Historie a přístupy
Stručná historie designového myšlení
K úspěšnému pochopení a aplikaci nového
konceptu je dobré vědět, z čeho vychází a jak se do současného stavu dostal.
Pojďme se podívat na několik zásadních milníků, které vedly k formulaci
designového myšlení tak, jak ho dnes známe.
60. léta 20. století
Teorií designu a designových metod se začali akademici vážně zabývat v 60. letech 20. Století. Konference o designových metodách v roce 1962 v Londýně odstartovala vědecký zájem o tuto oblast. (Cross, 2001) Jak už jsme zmínili, v 60. letech začal být také hojně diskutován termín wicked problems.
Pro zájemce o podrobnější vhled do historie
designové vědy doporučuji shrnující článek Nigela Crosse. (Cross, 2001)
70. léta 20. století
Diskusi o designu významně ovlivnilo 1. vydání knihy The sciences of the Artificial pozdějšího nositele Nobelovy ceny za ekonomii Herberta A. Simona v roce 1969 (Simon, 1996), ve které argumentoval, že design je způsob myšlení a že každý, kdo navrhuje nějaká řešení, od inženýrství, architektury, byznysu, práva po medicínu, se vlastně zabývá designem.
80. léta 20. století
Mezi roky 1979-1982 vyšla série tří vlivných článků (Archer, 1979; Cross, 1982; Nadler, 1980), jejichž záměrem bylo navrhnout teoretické základy pro design jako samostatnou a ucelenou disciplínu. Cross (Cross, 1982) např. vnímal design jako třetí základní oblast studia – přírodní vědy zkoumají přírodu a vesmír, humanitní obory lidskou zkušenost a design se zabývá světem vytvořeným člověkem.
Bryan Lawson po sérii experimentů navrhl, že
přírodní vědy jsou problem-focused, zatímco design je solution-focused. (Cross, 1982) V jedné z
jeho studií (Lawson,
1979) byly např. dvě skupiny studentů z magisterských oborů architektury
a přírodních věd. Ti dostali za úkol uspořádat barevné kostky na daný plánek
podle několika kritérií, z nichž některá nebyla dopředu známá, ale když měli
řešení, mohli se zeptat, jestli vyhovuje. Zatímco vědci systematicky zkoumali
všechny možnosti, jak se kostky dají uspořádat a snažili se rozkrýt strukturu
problému a definovat pravidla, architekti začali rychle zkoušet různá
uspořádání kostek a potom testovali, jestli jejich řešení vyhovuje, každá další
iterace řešení je přiblížila k vyhovujícímu řešení. Zjednodušeně, architekti/designéři se soustředili na generování
velkého množství řešení a která postupně vylepšovali a eliminovali ta, která
nefungovala (solution-focus).
Zdroj (Lawson, 1979)
90. léta 20. století
Americká designová a inovační společnost IDEO
založená v roce 1991 je považovaná za hlavního popularizátora designového
myšlení od začátku 90. let. Hlavní přínos IDEO byl ve vytvoření metod a
postupů, které byly přístupné široké veřejnosti bez nutnosti hluboké znalosti a
tréninku v disciplínách designu a aplikace designového myšlení na plejádu
zapeklitých problémů od letectví, přes zdravotnictví nebo udržitelnost.
V roce 1992 Richard Buchanan, který v té době vedl školu designu na Carnegie Mellon University vydal vlivný článek “Wicked problems in design thinking”, ve kterém mimo jiné argumentuje, že většina oboru se čím dál více specializuje, ale zapeklité problémy vyžadují multioborovou spolupráci. Designové myšlení vnímá jako způsob, jak integrovat znalosti z těchto oborů, abychom mohli řešit komplexní problémy dneška. (Buchanan, 1992)
2000 - současnost
David Kelly (IDEO) spoluzaložil Hasso Plattner Institute of Design (d.school) na Stanfordu, jehož hlavním posláním bylo a je učit designové myšlení a propojovat znalosti z designu, byznysu a dalších humanitních a přírodovědných oborů. To, že takováto škola vznikla na Standfordu popularizovalo přístup DM ještě více a další univerzitní obory na sebe nenechaly dlouho čekat. Dnes se designové myšlení vyučuje na světových univerzitách jako Harvard, Cambridge nebo Oxford a na stovkách dalších.
