Popraviště a popravčí právo ve středověku Šibenice · Poloha v krajině: na vyvýšeném místě, při důležité cestě jako výstraha · Potupná smrt · Dlouhý let (zapříčinilo stržení vazu) x krátký let (dlouhá a bolestivá smrt) · Odsouzenému mohla být pod nohami podtržena stolička, později mohl být posazen na koně nebo povoz, nebo výklopné dno · Buď dřevěná konstrukce nebo se zděnou podezdívkou · Popravení byli pohřbení buď přímo u šibenice nebo na neposvěcené půdě (za zdí hřbitova) · Nebylo pravidlem, aby u takového pohřbu byl kněz nebo se dodržoval nějaký pohřební ritus (např. ve Slavkově u Brna lidské kosti poházené v jámě zahloubené do dna šibenice) · Typy šibenic: kolenová šibenice, asi takový nejznámější typ; šibeniční kříž; třísloupová nebo dvousloupová šibenice; šibenice terasová; šibenice studničního typu · Zanechávají po sobě hmotné archeologické doklady a vyskytují se i v místních názvech (Šibeniční vrch, Šibeničák) Stínadla · Velmi honosná smrt jen pro vybrané (zejména pro šlechtu) · Meč byl v tomto případě velmi důležitým symbolem · Stínadla po sobě z pravidla nezanechávají hmotné archeologické doklady, pouze v místních názvech se tento pojem objevuje · Tento typ popravy se mohl vykonávat na terasovitých šibenicích nebo pouze na špalku · Zde již kněz mohl být, ale nemusel · Poloha v krajině: návrší, poblíž cesty, případně přímo u šibenice · Hlavy popravených mohly být napíchnuté na kůl a “vystavené” Pranýř · Z pravidla dřevěná konstrukce · Sloužilo spíše pro postrašení a jako hanba za nějaké lehčí činy · Pranýř stál na frekventovanějším místě jako bylo třeba náměstí · Trestala spíše společnost, každý si na provinilce mohl ukázat a plivnout Lámání v kole · Dlouhá a bolestivá smrt · Kolo bylo mimo obytnou část města a jako jiné typy popravišť stály podél cest či na návrší · Těla na kolech mohla být do té doby, dokud neopadala nebo neprobíhala další poprava Mučení · Probíhalo ve sklepeních hradů či radnic · Trvalo do té doby, dokud se daná osoba nepřiznala a až teprve poté probíhala případná poprava · Je o tom mnoho záznamu v městských knihách Kat · Velmi kontroverzní postava ve společnosti · Zacházel se smrtí a lidé se ho štítili nebo báli · Z blízkého východu je dokonce záznam, že kat při sobě musel nosit zvoneček, aby se mu lidé mohli včas vyhnout · Kdo se nebál, mohl ke katovi chodit pro radu nebo obchodovat s předměty spojenými s jeho řemeslem (špagát z viselce, apod.); na takových obchodech kati bohatě vydělávali · Povolání bylo dědičné z otce na syna · Otázkou je, kdo by se chtěl provdat za kata; taková žena se uvrhla na úplný okrj společnosti · Ženy katů byly povětšinou kořenářky a podobně · Kat dostával stálý příjem a “bonusy” za vykonané popravy, později stačilo jen ukázat mučící nástroje · Jeho prací bylo mimo jiné odklízení těl sebevrahů, mršin a mrchovišť; po josefovských reformách se z nich stávali rasi · Nesměli do hospody, pouze po předešlé domluvě a souhlasu osazenstva v hospodě; v kostele měli vyhrazenou lavici · Protože neměli moc kde utrácet, kupovali si drahé oblečení a tím se dá setřít klasická novodobá představa (kožené boty, červená kápě a černá košile nebo spíš takový divný pytel) · Byli pohřbeni jako ti, které za života pohřbili na neposvěcené půdě · Zmínky o nešikovných katech: plzeňský kat Jan nesťal hlavu na první pokus a rozzuřený dav ho ubil; v Bojkovicích si stěžovali, že se vypůjčený kat po cestě zastavil na Křivoklátě a na domluvenou popravu se nedostavil; nebylo ani výjimkou, že se kat před popravou opil a na popravu nedorazil nebo si usekl ostudu · Bylo potřeba, aby se mu odsouzený neutrhl na oprátce, sťal hlavu na první dobrou a při mučení člověk mučený nezemřel příliš brzo Lokality Kadaň · Hrdelní právo se zde vykonávalo již od konce 13. století · V pozdním středověku to zde byla poměrně běžná podívaná · Stínání, oběšení, pohřbení za živa, vytržení jazyka za křivou přísahu nebo pranýř za menší přestupky na hlavním náměstí (dnes Mírové náměstí) · Cesta na popraviště začínal z náměstí, kam si pro odsouzence přišel kat i se svými pacholky (přicházel Katovou uličkou), pokračovali za vyzvánění zvonů přes Žateckou bránu na Špitálské předměstí k šibenici nebo ke špalku; výjimečně i k ostrovu Písečná hlava, kde byly roku 1519 utopeny v Ohři dvě zlodějky · K místnímu katovi se zde vztahují některé pověsti, dodnes se ve městě nachází Katova ulička i s katovým domem, ve kterém se donedávna prodávaly čaje a byla zde zřízena kavárna; zřejmě na jeho počest se tak jmenuje i florbalový tým Kati Kadaň Přimda · Šibenice s kamennou podezdívkou kruhového tvaru · Na návrší při cestě vedoucí z Plzně do Horní Falce · Hrdelní právo mohli vykonávat až do 18. století, kdy přišly v platnost josefovské reformy Lomnice u Tišnova · Měli zde stálého kata a popraviště, což byly podmínky pro ukotvení hrdelního práva ve městě · Katovna se nacházela stejně jako v Kadani na kraji obytné části města · Podél katovny byla donedávna patrná pěšina vedoucí až na Šibeniční horku