Adobe Systems 1 Padesát odstínů pravdy Křížácké výpravy Mobilizace mas a církevní propaganda Adobe Systems Křižácké výpravy Mobilizace mas a církevní propaganda Dobytí Jeruzaléma (1099), krveprolití křižáků nad místním, převážně muslimským obyvatelstvem, miniatura, cca 13. století, detail I. Křižácké výpravy (Znovudobytí) Levanty - Motivace, fáze, aktéři, instituce II. Jak vyburcovat davy? Ideály a realita církevní propagandy III. A je to tady! - křižácké výpravy a jejích recepce na křesťanské a muslimské straně Křižácká a arabská perspektiva IV. Dohra roku 1204: Jak opelichat bratra? Jak odůvodnit drancování Konstantinopole křižáckými vojsky? Adobe Systems I. Křižácké výpravy (Znovudobytí) Levanty - Motivace, fáze, aktéři, instituce Mapa všech šesti středověkých křížových výprav, kterých se účastnili Francouzi, Larousse universel, 1922. Adobe Systems I. Křižácké výpravy (Znovudobytí) Levanty - Motivace, fáze, aktéři, instituce Východiska: Evropa na konci 11. století •(Reformní) papežství a církev se těší nebývalé světské a duchovní moci, která dosahuje vrcholu v době Řehoře VII. •Po zmatcích kolem Klementa III, který byl podporován Se prosadí Urban II. (1088). •Papež Urban II.; se vnímá jako nadřazený králům a císařům. Podle tohoto vnímání je povolán k světovládě, což se odráží i v jeho jednání. = 1095: Výzva Urbana II. ke křížové výpravě na synodě v Clérmontu •Boj mezi papežstvím a císařstvím vstupuje do dalšího kola: syn Jindřicha IV., Konrád se přidává k táboru reformního papežství, Jindřichovo druhé italské tažení v roce 1093 končí neúspěchem, Konrád je v roce 1095 korunován Urbanem II. jako italský král, později sesazuje svého otce •Od velkého schizmatu (1054) byly vztahy mezi západořímskou církví (a říší) a Byzancí na bodě mrazu; vše mění turecká hrozba •Bitva u Manzikertu v roce 1071: byzantský císař Romanos IV. Diogenes je 26. srpna 1071 poražen tureckými Seldžuky pod vedením Alpa Arslana; nyní drancují turecký poloostrov (Antatolií) •Březen 1095: Císař Alexios I. Komnenos se obrací na latinské křesťany a žádá o vojenskou pomoc proti Seldžukům. Výměnou nabízí další kolo jednání o sjednocení obou církví. Idealizovaný obraz svatého města Jeruzaléma, Miniatura, 12. století Adobe Systems Hranice Byzantské říše 867 - 1081 •V moderním bádání je sporné, zda byla bitva u Manzikertu pro Byzanc katastrofou •Horší pro byzantskou ekonomiku byly výkupné, které museli po bitvě zapaltit Seldžukům •Vedlo to k občanské válce v Byzanci, která oslabila obranu hranic; Byzanc v následujícím století ztrácí Malou Asií (Turecko), z výjimkou několika pobřežních oblastí Alp Arslan ponižuje Romanose IV. (franz. rukopis z 15. století) Adobe Systems I. Křižácké výpravy (Znovudobytí) Levanty - Motivace, fáze, aktéři, instituce Jeruzalém je obléhán a dobýván pohany, Ježíš nad ním pláče. Evangeliář Oty III. kolem roku 1000 Adobe Systems Křižácké výpravy Mobilizace mas a církevní propaganda Dobytí Jeruzaléma (1099), krveprolití křižáků nad místním, převážně muslimským obyvatelstvem, miniatura, cca. 13. století, detail I. Křižácké výpravy (Znovudobytí) Levanty - Motivace, fáze, aktéři, instituce II. Jak vyburcovat davy? Ideály a realita církevní propagandy III. A je to tady! - křižácké výpravy a jejích recepce na křesťanské a muslimské straně Křižácká a arabská perspektiva IV. Dohra roku 1204: Jak opelichat bratra? Jak odůvodnit drancování Konstantinopole křižáckými vojsky? Adobe Systems Křižácká výzva Urbana II. (27. listopad 1095) Clermontská synoda (18.-28. 11. 