Řada společností a organizací napříč sektory (od IT, přes byznys, sociální sektor, až po vzdělávání, zdravotnictví a další) začala designové myšlení vnímat jako konkurenční výhodu a učit ho své zaměstnance. (Dorst, 2011; Razzouk & Shute, 2012) Podle výzkumů McKinsey a Design Management Institutu jsou Design-driven společnosti na trhu výrazně úspěšnější než ostatní. (The Business Value of Design | McKinsey, n.d.; The Value of Design, n.d.) Jedny z největších a nejvlivnějších společností světa už od svého vzniku v 90. letech zdůrazňovaly, jak zásadní je pro ně zaměření na zákazníky - Google uvádí jako první bod ve své firemní filosofii “Focus on the user and all else will follow” a Amazon chce už od svých skromných začátků být “Earth’s most customer-centric company”.
Během posledních patnácti let byly statisíce
lidí seznámeny se základními principy DM na univerzitách, ve firmách, na
školeních nebo skrze online kurzy. Výsledky DM a také jiný způsob práce
motivují lidi k aplikaci DM na nejrůznější problémy a výzvy. To, že jsou základy
designového myšlení relativně jednoduché, může být ale také jeho slabinou, když
dojde na složitější témata nebo potřebě jít více do hloubky, může se zdát, že
nepomáhá nebo nefunguje. Skutečné mistrovství v DM ale jako v kterékoli jiné
disciplíně vyžaduje čas, praxi a možnost učit se od zkušenějších. (IDEO
Design Thinking, n.d.)
Přehled hlavních přístupů k designovému myšlení
Existuje mnoho pohledů na to, jak definovat designové myšlení. (How People Define Design Thinking?, n.d.) Nejvýznamnější a nejvíce používané přístupy popsali organizace IDEO, Stanford d.School, IBM, Nielsen/Norman Group, Google, Design Council a Interactive Design Foundation.
IDEO
Designová společnost IDEO je nejznámějším
popularizátorem DM od 90. let 20. století. Rozlišuje 6 fázi designového myšlení.
V některých svých publikacích jde do větší
abstrakce a říká, že DM prochází třemi klíčovými aktivitami: Inspirací, Ideací,
a Implementací.
Designové myšlení vyučuje a praktikuje s akcentem na tři důležité oblasti, které jsou klíčové pro úspěch a životaschopnost jakékoli inovace:
- Desirability – zaměření na člověka - budou lidé chtít naše řešení? Řešíme jejich problémy?
- Feasibility – je řešení dosažitelné z technologického hlediska?
- Viability – je toto řešení finančně udržitelné? (IDEO U: Design Thinking, n.d)
Stanford d.School
d.School je autorem známého pěti krokového
procesu designového myšlení:
Zároveň se v posledních letech zaměřuje
primárně na téma nejednoznačnosti (ambiguity), které prozkoumává a hledá
metody, jak v takových prostředích nalézat funkční řešení. (Library
of Ambiguity, n.d.)
Můžete prozkoumat jejich Knihovnu nejednoznačnosti.
IBM
IBM je dalším velkým proponentem designového
myšlení, a to především ve velkých korporacích a Business-to-business (B2B)
segmentu (Design
Thinking Courses and Certifications - Enterprise Design Thinking, n.d.).
DM vidí jako nekonečnou aktivitu (Loop), ve které od Pozorování přecházíme k Reflexi poznatků, a potom k Vytváření řešení.
Pokud by vás zajímalo více o DM a jeho aplikaci ve velkých společnostech, doporučujeme IBM enterprise design thinking kurz.
Nielsen/Norman Group
Jacob Nielsen a Don A. Norman jsou akademici a autoři řady vlivných publikací a knih v oblasti human-computer interaction, user experience a designového myšlení. Jejich společnost Nielsen/Norman Group zpracovala téma designového myšlení ve frameworku níže. DM vidí jako šesti krokový cyklus. (Gibbons, 2016)
Zároveň komunikují, že v praxi se jedná o
proces lineární, ale iterativní.
Design Council UK
Model
designového procesu v podobě dvojitého diamantu (Double diamond), který
představil britský Design Council v roce 2005 je jednou z nejvlivnějších
ilustrací designového procesu. Obrázek výše je aktualizovaný model z roku 2019.
(Framework
for Innovation: Design Council’s Evolved Double Diamond, 2019) Narozdíl od jiných
vizualizuje povahu jednotlivých fází - střídání rozbíhavého (divergentního) a
sbíhavého (konvergentního) myšlení.
Google
Google se v souvislosti s designovým myšlením
nejvíce proslavil sestavením tzv. Design Sprintu. To je intenzivní 5denní
aktivita, která má za úkol projektové týmy významně posunout v hledání řešení
konkrétního problému. Metodika prochází všemi fázemi designového myšlení a je
možné se o ní dozvědět více v knize Sprint od Jakea Knappa.
Zdroj (Google:
Design Sprint Methodology, n.d.)
