Možnosti poznání duchovního života – funerální archeologie Zdrojevědeckých informací Etikavědecképráce Renáta Přichystalová  Pohřební archeologie/ Funerary/Burial Archaeology/Mortuary archaeology/Bestattungs- archäologie  Archeologie smrti/ Archaeology of Death and Burial Funerální archeologie Funerální archeologie je odvětví archeologie, které je zaměřeno na studium o zacházení s mrtvými; jak se budovaly/udržovaly památky na mrtvých. Zahrnuje studium lidských pozůstatků, jejich pohřebních kontextů a od jednotlivých hrobů až po monumenty v krajině, které s pohřebními rituály / se smrtí souvisí. Funerální archeologie Zkoumá vývoj pohřebních forem a zvyklostí zaniklých společností:  vývoj organizace pohřebních areálů  způsoby pohřbívání (inhumace, kremace, birituální …)  budování míst posledního odpočinku (hrobové jámy, mohyly, domy mrtvých, hrobky, mauzolea, momeria, symbolická místa pohřbu atd.)  post-funerální praktiky  rekonstrukce pohřebních obřadů Funerální archeologie Kooperujúcí vědní obory:  thanatologie; antropologie; tafonomie; paleopatologie; paleoparazitologie; paleogenetika; paleoserologie; izotopové analýzy (strava, původ); geochemické analýzy; radiokarbonové analýzy; paleodemografie; etnoarcheologie; etnografie; religionistika; historie; experimentální archeologie … Funerální archeologie Přidaná hodnota studia funerální archeologie:  demografie  zdravotní stav populace (nemoci, zátěže, stresové faktory)  strava (výživová strategie)  hygiena  sociální stratifikace společnosti  kontakty s jinými kulturními oblastmi  základní obrysy obrazu náboženství Funerální archeologie Funerální archeologie The Oxford Handbook of the Archaeology of Death and Burial Editoři: Liv Nilsson Stutz Sarah Tarlow Oxford University Press 2013 I-15139 https://academic.oup.com/edited-volume/38604 Funerální archeologie The Archaeology of Death and Burial Autor: Mike Parker Pearson Sutton Publishing Limited 1999 https://en.wikipedia.org/wiki/The_Archaeology_of_Death_and_Burial Children, death and burial : archaeological discourses Autoři: Eileen M. Murphy, Mélie Le Roy Oxford: Oxbow books, 2017 Exploring Death Understanding the Life of Neolithic Societies in the Western Mediterranean Imprint: Oxbow Books Series: Studies in Funerary Archaeology Pages: 304 Illustrations: 180 b/w and color illustrations ISBN: 9798888571415 Published: 15th May 2025 Casemate UK Academic https://www.pen-and-sword.co.uk/Exploring-Death-Hardback/p/52160 BOUZEK, J. 1982: K otázce využití etnografických paralel při studiu pohřebního ritu v archeologii. Archeologické rozhledy 34, 200–203. ČERNÝ, V. 1995: Význam tafonomických procesů při studiu pohřebního ritu. Archeologické rozhledy 46, 301-313. GIBSON, A. –SIMPSON, D. (Eds.) 1998: Prehistoric Ritual and Religion. Sutton Publishing. CHAMBERLAIN, A. 1994: Human Remains. Interpreting the past. London. KREKOVIČ, E. (ed.) 1993: Kultové a sociálne aspekty pohrebného rítu od najstarších čias po súčasnosť. Bratislava. LUTOVSKÝ, M. 1996: Hroby předků. Sonda do života a smrti dávných Slovanů. Praha. METCALF, P. – HUNTINGTON, R. 1991: Celebrations of Death. The Anthropology of Mortuary ritual. Cambridge. NEUSTUPNÝ, E. 1983: Demografie pravěkých pohřebišť. Praha. SOFAER-DEREVENSKI, J. 2000: Children and Material Culture. London – New York. TICHÝ, R. – ŠTULC, O. (Eds.) 2010: Hroby, pohřby a lidské pozůstatky na pravěkých a středověkých sídlištích. Hradec Králové. UNGER, J. 2006: Pohřební ritus 1. až 20. století v Evropě z antropologicko-archeologické perspektivy. Brno. Zdrojevědeckých informací  https://ezdroje.muni.cz/  discovery.muni.cz https://eds.p.ebscohost.com/eds/search/basic?vid=0&si d=a39af15a-7382-4588-88c3-0d2a891af510%40redis  Knihovna FF MU https://knihovna.phil.muni.cz/katalogy-a- zdroje/prehled-doporucenych-zdroju  Knihovní katalogy https://www.knihovny.cz/ https://www.worldcat.org/cs https://kvk.bibliothek.kit.edu/?digitalOnly=0&embedFu