Drama jako literární dílo I (PS 2024)

Týden 1: Úvodní hodina

  • Organizace kurzu
  • Náplň kurzu: tematické celky - 2-3 semináře ke každému tématu:
    • SITUACE, DĚJ
    • STAVBA DRAMATICKÉHO TEXTU
    • PŘÍMÁ ŘEČ V DRAMATU
    • ČAS A PROSTOR
    • DRAMATICKÁ POSTAVA
    • AUTOR
    • ...
    • METODOLOGIE ANALÝZY DRAMATICKÉHO TEXTU - vizte také krátký "check-list" (pomůcka ke kontrole, nikoliv návod na vypracování analýzy): 
      Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
      https://is.muni.cz/el/phil/podzim2024/DISB003/um/pomucky_k_analyze_dramatu/Analyza_Short_check-list02__1___3_.pdf
  • Studijní materiály (https://is.muni.cz/auth/el/phil/podzim2024/DISB003/?kod=DISB003)
  • Pomůcky k analýze dramatu (https://is.muni.cz/auth/el/phil/podzim2024/DISB003/um/pomucky_k_analyze_dramatu/?strpo=500)
  • Čtení teoretických textů, diskuze v semináři:
    • V seminářích budeme číst teoretické texty. Cílem je důkladná znalost hlavních myšlenek a pojmů.
    • Platí pravidlo "všichni čtou všechno".
    • Každý studující si na každou hodinu, v níž čteme teoretický text, připraví písemně krátkou sumarizaci texu. Je schopen představit: autora textu, hlavní myšlenky textu a důležité pojmy.
    • Je-li to možné, aplikujeme poznatky získané při čtení teoretického textu, při rozboru konkrétního dramatického textu, jehož četba je naplánována na daný seminář. 
    • Seznam teoretických textů k četbě na semináře (BUDE PRŮBĚŽNĚ UPŘESŇOVÁN) - dle pořadí četby:
      • Císař, Jan: Dramatická situace. In Základy  dramaturgie. Praha: DAMU, 2009, s. 21-40. 
      • Patočka, Jan. Epičnost a dramatičnost, epos a drama (1966)
      • Aristoteles: Poetika - v překladu Julie Novákové nebo Milana Mráze (úryvek na seminář - části 1-19, ke zkoušce dočíst celé, doporučuji číst včetně úvodu) 
      • Procházka, Miroslav: O povaze dramatického textu. In Znaky dramatu a divadla. Praha 1988, s. 11-30. 
      • Havlíčková, Margita: Rovnováha dramatu, rovnováha světa
      • Krajník, Filip. Svár rozumu a emoce v Shakespearově Hamletovi. In Shakespeare, William. Hamlet. Filip Krajník vlastním nákladem, 2022.
      • Mukařovský, Jan: Dialog a monolog. Listy Filologické / Folia Philologica, vol. 67, no. 3/4, 1940, pp. 139–160. 

      • Kövecses, Zoltán: What is Metaphor? In Metaphor. A Practical Introduction. Oxford, New York: Oxford University Press, 2010, s. 3-15. (AJ)

      • Lukeš, Milan: Čas a prostor. In Umění dramatu. Praha: Melantrich, 1987, s. 131-160.

      • Foucault, Michel [1971]: Co je autor? In Diskurs, autor, genealogie. Praha: Svoboda, 1994, s. 41-73. 

  • Ukončení kurzu
    • prezence 70%, aktivní účast na semináři
    • Písemná seminární práce 
      • rozsah: 3-5ns
      • nejméně 1 konzultace během semestru - do 9. 12. 2024! (Text ke konzultaci vložte nejpozději 9.12. do odevzdávárny.) Práce budou konzultovány v pořadí dle termínu odevzdání.  
      • odevzdání hotové práce: nejméně 7 dní před konáním závěrečné zkoušky
    • Písemná (případně ústní) zkouška - 2 části:
      1.  Základní teoretické koncepce a pojmy analýzy dramatu
      2.  Analýza dramatického textu
      • Student(ka) přikládá seznam přečtených her (nejméně 25 titulů)
      • Seznam přečtených teoretických textů - povinná studijní literatura + teoretické texty rozebírané v seminářích
    • Povinná četba ke zkoušce: 
      • Aristoteles. Poetika. (Vydání bude upřesněno.)
      • LUKEŠ, Milan. Umění dramatu. Praha: Melantrich, 1987. 
      • TEXTY ROZEBÍRANÉ V SEMINÁŘÍCH (vizte výše)
    • Další doporučená literatura ke zkoušce:
      • HOŘÍNEK, Zdeněk. Drama, divadlo, divák. Brno: JAMU, 2012. Vybrané kapitoly: část II, kap. 3-10, s. 77-105.
      • IBRAHIM, Robert a kol. Úvod do teorie verše. Praha: Akropolis, 2013.
      • OSOLSOBĚ, Ivo. Dramatické dílo jako komunikace komunikací o komunikaci. Variace na téma Zichovy definice dramatického díla. In Otázky divadla a filmu. I. Závodský, Artur (editor). Brno: Universita J.E. Purkyně, 1970, s. 11-46.
      • VELTRUSKÝ, Jiří. Drama jako básnické dílo. Brno: Host, 1999. ISBN 80-86055-60-4.
  • Příprava na příště (na další dva semináře): 
    • Četba dramatických textů:  
      • Sofoklés: Král Oidipús
      • Sofoklés: Antigona
    • Otázky k četbě:
      • Jaký příběh se v textu vypráví?
      • Jak se příběh vypráví?
      • V jaké situaci se nachází (hlavní) postava?
    • Co znamenají termíny fabule a syžet? (viz ppt. ve stud. materiálech)
    • Četba teoretických texů:  
      • Císař, Jan: Dramatická situace. In Základy  dramaturgie. Praha: DAMU, 2009, s. 21-40. 
      • Patočka, Jan: Epičnost a dramatičnost, epos a drama  
    • TEXTY: