Dějiny světové kinematografie I

Předkinematografická éra a a raná kinematografie v období kočovných kinematografů (do roku 1905-1907)

Obsah kapitoly:

  • podmínky pro vznik kinematografie
  • technické vynálezy a filmová technika
  • první filmové projekce
  • počátky kinematografie - Francie, USA, Německo, Anglie
  • kinematografie atrakcí
  • Bratři Lumierové, Thomas A. Edison, bratři Skladanowští,  Georges Méliès, Brightonská škola

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/phil/podzim2024/FAVBPa060/161700096/Rana_kinematografie.ppsx
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/phil/podzim2024/FAVBPa060/161700096/01_Predkinematograficka_era_a_rana_kinematografie.pdf
Kinematografie atrakcí

"Hlavním cílem kina atrakcí není podle Gunninga ani vyprávět příběhy (není to tedy nedokonalá verze narativního filmu), ani neutrálně zaznamenávat události, ale předvádět, vystavovat divákovu pohledu, přičemž diváka přímo oslovuje a ustavuje tak spíše exhibicionistický než voyeurský režim."

"K typickým námětům kina atrakcí patří zejména to, co působí jako obskurní a nezvyklé (např. fyzické anomálie nebo Gunningem uváděný příklad Edisonova filmu Zabití slona elektrickým proudem (Electrocuting an Elephant; 1903)), sexualizovaná fascinace tabuizovanými tématy souvisejícími s tělesností (nahota, smrt), zaujetí intenzivními smyslovými vjemy a rychlostí, rozkoš zprostředkovaná samotným pohledem (na barvy, tvary, pohyb)."

Zdroj a podrobnější informace: Kino atrakcí (Pojem) / Pavel Skopal - Cinepur


Otázky a odpovědi:

Jaké byly předpoklady pro vynález kinematografu?

1) Zjištění, že lidské oko vnímá pohyb jako sérii mírně odlišných obrazů

2) Možnost praktického využití fotografie 

3) Schopnost promítat sérii obrazů rychle za sebou

4) Využití fotografického materiálu pro projekci

5) Použití mechanismu krokového pohybu

Proč je muž v levém dolním rohu jedinou lidskou postavou na fotografii?


Kvůli dlouhé expoziční době nutné pro zachycení člověka. Zachycený muž se zastavil na dostatečně dlouhou dobu.

Doba expozice je problematika pozorovatelná i u fenoménu post-mortem pořízených fotografií - viz slide 4 v prezentaci.

Čím byla specifická tzv. Brightonská škola?

Brightonská škola byla skupina filmařů ve Velké Británii, jejichž filmy ve velké míře využívaly filmové triky jako dvojexpozice. Zamyslete se nad konkrétním příkladem, který byste mohli uvést.

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/phil/podzim2024/FAVBPa060/161700096/The_Big_Swallow__360p_25fps_H264-128kbit_AAC_.video5

Jaký měla na způsob uvádění dopad skutečnost, že se filmové kopie kinařům nepůjčovaly ale rovnou prodávaly?

Obměna filmových programů při prodeji filmových kopií kinařům probíhala pomaleji, protože nákup nového programu byl nákladnější. Proto museli kinematografisté se svými podniky cestovat od města k městu a proto se jim říkalo kočovní kinematografisté. Prodej kopií byl dominantním způsobem distribuce až do doby mezi lety 1905-1907, kdy se prosadilo půjčování filmových kopií.

Tento přechod od prodeje k půjčování byl PŘEDPOKLADEM pro rozvoj stálých kin.

Umožňoval kinetoskop Thomase A. Edisona projekci pro větší počet diváků?

Nikoliv, jednalo se o přístroj, kde se film sledoval skrz kukátko po vhození příslušné mince. Na přiloženém obrázku v podobě se sluchátky napojenými na fonograf.

Pokuste se o charakteristiku podoby raných filmových promítání - kde se konaly a jak vypadal program?

Vzhledem k tomu, že neexistovala žádná kina ani prostory vystavěné speciálně pro filmové promítání, odehrávaly se první projekce v nejrůznějších music-hallech, vaudevillech, kavárnách, restauračních zařízeních, ale i ve stanech narychlo postavených na nejrůznějších prostranstvích. Majitel kinematografu si buď dojednal pronájem prostoru nebo s sebou vozil stan, který na každé zastávce postavil a posléze opět složil.

Vzhledem k délce dobových filmů se programy filmových projekcí skládaly z většího množství krátkých filmů - v počátcích kinematografie byly filmy kratší než jedna minuta. Filmy v rámci jednoho programu bývaly složeny tak, aby dávaly dohromady žánrově různorodý celek. 

Proč neměla kinematografie ve svých počátcích dobrou pověst?

1) Představení pořádaly kočovné kinematografy, často se konala u příležitosti pouťových zábav.

2) Obsah filmů v době kinematografie atrakcí přinášel vizuální šoky - zabití slona, sledování svlékající postavy apod.

3 Vzhledem k hořlavosti filmového pásu docházelo k nehodám, při nichž zahynuli lidé.

Jaké znáte způsoby barvení filmu a jak se od sebe odlišují?

Virážování, tónování a ruční kolorování.

U virážování se filmový pás namáčí do barviva, nedochází k chemické reakci, obarvují se světlé plochy.

U tónování se filmový pás rovněž namáčí do barviva, ale dochází k chemické reakci, při které jsou částečky stříbra nahrazované částečkami barviva. Obarvují se tmavé plochy na filmovém páse.

Ruční kolorování probíhá ručně - jak implikuje už samotný název metody. Obarvení je nákladné a časově náročné, protože je nutné obarvovat políčko po políčku. Navíc nelze barvy snadno okopírovat a každá kopie se musí barvit znovu od začátku.

Otázky ke zodpovězení:

  • Kdy a kde vznikla kinematografie?
  • Co to je mechanismus přerušovaného pohybu a jaké typy se využívaly?
  • Proč byla v kinematografické technice důležitá standardizace a do jaké míry byla filmová technika v daném období standardizovaná?
  • Jaké bylo v 19. století technické zázemí pro natáčení filmů?
  • Jak byste charakterizovali tvorbu  Georges Mélièse?
  • Definujte pojem kinematografie atrakcí. Zkuste popsat na příkladu konkrétního filmu (např. ze seznamu povinných)
  • Jak se v průběhu vývojové etapy kinematografie do roku 1907 vyvíjela délka hraných filmů?

Doplňující materiály:

Dokumentární série Cinema Europe - 1. díl Where it all began

Dokumentární film Podivuhodná cesta (2011), r. Serge Bromberg