KOMUNIKACE VĚDY •26.9. –Tisková zpráva –Rozhovor •10.10. –Realizace rozhovoru –Video: vytvoření námětu, návrh na realizaci •24. 10. Natáčení videa •7.11. Natáčení videa •5. 12. –Prezentace videí –Jak připravit podcast •19. 12. Nahrávání podcastů CO JE TO KOMUNIKACE VĚDY? •Komunikace vědy (Science Communication) je přemýšlení a praxe nad předáváním/sdílení informací za účelem zvýšení povědomí společnosti o vědeckých tématech a výsledcích •Nejčastěji si pokládá otázky: Jaké jsou klíčové informace, které chci komunikovat? Komu? Kdy? Kde? Jakým způsobem a v jaké formě předávat informace? A large ornate gated entrance to a building Description automatically generated with medium confidence HISTORIE NAD PŘEMÝŠLENÍM O KOMUNIKACE VĚDY •Věda dostupná pouze bohatým a vzdělaným. Snaha zvýšit povědomí veřejnosti o vědě a jejich výsledcích roste během druhé poloviny 19. století. •1844 French Industrial Exposition v Champs-Élysées v Paříži; desátá v řadě od 1798. •1845 výstavy v Bernu a Madridu; 1847 v Bruselu a Bordeaux; 1848 Saint Petersburg; 1849 Lisabon; 1855 Paříž už jako mezinárodní výstava. •1851 Great Exhibition of the Works of Industry of All Nations v Hyde Park v Londýně. Oraganizátoři: Henry Cole a Prince Albert (manžel britské královny Viktórie). 6 miliónů lidí navštívilo výstavu (třetina tehdejší britské populace) •Pozdní 19. a poč. 20. století – šíření povědomí o vědě skrze výstavy, přednášky, noviny, byly stále privilegiem bohatých a vzdělaných (nízká gramotnost) •Rádio a televize – nejen že zvyšují veřejnosti povědomí o věda, ale vědci se skrze ni stávají hvězdami. •1987 John Durant a Geoffrey Thomas – vydávají článek s otázkou: proč podporovat porozumění vědy ze strany veřejnosti? •Kritika vůči způsobu komunikování vědy tzv. one-way, kdy vědci a odborníci jsou ti, co šíří znalosti a dostává veřejnost do role neznalých příjemců, což mezi odborníky a veřejností ještě více zdůrazňuje hranici. Dnes je snaha o tzv. contextual model/public engagement. Cílem je zvyšování informovanosti poutavým způsobem, který zvyšuje jejich zájem o komplexní přístup k faktům a výzkumu, který ovlivní lidem životy například požadování od svých vládních zástupců, aby rozhodovali v jejich nejlepším zájmu. Tento model se snaží i o vytvoření podmínek pro dialog mezi vědci a veřejností. •Dnes: sociální sítě, podcasty, videa. Získávání a osvojování informací nejen skrze zrak a sluch, ale i pohyb (kinesteticky). PROČ KOMUNIKOVAT VĚDU? PROČ KOMUNIKOVAT VĚDU? •Upozornit na aktuální poznatky vědy, o kterých by společnost měla vědět a které mohou ovlivnit jejich životy a rozhodnutí. •Věda je většinou financovaná z peněz daňových poplatníků. Pro podporu vědy a dalšího čerpání těchto financí je zapotřebí, aby společnost věděla, jak jsou tyto finance využívány a jaké přinášejí výsledky. •Zvýšené povědomí o vědě a jejich aktuálních výsledcích je zásadní pro politiky a osoby, které jsou v rozhodujících pozicích (např. Covid 19, otázka nakládání s poškozenými historickými objekty…). •Inspirovat další generaci vědců. • • KOMUNIKÁTOR VĚDY VS. POPULARIZÁTOR VĚDY? Složité matematické vzorce na černé tabuli •Komunikátor vědy: přemýšlí nad tím, jak vědecké informace co nejefektivněji předat společnosti •Popularizátor vědy: předává informace o vědeckých výzkumech a výsledcích. Většinou je předává zábavnou, zajímavou formou. Může vytvářet články, videa, podcasty, diskuze,… •Centra komunikace vědy (Science Communication Centre): Tým lidí, který pomáhá badatelům s