Rozhodněte, zda je ve větě třeba užít přídavného jména na -icí, nebo -ící: Potřeboval bych lepicí/lepící pásku. Kam jsi postavil žehlicí/žehlící prkno? Uviděl maminku balicí/balící dárky. Na obrázku si všimněte trávicí/trávící soustavy. Koupil si honicího/honícího psa. Namaloval psa honicího/honícího kočku. Podej mi balicí/balící papír. Na zdi visí hasicí/hasící přístroj. Člověk hasicí/hasící vápno nesmí kouřit. Tatínek mi dal krásné plnicí/plnící pero. Průvodčí procházel rychle se plnicí/plnící vozy. Lékař mi předepsal hojicí/hojící mast. Pozoroval jsem holicího/holícího se tatínka, jak zacházel s holicím/holícím strojkem. Koupíme nové chladicí/chladící zařízení. Kolem domu projíždělo kropicí/kropící auto. Zavolal jsem babičku kropicí/kropící prádlo. Z dálky k nám doléhal hlas zvonicího/zvonícího umíráčku. Utvořte adjektiva od místních jmen uvedených v závorkách: (Bělorusko) ___________ a (Lotyšsko) ____________ sportovci, (Třebíč) ____________ obyvatelé, (Olomouc) ______________ občané, (Sasko) _____________ město, (Slezsko) ___________ horníci, (Budapešť) _____________ občané, (Oděsa) _____________ námořníci, (Přelouč) _____________ obchodníci, (Pankrác) ____________ chlapci, (Dobříš) ____________ rodáci, (Blansko) ____________ radní, (Slaný) ___________ slavnosti, (Kroměříž) _____________ zastupitelé, (běloch) _____________ hráči se utkali s (černoch) _____________ zápasníky, (Budapešť) _______________ trhy, v (Hamburk)______________ přístavu kotvily lodě, (Hradiště) _______________ hudebníci, (Monako) _______________ kníže, (Zábřeh) ______________občané Vyberte správný způsob psaní: Petr vyprávěl bizarní/bizardní příběh. Toto je standartní/standardní situace, kterou hodláme řešit individuálně/individuelně. Po roce se přátelé rozhodli založit vlastní dceřinnou/dceřinou firmu. V naší CK je možno rezervovat jízdenku do visuté/vysuté lanovky na Lomnický štít. V oblasti terciální/terciární sféry můžete čerpat ze strukturálních/strukturních fondů Evropské unie. Doplňte správné tvary místních jmen odvozených od jmen osob: Policie sledovala podezřelého až k ulici (Masaryk) ……………………… Cestou do školy chodíme po (Palacký) ………………………… mostě. Potkali jsme se na (Neruda) ……………………… ulici. Nehoda se stala na (Karel) …………………………… náměstí. Prošli jsme se po (Kříženecký) …………………………… náměstí. Opravte následující nevhodně stylizované věty: Informujte se o věcech týkající se prodeje. ………………………………………… Pojišťovna se vyjádřila ke škodám napáchaných povodněmi. ………………………………………… Výrobek odpovídá parametrům stanovených zákonem. ……………………………………… Seskočil z vozu naloženém cihlami. ……………………………………….. Vrátili se k domu stojícím na náměstí. ……………………………………… Konečně po třech týdnech došlo k jednání týkající se této záležitosti. ………………………………… Musí čelit podezření z toho plynoucího. ………………………………………. Zabývá se tématy týkající se edičního zpracování středověkých pramenů. ……………………………. Díky tomu dochází ke změnám týkajících se vydávání časopisu. ……………………………………. Tvary vymezovacího zájmena „týž/tentýž“: Kdo má ………… problém jako já? Před dvěma lety jsme se přestěhovali a …………… roku se nám narodila dcera. To je už potřetí stále ………… otázka. …………… zvířata mají i ve Dvoře Králové. Bavím se o ………… problému jako včera. Já věřím ………… slovům jako ty. S ……… názorem jsem se setkal i dříve. Na mnoha úřadech pracují …………… lidé. Snažím se věnovat svým dětem ………… péči, jakou věnovali rodiče mně. Pojedeme ………… vlakem jako minule. Napiš to ………… tužkou jako minule. Nechtěla jít v ……… šatech do divadla znovu. Dosáhl ………… výsledků. Od něj slyším vždy ……… slova. Nešel jsem tam z ……… důvodů jako ty. Odešel …………… cestou, kterou přišel. Dělají …………… chyby jako my. Na hřišti hráli stále ……………… chlapci. Bydlíme v …………… domě. Opravte