Interaction Design Foundation (IDF)
IDF je největší světová online škola designu, na jejíchž kurzech a obsahu se podílejí přední odborníci v oblasti interakce člověka s digitálními službami. IDF sestavila pěti krokový proces designové myšlení.
Podobně jako Nielsen Norman Group akcentuje,
že se nejedná o lineární proces.
Každý má svoji variaci
Protože designéři jsou kreativní, asi nikoho nepřekvapí, že variací DM procesu existuje nepřeberné množství. Mnoho týmu adaptuje DM pro potřeby a komunikaci uvnitř svých společností, a proto např. pojmenovávají jednotlivé fáze podle interního slangu společností nebo více akcentují některé fáze designového myšlení, ve kterých jsou jejich týmy obzvláště slabé.
Výše zmíněné příklady mají za cíl vám ukázat,
že designové myšlení může být komunikováno různými způsoby, ale důležité je vědět, že základní principy a
fáze jsou ve všech těchto variacích stejné – soustředíme se na potřeby
lidí, v multidisciplinárních týmech vymýšlíme řešení a ta potom s lidmi
ověřujeme.
V našem pojetí má designové myšlení, čtyři hlavní aktivity, jak už jsme si říkali dříve – Poznávání, Definování, Navrhování, a Ověřování. Ty budeme poznávat v násleujících týdnech.
Literatura
Archer, B. (1979). Design as a discipline. Whatever Became of Design Methodology?, 1(1), 17–20. https://doi.org/10.1016/0142-694X(79)90023-1
Brown, T. (2008). Design Thinking. Harvard Business Review, June, 84–92.
Brown, T., & Katz, B. (2009). Change by design: How design thinking transforms organizations and inspires innovation (1st ed). Harper Business.
Brown, T., & Katz, B. (2011). Change by Design: Change by Design. Journal of Product Innovation Management, 28(3), 381–383. https://doi.org/10.1111/j.1540-5885.2011.00806.x
Buchanan, R. (1992). Wicked Problems in Design Thinking. Design Issues, 8(2), 5. https://doi.org/10.2307/1511637
Cross, N. (1982). Designerly ways of knowing. DESIGN STUDIES, 3(4), 7.
Cross, N. (2001). Designerly Ways of Knowing: Design Discipline Versus Design Science. Design Issues, 17(3), 49–55. https://doi.org/10.1162/074793601750357196
Design thinking courses and certifications—Enterprise Design Thinking. (n.d.). Retrieved November 4, 2022, from https://www.ibm.com/design/thinking/
Dorst, K. (2011). The core of ‘design thinking’ and its application. Design Studies, 32(6), 521–532. https://doi.org/10.1016/j.destud.2011.07.006
Framework for Innovation: Design Council’s evolved Double Diamond. (2019, May 17). https://www.designcouncil.org.uk/our-work/skills-learning/tools-frameworks/framework-for-innovation-design-councils-evolved-double-diamond/
Gibbons, S. (2016, July 31). Design thinking 101. https://www.nngroup.com/articles/design-thinking/
Google: Design Sprint Methodology. (n.d.). Retrieved October 30, 2022, from https://designsprintkit.withgoogle.com/methodology/overview
How people define design thinking? (n.d.). Retrieved October 29, 2022, from https://designthinking.ideo.com/faq/how-do-people-define-design-thinking
IDEO Design Thinking. (n.d.). Retrieved October 22, 2022, from https://designthinking.ideo.com
IDEO U: Design Thinking. (n.d.). Retrieved October 2, 2022, from https://www.ideou.com/pages/design-thinking
Razzouk, R., & Shute, V. (2012). What Is Design Thinking and Why Is It Important? Review of Educational Research, 82(3), 330–348. https://doi.org/10.3102/0034654312457429
Rowe, P. G. (1994). Design thinking (5th print). MIT Press.
Simon, H. A. (1996). The sciences of the artificial (3rd ed). MIT Press.
The business value of design | McKinsey. (n.d.). Retrieved November 5, 2022, from https://www.mckinsey.com/capabilities/mckinsey-design/our-insights/the-business-value-of-design
The Value of Design. (n.d.). Retrieved October 23, 2022, from https://www.dmi.org/page/DesignValue
Lawson, B. R. (1979). Cognitive Strategies in Architectural Design. Ergonomics, 22(1), 59–68. https://doi.org/10.1080/00140137908924589
Library of Ambiguity. (n.d.). Retrieved November 4, 2022, from https://dlibrary.stanford.edu/ambiguity#resources
Nadler, G. (1980). A timeline theory of planning and design. Design Studies, 1(5), 299–307. https://doi.org/10.1016/0142-694X(80)90064-2