Lektor: Kurz: DIGITALIZACE OBRAZU ROZHRANÍ PRO PŘENOS VIDEOTECHNIKA A MULTIMÉDIA Kamil Říha DIGITALIZACE OBRAZU Videotechnika a multimédia 2 / ?? Kamil Říha Vysoké učení technické v Brně Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií 000 001 010 011 100 101 110 111 kvantování vzorkování (pulzní amplitudová modulace) kódování u Tvz t DIGITALIZACE OBRAZU Videotechnika a multimédia 3 / ?? Kamil Říha Vysoké učení technické v Brně Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Standardní rozlišení – SD (Standard Definition) • definován v doporučení ITU-R BT.601 (International Telecommunication Union) • vzorkování videosignálu pro současné TV přenosové soustavy • definuje dva poměry stran: 4:3 a 16:9 • a dvě prokládané soustavy podle počtu řádků: • 525 / 60 půlsnímků za sekundu (soustava NTSC) • 625 / 50 půlsnímků za sekundu (soustava PAL) • tři kanály 𝑌, 𝐶 𝑅, 𝐶 𝐵, jsou určeny z analogových zdrojových signálů 𝐸 𝑅 ′ , 𝐸 𝐺 ′ , 𝐸 𝐵 ′ • pro kompletní rekonstrukci barvy postačí pouze jasová a dvě doplňkové složky • luminanční (jasový) kanál: 𝐸 𝑌 ′ = 0,299 𝐸 𝑅 ′ + 0,587𝐸 𝐺 ′ + 0,114 𝐸 𝐵 ′ • rozdílové chrominanční složky: 𝐸 𝑅 ′ − 𝐸 𝑌 ′ = 𝐸 𝑅 ′ − 0,299 𝐸 𝑅 ′ − 0,587𝐸 𝐺 ′ − 0,114 𝐸 𝐵 ′ = 0,701𝐸 𝑅 ′ − 0,587𝐸 𝐺 ′ − 0,114 𝐸 𝐵 ′ 𝐸 𝐵 ′ − 𝐸 𝑌 ′ = 𝐸 𝐵 ′ − 0,299 𝐸 𝑅 ′ − 0,587𝐸 𝐺 ′ − 0,114 𝐸 𝐵 ′ = 0,299𝐸 𝑅 ′ − 0,587𝐸 𝐺 ′ + 0,886 𝐸 𝐵 ′ • v modelu 𝑌𝐶 𝑅 𝐶 𝐵 je možné snadno pracovat s faktem, že lidské zrakové ústrojí je málo citlivé na barevnou informaci • složky 𝐶 𝑅 𝐶 𝐵 je možné podvzorkovat, tj. pro několik obrazových bodů můžeme použít stejnou informaci o barvě, tj. stejné hodnoty složek 𝐶 𝑅 𝐶 𝐵 • jasová informace (složka 𝑌) je přenášena pro každý obrazový bod DIGITALIZACE OBRAZU Videotechnika a multimédia 4 / ?? Kamil Říha Vysoké učení technické v Brně Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Prokládané řádkování lichý půlsnímek (25 FPS) sudý půlsnímek (25 FPS) výsledný snímek 50i FPS 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 24 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 i – interlace, prokládaný FPS: Frames Per Second DIGITALIZACE OBRAZU Videotechnika a multimédia 5 / ?? Kamil Říha Vysoké učení technické v Brně Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Vzorkování 4:4:4 pro SD matice 𝑌, 𝐶 𝑅, 𝐶 𝐵 mají stejnou velikost frekvence vzorkování každého ze tří kanálů odpovídá pro 625/50i 625 ∙ 864 = 540 000 pixelů za 1 s je vzorkováno 25 celých snímků, takže 540 000 ∙ 25 = 13,5 ∙ 106 vzorků za 1 s pouze 720 chrominančních vzorků na řádku je aktivních, zbytek je tzv. digitální zatemnění, ve kterém je možné přenášet doplňková data (zvuk, teletext, titulky, … ) DIGITALIZACE OBRAZU Videotechnika a multimédia 6 / ?? Kamil Říha Vysoké učení technické v Brně Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Šablona filtru jednoho kanálu při vzorkování 4:4:4 By Recommendation ITU-R BT.601-7, International Telecommunication Union, ITU-R, 2011 f [MHz] útlum[dB] DIGITALIZACE OBRAZU Videotechnika a multimédia 7 / ?? Kamil Říha Vysoké učení technické v Brně Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Vzorkování 4:2:2 pro SD matice 𝑌, 𝐶 𝑅, 𝐶 𝐵 mají shodné vertikální rozlišení, chrominanční mají poloviční horizontální rozlišení frekvence vzorkování chrominančního kanálu odpovídá pro 625/50i 625 ∙ 864/2 = = 625 ∙ 432 = 270 000 pixelů, tj. 270 000 ∙ 25 = 6,75 ∙ 106 vzorků za 1 s pouze 360 chrominančních vzorků na řádku je aktivních, zbytek je tzv. digitální zatemnění, ve kterém je možné přenášet doplňková data (zvuk, teletext, titulky, … ) DIGITALIZACE OBRAZU Videotechnika a multimédia 8 / ?? Kamil Říha Vysoké učení technické v Brně Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Šablona filtru chrominančního kanálu při vzorkování 4:2:2 By Recommendation ITU-R BT.601-7, International Telecommunication Union, ITU-R, 2011 útlum[dB] f [MHz] DIGITALIZACE OBRAZU Videotechnika a multimédia 9 / ?? Kamil Říha Vysoké učení technické v Brně Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Vzorkování 4:1:1 matice 𝑌, 𝐶 𝑅, 𝐶 𝐵 shodné vertikální rozlišení, chrominanční mají čtvrtinové horizontální rozlišení DIGITALIZACE OBRAZU Videotechnika a multimédia 10 / ?? Kamil Říha Vysoké učení technické v Brně Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Vzorkování 4:2:0 matice 𝐶 𝑅, 𝐶 𝐵 mají poloviční horizontální i vertikální rozlišení oproti 𝑌 DIGITALIZACE OBRAZU Videotechnika a multimédia 11 / ?? Kamil Říha Vysoké učení technické v Brně Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Datový tok • jednotlivé vzorky řádku 4:2:2 uspořádané do časového multiplexu: • datové toky pro různé bitové rozlišení a modely vzorkování: pixel 1 pixel 2 pixel 3 pixel 4 pixel 5 pixel 6 pixel 7 … CR Y CB Y CR Y CB Y CR Y CB Y CR Y CB 4:4:4 4:2:2 8 bitů 𝑌: 13,5 𝑀𝐻𝑧 ∙ 8 𝑏𝑖𝑡 = 108 𝑀𝑏𝑖𝑡 𝑠 𝐶 𝑅: 13,5 𝑀𝐻𝑧 ∙ 8 𝑏𝑖𝑡 = 108 𝑀𝑏𝑖𝑡 𝑠 𝐶 𝐵: 13,5 𝑀𝐻𝑧 ∙ 8 𝑏𝑖𝑡 = 108 𝑀𝑏𝑖𝑡 𝑠 = 324 𝑀𝑏𝑖𝑡/𝑠 𝑌: 13,5 𝑀𝐻𝑧 ∙ 8 𝑏𝑖𝑡 = 108 𝑀𝑏𝑖𝑡 𝑠 𝐶 𝑅: 6,75 𝑀𝐻𝑧 ∙ 8 𝑏𝑖𝑡 = 54 𝑀𝑏𝑖𝑡 𝑠 𝐶 𝐵: 6,75 𝑀𝐻𝑧 ∙ 8 𝑏𝑖𝑡 = 54 𝑀𝑏𝑖𝑡 𝑠 = 216 𝑀𝑏𝑖𝑡/𝑠 10 bitů 𝑌: 13,5 𝑀𝐻𝑧 ∙ 10 𝑏𝑖𝑡 = 135 𝑀𝑏𝑖𝑡 𝑠 𝐶 𝑅: 13,5 𝑀𝐻𝑧 ∙ 10 𝑏𝑖𝑡 = 135 𝑀𝑏𝑖𝑡 𝑠 𝐶 𝐵: 13,5 𝑀𝐻𝑧 ∙ 10 𝑏𝑖𝑡 = 135 𝑀𝑏𝑖𝑡 𝑠 = 405 𝑀𝑏𝑖𝑡/𝑠 𝑌: 13,5 𝑀𝐻𝑧 ∙ 10 𝑏𝑖𝑡 = 135 𝑀𝑏𝑖𝑡 𝑠 𝐶 𝑅: 6,75 𝑀𝐻𝑧 ∙ 10 𝑏𝑖𝑡 = 67,5 𝑀𝑏𝑖𝑡 𝑠 𝐶 𝐵: 6,75 𝑀𝐻𝑧 ∙ 10 𝑏𝑖𝑡 = 67,5 𝑀𝑏𝑖𝑡 𝑠 = 270 𝑀𝑏𝑖𝑡/𝑠 DIGITALIZACE OBRAZU Videotechnika a multimédia 12 / ?? Kamil Říha Vysoké učení technické v Brně Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Vysoké rozlišení – HD (High Definition) • definován v doporučení ITU-R BT.709-6 (International Telecommunication Union) • vzorkování videosignálu pro současné TV přenosové soustavy • charakteristika obrazové matice: • poměr stran: 16:9 • poměr stran jednoho pixelu: 1:1 (čtverec) • vzorkovací mřížka: ortogonální • počet vzorků na aktivním řádku: 