Ironie, hereze nebo nová zbožnost? Viktória Buriková | Karla Jedličková | Dominika Lazorová | Maxmilián Magna | Stela Segeťová Možnosti plakátů tieto tri slajdy by mali byt spolu su komponovane ako by bola realna tlacova sprava Tisková zpráva Název výstavy: Kurátoři: Otevření výstavy: Trvání výstavy: Místo konání: Organizátoři: Výstava „Ironie, hereze nebo nová zbožnost“ se soustřeďuje na současné česko-slovenské umělce pracující rozličnými médii i technikami a s různými novými pohledy na křesťanskou ikonografii. Jejich vyjádření pojí touha po přehodnocení klasického křesťanského vyjádření a křesťanské víry jako takové. Hledají nové způsoby nahlížení na víru a s nimi i nové způsoby jejího zobrazování. Tato zažitá vyjádření, která provázela středoevropskou kulturu po dlouhá staletí, kritickým pohledem rozkládají a snaží se v nich najít novou krásu, nový smysl a nové způsoby jejich vztahu k divákovi. Jejich přehodnocení křesťanské ikonografie tak stojí na pomezí staré víry a nové spirituality, která hledá odpovědi v nových vztazích k víře samotné. Pojetí křesťanské ikonografie současným způsobem zobrazování je vyzývá k obhájení jejich stálé relevance a moci, umělci tak sami tímto způsobem zpochybňují svou vlastní víru a spiritualitu. Snaží se ji proto formovat a předávat svýma očima a ukázat ji modernímu divákovi skrze nové výrazy zažitých ikonických motivů. Jejich vyjádření tak může být pro někoho lehce kontroverzním, ironickým, či někdy může působit až jako výsměch křesťanské nauce jako takové, ale jejich snaha o přehodnocení vizuality křesťanství je více nežli snaha šokovat diváka. Jde o snahu nalézt něco nového a osobního v něčem starém a veřejném. Toto téma je prezentováno skrze díla Doroty Sadovské, Jana Zelinky, Anny Hulačové, Davida Pešata, Matúše Lányila, Mareka Ormandíka, Patrika Hábla a Daniela Balabána. Jejich tvorba sice zprostředkovává velmi úzkou část komplexního tématu nové spirituality, ale právě nově pojatá křesťanská ikonografie poukazuje lépe než cokoli jiného na onu snahu subjektivně a kreativně přistoupit něčemu, co je pro většinu lidí ustálenou a neměnnou konstantou, a to vzhled křesťanských výjevů. Ty v naší zemi primárně pocházejí z období baroka, či se ho snaží napodobovat. Přitom ve dnešním světě může člověk rozličnými způsoby experimentovat se svou spiritualitou a přehodnocovat ji. Výstava se tak snaží poukázat na nové přístupy k víře a hledání vlastní cesty ke spiritualitě v moderním světě. Chce zprostředkovat divákovi nový pohled na křesťanská vyobrazení a poukázat na změnu, která ve vnímání vlastní spirituality nastala a nese s sebou nutnost jejího přehodnocování a subjektivizování. Dům umění města Brna Dorota Sadovská Dorota Sadovská (*1973) je známá zejména ve slovenském současném malířství. Je pro ni charakteristické figurativní malířství, ve kterém se zabývá lidským tělem. Tělo chápe jako hmotu a nositele gest a emocí a je proto v jejich dílech zbaveno erotických konotací. Představuje jej ovšem často z netypických pohledů, které mu dodávají na jemné intimitě. Výrazným tématem její tvorby je zobrazení světců, kterým hledá novou vizualitu ve svém jazyce, nikoliv v jejich tradiční ikonografii. Modrozelený Kristus, 2021, ⌀ 100 cm Žlté objatie, výběr děl, 2006-2017, 30 x 30 cm Krátky telesný slovník svätých, 2007, 30 x 30 cm Dojčiaca Madona, 2020, 160 x 140 cm Madona Lactans, 2020, 160 x 140 cm Zranené plátno, 2021-2022, 150 x 50 x 50 cm Anna Huláčová Víra (Svatý Jiří), 2012, 170 x 190 x 80 cm Láska, výběr ze série 4 soch, 2012, 160 x 90 x 80 cm Andělský dialog, 2013, výška 35 cm Padlý anděl, 2017, výška 42 cm Kohout, 2014, 54 x 59 x 20 cm Patrik Hábl Patrik Hábl (*1975) je českým malířem a grafikem, který hojně pracuje s experimentální tvorbou. Ve svých dílech odkazuje na svůj vnitřní svět, který projektuje do podoby abstraktních obrazů, či zdánlivých zobrazení krajin a tělesných