lltitle=0&newTab=0 Zdrojevědeckých informací https://knihovna.phil.muni.cz/katalogy-a-zdroje/prehled-doporucenych-zdroju Web of Science  od r. 1960 fungoval Science Citation Index (SCI) pod Institute of Scientific Information (ISI)  v r. 1997 začala svou činnost– internetová modifikace databází ISI - Web of Science  v r. 2001 byl vyvinut Web of Knowledge – s více oddíly: časopisecké databáze, citační databáze, patentová databáze, specializovaná dtb. chemických sloučenin, genetického sekvenování apod.  přístup na WOK je zpoplatněn  z MU je možný vstup k omezenému množství databází na stránkách http://ezdroje.muni.cz/prehled/zdroj.php?id=61&lang=cs  musíte být zapojeni v síti MU anebo přes vzdálený přístup  Portál elektronických informačních zdrojů Zdrojevěeckých informací SCOPUS • Scopus je nejrozsáhlejší evropskou databází abstraktů a citací odborné recenzované literatury a kvalitních webových zdrojů.  Bibliografická a citační databáze vznikla v roce 2004  Vysoký důraz dává na funkce umožňující sledování, analyzování a vizualizaci výzkumu. Je navržena tak, aby pomáhala vědcům nalézt přesně to, co potřebují. Rychlý, jednoduchý a komplexní – Scopus představuje spolehlivý nástroj, určený k přesnému vyhledávání v odborné literatuře.  Více informací o databázi Scopus naleznete na webové stránce https://www.scopus.com/home.uri  V roce 2008 byla databáze SCOPUS vybrána Radou pro výzkum, vývoj a inovace jako jeden z dalších zdrojů pro hodnocení výsledků vědy a výzkumu institucí v České republice. The European Reference Index for the Humanities and the Social Sciences (ERIH PLUS) • vznik 2008 pod patronátem organizace European Science Foundation (ESF) • zpočátku orientovaná pouze na humanitní vědy • v roce 2014 byla přesunuta pod patronaci Norwegian Social Science Data Services (NSD) a začaly být sledovány i výsledky sociálních věd • od 9. července 2014, je ERIH PLUS otevřena pro přijetí nových odborných periodik • https://kanalregister.hkdir.no/publiseringskanaler/erihplu s/ • Google Scholar  volně přístupný webový vyhledávač, spadající pod společnost Google  indexuje plné texty nebo metadata z odborné literatury přes řadu formátů a oborů  poprvé spuštěn v beta verzi v listopadu 2004  výzkumníci odhadují, že v květnu 2014 obsahoval zhruba 160 milionů dokumentů Sociální sítě  speciálně vytvořené pro vědeckou komunitu  umožňují nahrávat a sdílet odborné práce, sledovat jejich dosah a sledovat výzkum v daném oboru  mají uživatelům usnadnit vzájemnou komunikaci a spolupráci a umožnit bezplatný přístup k vědecké literatuře Academia.edu  byla založena v září 2008, v září 2016 měla 41 milionů uživatelů a 15 milionů nasdílených prací ResearchGate Spuštěna v 2008, v září 2011 čítala cca 1 400 000 uživatelů ze 192 zemí světa Etikavědecképráce  Bernská konvence 1886: Bernská úmluva o ochraně literárních a uměleckých děl (The Berne Convention for the Protection of Literary and Artistic Works)  Všeobecná copyrightová konvence – Universal Copyright Convention (UCC) – 1952, Ženeva  Pro podporu ochrany duševního vlastnictví vznikla při OSN v roce 1967 Světová organizace duševního vlastnictví se sídlem v Ženevě (World Intellectual Property Organization, WIPO).  Copyright ©  Český autorský zákon –Zákon č. 121/2000 Sb. ve znění pozdějších novelizací - Masarykova Univerzita: autorské právo – Václav Stupka: https://is.muni.cz/do/fsps/e- learning/legislativa/AP-fsps.pdf Etika – tradiční filozofická disciplína; zkoumá dobro, morálku, morální jednání a jeho normy - je to obor zabývající se správným jednáním v rámci lidského společenství - Etický kodex české pedagogické vědy a výzkumu (Průcha – Švaříček 2009) https://journals.muni.cz/pedor/article/view/1225 https://www.researchgate.net/publication/266405533_Eticky_kodex_ceske_ pedagogicke_vedy_a_vyzkumu Co je příčinou neetického jednání vevědě?  