1920 • počet aktivních řádků v jednom snímku: 1080 • luminanční (jasový) kanál: 𝐸 𝑌 ′ = 0,2126 𝐸 𝑅 ′ + 0,7152𝐸 𝐺 ′ + 0,0722 𝐸 𝐵 ′ • a od něj se odvíjející chrominanční složky 𝐶 𝑅 𝐶 𝐵 • dále jsou ve standardu stanoveny: • souřadnice referenčních barev RGB v prostoru CIE 1931 • nelineární (exponenciální) korekce opto-elektronické přenosové funkce • kvantování (všechny úrovně nejsou využity pro obrazová data, ale např. pro časování ) DIGITALIZACE OBRAZU Videotechnika a multimédia 13 / ?? Kamil Říha Vysoké učení technické v Brně Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Vysoké rozlišení – HD (High Definition) formát snímkování snímání [Hz] přenos 60/P 60 nebo 60/1.001 progresivně progresivní 30/P 30 nebo 30/1.001 progresivně progresivní 30/PsF 30 nebo 30/1.001 progresivně segmentovaný snímek 60/I 30 nebo 30/1.001 prokládaně prokládaný 50/P 50 progresivně progresivní 25/P 25 progresivně progresivní 25/PsF 25 progresivně segmentovaný snímek 50/I 25 prokládaně prokládaný 24/P 24 nebo 24/1.001 progresivně progresivní 24/PsF 24 nebo 24/1.001 progresivně segmentovaný snímek • progresivní: jeden celý snímek bez jakéhokoli prokládání • prokládaný: střídavě sudé a liché řádky v separátních (půl)snímcích • segmentovaný snímek: progresivně nasnímaný obraz, přenášený ve dvou separátních prokládaných půlsnímcích • varianty xx/1,001 byly zavedeny kvůli modulování při přenosu v soustavě NTSC (bylo nutné o něco málo změnit FPS, aby lépe vycházely poměry k nosné zvuku ve smyslu vzájemných intermodulací) DIGITALIZACE OBRAZU Videotechnika a multimédia 14 / ?? Kamil Říha Vysoké učení technické v Brně Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Ultra High Definition (UHD) 625 720 1080 2160 4320 SD HD ready full HD 4K UHD 8K UHD DIGITALIZACE OBRAZU Videotechnika a multimédia 15 / ?? Kamil Říha Vysoké učení technické v Brně Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Studiová rozhraní • jsou definována pro přenos nekomprimovaného obrazového signálu • existuje několik standardů, zejména podle • typu přenosu: • paralelní: 25 pinový port pro SD, 93 pinů pro HD • sériová: multiplex přenášený po koaxiálním, nebo optickém kabelu • rozlišení: SD, HD • definovány v různých standardech ITU (viz tabulka dále) DIGITALIZACE OBRAZU Videotechnika a multimédia 16 / ?? Kamil Říha Vysoké učení technické v Brně Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Specifikace studiových rozhraní aktivní rozlišení [šířka×výška] celkové rozlišení [šířka×výška] poměr stran snímkový kmitočet [Hz] vzorkování kanálu Y [MHz] SD nebo HD paralelní sériový 720×576p 864×625p 4:3 50 27 SDTV - BT.1362 1280×720p 1650×750p 16:9 59,94 74,176 HDTV SMPTE 274M - 1280×720p 1650×750p 16:9 60 74,25 HDTV SMPTE 274M - 1920×1080p 2200×1125p 16:9 59,94 148,35 HDTV BT.1120, SMPTE 274M - 1920×1080p 2200×1125p 16:9 60 148.5 HDTV BT.1120, SMPTE 274M HDTV BT 