různými formami komunikace jejich vědeckých výsledků veřejnosti •Průvodci, edukátoři,… JAK KOMUNIKOVAT VĚDU? • VNITŘNÍ (odborná) VNĚJŠÍ (popularizační) VNITŘNÍ VNĚJŠÍ Odborník k odborníkovi Odborník k laikovi VNITŘNÍ VNĚJŠÍ Konference, vědecká monografie, abstrakt, odborná recenze, anotace… VNITŘNÍ VNĚJŠÍ Konference, vědecká monografie, abstrakt, odborná recenze, anotace… Formální, akademický, objektivní, argumenty, spisovný, terminologie VNITŘNÍ VNĚJŠÍ Konference, vědecká monografie, abstrakt, odborná recenze, anotace… Formální, akademický, objektivní, argumenty, spisovný, terminologie Věřejná přednáška, kniha pro široké publikum, dokumentární film, podcast, blog, příspěvky na sociálních sití… VNITŘNÍ VNĚJŠÍ Konference, vědecká monografie, abstrakt, odborná recenze, anotace… Formální, akademický, objektivní, argumenty, spisovný, terminologie Věřejná přednáška, kniha pro široké publikum, dokumentární film, podcast, blog, příspěvky na sociálních sití… Jednoduchý, neformální, aktivní, emoce, přirovnání, příběhy VNITŘNÍ VNĚJŠÍ Konference, vědecká monografie, abstrakt, odborná recenze, anotace… Formální, akademický, objektivní, argumenty, spisovný, terminologie Věřejná přednáška, kniha pro široké publikum, dokumentární film, podcast, blog, příspěvky na sociálních sití… Jednoduchý, neformální, aktivní, emoce, přirovnání, příběhy média studenti vědec z jiného oboru kurátoři ZAHRANIČNÍ PŘEDNÁŠKY A ČLÁNKY PRO VEŘEJNOST •TED talks •https://ashortscientist.wordpress.com •https://theconversation.com/europe • • KOMUNIKACE VĚDY V ČESKÉ REPUBLICE •www.vyzkumveda.cz (https://vedavyzkum.cz/z-domova/z-domova/komunikace-vedy-jak-a-proc-komunikovat- vedu) •Konference o komunikaci vědy 2020, 2022, 2023, 21. 11. 2024 - AI a nové nástroje komunikace vědy a výzkumu. •AFO Mezinárodní festival populárně-vědeckých filmů v Olomouci –> Watch and Know A group of people in a crowd Description automatically generated PŘÍKLADY AKTIVIT MASARYKOVY UNIVERZITY A screen shot of a computer program Description automatically generated •Science Slam (+podcast) •Noc vědců •Týden vědy •Den otevřených dvěří (FF MUNI) •MjUNI • •Magazín M, newsletter pro zaměstanance a studenty •Archeologie a Centrum raně středověkých studií, vydávají časopis o humanitních vědách a jejich roli v minulosti, současnosti a budoucnosti PŘÍKLADY AKTIVIT SEMINÁŘE DĚJIN UMĚNÍ •R&B (Renezance a Baroko) •Středověc Jinax (dnes první přednáška v 19:00 v knihovně Hanse Beltinga) •SeminArt •SmART Talks •Galerie Edikula •Centrum raně středověkých studií – Panelové výstavy A close-up of a blue and white sign Description automatically generated A close-up of a logo Description automatically generated A close-up of a business card Description automatically generated PODCASTY •České –Přepiště dějiny –Středověk (jinak) trvá –Věda na dosah –Balastr –Podcasty vysokých škol: UTB, Studio UHK.. –Science Slam – •Anglické –RadioLab –Sawbones –… A screen shot of a phone Description automatically generated A brain with a wheel Description automatically generated KOMUNIKACE S MÉDII TISKOVÁ ZPRÁVA •Tisková zpráva je text určený pro novináře (nebo jiný sdělovací prostředek), který informuje o události, objevu nebo kauze. V tiskové zprávě musí informace odpovídat na otázky: kdo, co, kdy, kde, jak a proč? •Tiskovou zprávu píše osoba, která má za úkol publicisticky zviditelnit aktivity instituce, organizace či skupiny, pro kterou pracuje. STRUKTURA TISKOVÉ ZPRÁVY •Titul •Domicil (údaj o datu a místo vzniku TZ) 1. •Perex (rozvýjí titul a stručné shrnuje téma TZ: co, kdo, kdy, kde, jak a proč, max. 5 řádků) • •První odstavec TZ, rozvyjí informace, které jsou zmíněny v perexu. Již zde je dobré mít vyjádření důležité osoby pro TZ. •Následující odstavce doplňují informce. • •Kontakt •Informace o instituci, firmě, organizaci (+ logo) •Přílohy • •Délka TZ 2–4 odstavce •S textem následně pracuje novinář, tudíž se doporučuje, posílat TZ zprávu v upravitelných dokumentech,, jako je například word dokument. • • • • Titul Perex Doplnění informací, vyjádření (citace) osob Souvislosti, kontext Zbylé podrobnosti Domicil A book on a white background Description automatically generated A screenshot of a document Description automatically generated JAZYK TZ: • •Ve 3. osobě •Formální •Srozumitelný •Stručný • •Bez superlativů •Bez neznámých zkratek •Bez terminologie (pokud je zapotřebí, musí být vysvětlena) •Bez bodů • KDY A KAM POSLAT TZ? •Kdy: aktuálnost •Kam: Přímý kontakt s novinářem, reportérem • Skrze archiv tiskových zpráv konkrétní instituce: • https://www.muni.cz/pro-media/archiv-tiskovych-zprav • https://moravska-galerie.cz/kategorie/tiskova-zprava/ • https://artalk.cz/category/artservis/tiskove-zpravy/ •Co pak? ÚKOL •Napsat tiskovou zprávu a poslat ji do 3. 10. 2024 na email anna.kelblova@phil.muni.cz • KOMUNIKACE S VEŘEJNOSTÍ • 3. SKUPINY KOMUNIKACE S VEŘEJNOSTÍ •Pozornost a odbornost klesá –> • –Zjednodušit jazyk –Omezit terminologii (pokud musím použít odborný termín, je zapotřebí ho vysvětlit) –Neformální jazyk –Přirovnání –Příběhy/storytelling STORYTELLING/PŘÍBĚH začátek průběh konec začátek průběh konec Protagonista à věděc Zápletka à Proč se výzkum dělá? začátek průběh konec Protagonista à věděc Zápletka à Proč se výzkum dělá? Obtíže/komplikace à jaké metody, nastaly potíže? Jak to probíhalo? začátek průběh konec Protagonista à věděc Zápletka à Proč se výzkum dělá? Obtíže/komplikace à jaké metody, nastaly potíže? Jak to probíhalo? výsledek Poučení à diskuze začátek průběh konec Protagonista à věděc Zápletka à Proč se výzkum dělá? Obtíže/komplikace à jaké metody, nastaly potíže? Jak to probíhalo? výsledek Poučení à diskuze Příběh vědce Příběh objektu Příběh výzkumu •ARTE.TV – dokumentární filmy s titulkami •TedTalks •Vedavyzkum.cz •Watch and Know (od AFO) • • • • • ROZHOVOR • DRUHY ROZHOVORU •Podle průběhu: –Osobní –Korespondenční –Videohovor • •Druhy výstupu rozhovoru: –Psaný –Video –Podcast –– … PŘÍPRAVA NA ROZHOVOR •Kdo je cílová skupina? •Domluva s respondentem (Kdy, kde, jaké téma, jak dlouho bude rozhovor trvat a kde hovor budete publikovat) •Zjistit si o respondentovi informace: –Kdo to je? –co dělal a dělá? (projekty, publikace, studium, výstavy…) –zda náhodou neexistuje rozhovor na podobné téma • Vytvořit otázky s linií příběhu: –Okruhy: •Začátek – Představení tématu rozhovoru •Průběh – Odkrývat neznámé, doplňovat informace •Konec – Rozuzlení nějaké problému, výsledek, poučení, posílení motivace k tomu dále se zajímat o dané téma •Formální stránka otázek: –Vyhnout se tzv. uzavřeným otázkám, na které se dá odpověď pouze ano nebo ne. Vytvářejte tzv. otevřené otázky na které se musí odpověď, alespoň jednou větou. –Začínejte otázky více slovem “JAK” než “proč” –Vyhněte se otázkám, které nutí respondenta odpovídat za někoho jiného •Zajistěte si diktafon OKAMŽIK PŘED ROZHOVOREM •Místo •Nálada •Funguje vám diktafon? ROZHOVOR •Nahráváte? •Pište si poznámky •Při rozhovoru: –Budťe příjemní, vytvořte příjemnou atmosféru –Držte se cíle –Dobře poslouchejte a doptávejte se. Nedržte se striktně seznamu otázek. Reagujte na odpovědi respondenta a pak se můžete zase vrátit ke svým připraveným otázkám –Soustřeďte se plně na respondenta a mějte o něj zájem –Nesnažte se respondenta tlačit do potvrzení vašich vlastních názorů –Dejte respondentovi čas na odpověď – – VÝSTUP (ČASOVĚ NÁROČNĚJŠÍ NEŽ SAMOTNÝ ROZHOVOR) •Podcast •Video •Článek formou: –otázky a odpovědi –příběh se zakonponovanými citacemi (Vy vyprávíte) –z pohledu respondenta (1. osoba) TEXTOVÁ ÚPRAVA ROZHOVORU •Vaším úkolem je z mluveného slova udělat čtivý, zajímavý text –> –Smažte vyplňková slova takže, nějaký, prostě… –Pokud není ukazovací zájmeno ten, ta, tato, tento,… záměrně použito, pokládá se za vyplňující slovo. Vymažte ho. Není potřeba pro psaný text –Otázky můžete zpřeházet –Pokud se v některých otázkách budou informace opakovat, můžete je smazat –Vynechejte formální fráze na začátku rozhovoru (přivítání, oslovení…) –Pokuste se zachovat osobnost dotazovaného – – –Po úpravě rozhovoru je zapotřebí, abyste rozhovor před vydáním ještě jednou jednou poslali člověku, s kterým jste rozhovor dělali. PŘÍKLADY •Jak se seminář dějin umění, konkrétněji Centrum ranně středověkých studií spojilo s ČTART a co tomu předcházelo? • •No, tak, toto není úplně otázka na mě, ale odpovím ji, protože vím jak to začalo. Je to vlastně o tom, že Ivan Foletti, pan profesor, už dříve psal nějaké články na ČT Art stránky o…, myslím že jeden z prvních článků byl o nějakých Mariánských poutích a reagoval myslím na nějakej aktuální problém. Oni mu to nějak vydali, a na základě toho jako, se jich zeptal, jestli by jako neměli zájem o něco, co jako je, pro širokou veřejnost a zároveň to jako popularizuje dějiny umění jako obor, ale nějakým stravitelným způsobem typu že právě se zaměříš na jeden prostě předmět a ten předmět nějakým způsobem zpracuješ od počátku až do současnosti, proto taky ten název jakože to nějak zaktuálníš. Takže ukážeš že středověk není, to něco hrozně daleko, ale je to prostě věc která je spojená s námi tady a teď. Takže to byl jako ten point. A to bylo jak jsme se dostali k České televizi. Nebylo to, že by nás oslovili, že by za námi přišli a prosili nás ať Centrum raně středověkých studií a Seminář dějin umění, jako něco vydává pro ně, ale byla to spíše jako spolupráce, která teda ale naopak jako velmi dobře funguje a takže to dál jako pokračuje. Takže teď už si dokážu představit že by za námi i přišli. PŘÍKLADY STRUKTURA PSANÉHO ROZHOVORU •Titulek •Perex – informace o respondentovi a tématu rozhovoru •Rozhovor (+Mezitituly – rozdělují jednotlivé sekce otázek. Shrnují, co se čtenář dozvěděl před tím a co ho čeká. ) •Závěr –podle požadavků média, kde chcete článek publikovat –jména tvůrce/ů rozhovoru –doplňující informace • • • PŘÍKLADY •https://vedavyzkum.cz •https://www.em.muni.cz •(https://www.em.muni.cz/veda-a-vyzkum/15560-urcita-mira-stresu-je-prospesna-tvrdi-libor-ustohal; https://www.em.muni.cz/veda-a-vyzkum/15334-studie-piti-alkoholu-u-deti-cim-driv-tim-vic-2) •https://artalk.cz • • Červená značka a kalendář SKUPINOVÝ ÚKOL –Vyberte si člověka, s kterým chcete udělat rozhovor a z kontaktujte ho/ji. Domluvte se, zda mají zájem přijít na hodinu a udělat s vámi rozhovor. Domluvte se i na téma rozhovoru. –Vytvořte 5–10 otázek –Do pondělí 7. 10. 2024 mi prosím pošlete jméno člověka, s kterým rozhovor budete dělat, téma rozhovoru a soubor otázek. –Vyberte jednoho zástupce skupiny, který bude vést rozhovor