fragmentů. Přítomnost těchto výjevů je spíše tušená a jednotlivé prvky užité v obrazech jsou zcela nekonkrétní, jelikož vznikají částečně dílem regulované náhody, nebo malířského experimentu. Kontemplativní obrazy abstraktních krajin poukazují na určitou spiritualitu Háblových děl. Autor ovšem tvoří obrazy, které sebou nesou více zřetelný sakrální přesah, jako je například jeho série postních pláten. Lenten canvas II. (Půstne plátno), 2013, 220 x 240 cm Tetraptych I., 2013, 120 x 300 cm Tetraptych II., 2013, 120 x 330 cm Ján Zelinka Ján Zelinka (*1978) je slovenský sochař. Již od svých studií vychází z klasického figurálního sochařství, které proměňuje svým originálním sochařským jazykem spojeným s různými netradičními materiály. Základním tématem jeho tvorby je člověk a jeho bytí, komentuje tělo a tělesnost otázkami života a smrti, fyzické pomíjivosti a konzervace v materiálu. Jeho díla tak často nabývají až morbidního charakteru, protože pracuje i s pozůstatky uhynulých zvířat. Na jeho tvorbě se odráží i jeho dětství, jelikož vyrůstal v prostředí východního Slovenska, a tak velmi ovlivněném křesťanskou vírou. Proto je u něj častá snaha o reinterpretaci tradiční křesťanské ikonografie. Obrazoborectvo / Oddelené súvislosti, 2010, 150 x 120 x 70 cm Baránok boží, 2013, 130 x 55 x 85 cm Dolly, 2004, 140 x 90 x 82 cm David Pešat David Pešat (*1980) je český malíř tvořící v nejednoznačném poli mezi figurací a abstraktním výrazem. Jeho pojetí figurace v sobě zahrnuje tzv. „akt stvoření“, který, zde prostřednictvím expresivní zkratky a barvy, materializuje vnitřní emoce jedince. Formuluje nové pohledy na předmětný svět v jeho procesuálním vznikání a zanikání a proto je jeho vyjádření fyzického často velmi fluidní. Obrazy jsou tu jakousi anatomií proměn a referencemi o neustálých vnitřních a emocionálních metamorfózách člověka, které paralelně ovlivňují a modelují jeho pohled na svět (a s ním i svět samotný). Využívá k tomu často vyjádření biblických příběhů reflektujících emocionální proměny a silná citová vypětí. Božské dítě, 2019, 200 x 150 cm Mnich a démon, 2021, 200 x 160 cm Jób, 2020, 200 x 175 cm Syn boží, 2021, 200 x 180 cm Matúš Lányi Matúš Lányi (*1981) je slovenský výtvarník zaměřující se na křesťanskou tradici, kulturu a pracuje s její ikonografii v intencích postupů současného umění. Toto spojení samozřejmě vede k paradoxním posunům ve významech jednotlivých symbolů a zobrazovaných a vytvořených předmětů. Proměňuje totiž objekty dnešní doby křesťanskými symboly a tím tito vytváří sakralizované předměty. Jeho netradiční kontextualizaci křesťanských výjevů reflektuje problémy současné společnosti a tím poukazuje na jeji často upřednostňované banální hodnoty. Svůj postoj vyjadřuje na polích malby, videa i tvorby objektů. Helmet, 2013, ⌀ 170 cm Crucifix, 2013, ⌀ 170 cm Molekulárny Ježiš, 2007, 200 x 149 cm Zvestovanie, 2007, 149 x 200 cm Peter zapiera Ježiša, 2006, 120 x 210 cm Vzkriesenie Lazára, 2006, 130 x 200 cm Marek Ormandík Marek Ormandík (*1968) je slovenský výtvarník specializující se na malbu, kresbu, grafiku a ilustraci. V jeho tvorbě dominuje figurace tváři, lidských postav, zvířat a biblických námětu. Hlavním charakteristickým prvkem spojujícím jeho dílo není pouze úzký výběr centrálních témat, ale také způsob malby a samotná prezentace tématu. Hlavním obsahem autorových prací je snaha zachytit mimiku obličeje a gesta, která zachycují vnitřní rozpoložení. Jako opozitum k určité jemnosti snahy proniknutí do hloubky něčí duše a námětu volí Ormandík drsné, razantní a gestické tahy štětcem, které jeho dílům dodávají dynamiku. MadonaPieta, 2009, 180 x 180 cm Judáš, 2000, 180 x 180 cm Svätý za dedinou 1, 2012, 60 x 60 cm Všetci ľudia budú bratia, 2009, 180 x 180 cm Daniel Balabán Sv. Kateřina, 1993, 160 x 150 cm Vertikální pieta, 1999, akryl na plátně Ježek v kleci, 1991, 58 x 30 cm Řehtačka, 1992, 60 x 