Čeština v interkulturních souvislostech výukové materiály CJCC12 FF MU •A/ studijní materiál určený přímo klientovi (studentovi) = učebnice a cvičebnice; gramatika, gramatické přehledy, různé gram. tabulky; slovníky • •B/ metodologický materiál a příručka pro učitele, •C/ doplňkový materiál - poslech, video, interaktivní cvičení, další formy volně dostupných cvičení, e-learningová cvičení; varianty pro on-line výuku • CJCC12 FF MU •Lekce v učebnici pokrývají všechny 4 klasické aktivity: • - čtení s porozuměním - poslech s porozuměním - písemný projev - mluvení (komunikace, ústní interakce), •tzn. že cvičení nějakým způsobem rozvíjí všechny tyto dovednosti a zohledňují gramatickou správnost. •Velice často jsou rozdělené i fyzicky na učebnici a cvičebnici, popř. nějak jinak. • • CJCC12 FF MU •Většinou se u učebnice setkáte s informací pro jakou jazykovou úroveň je určená (A0 - C1). • •Další kritérium volby bude, zda se jedná o výuku češtiny v ČR, nebo v zahraničí. • •Dále pak zda je to lekce individuální, nebo skupinová; výuka v rámci univerzity (školy), nebo jazykového kurzu, popř. azylového centra nebo tzv. podnikové kurzy. • CJCC12 FF MU •Dále pak - zejména u začátečníků - budete vybírat podle mateřského jazyka: -slovanský jazyk -znalost latinky -znalost nějakého mediačního (zprostředkovacího) jazyka - •Velkou roli hraje také věk studenta (klienta) a hodinová dotace výuky/kurzu. CJCC12 FF MU •Zcela specifické mohou být materiály, které přímo připravují studenta na nějakou jazykovou zkoušku. • •U univerzitních kurzů je rozpětí velice široké od studia coby hlavního oboru; druhého oboru; jazyka, který je součástí studijního oboru; nebo jen semestr v rámci výměnného pobytu (ACTION, CEEPUS, ERSAMUS+ aj.) CJCC12 FF MU •Podle uvedených kritérií musíme vybrat vhodný studijní materiál J •Ideální totiž NEEXISTUJE L • •- rozsah učebního materiálu •- obsah témat (tematické okruhy) a struktura lekcí •- existence doprovodného/doplňujícího materiálu -existence metodického materiálu pro učitele •