Adobe Systems 1 Padesát odstínů pravdy Od vytváření historického image ke konstrukci moderní propagandy Adobe Systems 2. Propaganda dnes a dříve 3. Komunikační proces a elementy propagandy 5. Několik příkladů… úvod do propagandy 1. Technický úvod 4. Předpoklady a problémy předmoderní propagandy Adobe Systems 2. Propaganda dnes a dříve 3. Komunikační proces a elementy propagandy 5. Několik příkladů… úvod do propagandy 1. Technický úvod 4. Předpoklady a problémy předmoderní propagandy Adobe Systems Struktura jednotlivých bloků •Chronologický kontext •Dobová média •Kritika dobových pramenů Hodnocení kurzu •Písemný test (7 otázek se třemi úrovněmi složitosti a ohodnocení; 1,5 hodiny, postup bude představen v předposledním zasedání, 30.11.) 4 Struktura kurzu: •5.10. Úvod do tematiky - DK/KH •12.10. Císař Augustus - DK •19.10. Barbarská království - DK •26.10. Karlovci - DK •2.11. Věčný nepřítel Byzanc: Luitprand atd. - KH •9.11. Křížácká ideologie - KH •16.11. Boj o investituru - DK •23.11. Konec Štaufů - Friedrich II. aInnocenc IV. KH •30.11. Židé - DK/KH •7.12. Proti všem: Václav IV. a husitská propaganda - KH Technický úvod Adobe Systems 5 Výzkumné zájmy (aktuální): •Dějiny komunikace a diplomacie •Středověká propaganda proti králům (Václav IV.) •Dlouhodobé konflikty •Fragilita knížecí vlády ve středověku •Vícejazyčnost, sociální rozmanitost Klara Hübnerová (KH) • •Studium historie, italského jazyka a literatury •Středověké dějiny umění v Bernu/CH •Výzkumná asistentka na univerzitě ve Fribourgu/CH (specializace: alianční systém švýcarské konfederace v pozdním středověku) •Odborná asistentka na Slezské univerzitě v Opavě •Vědecká asistentka na Ústavu PVH (FF MU) •Vedení projektů ExPro spolu s AV ČR: From Performativity to Institutionalization: Handling Conflict in the Late Middle Ages (Strategies, Agents, Communication) •Hostující profesorka na univerzitě ve Vídni •Rozsáhla mezinárodní badatelská a přednášecí činnost Technický úvod Adobe Systems 6 Výzkumné zájmy (aktuální): •Strategie identifikace, politika identit a limity pramenů •Středověká hagiografie, historiografie (a společenské vzorce) •Komunikace •Spolupráce vědních disciplín David Kalhous (DK) • •Historie/pomocné vědy historické, FF MU Brno •Historie, Univerzita Kostnice •Výzkumný pracovník v Brně a Vídni •Odborný asistent na Slezské univerzitě v Opavě •Docent na Ústavu PVH (FF MU) •Vedení několika projektů zaměřených na dějiny raného a vrcholného středověku v Brně a Vídni •Rozsáhla mezinárodní badatelská a přednášecí činnost Obsah obrázku osoba, Lidská tvář, oblečení, zeď Popis byl vytvořen automaticky Technický úvod Adobe Systems 2. Propaganda dnes a dříve 3. Komunikační proces a elementy propagandy 5. Několik příkladů… úvod do propagandy 1. Technický úvod 4. Předpoklady a problémy předmoderní propagandy Adobe Systems 8 Propaganda dnes a dříve Sacra Congregatio de Propaganda Fide, Řím, 1622 I. Vznik termínu a nejstarší význam Vatikánské “ministerstvo” •Založeno papežem Řehořem XV. bulou Inscrutabili Divinae •Podpora šíření katolicismu (misie) •Úprava katolických církevních záležitosti v nekatolických zemích Cíl: Nenásilně přesvědčit protějšek o správnosti katolické víry „Osoby, které přijaly katolické náboženství a přicházejí do Říma navštívit svatyně, stejně jako vyhnaní biskupové a další duchovní, jsou zde přijímáni a živeni“ „Je zde také tiskárna, kde se tisknou breviáře, misály atd. a rozesílají se na všechna potřebná místa. Adobe Systems Jacques Elull (1912–1994) Sociolog, historik Propagandes (1965) 9 Propaganda dnes a dříve II. Proměna termínu ve 20. století 9 „Propagandu provádějí zájmové skupiny a jednotlivci. Jejich cílem je ovlivnit názory nebo jednání jiných jednotlivců nebo skupin za pomoci psychologické manipulace. Většina z nich má jasně vymezené společensko-politické cíle“ Harold D. Lasswell (1902–1978) Yale University "The conscious and intelligent manipulation of