Nadměrná ctižádost  Malá sebekritičnost  Bezcharakternost  Nedostatek obyčejné lidské slušnosti  Nezřízená snaha zvýšit svoji vědeckou prestiž a proslulost  Neznalost pravidel  Shoda náhod  Cesta do pekla dlážděná dobrými úmysly  Neúměrný tlak na výkon (publikace, granty, přednášky) – z vědců/kyň se stávají falešní hráči kafemlejnkové hry na body - Sborníky jsou vykazovány jako monografie - Zakládání vlastních recenzovaných časopisů - Redundance publikačních výstupů - Připisování spoluautorů … Pokud na tuto hru přistoupí – publikují příliš často i banální výsledky – přicházejí o akademickou reputaci a prestiž Pokud na hru nepřistoupí – nebezpečí, že brzy nebudou mít podmínky pro to dělat dobrou vědu Pročvědci/kyněpodvádějí? 1. Jiní badatelé/lky ve své práci navazují na námi publikované výstupy. Zkreslené publikace vedou k plýtvání časem a zdroji kolegů, kteří se snaží naše výsledky marně zopakovat nebo rozvíjet. Záměrné zkreslování kvality a kvantity výstupů znamená přisvojení si zdrojů a prestiže na úkor těch, kteří se neetického jednání nedopouštějí. U plagiátorství jde o přímé poškození práv kolegů/gyň. Etické zásady 2. Výsledky bádání mají často dopad na celou společnost, neboť se stávají zdrojem doporučení při praxi nebo dalšího vzdělávání. Nesprávné či neúplné výsledky/metodické postupy mohou vést k přímému poškození samotných studentů, kteří jsou na univerzitních pracovištích vedeni neeticky smýšlejícími pedagogy. Etické zásady 3. Nedodržením etických standardů výzkumu ohrožujeme i sebe, riskujeme vyloučení z přístupu ke grantům, ztrátu zaměstnání i dobrého jména. - Podezření na neetické konání u kolegy/gyně – za určitých okolností nastupuje riziko, že se staneme spolupachatelem tohoto neetického konání Etické zásady 1. HRUBÉ PORUŠOVÁNÍ VĚDECKÉ ETIKY (scientific misconduct) Fabrikace, falzifikace, plagiátorství, připisování autorů, duplicitní publikování, falešné/nepravdivé posouzení textu, grantu v recenzním posudku – tzv. střet zájmu 2. SPORNÉ VĚDECKÉ POSTUPY ( questionable research pratices) Rozdělení výsledků z jednoho výzkumu do dvou článků (salámové publikování), recyklování textů, vzájemné (reciproční) citování spřízněných kolegů, nepřiznaný konflikt zájmů Dvě kategorie neetického jednání Některé termíny, které jsou / nejsou spojenys neetickými praktikami vevědě a kteréčasto nejsou studentychápány správně Kompilát Dílo, které neobsahuje (většinou) originální prvky; vzniklo sloučením závěrů z jiných použitých prací Není považován za vědeckou práci; může však sloužit jako informační přehled o určitém tématu Kompilát Parafráze Vyjadřuje myšlenku z cizího díla použitím vlastních slov a opisů Parafrázování je ve vědeckých textech povoleno; nutné je dodržet řádné citování originálu Parafráze Falzum Úmyslné padělání Záměrné uvádění nepravd Falzum Plagiát https://www.universitas.cz/tema/6826- nikoli-represe-ale-prevence-plagiatorstvi-je- klicova-vysvetluji-experti Úmyslné vydávání cizího díla za vlastní Nedůsledné citování použitých zdrojů a pramenů Neuvedení / necitování těchto zdrojů Plagiát Slovo plagiát je odvozeno od latinského plagiarius, byl to ten, kdo unesl svobodnou osobu do otroctví, což římské právo trestalo bičováním (plaga – rána, úder, náraz). Toto trefné přirovnání poprvé použil římský básník Marcus Valerius Martialis v 1. století AD, když jakýsi Fidentinus recitoval jeho básně jako své vlastní. ČSN ISO 5127 (2003): Informace a dokumentace – Slovník (mezinárodní norma má usnadnit mezinárodní komunikaci v oblasti informací a dokumentace). Popisuje plagiát jako „představení duševního díla jiného autora, půjčeného nebo napodobeného vcelku nebo zčásti, jako svého vlastního“. Ochrana se týká uměleckého a vědeckého díla, „které je jedinečným výsledkem tvůrčí činnosti“. Opakované využití textu z vlastního díla bez řádného uvedení původního /primárního zdroje I vlastní texty je nutno citovat Autoplagiát Plagiátorství na univerzitách: Studentské Učitelské Komerční Známé případy  Zdeněk Sovák, soudce Nejvyššího soudu, Libor Nedorost, člen Nejvyššího