Secese v Brně. Rané příklady recepce secesního tvarosloví, působení žáků Otto Wagnera, vývoj, osobnosti. Vesna - založena 1872 (jednatelka Eliška Machová, učitel a ředitel František Mareš) - první školní budova byla zbudována na Údolní 10 (Julius Zedník, 1889) - neorenesance Dívčí průmyslová škola, zvaná též Škola Vesna I. (Antonín Tebich, 1900) Joža Uprka, Pouť u sv. Antoníčka, 1893 Franta Uprka, Orání, 1903 - alegorické motivy (světlonoška, pávi, orlice) - sochařská (Josef Pekárek) a malířská (Jano Köhler) výzdoba - první samostatná Pfeifferova realizace - prostory kreslírny Spolku přátel umění Vyšší dívčí škola, zvaná též Vesna II., s lyceem (Antonín Pfeiffer, 1900) Pfeifferovo stylové rozvíjení secese - palác Koruna (1913) Poslední (pátá) budova Vesny, postavená v roce 1930 na Lipové ulici (Josef Polášek, Bohuslav Fuchs) Dům Charloty Deutschové (Max Matzenauer, 1904) - hloubková středověká parcela - syntéza poučení geometrickou modernou a francouzskou florální secesí - maskarony s motivem vinné révy - intaktní detaily (litinové zábradlí, dlaždice, špaletové dveře) Nájemní domy Jany Pelikánové (1905) a Eduarda Tilla (1906) Okresní nemocenská pokladna (Hubert Gessner, 1904) - spolu s vilou Karla a Karoliny Reisigových vrcholný příklad recepce Wagnerovy moderny - zbudována na parcele po dvou starších domech - stavebně-technické inovace (diletace korunní římsy, duté cihly pro arkýře) Ústřední městské lázně (1905) Nájemní domy Konečného náměstí (František Pawlu, 1900-1915) - komplexní architektonicko-urbanistická práce - fasáda s vysokou symbolickou hodnotou - raný brněnský příklad florální secese - “wagnerovský” triumfalismus, doplněný vegetabilním ornamentem Nájemní dům na Veveří ulici (1903) - moderní fasáda, jejíž účin přímo závisí na secesní výzdobě (kromě lineárních stonků květin jde také o vyplétané zábradlí průběžného balkonu) - vyložená korunní římsa - korunováno antikizujícími plastikami géniů Nájemní dům Fritze Schmeera (tzv. švédský dům; Vladimír Fischer, 1911) - tzv. styl 1910, včetně reminiscencí na historické vzory (lodžie s arkádovými oblouky, masivní bosáž) - sgrafito od Jana Köhlera - tzv. toskánské římsy - z levé strany k objektu přiléhala zahrada (zastavěna v roce 1935 nájemním domem dle projektu Otto Eislera) Nájemní dům Adolfa Bachera a Karla Pětníka (Maxim Monter, 1912) - romantická kompozice s bohatou skladebností hmot a dynamickým střídáním prvků - odstupňování hmot evokuje skladebnost barokní kašny Parnas - ohleduplnost vůči historickým budovám (štukové reliéfy s vyobrazením zbořených budov) Nájemní dům Wenzela Foita a Emila Paikera (1905) Nájemní dům Moritze Schrattera s kavárnou (1906) Klub přátel umění - založen 14. ledna 1900 (do 1919) - vznik v prostředí spolku Vesna (František Mareš) - iniciační výstava dne 17. prosince 1899 (Hanuš Schweiger, Zdenka Vorlová Vlčková, Alois Kalvoda, Jano Köhler, Alfons Mucha…) - spolková činnost, přednášky, výstavy, výlety… - odbory literární, hudební (oba 1905), výtvarný (1906) Felix Jenewein, Zoufání, 1896 Alois Kalvoda, Cesta, 1902 Hugo Baar, Krajina z Beskyd, 1903 Wilhelm Bernatzik, Snění, 1898 Zdenka Vorlová-Vlčková, Portrétní studie - ženská hlava, 1901