the organized habits and opinions of the masses is an important element in a democratic society. Those who manipulate this unseen mechanism of society constitute an invisible government which is the true ruling power of our country. We are governed, our minds are molded, our tastes formed, our ideas suggested, largely by men we have never heard of." Edward Bernays (1891–1995) Publicista, ‚otec‘ moderního PR Vynalezl profesi ‚spin doktora‘ "Cílem moderní propagandy již není měnit pouze myšlenky, ale vyvolat jednání. Doktrína sice zůstává důležitá; důležitější je ale element iracionality. Nejde totiž o to, změnit něčí názor, ale vyburcovat aktéra k emocionálnímu jednání a vést ho skrze emoce k mytické víře v dobro vlastního jednání " Propaganda je pozitivní! Očkovací kampaně (zde: očkování proti neštovicím, USA, ca. 1910) přinášejí zdravotní prospěch pro všechny a posilují tak demokratické struktury Propaganda je negativní! Manipuluje lidi a může vést k totalitarismu (zkušenost druhé světové války) Propaganda cílí na iracionálno! Svádí lidi k bezhlavému jednání (zkušenost 60. let) Adobe Systems 10 Propaganda •Slouží k ovlivňování nebo přesvědčování cílové skupiny Cíl •Budování/podpora společenského konsensu Moderní působiště propagandy •Zpravodajství – Publicistika – Reklama – Vzdělávání Zadavatelé propagandy •Státní správa – Aktivismus – Korporace – Politické strany – Církve V rámci •Válečných snah – Politických kampaní – Zdravotnických kampaní – Revolučních převratů – Reklamních kampaní III. Pracovní definice: Prostředek •Manipulace s využitím persuasivního jazyka a psychologických strategií prostřednictvím masových médií → emocionální reakce Propaganda dnes a dříve Propaganda není jenom negativní, je spřízněna s PR! Adobe Systems 2. Propaganda dnes a dříve 3. Komunikační proces a elementy propagandy 5. Několik příkladů… úvod do propagandy 1. Technický úvod 4. Předpoklady a problémy předmoderní propagandy Adobe Systems 12 Padesát odstínů pravdy - úvod Adobe Systems Zápatí prezentace 13 Propaganda = komunikační proces → semiotika Základ: Komunikační řetězec: Umberto Eco 1932–2016 •Semiotik •Esejista •Medievista •Spisovatel Vysílač Přijímač Médium Mnohovýznamnost kódů •Ztěžuje komunikaci •Může být záměrem Vysílač dělá ze signálu sdělení Sdělení je zatím bez interpretačního rámce, ten se vytvoří až s pomocí různých (kulturních) kódů Kanál Kód Kód Vysílač musí používat stejný kód jako přijímač Informace Interpretační rastr, výsledek dohody mezi vysílačem a přijímačem Kód: Claude Shannon C. S. Peirce Sv. Augustin Adobe Systems 14 Umberto Eco 1932 – 2016 Vysílač Přijímač Technické medium = kanál Moderní společnost s variancí názorů a přesvědčení = každý interpretuje kód podle vlastních potřeb Obecně srozumitelný kód Propaganda = komunikační proces Masová komunikace: Televize Internet Rádio Kino Rozmanitosti kódů: Kdo vám řekne, co je správné? = Kontrola kódů je moc •Politici, pedagozi, vědci komunikace: Moc medií se kontroluje skrze vysílače a kanály Opravdová moc je v kontrole přijímače! Boj o pozornost veřejnosti (viz: sociální sítě) Sem míří propaganda! Adobe Systems 15 Padesát odstínů pravdy - úvod Adobe Systems Zápatí prezentace 16 Elementy propagandy: narativ a diskurz Narace/Vyprávění (narratio) je reprodukce události v ústní, malované nebo písemné podobě (narativ = (ustálený) popis děje) Využití v propagandě: skutečnému ději/ fikčnímu ději je připsán hlubší význam (‚morálka‘) → Dá se instrumentalizovat → Je propojen se známými diskurzy https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/af/Freytags_pyramid.svg/265px-Freytags_pyram id.svg.png Diskurz (z fr. discours, rozprava, přednáška, od lat. dis-currere, pobíhat sem a tam, rozebírat v řeči) má několik významů: •Pojednání nebo výklad o určitém tématu, specifický pro jisté období •Specifický jazyk pro určitou oblast myšlení (o čem hovoří a o čem se nesmí hovořit; co se o věcech