Ověřování
CO je Ověřování
Cílem fáze Ověřování je zjistit, jestli náš návrh řeší problém našich uživatelů. Testování je naše šance dostat zpětnou vazbu, zlepšit naše řešení a dozvědět se nové věci o našich uživatelích. (Doorley et al., 2018)
PROČ je Ověřování důležité
Protože vy nejste cílový uživatel, “you are not the user” (Budiu, 2017). Je dobré vědět o tzv. efektu falešného konsenzu (false-consensus effect (Ross et al., 1977)) - lidé mají tendenci předpokládat, že ostatní sdílí jejich pohled na svět a v dané situaci se budou chovat podobně jako by se chovali oni sami. Co to znamená pro nás? Znamená to, pokud máme nápad a prototyp, který si myslíme, že řeší problém cílové skupiny, neznamená to, že to tak opravdu je.
Co máme, je hypotéza, že jsme mám dobré
řešení. Hypotézu je ale třeba ověřit, a to děláme testováním se zástupci naší
cílové skupiny.
JAK na to
Uživatelské testování
Zadejte lidem úkol, který mají vykonat za použití vašeho produktu nebo služby, a sledujte, jak se s ním poperou. Odhalíte, jak lidé s vaším návrhem pracují, na jaké problémy naráží a co ještě musíte zlepšit, abyste odladili i ty poslední mouchy.
Čaroděj ze země Oz
Prozkoumejte klíčové interakce uživatele se systémem ještě předtím, než sestavíte plně funkční řešení. Zatímco participant si myslí, že ovládá rozhraní, interakci simuluje čaroděj – výzkumník v utajení. Bez vysokých nákladů na vývoj tak můžete otestovat hned několik verzí prototypu a rozhodnout se pro tu nejlepší.
Emoční karty
Pomozte lidem jednoduše vyjádřit jejich dojmy z vašeho produktu či služby. Rozdejte jim kartičky, ze kterých vyberou slova, která podle nich nejlépe vystihují vizuál, funkce i celkové vyznění vašeho návrhu. Emočními kartami si ověříte, jak lidé návrh vnímají a jestli v nich vyvolává ty správné pocity.
Designová kritika
Vypořádejte se s dotazy odborníků a zjistěte, jak si váš design stojí. Během designové kritiky je vaším úkolem obhájit svůj design před experty, kteří vás zahltí zvídavými otázkami a připomínkami. Můžete očekávat vyzdvihnutí nedostatků, ale také pochvalu a motivaci k vylepšení návrhu.
Literatura
Budiu, R. (2017, October 22). You Are Not the User: The False-Consensus Effect. https://www.nngroup.com/articles/false-consensus/
Doorley, S., Ford, C., Estrada, E., O’Connor, C., Ramirez, L., Utley, J., & Wtthoft, S. (2018). Stanford d.school: Design Thinking Bootleg. https://dschool.stanford.edu/resources/design-thinking-bootleg
Ross, L., Greene, D., & House, P. (1977). The “false consensus effect”: An egocentric bias in social perception and attribution processes. Journal of Experimental Social Psychology, 13(3), 279–301. https://doi.org/10.1016/0022-1031(77)90049-X