SEVERSKÁ DRAMATIKA Ludvig Holberg, Bjørnstjerne Bjørnson, Henrik Ibsen, August Strindberg Ludvig Holberg (1684–1754) - kritické hry o aktuálních problémech -autor charakterových komedií -Jeppe z Hůrky/Vršku/Kopečku (1722) -Stavovské divadlo, 1965, r. Jarolím Pleskot, hl. r. Rudolf Hrušínský -www.ceskatelevize.cz/porady/10245719005-jeppe-z-vrsku/20954215683 „Moderní průlom“ ve Skandinávii •doba realismu a naturalismu •Georg Brandes (1842-1927) – Dán, literární kritik a esejista, •1871 – přednášky na Kodaňské univerzitě o soudobé evropské literatuře: •„Det, at en Literatur i vore Dage lever, viser sig i, at den sætter Problemer under Debat“ • •„Literatura má předkládat problémy k diskuzi.“ • •vychází z: Ludwig Feuerbach, Charles Darwin, August Comte, John Stuart Mill (Poddanství žen, 1869) •vliv mj. na Henrika Ibsena a Augusta Strindberga (Červený pokoj, 1879) • • NORSKO V 19. STOLETÍ •1380 Vstup do personální unie s Dánskem •1814 Vstup do personální unie se Švédskem •1905 Vyhlášení nezávislosti • •Ivar Aasen (1813–1896) – obrození norštiny: •landsmål (dnes nynorsk) x bokmål •1885: landsmål uznán jako druhý úřední jazyk BJØRNSTJERNE BJØRNSON (1832-1910) •držitel Nobelovy ceny 1903 •povídka Synnøve ze Slunečného návrší (1857), sbírka Selské povídky (1873) •dramata: •Král Sigurd (1862), •Redaktor (1875), •Rukavička (1883) •Ano, milujeme •tuto zemi (1859) HENRIK IBSEN (1828–1906) •počátky kariéry spjaté s bergenským Norským divadlem, pak působil v Christianii •Ibsenovo novátorství: •1) aktuální témata •2) boj pohlaví – viz Edward •Albee, Strindberg, Lars Norén •3) analytická technika: •„předtextová historie je •zpřítomněna v dialogu postav“ • HRY •PEER GYNT (1867) •hudba: Edvard Grieg •prototyp norské národní povahy •romantismus x existencialismus (4. dějství) • •NORA/DOMEČEK PRO PANENKY/DOMOV LOUTEK (Et Dukkehjem, 1879) •realistické drama, nízký počet postav (Nora + Thorvald Helmerovi, Kristina Lind, Nils Krogstad,…) • •další: DIVOKÁ KACHNA (1884), ROSMERSHOLM (1886), HEDDA GABLEROVÁ (1890)… • AUGUST STRINDBERG (1849–1912) •1879 – Červený pokoj (Röda rummet) – první švédský román •ovlivnil symbolisty, německé expresionisty, impresionisty a absurdní divadlo 20. století •znaky: autopsie, proměna dialogů, subjektivita •trojice naturalistických dramat: Otec, Slečna Julie, Věřitelé •OTEC (1887) – „moderní tragédie“, boj mezi manželi, manipulace •SLEČNA JULIE (1888) – aristokratka Julie x sluha Jean, třídní nerovnost • •po krizi inferno v 90. letech: subjektivní drama („drama jako sled výjevů“) •HRA SNŮ (1901) – symbolistní, expresionistická •další: TANEC SMRTI I-II (1900), SONÁTA DUCHŮ/SONÁTA PŘÍŠER/STRAŠIDELNÁ SONÁTA (Spöksonaten, 1907) – komorní drama, ERIK XIV. – historické •https://www.youtube.com/watch?v=ASFsdP9CmVY •televizní zpracování Hry snů (r. Ingmar Bergman): 38:45 – cca 45:10