dá a nedá říci) •→ Nástroj a výraz mocenských vztahů Gustav Freytag (1863) Schéma narativní struktury převažující v západní kultuře Využití v propagandě: indikátor pro legitimitu mocenských vztahů v určitém období Michel Foucault (1926 – 1984) Psycholog, sociolog, historik, filozof Adobe Systems 17 Elementy propagandy: stereotyp a motiv Stereotyp: typický obraz, který člověku vyvstane ve vědomí, když přemýšlí o určitém jevu, např. sociální skupině •Zjednodušuje vnímání organizace světa (kategorizace) •Individuální vylučující pohled na současnost •Závislý na kulturním okruhu, období, sociální příslušnosti •Zpřítomňuje dobové diskurzy Motiv (francouzsky motif "motiv, podnět"; středolatinsky motivum z latinského movere "pohybovat se", motus "pohyb") •Součást literatury, malířství a hudby •Stavební prvek vyprávění (zápletka), který sice ještě netvoří celou naraci (vyprávění), nicméně již představuje prvek z hlediska obsahu, situace Walter Lippman (1889 – 1974) Americký novinář, filozof, zakladatel oboru studií stereotypů propojením politologie, mediálních studií a sociální psychologie Adobe Systems 2. Propaganda dnes a dříve 3. Komunikační proces a elementy propagandy 4. Předpoklady a problémy předmoderní propagandy 5. Několik příkladů… úvod do propagandy 1. Technický úvod Adobe Systems 19 - Neexistují masová média - Společnost analfabetů (důležitost obrázků) - Písmo je určeno elitám (potvrzuje převládající názory) - Mluvené slovo, obrázky mají přednost - zájmové/cílové skupiny jsou menší a specifické - Veřejnost se rozpadá se na dílčí vymezené sociální příslušností - Sociální sféry se protínají ve veřejných prostorách (trzích, hospodách, kostelích apod.) - Zde se vyskytují různá média, zde vznikají názorové skupiny, které s mohou posléze radikalizovat Převažující témata: - Otázky morálky a správného řádu (častokrát: osobní, církevní nebo kritika panovníka) Předpoklady předmoderní propagandy Adobe Systems Karel Hrůza (*1961 ) historik IMAFO (Vídeň)/ FF MU „Propaganda je propojena s komunikací, publicitou a veřejným míněním v určitém kontextu. Historikovi se jeví v rámci dějin komunikace, tedy jako proces. Ten začíná okolnostmi vzniku obsahu, týká se transportu, distribuce a publika, a sahá až po druhý život propagandy v historiografií“ 20 Předpoklady předmoderní propagandy Pracovní definice pro předmoderní propagandu Ne všechno, se dnes jeví jako propaganda, taky propagandou je! Jedním z hlavních rysů propagandy je persuasivita: - způsob, jakým nás autor propagandy che přesvědčit o jeho pravdě Adobe Systems 21 Předpoklady předmoderní propagandy Vysílač Přijímač Médium Kanál Kód Kód Informace Vrchnosti Intelektuální elity Církevní kruhy Transport Plánovaně (písemnosti): poslové, diplomati, klienti, poddaní Neplánovaně (oralita): Písně, básničky, letáky, říkanky Písemnosti: Pamflety, básně, kroniky Ústní kultura: Písně, básníčky, říkanky Vizuální kultura: letáky, obrázky, sochy, symboly Historiografie Rolníci Vrchnosti Intelektuální elity Adobe Systems 22 Předpoklady předmoderní propagandy Leták: „Nicht Bapst: nicht schreck uns mit deim ban, Und sey nicht so zorniger man. Wir thun sonst ein gegen wehre, Und zeigen dirs Bel vedere„ (Papstspottbilder, Lucas Cranach 1545 Vyrobené na zakázku Martina Luthera – proti ) Neděste nás, papeži, vaším zákazem a nebuďte tak vzteklý; jinak se otočíme a ukážeme vám naše zadnice Propaganda? Ano či ne… Adobe Systems 23 Předpoklady předmoderní propagandy Propaganda? Ano či ne… Kronikářství: Petr Žitavský – Zbraslavská kronika (1309-1339) Charakteristika Jana Lucemburského Adobe Systems 24 Předpoklady předmoderní propagandy Písemnosti: Pamflety, básně, kroniky Ústní kultura: Písně, básníčky, říkanky Vizuální kultura: letáky, sochy, obrázky, symboly Interpretace emocí? Badatelské výzvy: Psychologie předmoderních aktérů? Odhad úspěchu a dosahu propagandy? Médie Medium elit, velká váha v historiografii Sekundární