1120 BT 1120 1920×1080p 2376×1125p 16:9 50 148,5 HDTV BT.1120 - 1920×1080i 2376×1250i 16:9 25 74,25 SDTV720×480i 858×525i 4:3 29,97 13,5 SDTV 720×480p 858×525p 4:3 59,94 27 SDTV 720×576i 864×625i 4:3 25 13,5 SDTV 960×480i 1144×525i 16:9 29,97 18 SDTV 960×576i 1152×625i 16:9 25 18 HDTV 1920×1080i 2200×1125i 16:9 29,97 74,176 HDTV 1920×1080i 2200×1125i 16:9 30 74,25 BT656, BT799 SMPTE 125M BT656, BT799 BT.1362, SMPTE 294M BT656, BT799 BT.656, BT.799 - BT.1120, SMPTE 274M BT.1120, SMPTE 292M BT 1302, BT 1303, SMPTE 267M BT 1302, BT 1303 BT.1302, BT.1303 BT.1302, BT.1303 BT 1120, SMPTE 292M BT 1120, SMPTE 274M DIGITALIZACE OBRAZU Videotechnika a multimédia 17 / ?? Kamil Říha Vysoké učení technické v Brně Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Plně analogová rozhraní • kompozitní video: barevný video stream namodulovaný na jeden fyzický kanál • rozlišení: 480i, 576i • S-video: jasový a chrominanční signál jsou přenášeny po separátních vodičích (3, 4), zbylé dva jsou GND • existují další varianty (7, 9 pinů) • komponentní video: jeden jasový a dva chrominanční kanály • maximální rozlišení: 2160p • SCART (Syndicat des Constructeurs d'Appareils Radiorécepteurs et Téléviseurs): • navržen pro přenos SD videa i obousměrného audia • 21 pinů • obsahuje kompozitní i komponentní video DIGITALIZACE OBRAZU Videotechnika a multimédia 18 / ?? Kamil Říha Vysoké učení technické v Brně Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Rozhraní Video Graphics Array (VGA) • uvedeno 1986 • pro spotřební elektroniku • analogový přenos video signálů RGBHV (red, green, blue, horizontal sync, vertical sync) a digitálních dat pro základní komunikaci mezi zařízeními (informace o rozlišení, natočení, gama korekce…) • pouze analogový přenos • konektor DE-15 • maximální rozlišení 2048×1536 • napájení 5V ± 5 % min. 300 mA max. 1A • 15 pinů • délka kabelu do cca 10 - 15 m • v současnosti zastaralý • možná pasivní konverze na DVI-I, DVI-A By Duncan Lithgow and Mobius via Wikimedia Commons from Wikimedia Commons DIGITALIZACE OBRAZU Videotechnika a multimédia 19 / ?? Kamil Říha Vysoké učení technické v Brně Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Rozhraní Digital Flat Panel (DFP) • uvedeno 1998 • pro spotřební elektroniku • nekomprimovaný přenos video dat z PC do monolitického zobrazovače • pouze digitální přenos • sériový protokol • 3×8 bitů (kanály RGB) • 20 pinů • délka kabelu do 5 m • v současnosti už prakticky nepoužívaný • je možná pasivní konverze na DVI • maximální rozlišení 1280×1024 By Max Smith via Wikimedia Commons from Wikimedia Commons DIGITALIZACE OBRAZU Videotechnika a multimédia 20 / ?? Kamil Říha Vysoké učení technické v Brně Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Rozhraní Digital Visual Interface (DVI) • uvedeno 1999 • pro spotřební elektroniku, nekomprimovaný přenos • analogový i