státního zastupitelství, a vysokoškolský učitel Vladislav Větrovec, čelili obvinění, že opisovali a publikovali pod svými jmény cizí odborné texty. Pražský soud však soudní stíhání zastavil, neboť došlo k soudem schválenému narovnání s poškozeným nakladatelstvím a autory. Součástí dohody byl závazek omluvit se ve dvou nejčtenějších právnických periodikách a rovněž, že každý složí částku 100 000 Kč, která měla být použita na pomoc obětem trestných činů. Soudce Obvodního soudu pro Prahu 10, Roman Podlešák, k tomu uvedl „Zastavení stíhání je pravomocné, na všechny tři bude hleděno jako na osoby bezúhonné.“.  Diplomová práce Jitky Wiszczorové, která byla i přes to, že komise byla na plagiát upozorněna, obhájena na výbornou v roce 2011 na Vysoké škole podnikání v Ostravě. Škola ignorovala dodané odkazy a argumentovala tím, že systém Theses.cz neodhalil shodu. Převzatých textů je asi 90 %. Členové zkušební komise s reportéry České televize odmítli mluvit; vedoucí práce, jímž byl rektor VŠP Vladimír Krajčík, redaktora ČT osobně vykázal z budovy školy.  Proděkan Právnické fakulty ZČU v Plzni Ivan Tomažič opsal desítky stran z jiné do své disertační práce. I oponentský posudek disertace, který vypracoval děkan Jaroslav Zachariáš, byl plagiátem.  Někdejší ministr vnitra Milan Chovanec opsal část úvodu své bakalářské práce ze středoškolských maturitních otázek (ZČU). Někdejší ministryně spravedlnosti Taťána Malá opisovala bez uvedení zdrojů v obou svých diplomových pracích.  Etická komise FF UK došla k závěru, že se bývalý prorektor UK, historik Martin Kovář dopustil plagiátorství, když ve svých několika pracích zveřejněných přibližně během opisoval a používal rozsáhlé části z jiného díla, od jiných autorů. Podle stanoviska etické komise získal tituly docenta a profesora neoprávněně, na prorektorskou funkci rezignoval v prosinci 2018, nadále však působí na VŠE.  Zdeněk Ondráček, poslanec za KSČM, opisoval ve své disertační práci. Dle vyjádření UPOL, na níž práci v roce 2011 obhájil, "většinu teoretické části, která tvoří více než polovinu textu, sestavil jako kompilát" z jiných zdrojů, aniž by uvedl, že jde o citace. Ondráček v textu čerpal mimo jiné z bakalářských a diplomových prací jiných studentů.  ZDROJ: https://cs.wikipedia.org/wiki/Plagi%C3%A1t Odhalování plagiátů na MU S plagiátorstvím je spojena otázka, jak plagiáty vyhledávat. Na Masarykově univerzitě slouží k odhalování potenciálních plagiátů speciální aplikace, která je implementována v Informačním systému MU. Systém na odhalování plagiátů umožňuje vzájemné srovnávání dokumentů, které jsou součástí jeho databáze. Pomocí funkce „jako vejce vejci“ je možné najít k danému dokumentu dokumenty obsahově podobné, tedy potenciální plagiáty. Tento nástroj mohou využívat vyučující, administrativní pracovníci i studenti. V ČR je pro odhalování plagiátů v provozu systém Theses.cz, jenž je provozován také Masarykovou univerzitou a který používají rovněž ostatní české, moravské a slezské univerzity. Obdobou je systém Odevzdej.cz, jenž opět provozuje Masarykova univerzita a který slouží ke zkoumání plagiátů v seminárních pracích. Jak se vyhnout plagiátorství: https://www.universitas.cz/tema/6826-nikoli- represe-ale-prevence-plagiatorstvi-je-klicova- vysvetluji-experti https://www.muni.cz/o- univerzite/uredni-deska/plagiatorstvi Za plagiátorství lze považovat úmyslné kopírování cizího textu a jeho vydávání za vlastní, nedbalé nebo nepřesné citování použité literatury, opomenutí citace (byť neúmyslné) některého využitého zdroje. Při vytváření odborných textů v rámci studia je proto nezbytné seznámit se s pravidly citační a publikační etiky. Nejčastěji užívané citační styly včetně citační normy ISO 690 jsou zpracovány např. v Metodice tvorby bibliografických citací Zdroj:http://letstrololol.cz/obrazek/12219-tata-netata-pres- zakony-nejede-vlak https://www.facebook.co m/photo/?fbid=111864735 3601243&set=a.459305436 202108