1095) •Křížácký list Urbana II. (prosinec 1095) •Gesta Francorum (1099) (anonymní) •Fulcher z Chartres, Historia Hierosolymitana (1101-1128) (pravděpodobně očité svědectví) •Robert z Remeše, Historia Iherosolimitana (1101-07) (možná očité svědectví) •Balderic z Dolu, Historiae Hierosolymitanae libri IV (1095-1099) •Guibert z Nogentu, Gesta Dei per Francos (1108) Urban v Clermontu (Grandes Chroniques de Fance, 14. stol) Šest svědectví o křižácké výzvě Urban II. I. Křižácké výpravy •Urbanova výzva z 27. listopadu 1095 byla určena pro (francouzskou) šlechtu • •Výzva se šířila prostřednictvím křižáckých listů, které byly z Clermontu předavány francouzským diecézím • •Křižácké kázání převzalo kněžstvo, v první vlně mobilizovali chudinu ve městech a na venkově. Adobe Systems I. Křižácké výpravy (Znovudobytí) Levanty - Motivace, fáze, aktéři, instituce První křížová výprava (1095-1099) Výzva se nedochovala v originále; Urban II. údajně nekázal v katedrále v Clermontu, ale na otevřeném prostranství před obrovským davem, což je nepravděpodobné, protože mluvil latinsky. Jeho výzva je zaznamenána v šesti soudobých pramenech, všechny však zdůrazňují odlišné aspekty. V dnešním bádání je zpráva Fulchera z Chartres považována za nejautentičtější: Rétorické Strategie? Fulcher z Chartres Historia Hierosolymitana (1101-1128) – očité svědectví Papež Urban II. na synodě, miniatura od Jeana Colomba kolem roku 1490 (Bibliothèque Nationale de France) Adobe Systems I. Křižácké výpravy (Znovudobytí) Levanty - Motivace, fáze, aktéři, instituce První křížová výprava (1095-1099) Robert z Remeše Historia Iherosolimitana (1101-07) Rétorické Strategie? Apel; chvála Franského ‚národa‘ Zastrašení krutostmi nepřítele Adobe Systems I. Křižácké výpravy (Znovudobytí) Levanty - Motivace, fáze, aktéři, instituce Robert z Remeše Historia Iherosolimitana (1101-07) První křížová výprava (1095-1099) Kontrast: sociální a morální bída ve Francií Chvála franského (Francouzského); hrdinství Karla Velikého Chvála franského (Francouzského) Národa – ritířství Slib: Vysněná země, která oplývá medem Slib: nadsvětská odměna Adobe Systems Křižácké výpravy Mobilizace mas a církevní propaganda Dobytí Jeruzaléma (1099), krveprolití křižáků nad místním, převážně muslimským obyvatelstvem, miniatura, cca 13. století, detail I. Křižácké výpravy (Znovudobytí) Levanty - Motivace, fáze, aktéři, instituce II. Jak vyburcovat davy? Ideály a realita církevní propagandy IV. Dohra roku 1204: Jak opelichat bratra? Jak odůvodnit drancování Konstantinopole křižáckými vojsky? III. A je to tady! - křižácké výpravy a jejích recepce na křesťanské a muslimské straně Křižácká a arabská perspektiva Adobe Systems III. A je to tady! - křižácké výpravy a jejích recepce Proměny křižácké rétoriky První křížová výprava (1095-1099) I. Lidová křižácká výprava (duben-říjen 1096) Lidový kazatel: Petr poustevník, charismatický mnich z Amiens, se stává duchovním vůdcem hnutí; jede na oslu, nosí prostý oděv… duben 1096: vyráží ze severní Francie s přibližně 20´000 stoupenci; Pro nedostatek zásob začnou plenit; císař Alexios I. je nechá rychle převést do asijské části říše; Zde narazí na vojska seldšuckého vůdce Kiliče Arslana (u křestanské pevnosti Xerigordon) který je drtivě porazí; Petr a několik přeživších uteče do Konstantinopole Svatý Petr Poustevník ukazuje křižákům cestu do Jeruzaléma, Franc. miniatura (kolem roku 1270) II. Rytířská výprava (1096-97) Křižácké vojsko (cca. 7‘000 rytířů a šlechticů, 20‘000 pěších vojáků), složené především z francouzských a jihoitalských Normanů, Vlámů a Lotrinčanů, Velitelé: Godefroy z Bouillonu, Štěpán z Blois, hrabě Hugo z Vermandois (bratr francouzského krále Filipa I.), Balduin z Boulogne; hrabě Raimond de Saint-Gilles (Toulouse); Bohemund z Tarentu, Apulský kníže a jeho synovec Tankred Itinerář první křižácké výpravy (1095-1099) Adobe Systems III. A je to tady! - křižácké výpravy a jejích recepce Proměny křižácké rétoriky První křížová výprava (1095-1099) Křižácké státy mezi první a druhou křížovou výpravou Hrabství Edessa (1098-1149) Knížectvi Antiochija (1098-1268) Hrabství Tripoli (1102-1289) Jeruzalémské království (1099-1291) Adobe Systems III. A je to tady! - křižácké výpravy a jejích recepce Historiografie křižáckých výprav: Vilém z Týru (* asi 1130, Jeruzalém - † 29. září 1186) •Arcibiskup tyrský •Kancléř Jeruzalémského království •Jeden z nejvýznamnějších historiků křižáckých států •Z bohatého rodu kupců, kteří se na počátku 12. století přistěhovali z Itálie/Francie do Jeruzalémského království. Vilém z Tyru Hlavní dílo: Chronica, aneb "Historia rerum in partibus transmarinis gestarum" (cca 1168 a 1184-1186) Vilém z Tyru, Miniatura, Paříž, BnF, Ms. fr. 2631, fol.1r, 13. stol. Popis dobytí Jerusaléma (15. července 1099) Adobe Systems III. A je to tady! - křižácké výpravy a jejích recepce Další výpravy Druhá křížová výprava (1147-1149); velké plány, nulový úspěch Třetí křížová výprava (1189-92); vojenská expedice •1187: Saladin dobývá Jeruzalém (bitva u Hattínu); křižáci ztrácí téměř všechna území, která jim patřila •Expedice je vojensky organizována •Jaro 1188: Císař Friedrich Barbarossa vyráží z Režna do Byzance; Francouzská a anglická vojska se dají na cestu •Barbarossa umírá v řece Salef; vojska krále Filipa Augusta dobijí Akkon, poté se vrací do Francie. Richard lví srdce dohodne ze Saladinem volný přístup pro poutníky do Jerusaléma Čtvrtá křížová výprava (1202-1204); konec Byzance Úpadek myšlenky křížových výprav: křížové výpravy 5 až 7/9 (1215-1272) Pátá křížová výprava (1215-1219): svolaný po čtvrtém lateránském koncilu (1215) a smrti Innocence III.; křižáci obsadí Egyptskou Damiettu (=obilí) Šestá křížová výprava (1227 - 1229): Císař Friedrich II. se dohodne diplomaticky se Sultanem Al-Kamilem o zpřístupnění Jerusalema (stává se křesťanským do roku 1244) Sedmá křížová výprava (1248 - 1254): Neúspěšný pokus Ludvíka XII. o znovudobytí Damietty Osmá křížová výprava (1267 - 1270): Ludvík se pokouší dobýt Tunis, umírá na epidemii, která vypukla ve vojsku Devátá křížová výprava (1271 - 1272): Anglický princ Edward se v roce 1271 vylodí v Akkonu s malou anglickou křižáckou armádou, krátkodobě se s mongolskou pomocí zmocní Edessy Dobitím Akkonu (1290) končí oficiálně věk křižáckých výprav Adobe Systems III. A je to tady! - křižácké výpravy a jejích recepce Historiografie křižáckých výprav: arabský pohled Všeobecný pohled na ‚Franky‘ ze strany Arabů Saladinův odkaz: Na shromáždění "Gaza pod útokem - společně proti nespravedlnosti" v Essenu se v pátek (27.10.) objevily i velmi staré, islamisty odcizené narativy •Dnes se na křižácké výpravy odvolávají dvě protikladné muslimské ideologie (manipulativním způsobem): - (Pan)Arabský nacionalismus - Islamismus (který chápe ‚křižáky‘ jako subjekty západních, !nečistých‘ kultur) •Od 50. let 20. století se křížové výpravy též stávají ideologickým základem salafismu a džihádismu Adobe Systems III. A je to tady! - křižácké výpravy a jejích recepce Historiografie křižáckých výprav: arabský pohled •Usáma (1095-1188) byl muslimský válečník a dvořan, který bojoval proti křižákům po boku Saladina •Jako