Základy designového myšlení

Ověřování


CO je Ověřování

Cílem fáze Ověřování je zjistit, jestli náš návrh řeší problém našich uživatelů. Testování je naše šance dostat zpětnou vazbu, zlepšit naše řešení a dozvědět se nové věci o našich uživatelích. (Doorley et al., 2018)


PROČ je Ověřování důležité

Protože vy nejste cílový uživatel, “you are not the user” (Budiu, 2017). Je dobré vědět o tzv. efektu falešného konsenzu (false-consensus effect (Ross et al., 1977)) - lidé mají tendenci předpokládat, že ostatní sdílí jejich pohled na svět a v dané situaci se budou chovat podobně jako by se chovali oni sami. Co to znamená pro nás? Znamená to, pokud máme nápad a prototyp, který si myslíme, že řeší problém cílové skupiny, neznamená to, že to tak opravdu je.

Co máme, je hypotéza, že jsme mám dobré řešení. Hypotézu je ale třeba ověřit, a to děláme testováním se zástupci naší cílové skupiny.

 Testováním také informujete další verze vašeho návrhu. Někdy zjistíte, že vaše řešení jde dobrým směrem, ale je třeba dořešit detaily. Jindy zjistíte, že jste výzvu neuchopili tak, jak vaši uživatelé potřebují a budete se muset vrátit o několik kroků zpět, nyní ale s novými znalostmi, které zvyšují pravděpodobnost budoucího úspěchu.

 V neposlední řadě je Ověřování další možnost k prohloubení empatie – budete pozorovatelem nebo přímým účastníkem testování. V jeho průběhu často narazíte na nečekané aha-momenty, nové podněty a další informace, které vám pomohou lépe pochopit vaše uživatele.

JAK na to

 Základní metody

Uživatelské testování

Zadejte lidem úkol, který mají vykonat za použití vašeho produktu nebo služby, a sledujte, jak se s ním poperou. Odhalíte, jak lidé s vaším návrhem pracují, na jaké problémy naráží a co ještě musíte zlepšit, abyste odladili i ty poslední mouchy.

Čaroděj ze země Oz

Prozkoumejte klíčové interakce uživatele se systémem ještě předtím, než sestavíte plně funkční řešení. Zatímco participant si myslí, že ovládá rozhraní, interakci simuluje čaroděj – výzkumník v utajení. Bez vysokých nákladů na vývoj tak můžete otestovat hned několik verzí prototypu a rozhodnout se pro tu nejlepší. 

Emoční karty

Pomozte lidem jednoduše vyjádřit jejich dojmy z vašeho produktu či služby. Rozdejte jim kartičky, ze kterých vyberou slova, která podle nich nejlépe vystihují vizuál, funkce i celkové vyznění vašeho návrhu. Emočními kartami si ověříte, jak lidé návrh vnímají a jestli v nich vyvolává ty správné pocity.

Designová kritika

Vypořádejte se s dotazy odborníků a zjistěte, jak si váš design stojí. Během designové kritiky je vaším úkolem obhájit svůj design před experty, kteří vás zahltí zvídavými otázkami a připomínkami. Můžete očekávat vyzdvihnutí nedostatků, ale také pochvalu a motivaci k vylepšení návrhu.



Literatura

Budiu, R. (2017, October 22). You Are Not the User: The False-Consensus Effect. https://www.nngroup.com/articles/false-consensus/ 

Doorley, S., Ford, C., Estrada, E., O’Connor, C., Ramirez, L., Utley, J., & Wtthoft, S. (2018). Stanford d.school: Design Thinking Bootleg. https://dschool.stanford.edu/resources/design-thinking-bootleg

Ross, L., Greene, D., & House, P. (1977). The “false consensus effect”: An egocentric bias in social perception and attribution processes. Journal of Experimental Social Psychology, 13(3), 279–301. https://doi.org/10.1016/0022-1031(77)90049-X