SUS_221 Jaro století i architektury: secese a její stylové proměny Mgr. Jakub Sochor 1. Obecné kulturní milieu, v jehož rámci byly utvářeny podmínky pro secesi Ukončení kurzu: esej (cca 3-4 normostrany) na jedno z prezentovaných témat. 2. Architektonický diskurz druhé poloviny 19. století. Pozadí architektonického akademismu a historismu, urbanistické proměny (asanace, doprava, infrastruktura), stavební typologie. 3. Secese jako architektonický fenomén. Příklady periodizace secese. Fenomenologie secesního tvarosloví a jeho přiblížení na raných secesních realizacích (Belgie, Paříž, Vídeň). 4. Mýtus, pohádka a ideál domoviny. Historicky a místně determinovaná architektura secesního folklorismu (Jurkovič, Lechner, Witkiewicz). 5. Geometrické tvůrčí tendence, přiblížené na příkladech tvorby vídeňských protagonistů (Otto Wagner, Josef Hoffmann apod.) 6. Úloha výtvarného umění v secesní architektuře. 7. Secese v českých zemích. 8. Secese v Brně. Rané příklady recepce secesního tvarosloví, působení žáků Otto Wagnera, vývoj, osobnosti. 9. Secese, a co dál? Možnosti architektury na sklonku secese (revival historismu, rané příklady modernismu, tzv. styl 1910 apod.) SECESE - původ termínu mimo oblast umění (secesie = státy odtrhnuvší se od státu Unie během americké občanské války) - sloh/ stylová tvůrčí tendence/ “stav duše”? - reakce na reálie 19. století - vrstevnatý fenomén (nikoli pouze “style Mucha”) - myšlenkový kvas přesahující hranice dílčích tvůrčích kategorií (Gesamtkunstwerk) - úloha jednotlivce ve společnosti (sociální emancipace; tendence unikat do jiných - imaginárních - skutečností) - nové sociální koncepty (dandy, flâneur) - proces modernizace (industrializace; dělení na soukromé x veřejné; vykořeněnost a následné hledání “ztraceného ráje”) KOŘENY SECESE - preromantismus - metafyzický obrat - japonismy - relativizace hodnot/ empirické impulsy (pozitivismus, darwinismus) PREROMANTISMUS - William Blake (1757-1827) - preromantismus, odklon (secese) od osvícenského racionalismu a morálních vzorců opírajících se antickožidovsko-křesťanský ideový rámec - uskutečnění uměleckého Gesamtkustwerku - soutisk propojující kresbu a text - kompoziční uzavřenost obrazů - lineární linie - oploštělost - relativizace konvenčních malířských zákonitostí (lineární perspektiva, prostorové členění) Titulní strana The Marriage of Heaven and Hell, 1793 METAFYZICKÝ OBRAT - fenomén somnambulismu (náměsíčnosti) - deathbed visions - změněné stavy vědomí - sny a jejich význam - hypnóza - spiritismus První vydání knihy Die Traumdeutung (Výklad snů), 1900 John Everett Millais, 1871 Maximilian Pirner, 1878 Ivan Nikolajevič Kramskoj, 1871 Bohumil Kafka, Somnambula, 1905 Benjamin Vautier, Žena modlící se u lože umrlce, 1864, 26 x 20,6 cm Hieronymus Bosch, Vzestup požehnaných, 1505-1515, 86,5 x 39,5 cm Sascha Schneider, Hypnóza, 1904 Dostavby a regotizace, zleva: Notre Dame v Paříži (1864), sv. Petr a Pavel v Brně (1908), sv. Vít, Vojtěch a Václav v Praze (1929) RELATIVIZACE HODNOT (REHABILITACE OSVĚDČENÉHO?) - Syllabus errorum modernorum (1864); kritika moderních směrů v politickém (liberalismus, socialismus) i náboženském (spiritismus, sekularismus) směru; vydáno papežem Piem IX. - dostavba katedrál (vrstevnatý fenomén; impulsy stavebně technické i ideologické) Zleva: Vézelay Abbey (1840); vize koncertního sálu (1864) Zleva: Giorgione, Spící Venuše, 1510, 108 x 175 cm; Édouard Manet, Olympia, 1863, 130,5 x 190 cm OSLABENÍ HRANIC MEZI “VYSOKÝM” A “NÍZKÝM” UMĚNÍM - Manetova Olympia; převedení topoi (Venuše) do propozic 19. století - náměty “vysokého” umění jsou relativizovány; do popředí se dostávají dříve opomíjené/ “nízké” reálie Vlevo: William