&. • ., PRVNí DíL KRITIKY SOUDNOSTI KRITIKA ESTETICKÉ SOUDNOSTI ·PRVNÍ ČÁST Analytika estetické soudnosti" PRVNí KNIHA Analytika krásna PRVNí MOMENT soudu vkusu* co do jeho kvality §l SOUD VKUSU JE ESTETICKÝ Abychom rozlišili, z.~a je něco krásné nebo ne, nevztahujeme představu" prostřednictyímrozvažování k objektu kvůli poznáni, nýbrž prostřednictvím ť>brazotvornosti (možná také s rozvažovánim spojenou) k subjektu a k jeho pocitu libosi;i' nebo nelibosti. Soud vkusu tedy neni poznávacím soudem, neni tedy logický, nýbrž estetický, a tím rozumíme takový soud, jehož motiv nemi\.že být jiný než subjektivní. Veškerý vztah představ, dokonce i představ počitků, al<;může být objektivní (a zde znamená to, co je v empirické představě reálné); jen ne vztah k pocitu libosti a nelibosti, kterým není v objektu nic označováno, ale ve kterém se subjekt sám cítí tak, jak na něj představa působí. Pojmolltpravidelnou, účelnou stavbu svou poznávací schopností (ať už [l'řetelným n.ebo zmateným způsobem představování)je něco naprosto jiného n,ežsi být této představy vědom prostřednictvím počitku zalíbeni. Zde je představa vztahována zcela k subjektu, a to k jeho životnímu pocitu'" který se nazývá pocit libosti či nelibosti. Tento pocit zakládá zcela zvláštní rozll· šovaei a Posuzovací schopnost, jež nepřispívá ničím k poznáni, nýbrž jen s~oynává danou představu v subjektu s veškerou schopností představ, které ~ije mysl +pocitu svého stavu vědoma. Dané představy v nějakém soudu :rlJ'0~Oll být empirické (tedy. estetické); avšak soud, jenž je jimi určen, je 10!;Í8kiý, jestliže ony představyjsou v soudu pouze vztahovány k objektu. Obrá.c~J:J.ě ale, kdyby dané představybyly dokonce racionální, v soudu by ale byly y.,yaženy pouze k subjektu (k jeho citu), jsou potud vždy estetické. ,ce . :.*",pe*iůce vkusu, Z které vycházíme, zní: vkus je schopnost posuzovat krásno. Co ale je zapotřebík tomu, ,~n:tlllějakýpředmět nazvali krásným, to musí odhalit analýza soudů vkusu. Momenty, na které tato .p.Q~1:Yt3syéreflexi bere zřetel. jsem nalezl, řídě se logickými funkcemi souzení (neboť v soudu vkusu ~.~i;j~~~ěo~saženvztah k rozvažováni). Momenty kvality jsem pojal do zkoumání nejprve, protože ·}~tsoud o krásnu bere nejprve ohled na tyto momenty. L .• Soud o předmětu zalihení může být úplně bez zájmu, ale přesto velmizaj!mavý, tj. nezakládá s..c n~ zájm~ ale zájem vzbuzuje; takové jsou všechny čisté morální sondy. Ale soudy vkusu o sobě nezakladaJl. vůbec žádný zájem. Mit vkus se stává zajímavým jen ve společnosti; příčina toho hude ukázána v ná- sledujícím. )'Zájmem nazýváme to zalíbení, jež spojujeme s představou existence nějak.ého předmětu. :,,,Takové zalíbení má proto vždy zároveň vztah k žádací schopnosti, buď'jako její určující základ, nebo alespoň s jej~ určujícím základem nutně souvisí.5irde-1i však o to, zda je něco krásné Čl ne, nechceme vědět, zda nám nebo lěkomuna existenci věci nějak záleží uebo jen mohlo z~\ / ležet, nýbrž jak ji posuzujeme v pouhém pozorování (názoru uebo refleXl)·X Zeptá-Ii se mě někdo, zda považuji palác, který vidím před sebou, za krásný" ' mohu sice říci: nemiluji takové věci, které jsou udělány jen na okukování" neho podohně jako onen irokézský sachem, kterému se prý v Paříži nelíl;>í ni~ lépe než veřejné kuchyně; mohu dále ještě po rousseauovsku spílat samolibosti mocných, kteří užívají potll lidu na tak postradatelné věci; mohu se ko~ečně velmi lehce přesvědčit, ž~ kdyhych se nacházel na neobydleném ostrove, hez. naděje na návrat k lidem, a pouhým přáním bych si mohl přičarovattakovoU! velkolepou hudovu, ani hych se kvůli tomu nenamáhal, kdyhych už měl chýši, která hy hyla dost příjemná. Všechno to mi můžete přiznat a schválit, ~enže o tom teď není řeč. Chceme jen vědět, zda pouhá představa předmětu Je ve mně provázena zalíbením, ať už jsem vzhledem k existenci předmětu této představy sehelhostejnější/,Lzesnadno vidět, že záleží na tom, co z této představy v sohě vytvořím, a ne na tom, v čem na existenci F$~Tdmětu závisím, ahych mohl říci, že je krásný, a dokázat tak, že mám vkuť~aždýmusí při: znat že takový soud o kráse, ke kterému se druží sebemenší zájem, je velmi stra~ý a není čistým soudem vkusu,AClověknemůže hýt ani v nejmenším zaujat pro existenci věci, nýbrž musí bý~v tomto ohledu zcela lhostejný, ahy mohl hýt soudcem ve věcech vkusu. Tuto větu ale, která má výjimečnou důležitost, nemůžeme vysvětlit lépe, než když proti čistému nezainteresovanému* zalíbení postavíme takové zalíhení, jež je spojeno se zájmem, především můžeme·li si hýt záro~eň jist~, že neexistuje více druhů zájmu než ty, které právě teď mají hýt Jmenovany. 