35 cm Interpretační plán Cíl: Návštevník: Cílová skupina: Představit divákovi nový pohled na křesťanskou ikonografii a poukázat na změnu, která nastala ve vnímání spirituality. Nese s sebou nutnost jejího přehodnocení subjektivního pohledu. Výstava má působit na návštěvníky kontemplativně a emocionálně. Chceme, aby návštěvníci byli schopni kontemplovat i nad motivy, které jim mohou být méně blízké nebo dokonce neznámé. Cílem je uvědomení, že i když zobrazení nejsou tradiční, jak mohou být zvyklí, nejde o ironii, ale pouze o nový způsob vyjádření. Od návštěvníků se neočekává žádná speciální znalost křesťanské ikonografie, pouze základní znalost a otevřená mysl pro její novou interpretaci. Cílová skupina není omezena věkem, ale pouze schopností chápat smysl a interpretaci. Tuto výstavu lze využít i jako výukovou pomůcku. názvy diel v ich jazyku nemyslím si že je potrebné ich prekladať minimálne do zátvorky ak je ten názov latinsky... 1 total reaction EoeN21 reacted with 👍 at 2023-12-09 05:54 AM Produkční požadavky Stěny: Architektura: Osvětlení: Výstava je členěna do tří sekcí: 1. A + B Centrum křesťanské víry Do místností vchází divák jako první a její instalace je ovlivněna hierarchickým vztahem mezi hlavními figurami křesťanství. 2. C Objekty Je věnována dílům, které připomínají spíše objekty křesťanské víry. 3. D Narativy Díla jsou zde spíše příběhová. Ideální průchod diváka prostorem: [ A 🡪 B 🡪 C / D (🡪 B 🡪 A )] Prostorové rozvržení A Lenten canvas II. (pustní platno) Baránok boží Tetraptych I. Tetraptych II. B https://lh7-us.googleusercontent.com/kBClnCXy87siu8BW3cA4MXfrIPgBa1murgdLOgrbUnLM4O5LJjsDc9ntu45cfa qeoBPzXIcJXiDJfHbcemZzRoF1PYte5vPGFNyJYNm9VUABZvrPydW_iFBzydYB7U4Z8QkcHffA_JNVtrpH1TMINJQ Obrazoborectvo/Oddelené súvislosti Modrozelený Kristus MadonaPieta Láska Vertikální pieta Svätá Agáta Sv. František z Assisi C*a Krátky telesný slovník svätých Dolly Molekulárny Ježiš Zvestovanie Syn Boží Všetci ľudia budú bratia C*b Solaris Kohout Ježek v kleci Řehtačka Helmet Crucifix D*a Andělský dialog Dojčiaca madona Madona lactans Sv. Jiří Padlý anděl Peter zapiera Ježiša Vzkriesenie Lazára Svätý za dedinou 1 D*b Zranené plátno Sv. Kateřina Judáš Božské dítě Mnich a démon Job Průvodní letáček a popisek Forma: Obsah: Popiska: *Vytvořeno dle ukázkových popisek Domu umění, včetně fontu Propagace a průvodní akce Propagácia: PR počas výstavy: Vydanie tlačovej správy na webe Domu umění. Propagácia formou plagátu v organizujúcich inštitúciách, zastávkach mestskej hromadnej dopravy, podnikoch. Informačné posty na Facebooku, Instagrame organizujúcich inštitúcií. Vytvorenie “udalosti” s pripomienkou na FB a IG Domu umění. Príspevky na FB a IG Domu umění predstavujúce osobnosti a tvorbu vystavujúcich umelcov*kýň. Týždeň pred vernisážou vydanie videopozvánky na FB a IG Domu umění. Vytváranie pozvánok a “udalostí” na sprievodné podujatia na FB a IG Domu umění. Otvorenie: Sprievodné akcie Široká verejnosť: Pre školy: Diskusia: Vernisáž 14/2/2024 | 18:00 Príhovor kurátorov, v rámci neho predstavenie autorov, prípitok. Dve komentované prehliadky v priebehu trvania výstavy s kurátorom a umelcami (vybraný nie všetci). Finisážová komentovaná prehliadka s kurátorom a umelcami (vybraný). Po dohode budú možné súkromné didaktické prehliadky pre základné, stredné a inkluzívne školy a inštitúcie s galerijnou pedagogičkou. V rámci nich budú pripravené galerijnou pedagogičkou hravé náučné aktivity pre lepšie pochopenie tematiky výstavy a tvorby umelcov*kýň. V priebehu výstavy bude usporiadaná diskusia s hosťom (Peter Megyesi) a vystavujucími umelcami, ktorý budú mať záujem sa na nej podieľať. Diskutovať budú o svojej tvorbe s kresťanskou tematikou, o ich pohnútkach a o súčasnej, miestami problematickej, sakrálnej vizualite s hosťom, ideálne kunsthistorikom, ktorý sa zaoberá sakrálnou tematikou v minulosti aj dnes. Dekujeme za pozornost.