digitální přenos • založen na DFP, značně vylepšen: více formátů, podpora šifrování • sériový protokol TMDS • délka kabelu do cca 10 – 15 m • obsahuje dvě TMDS linky, každá max. 165 MHz • maximální rozlišení 1915 x 1436 pixelů (4:3), 2098 x 1311 (16:10) • DVI-D: pouze digitální • DVI-I: digitální i analogový signál By Mobius and Rumczeis via Wikimedia Commons from Wikimedia Commons analog DIGITALIZACE OBRAZU Videotechnika a multimédia 21 / ?? Kamil Říha Vysoké učení technické v Brně Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Transition-minimized Differential Signaling (TMDS) By Wdwd via Wikimedia Commons from Wikimedia Commons kabel kódování 8b/10b dekódování 10b/8b vysílač přijímač 8 Bit R 8 Bit G 8 Bit B 8 Bit R 8 Bit G 8 Bit B časování zdroj (grafická karta) displej časování při kódování jsou přidány redundantní bity tak, aby měl výsledný signál nulovou SS složku a aby byl minimalizovaný počet přechodů 0/1 (1/0) DIGITALIZACE OBRAZU Videotechnika a multimédia 22 / ?? Kamil Říha Vysoké učení technické v Brně Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Rozhraní High-Definition Multimedia Interface (HDMI) • uvedeno 2002 • pro spotřební elektroniku, nekomprimovaný přenos • digitální přenos • založen na DVI, značně vylepšen: vyšší rozlišení, přenos zvuku, zpětný audio kanál, HDR metadata, … • sériový protokol TMDS • délka kabelu bez zesilovačů do cca 15 m • zpětně kompatibilní s DVI (single link) • typ A: 19 pinů (analogie k single link DVI) • typ B: 29 pinů, dvojnásobná šířka pásma pro UHD (zatím se nepoužívá) • max. rozlišení: 4K (HDMI 2.0, 2013) • typ C a D: menší varianty typu A • typ E: aretace kvůli vibracím, lepší krytí • existuje několik verzí protokolu lišících se podporou max. rozlišení, počtem audio streamů… • fuknce CEC: Consumer Electronics Control, kdy je možné jedním ovladačem řídit přes HDMI několik zařízení By Jan deno via Wikimedia Commons from Wikimedia Commons DIGITALIZACE OBRAZU Videotechnika a multimédia 23 / ?? Kamil Říha Vysoké učení technické v Brně Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Rozhraní Display Port (DP) • uvedeno 2006 • pro spotřební elektroniku, nekomprimovaný přenos • plně digitální paketový šifrovaný přenos • umožňuje přenos vyššího rozlišení a samozřejmě doplňkových dat • 20 pinů • délka kabelu do cca 15 m (1920×1080) • délka kabelu do cca 3 m (2560×1600 ) • omezeně zpětně kompatibilní s HDMI a DVI (postačí pasivní adaptér), obráceně je nutná aktivní konverze • maximální rozlišení: 8K • možnost připojení více monitorů pomocí jednoho konektoru • varianty mini a mikro (novinka) By Belkin+Abisys and Tosaka via Wikimedia Commons from Wikimedia Commons 135791113151719 2468101214161820 DIGITALIZACE OBRAZU Videotechnika a multimédia 24 / ?? Kamil Říha Vysoké učení technické v Brně Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Děkuji za pozornost