tradice, obtížná rekonstrukce kontextu, chybějící kódy Obtížná rekonstrukce Kontextu, chybějící kódy Adobe Systems 2. Propaganda dnes a dříve 3. Komunikační proces a elementy propagandy 5. Několik příkladů… úvod do propagandy 1. Technický úvod 4. Předpoklady a problémy předmoderní propagandy Adobe Systems Zápatí prezentace 26 Médie: vizual Problémy vizuálních medií Adobe Systems Otto, divina favente clementia rex Signum domni Ottonis serenissimi regis …anno vero regni gloriossimi regis Ottonis 27 Média: vizuál Problémy vizuálních medií CURSUS HONORUM Adobe Systems 28 Adobe Systems 29 Adobe Systems 30 Biblia pauperum a problém vizuální kultury jako média ̶Řehoř Veliký (590-604) v listu marseilleskému biskupu Serenovi: “Co je písmo pro vzdělané, to jsou obrazy pro neznalé, kteří díky nim vidí, v co mají věřit; čtou v nich to, co nemohou v knihách.” Obsah obrázku text, obraz, umění, kresba Popis byl vytvořen automaticky Kdo je na obrázku? Adobe Systems Veřejný prostor 31 •Brian Stock •Textové komunity •Leidulf Melve •Problém veřejného prostoru ve středověku •Marcus Bull •Vztah písemné a orální kultury •I negramotní k ní mají zprostředkovaný přístup •Kázání! •Předčítání! •Listiny! •→ neostrá hranice mezi literární, orální a vizuální komunikací Obsah obrázku Lidská tvář, osoba, oblečení, muž Popis byl vytvořen automaticky CDB 1, č. 130, s. 124: kanovník Zbyhněv „…ubi christianitas incepta est…“ Adobe Systems Zápatí prezentace 32 Média: mluvené slovo A gesto! Kosmas, prolog: “A tak jsem počal své vypravování od prvních obyvatelů země české a jen něco málo, co jsem poznal z bájného podání starců, vykládám, ne z touhy po lidské chvále, nýbrž aby pověsti neupadly vůbec v zapomenutí, podle toho, jak umím a vím, lásce všech dobrých lidí.” Kosmas, I. 10: “Ihned se nadme domýšlivou pýchou a chtě zvěděti, jakou vládne mocí, dá nositi meč po všech krajích celé své země a oznámiti knížecí rozkaz, že každý, kdo výškou těla přesahuje míru meče, nepůjde-li na vojnu tak rychle, jak bylo rozkázáno, má býti bez milosti mečem pokutován. Seznav, že se nad vyřčené slovo rychleji shromáždili na ustanoveném místě, postavil se uprostřed na náspu, a obklopen jsa dokola lidem, opřen o štít a mávaje v ruce mečem, jal se mluviti: „Bojovníci, ve vašich rukou jest již poslední vítězství, jindy jste nejednou zvítězili, nyní k hotové věci se hotovíte.” Kosmas, II. 2: “A hned vyhlásil přísné nařízení a dal na znamení svého rozkazu po celé zemi české nositi provaz upletený z lýčí, na výstrahu, aby každý opozdilec, který by přišel do tábora po daném hesle, věděl zcela jistě, že bude takovým provazem oběšen na šibenici. Když se pojednou, v okamžení, shromáždili na jedno místo a do jednoho, táhl do země polské, zbavené svého knížete, nepřátelsky na ni udeřil, ….” Kosmas, II. 4: “Tu kníže, pozdvihnuv ruku nad svatým hrobem, takto počal mluviti ke shromáždění lidu: „Bratří, pozdvihněte společně své pravice k Hospodinu a mějte pozor na mé řeči; chci, abyste je přísahou na svou víru potvrdili.” Kosmas II. 40: “… pak ho král (Vratislav) vzal úskočně za pravou ruku a vedl ven z tábora, jako by chtěl tam s ním v soukromí mluviti. Vtom vida rukověť a zlatý jílec meče, jejž měl ten bojovník za pasem, mezi jiným se ho ptal, co svým mečem dovede. On odpoví: „I kdybys položil mlýnský kámen na přílbu, obojí spolu i hlavu a tělo až k boku jednou ranou tímto mečem přetnu.“ Divil se král na oko, pochvaloval meč a žádal, aby mu jej ukázal. On, nic zlého netuše, vytáhl meč z pochvy a vložil jej králi do ruky. Král se ho chopil, potřásl jím a pravil: „Co chceš nyní dělat, kurví synu?“ a k přítomnému komorníkovi Vítu Zelibořici, jenž jediný s ním byl, člověk horší nad nejhoršího: „Chyť ho, chyť, zvedni a svaž do kozelce!“” Problémy orality a paměti Adobe Systems Chrlič, Katedrála Freiburg i. Breisgau (ca. 16 stol.) 33 Médie: sochy, obrazy Problémy vizuální kultury Figurka na radnici, Kolín n. Rýnem (1410)