5. Geometrické tvůrčí tendence, přiblížené na příkladech tvorby vídeňských protagonistů Kořeny geometrické, lineární secese - Glasgow - putovní výstava The Four (zal. 1890; Charles Rennie Macintosh, James Herbert MacNair, Margaret Macdonald, Frances Macdonald) - osobité pojetí vernakulárního jazyka, reagujícího na skotské kulturní reálie (obliba tzv. baronského stylu a věžových domů ze 17. století) Hill House (1902) - poučení na postulátech hnutí Arts & Crafts - rozsáhlé použití portlandského cementu; zdivo z červeného pískovce - práce s dichotomií mezi méně výraznými barvami exteriéru a poutavými barvami vnitřních prostor - Gesamtkunstwerk - řemeslné nedostatky vyústily v zatékání vody skrze omítku do zdiva Hill House (1902) Umělecká škola v Glasgow (1897-1899, 1907-1909) - průčelí modelované jednak racionálními prvky (rozměrná okna s lineárním mřížovým), jednak romantickými rezidui (vstup, který evokuje hradní bránu s příkopem) - v kontrastu s obdélníkovým rastrem okenních tabulí nepravidelný rytmus průčelí - poškozeno dvěma požáry (2014, 2018), nyní probíhají stavebně-technické zásahy Willow Tea House (1903) - respekt k dosavadní uliční zástavbě; osnova průčelí, zachování plynulé stavební čáry - první důsledný příklad formální redukce ornamentu na čtverce a obdélníky; platí zejména pro křeslo navržené v rámci prací na budově Joseph Maria Olbrich - pavilon Secese (1898) - objekt byl původně plánován na Okružní třídu - kritika formálního jazyka architektury, ať již bazilikálního prostorového členění (“hrobka”) či dílčích detailů (kupole coby “hlávka zelí”) - účast umělců na souhrnném díle (Koloman Moser, Othmar Schmikowitz) - výtvarný symbolismus (strom, solární princip, vavřín - 2500 listů a 311 bobulí tvořících kupoli; sova) Der Zeit ihre Kunst. Der Kunst ihre Freiheit (Době její umění/ Umění jeho svobodu) Stav ke konci 2. světové války Umělecká kolonie v Darmstadtu (Mathildenhöhe, 1899) - vybudováno z iniciativy hesenského velkovévody Ernsta Ludwiga Karla Albrechta Wilhelma (1867-1937) - J. M. Olbrich byl osloven v reakci na vídeňský stavební podnik (pavilon Secese) - první stavební etapa: 1900-1904, dominantním počinem této fáze je dům Ernsta Ludwiga (s plastikami Ludwiga Habicha; alegorie Síly a Krásy) Svatební věž (Mathildenhöhe, 1908) - vybudováno na počest sňatku velkovévody Ernsta Ludwiga a Eleonory ze Solms-Hohensolms-Lich - výška 50 metrů - dvě komnaty, dnes využívané pro svatby - stylový příklon k estetice expresionismu Otto Wagner - vlastní vila (1888) - období zhodnocení školení v duchu historismu (Carl Ferdinand Busse v Berlíně, August Sicard von Sicardsburg a Edouard van der Nüll ve Vídni) - revival italské pozdní renesance (Andrea Palladio); “italský sen v náručí vídeňského lesa” - osová a proporční symetrie - dvě postranní pergoly (později uzavřené a přestavěné na obytné prostory) Otto Wagner - vlastní vila č. 2 (1912) Otto Wagner - Moderní architektura (1896) “Jediným východištěm naší umělecké tvorby může býti jedině moderní život. Vše, co se moderně tvoří, musí odpovídati novému materiálu a požadavkům přítomnosti…” “... nové účely musí zrodit nové konstrukce, a proto nové tvary.” “Každý tvar stavitelský povstal z konstrukce a postupně vyvinul se ve tvar umělecký.” “Nepraktické nemůže být krásné.” Hosenträgerhaus (1889) Otto Wagner - vídeňská rychlodráha (1894-1900) - 45 kilometrů tratí lemovaných více než 30 stanicemi - nová stavební typologie; apriorní role konstrukce v architektonickém výrazu - vegetabilní a antropomorfní dekor - účast studentů a mladých architektů - osobitá syntéza uplatněných materiálů (mramorové desky na vnější obklad, litina) - na snímku: stanice Karlsplatz (1898) Hector Guimard, Otto Wagner Otto Wagner - Majolikahaus (1899) - spolupráce umělců (Koloman Moser, Alois Ludwig, Othmar Schimkowitz) Otto Wagner - Musenhaus (1899) Brněnské reflexe - okresní nemocenská pokladna (Hubert Gessner, 1904) Antonín Blažek - nájemní dům s hotelem Slavia v Brně (1903); citace formálních znaků Musenhausu Alois Ludwig (žák a později zaměstnanec Otto Wagnera) - vila rodičů Anny a Aloise v Brně (1896) Kostel sv. Leopolda na návrší Steinhof (1907) Závěrečná práce Jana Mráčka ve Wagnerově ateliéru (1903) Otto Wagner - Poštovní spořitelna (1912)