahovaný výsledek uspořádávací činnosti v interakcích (etnometody, běžné praktiky uspořádávání) ● sociologie asociací (asociologie) – vysvětlit znamená popsat zřetězení heterogenních agencí ● společnost netvoří lidé, ale hybridní kolektivy lidí a ne-lidí (materiální artefakty a nástroje, abstraktní objekty - fakta, představy, metafory, příběhy, domněnky, fantazie…) - včetně klasifikačních systémů a v nich naturalizovaných skutečností