obyvatel oblasti kolem Palestiny měl však také možnost se s řadou z nich spřátelit. Jeho autobiografie pochází z doby kolem roku 1175 Usáma Ibn Munkiz (1095-1188) Autobiografické dílo: Kitab al-I'tibar (Kniha zkušeností arabského bojovníka s křižáky), cca. 1175 Adobe Systems III. A je to tady! - křižácké výpravy a jejích recepce Historiografie křižáckých výprav: arabský pohled „Když jsem procházel tržištěm, z ničeho nic se do mých šatů zavěsila franská žena a začala mumlat slova v jejich jazyce, já však však nerozuměl, co říká. Tím jsem se okamžitě stal středem pozornosti velkého zástupu Franků. Byl jsem přesvědčen, že se blíží smrt. Náhle se však přiblížil tentýž rytíř (u kterého před tím obědval). Když mě spatřil, přistoupil ke mně a zeptal se té ženy: "Co je mezi tebou a tím muslimem?" "Co se děje?" zeptal jsem se. Ona však řekla: "To je ten, který zabil mého bratra Hursu." "A kdo to prý má být?" zeptal jsem se. Tento Hurso býval, jak se ukázalo, rytířem z Afiimijé, kterého zabil někdo z Hámova vojska. Můj Křesťanský rytíř tedy na ni křikl: "Tohle je ale měšťan (tj. obchodník), který nebojuje ani se neúčastní boje." "Cože?" zeptala se. Křičel také na shromážděný lid a všichni se rozešli. Pak mě vzal za ruku a odešel. Výsledkem oběda bylo tedy, že mě vysvobodil od jisté smrti“ Usáma Ibn Munkiz (1095-1188) Autobiografické dílo: Kitab al-I'tibar (Kniha zkušeností arabského bojovníka s křižáky), cca. 1175 •Usáma (1095-1188) byl muslimský válečník a dvořan, který bojoval proti křižákům po boku Saladina •Jako obyvatel oblasti kolem Palestiny měl však také možnost se s řadou z nich spřátelit. Jeho autobiografie pochází z doby kolem roku 1175 Adobe Systems III. A je to tady! - křižácké výpravy a jejích recepce Historiografie křižáckých výprav: ztráta hrabství Tripolis, arabská verze, 14. stol. Shihab al-Din Abu al-Abbas Ahmad ibn Fadlallah al-Umari Encyklopedie (27 svazků, dějiny Arabů od roku 1146 do roku 1343), cca. 1350 Encyklopedie (27 svazků, dějiny Arabů od roku 1146 do roku 1343) Adobe Systems III. A je to tady! - křižácké výpravy a jejích recepce Historiografie křižáckých výprav: píseň o ztrátě Jerusalema (uryvek: popis bojové techniky emira Saladina, příprava Bitvy u Hattinu) Tyran (Saladin) se nevystavuje boji o nic méně, nýbrž burcuje své muže proti křesťanům nyní s vřavou útočí na hory vítr řinčivě tluče a hvězdy rozhoupávají dmoucí se trubky Pole se lesknou kovovými čepicemi, z vysokých hor září meče země se blýská přilbicemi V nepříteli se skrývala velká odhodlanost lstivý muž svolává své vojáky a nařídí ‚stůj!´ Snaží se, odříznout naše bojové linie od vod, aby žízeň dobyla naše vojska Tak velká prozíravost naší kohortě chybí Začne se brodit řekou (Jordan), co protéká vyprahlými pláněmi Když nás tyran uvidí stát uprostřed vody, Napadá nás mečem a zaútočí na brodící se muže Anonym; Píseň o obléhání Akkonu (Carmen de Accone Oppugnatione) cca. 1190 •Baseň popisuje bitvu u Hattínu, Saladinovo dobytí Jerusalemského království, obléhání Týru a první rok obléhání Akkonu (1189-90) •Je psaná v elegických kupletech, (metrika nářku), •Anonymní básník byl očitým svědkem; podává podrobný popis konfliktu, a jedinečný vhled do myšlenek a pocitů vojáků křesťanské armády Adobe Systems III. A je to tady! - křižácké výpravy a jejích recepce Historiografie křižáckých výprav: konec křižáckého věku, 1290, ztráta Akkonu, dopis Johanitský velmistr Jan de Villiers píše ze svého nemocenského lože na Kypru Guillaumovi de Villaret, převorovi v Saint-Gilles, jižní Francie (1290) Ztráta Akkonu (1290) zakončuje angažmá západních rytířu na blízkém východě Adobe Systems Křižácké výpravy Mobilizace mas a církevní propaganda Dobytí Jeruzaléma (1099), krveprolití křižáků nad místním, převážně muslimským obyvatelstvem, miniatura, cca 13. století, detail I. Křižácké výpravy (Znovudobytí) Levanty - Motivace, fáze, aktéři, instituce II. Jak vyburcovat davy? Ideály a realita církevní propagandy IV. Dohra roku 1204: Jak opelichat bratra? Jak odůvodnit drancování Konstantinopole křižáckými vojsky? III. A je to tady! - křižácké výpravy a jejích recepce na křesťanské a muslimské straně Křižácká a arabská perspektiva Adobe Systems Čtvrtá křížová výprava (1202-1204) - konec Byzance IV. Dohra roku 1204: Jak opelichat bratra? Jak odůvodnit drancování Konstantinopole křižáckými vojsky? Adobe Systems Konec Byzance – a důsledky… IV. Dohra roku 1204: Jak opelichat bratra? Jak odůvodnit drancování Konstantinopole křižáckými vojsky? Kvadriga, katedrála Svatého Marka (litý bronz, 2./3. století n. l.) pravděpodobně původně zdobila konstantinopolský hipodrom. Do roku 1977 byli bronzoví koně vystaveni na lodžii katedrály, dnešní bronz je kopie Pala d'Oro: kradené umění z roku 1204 (San Marco, Benátky). Dílo bylo nejméně na jednom místě přepracováno. Dóže Ordelafo Faliero je zobrazen dole uprostřed pod Pantokratorem. Předpokládá se, že současný obraz dóžete je původním zobrazením císaře Jana Komnena. Tato revize proběhla pravděpodobně kolem roku 1209, aby dóže získal císařskou podobu. Adobe Systems IV. Dohra roku 1204: Jak opelichat bratra? Drancování Konstantinopole křižáckými vojsky – očité svědectví •francouzský rytíř a historik, účastník čtvrté křížové výpravy napíš o ní kroniku •Je považován za jednoho z nejvýznamnějších historiků tohoto období (vedle Roberta z Clari) Geoffrey z Villehardouinu v podání čokoládových obrázků na sbírání, začátek 20. stol. De la Conquête de Constantinople (O dobytí Konstantinopole) je nejstarším dochovaným příkladem francouzské historické prózy. Geoffrey z Villehardouinu (cca. 1160 – cca. 1213) Adobe Systems IV. Dohra roku 1204: Jak opelichat bratra? Drancování Konstantinopole křižáckými vojsky – očité svědectví •Rytíř z Pikardie •V družině svého pána, Petra z Amiens, se spolu se svým bratrem, mnichem Alleaumem z Clari, zúčastnil se čtvrté křížové výpravy •O dobytí Konstantinopole napsal kroniku: Robert z Clari v podání francouzské učebnice, 20tá léta 20. stol. Dobytí Konstantinopole (1204) Robert z Clari (cca. 1170 - po 1216) Adobe Systems Konec Byzance – Reakce byzantských kronikářů IV. Dohra roku 1204: Jak opelichat bratra? Jak odůvodnit drancování Konstantinopole křižáckými vojsky? „Ukradly nejcennější nádoby a nádoby svatých, rozbili je a dali si je do kapes nebo je položili na svůj stůl jako košíky na chléb a poháry na pití" Sedláci a obyčejná chátra se nám Byzantincům posmívali a byli natolik hloupí, že smáli i naší chudobě a naší nahotu nazývali rovností (…) Mnozí tuto podstatu přijímali až příliš rádi a říkali: "Požehnán buď Kristus pán, nyní jsme bohatí!" A vykupovali ten kradený majetek, který jim ostatní krajané nabízeli k prodeji, za velmi nízkou cenu. Začali se podobat těm dobytčím latinským Frankům, kteří neví, že se podává víno čisté a nemíchané a chovali se k nám s naprostým opovržením Nicetas Choniates (cca. 1155-1217) Byzantský dvorní úředník a historik Kronika: Imperii Graeci Historia Jak "Frankové" naložili s uloupeným uměním: Jednání prostého lidu s prchající elitou: Pád Konstantinopole jako mozaika v kostele San Giovanni Evangelista v Ravenně, 1213