chyby: Dal to tomutéž muži, se kterým mluvil. Viděl tutéž ženu. Zabývám se těmitéž problémy. Mluvil s tímtéž mužem jako minule. Navštívil týž město, ve kterém už jednou byl. Zmínil tentýž problém jako minule. Zpracoval týž úkol jako já. Tvary zájmena „jenž“, „jehož“. Vědec, ………… to psal, nemohl být dobře informován o této problematice. Dívka, …………… četla tento dopis, nebyla ta pravá, …………… byl určen. Dítě, ………… se ztratilo, bylo nakonec šťastně nalezeno. Muž, …………… jsem viděl, byl asi hledaný vrah. Žena, ………… jsem znal, už tu nebydlí. Kuře, …………… jsem vytáhl z louže, se rychle uzdravilo. Muži, ……………… bojovali za této války, se nakonec šťastně vrátili. Ženy a děti, …………… na ně šťastně čekaly doma, se jich dočkaly. Viděl jsem muže, ……………… bojovali na frontě. Viděl jsem ženy, …………… ronily slzy strachem. Konečně mám knihu, ………… jsem si tak dlouho přál. Ukazuji vám publikaci, ………… autorem je známý kritik. Nastala chvíle, …………… se všichni obávali. Šel cestou, …………… před lety denně chodíval. Čeští bratří schovávali knihu, za ………… by byli i život položili. Právě tudy prošla žena, …………… matku jsem ráno potkal před domem. Potraviny neber do rukou, jim__ž jsi sahal na peníze. Dívka, jejím__ž očima teď na všechno pohlížel, se stále neozývala. Na dovolenou se chystáme s tým__ž lidmi jako loni. Na jídlo nesahej tým__ž rukam__, kterým__ jsi pracoval na zahradě. Ve kterých větách jsou tvary „jež“ a „jejíž“ a „již“ užity správně: Královská rodina byla oficiálně pozvána na slavnostní večírek, jež byl uspořádán spřátelenou dynastií na počest výročí korunovace. Spatřil jsem ženu, jež bývala její dobrou přítelkyní, než ji zradila. Viděl jsem dívku, jejíž oči mě okouzlily. „Bylo nás pět“ je knížka, jejíž hlavním hrdinou je dětská postava Petra Bajzy. Mluvil jsem s dívkou, s jejíž maminkou jsem kamarádil. Hlasovat o kandidátce, s jejíž složením nás seznámili až při volbách, bylo dost obtížné. Ve svém prohlášení jsem označil činnost, jejíž je kolega propagátorem, za neoprávněnou. Kamarádka, již jsem se tolik věnoval, mě zradila. Dívka, již jsem potkal včera ve škole, byla její sestra. Chlapci, již nepřišli do této hodiny, nebudou připuštěni k závěrečné zkoušce. Kde je potřeba, doplňte tečku. Na straně 28 je pěkná báseň. Bydlíme ve 4 poschodí. Karel IV založil v Praze roku 1348 univerzitu. Začátek představení je o 19 hodině. Sejdeme se v 9 hodin. Najdete nás ve dveřích číslo 10 v 5 patře. V 10 letech začal hrát na housle. Škola oslavila 90 výročí svého vzniku. V 18 roce života podstoupil náročnou operaci. V 6 kapitole se na 2 stranách popisuje boj s Turky. Doplňte správný tvar. Házet (obě) rukama Majetek (oba) bratrů Jel se (3) kamarády Od (2) do (4) hodin Stůl se (4) židlemi Trvá to do (3) hodin Mezi (4) očima Součet (3) úhlů Přepište za použití číslic (případně i značek): lano dlouhé pět metrů /___________________ pětimetrové /____________________ lano muž starý šedesát let /____________________ šedesátiletý /____________________ muž v osmnácti /____________________ letech dvacetičlenný /___________________ soubor literatura šedesátých /____________________ let dvouletý /____________________ pes padesátiprocentní /____________________ roztok teplota sto stupňů Celsia /____________________ devítinásobný /____________________ mistr světa dvouhodinová /____________________ pauza úrok čtrnáct procent /____________________ desetidenní /____________________ pobyt Vyberte správný způsob psaní: 1,2 metru/metrů/metry do 3,5 tuny/tun 12% / 12procentní / 12-tiprocentní / dvanáctiprocentní / dvanácti procentní roztok / dvanácti% roztok 12 % lidí / 12% lidí 20x / 20krát / dvacetkrát / dvacet krát 8násobný / 8minásobný / osminásobný / osmi násobný mistr republiky xkrát / x-krát / ikskrát