Dějiny světové kinematografie I

Evropský film z průmyslové perspektivy - 30.-50. léta

Obsah kapitoly:

  • evropské kinematografie z průmyslové perspektivy od 30. let do konce 50. let
  • specifika produkčních systémů evropských kinematografií a jejich produkční systémy
  • systémy podpory národních kinematografií
  • Evropské kinematografie a 2. světová válka
  • Evropské kinematografie po 2. světové válce 
    • Západní Evropa
    • Východní Evropa

Evropa a filmovy prumysl
PDF ke stažení

Když se po 2. světové válce znovu rozběhla výroba v Německu, v které jeho části k tomu došlo dříve?

Ve východní, protože se v ní nacházely největší ateliéry - např. u Berlína v Babelsbergu. Ve východním i západním Německu. V obou se ale nacházela továrna na filmovou surovinu. Dalšímu rozvoji západoněmecké kinematografie neprospěla ani fragmentarizovaná struktura kinematografie a s tím spojená slabost vůči konkurenci Hollywoodu.

Jaké Vás napadají konkrétní důsledky snah evropských států čelit Hollywoodu?

1) Opatření na podporu domácích kinematografií - restriktivní vůči dovozu anebo podporující vůči domácím podnikatelům (subvence).

2) Vytváření koprodukčních projektů.

Do velké míry se opatření podobala těm, která byly učiněná v souvislosti s iniciativou Film Europe.

Otázky ke zodpovězení:
  • Jakou pozici zaujímala hollywoodská filmová studia v Evropě? Existovaly mezi jednotlivými kinematografiemi nějaké rozdíly? Porovnejte dvě kinematografie s rozdílným vývojem v raně poválečném období.
  • Jakými způsobe se evropská studia snažila čelit dominanci Hollywoodu v Evropě?
  • Jak se v Sovětském svazu projevovaly politické změny ve filmové tvorbě? Kdy přišly? Jak se proměnila filmová tvorba?
    • Uveďte příklad konkrétního filmu