53 § 3 ZALíBENí V piHJEMNÉM JE SPOJENO SE ZÁJMEM )bjasněnítéto otázky musíme odložit, až zodpovíme otázku: zda a jak jsou možné estetické soudy apriori. Teď se ještě zabýváme méně závažnou otázkou: jakým způsobem si začínáme být vědomi vzájemného subjektivního souladu poznávacích sil v soudu vkusu, zda esteticky pouhým vnitřním smyslem a počitkem nebo intelekthálně vědomímnaší úmyslné činnosti; jejímž prostředníctvímony poznávací sily zapojujeme v činnost. Kdyby byla daná představa, která způsobuje soud vkusu, pojmem, který hy při posuzování předmětusjednotil rozvažování a obrazotvornost k poznání objektu, bylo by vědomítohoto vztahu intelektuální (jako v objektivním schematismu soudnosti, o kterém pojednává Kritika). Ale ani tehdy by soud nebyl vyřčen ve vztahu k libosti a nelibosti, nebyl by tedy soudem vkusu. Nyní ale soud vkusu určuje objekt vzhledem k zalíbení a predikátu krásy nezávísle na pojmech. Ona subjektivní jednota vztahu tedy může být znatelná jen pomocí počitku. Počitek, jehož obecnou sdělitelnost postuluje soud vkusu, je oživení obou schopností (obrazotvornosti a rozvažování) k neurčité, ale přece jen prostřednictvímpodnětu dané představy, souladné činnosti, totiž té, která náleží k poznání vůbec. Objektivní vztah sice může být jen myšlen, ale pokud je co do svých podmínek subjektivní, může být přece v působení na mysl vnímán; a při vztahu, který neklade za základ žádný pojem (jako vztah představivostík poznávací schopnosti vůbec), není také možné žádné jiné jeho· vědomi než prostřednictvím počitku působení, které spočíV~ v uvolněné činnosti obou vzájemným souladem oživených duševních sIl (obrazotvornosti a rozvažování). Představa, která jako jednotlivá a bez srovnání s jiným je přesto v souladu s podmínkami obecnosti, ve které rozvažování vůbec spočívá, přivádí poznávací schopnosti do onoho harmonického naladění, které požadujeme pro veškeré poznání a které proto považujeme za platné pro každého, kdo je určen tak, že může soudit prostřednictvímrozvažování spojeného se smysly (pro každého člověka). Vysvětlení krásna, vyvozené'z druhého momentu J . 6j Krásné je to, co se líbí všeobe'Cně bez pojmu.\(" TŘETí MOMENT soudů vkusu podle relace účelů, která je v nich vzata v úvahu § 10 O ŮCELNOSTI VŮBECl7 Chceme-livysvětlit, co je účel, podle transcendentálních určení (aniž bychom předpokládali něco empirického, jako např. pocit libosti), pak je účel předmětem pojmu, pokud je tento pojem nahlížen jako příčina onoho předmětu (reálný důvod jeho možnosti); a kauzalita pojmu vzhledem k jeho objektu je účelnost (forma finalis).~am, kde tedy myslíme ne snad Jenom poznání předmětu, nýbrž předmět sám (jeho formu nebo existenci) jako působení, možné jen prostřednictvímpojmu tohoto účinku, tam je myšlen účel» Představa účinku je zde motivem jeho příčiny a předchází ji. Vědomí ká.1zality nějaké představy, pokud jde o stav subjektu, který chce toto v sobě podržet, lI1ůže zde obecně označovat to, co nazýváme libostí.~elibostje naproti tomu ~IlPředstava,která obsahuje důvod pro určení stavu představ k jejich vlastSín.;'U opaku (zadržovat je nebo je odstraňovat)}, :z;ádací schopnost, pokud ji lze určit jen prostřednictvímpojmu, to znamená (~~I1IJ.a.tpřiměřeněpředstavěnějakéhoúčelu,by byla vůlí. Učelnýje ale objekt ll~g()stav mysli nebo také jednání, i když jejich možnost představu účelu Jl1J1~n.epředpokládá,pouze proto, že jejich možnost námi může být vy~~~~na a pochopena jen tehdy, pokud předpokládáme jako jejich důvod j~~llli~~ :eodle účelů, tj. vůli, která by je sestavila podle představy jistého ~~o:Illl.Učelnosttedy může být bez účelu, pokud příčiny této formy nekla~1Il~i??~ůle, ale přece jen vysvětleníjejí možnosti můžeme pochopit pouze ;r"]l;dyž ji odvodíme z vůle. To, co pozorujeme, nyní nemusíme vždy nutně