Kent, Stowe; zámecká zahrada v Lednici (Bernhard Petri, 1811) ZMENŠOVÁNÍ SVĚTA (sentimentální zahrada; přelom 18. a 19. století) - William Chambers, spisy Design of Chinese Buildings (1757) a Dissertation of Oriental Gardering (1772) - intenzivní zájem o exotické země; termín “náladová zahrada” - kontrastní prostor tvořený prvky rozličných forem (pahorkatiny, planiny) i původu (architektonické atributy mnoha kultur) - obratem kritizováno (Goethe - sentimentální zahrada jako krajina “prosta přírody”) Antonín Chittussi, Jaro ve Fontainebleau, 32,3 x 46 cm, 1886 - krajina jako paysage intime (nekomplikované výjevy přírody, důvěrný poměr k jednotlivinám) - zařazení ovzduší do barevné kompozice - nízký horizont, věrnost dílčím komponentám krajiny - syrovost, zemitá barevná škála - významné kořeny v podobě malířů Barbizonské školy (Théodore Rousseau, Jean-François Millet) a německé komunity umělců v obci Worpswede (Otto Modernson) Tanečníci a muzikanti (Ryūkyūan), Miyagawa Chōshun, 1718, 60 x 105,5 cm JAPONISMY - od poloviny 19. století (intenzivní obchodní styk mezi Evropou a Japonskem; od 1854); - prvotní impulsy na individuální úrovni (malíř Félix Bracquemond a jeho studium skicáře Hokusai Manga; 1856); - zakládání obchodů specializovaných na japonské a čínské zboží (La Porte Chinoise; Art Nouveau Siegfrieda Binga); - důležitý inspirační zdroj: deskotisky (Ukiyo-e), oblíbené především mezi 17. až 19. stoletím - odlišný kompoziční vztah k prostoru (chybějící perspektivní zkrácení) - zploštění scény (ale i dílčích komponent), akcent obrysové linky - linearita a barevná abstrakce, odklon od šerosvitu Vincent van Gogh, Most v dešti, 1887, 73,3 x 53,8 cm James McNeill Whistler, Nokturno: modrá a zlatá - starý most Battersea, 1875, 66,6 x 50,2 cm Mary Cassatt, Koupání, 1891, 36,4 x 26,8 cm Dopis, 1891 Dětská koupel, 1893 Účes, 1891 Mary Cassatt - impulsy vzešlé z návštěvy výstavy tisků Ukiyo-e (1890) Hokusai, Velká vlna, 1831, 25,7 x 37,9 cm. Portrét P. Tanguye, 1887, 60 x 105,5 cm Vincent van Gogh - po vzoru japonizujících dřevořezů Félixe Régameye - sbírka deskotisků (uspořádání výstavy v roce 1887) Nábřeží s loděmi v Antverpách, 1885, 20,5 x 27 cm Claude Monet, Imprese, východ slunce, 48 x 62 cm, 1872 PROMĚNA VÝTVARNÉHO NÁZORU - zachycení bezprostředního vjemu (impresionismus), reflexe atributů moderní společnosti (železnice, telegrafní dráty apod.) - modelace tvaru prostřednictvím barvy (modulace; Paul Cézanne) Paul Cézanne, Dům v Aix-en-Provence, 60,8 x 73,8 cm, 1887 PROMĚNA MĚSTA - nové podoby městské krajiny - kanalizace - silniční síť - městská hromadná doprava - železnice - prudký nárůst počtu obyvatel - asanace Vpravo: přestavba Paříže, 50. léta 19. století Přestavba Paříže - 1853 až 1870 - reakce na přelidněné centrum a výskyt chorob - anexe předměstí (1860; z 400 000 na 1 600 000 obyvatel města) - nové široké třídy, parky a železnice - bulváry o standardizované šíři 24 metrů (místo původních 12 metrů) Přestavba Paříže - nový typologický koncept zástavby - regulace fasád obytných domů ve prospěch lineárního, barevného a formálního souladu - parter (obchody, služby), piano nobile (s balkony), obytná patra (3. a 4.), balkonové členění (5. patro), mansardové střechy (o sklonu 45°), vikýře Kritické ohlasy Jak Paříž mění se, tak nic mé smutné snění! Paláce, lešení, předměstí, brány, val, vše, všechno se mi tu hned v jinotaje mění, a moje vzpomínky jsou věru těžší skal. (Charles Baudelaire, Květy zla, báseň Labuť) - kritika unifikovanosti, materialismu, radikální proměny architektonického měřítka - ztráta Paříže Balzaca, malebnosti, křivolakých uliček a starých tržišť Rue de Rivoli (prototypická třída pařížské asanace) Asanace Brna - mezi lety 1896 až 1916 - 238 domů (55% původního asanačního plánu) - od hlavního vlakového nádraží po Českou ulici - průraz nových ulic (Rašínova) - regulace uličních čar - důvody: dopravní, zdravotní, reprezentační, (nacionálně determinované?) - výsledek: ztráta cenných památek (gotiky, renesance, baroka), velkoměstský charakter městského jádra (správní a obytné paláce, široké třídy, akcentování pohledových dominant), přizpůsobení centra moderní okružní třídě (Ringstraße) Vpravo: demolice jezuitských kasáren a současný stav Stavební práce na průrazu Rašínovy ulice, poč. 20. století Asanační práce na tzv. Královské kapli, 1904 … Přestavba Prahy - 1883 (vydání zákona o asanaci) až 1943 - převážně Josefov, Podskalí, část Malé strany - cca 470 objektů - plány na průrazy Letnou a asanaci Žižkova - vznik sdružení Za starou Prahu (1900) Vpravo: titulní list manifestu Bestia Triumphans (Vilém Mrštík), návrh od Zdenky Braunerové “Dobrá její pověst je už bezmála holým snem, tak že Praha už dnes platí ve své representaci zajedno z nejzpozdilejších, intelligencí nejubožeji nadaných měst. Ba co ještě horšího, - Praha zlým svým příkladem stává se už jakýmsi nakažlivým morem páchnoucím pelechem všeho nevkusu a dovoleného barbarství, epidemický její puch zachvacovati začíná nejkrásnější stará města království (Pardubice).” “... bestia trimphans není než rubem humanity a humanismu se vším všudy, co pod slovem humanismus a humanita rozumí - me -bestia triumphans je jejím opakem.” Vpravo: titulní list manifestu Bestia Triumphans (Vilém Mrštík), návrh od Zdenky Braunerové “Chodívám teď v uličkách města pražského a mám den ode dne větší dopal, že se vše bourá. Ať si mluví moderna architektury, nevím co přirostou jisté kameny k srdci a marně se ptám, kde je ona objektivní definice, onen názor, který by spojoval všechno, jak lásku k pokroku i lásku k rodné půdě, a tak i umělecké přesvědčení.” Antonín Slavíček, Ze Staré Prahy, 1905, 35 x 34 cm Antonín Slavíček, Ulička ze staré Prahy, 1906, 47,5 x 40,7 cm Edvard Munch, Večer na ulici Karla Johana, 1892, 84,5 x 121 cm - analýza vztahu jednotlivce a davu (novodobého fenoménu) - ideová nepřítomnost jednotlivce (frontální kompozice, avšak skelný, apatický pohled) - dav jakožto masa anonymních osob - fenomén masky, který byl posléze přejat i do architektury (kde se stává významným stylovým prvkem secese) SECESE - není jediným směrem, nýbrž širším společensko-uměleckým hnutím - redukuje eklekticismus a kriticky reaguje na historismus a akademismus - završuje/ rozvíjí dílčí inovativní tendence v oblasti výtvarného názoru - slučuje zkušenost impresionismu, symbolismu a naturalismu do osobité stylové polohy, která je prodchnuta (v ideálním a stylově čistém případě) kritickou reakcí na historizující kulturní vzorce - prezentuje stylovou jednotu rozličných forem výtvarné kultury a designu, ale také jednotné provázání umění a života (Gesamtkunstwerk) Jan Preisler, Obraz z většího cyklu, 1902, 102,5 x 157 cm OTÁZKA “SLOHU DOBY” (K. B. Mádl, Sloh naší doby, 1900) „Nadešla opravdu doba, která má sto, tisíc chutí a nesmírně mnoho vůle a odhodlání vydobýt, vytvořit si umění ne pouze v desetileté odchylnosti, nýbrž v zásadní rozličnosti od předchozího. Chce vytvořit nový sloh, ba přemnozí již vyhlašují, že již máme sloh naší doby. … Jest ale možný nový sloh? Sloh nebývalý, originální, který by byl uměleckou pečetí zcela nového našeho období?“ “Odložme každou škrabošku bezúčelné dekorace, nepřeměňujme mateřskou mluvu materiálu!” “John Ruskin v Anglii, Viollet-le-Duc ve Francii, Gottfried Semper v Německu, jejich Lamps, Stones, Lectures, Entretiens a Styl obsahují v jádru ne-li systém, aspoň principy nového slohu…”